پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش دوباره حقوق بازنشستگان اعلام شد.حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد.متاسفانه حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی ندارد.صحبت های جدیدی درباره تغییر ملاک و فرمول حقوق بازنشستگان مطرح شده است. در متن زیر آخرین اخبار درباره شرایط حقوق بازنشستگان را می خوانید.

 یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده که این کمیسیون با پیشنهاد حذف سقف سنی برای بازنشسته شدن شاغلان در برنامه هفتم توسعه موافقت کرده است.

در لایحه برنامه هفتم توسعه که از سوی دولت ارائه شده، شاغلان زن با حداقل 53 سال سن و شاغلان مرد نیز با حداقل 56 سال سن، در صورتی برخورداری از 30 سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند. همچنین برای مشاغل سخت و زیان‌آور این شرط سنی 50 سال در نظر گرفته شده است.

حالا اما یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد حذف سقف سنی بازنشستگی زنان در ۵۳ سالگی و مردان در ۵۶ سالگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم برای بررسی و تصویب خبر داده است.

حقوق بازنشستگان

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود به موضوع صندوق‌های بازنشستگی پرداخته و در بخشی از گزارش، تبعات مربوط به همان‌سازی حقوق بازنشستگان طی سال‌های برنامه توسعه ششم را مورد ارزیابی قرار داده است.

 ترمیم مستمری و حقوق بازنشستگی شایسته منوط به کفایت مزایا در دوران بازنشستگی است، به همین خاطر کفایت مستمری یکی از مولفه‌های اصلی تامین اجتماعی به شمار می‌آید.

اما اقتصادهای تورمی مانند ایران در خلاف جهت کفایت مستمری عمل می‌کنند، به همین دلیل تعدیل‌های دوره‌ای در کنار سیاست‌های متناسب سازی، تلاش‌هایی برای حفاظت از مستمری در مقابل تورم است و قانون‌گذار برای حفاظت از قدرت بازنشستگان تحت فشار گروه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، زیرا در شرایط تورمی قدرت خرید مستمری همواره در حال کاهش است.

اما نکته مهم این است که همسان‌سازی مستمری باید در تعامل با  پایداری صندوق بازنشستگی نیز باشد؛ موضوعی که در برنامه ششم توسعه نیز مطرح شد؛ به این صورت که دولت و سازمان تامین اجتماعی مکلف به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌ بگیران کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی شدند.

متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان لشگری و کشوری

در راستای برقراری عدالت و رفع تبعیض میان شاغلان و بازنشستگان، منابع مورد نیاز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی شد و دولت مجوز آن را در قالب قوانین بودجه سال‌های 1397 تا 1399 اخذ و طی این سه سال، اعتباری معادل 18 همت را صرفا به دو صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری تخصیص داد.

با اجرای دو مرحله همسان‌سازی برای صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری، به صورت میانگین، حقوق و مزایا بازنشستگان این دو صندوق حدود 86 درصد افزایش یافت، از سوی دیگر علاوه بر این افزایش با شروع سال 1400، میزان افزایش مستمری بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری در قانون بودجه سال 1400 در حدود 25 درصد تعیین شد و در سال 1401 نیز یک مرحله متناسب‌سازی علاوه بر افزایش‌های سنواتی انجام گرفت.

میانگین مستمری بازنشستگان در سال 1400 نسبت به سال 1398 افزایش قابل توجهی داشت، هرچند که هدف از اجرای این سیاست بهبود سطح کفایت مستمری بازنشستگان بود، اما تامین مالی همسان‌سازی، از طریق منابع ناپایدار دولتی صورت گرفت و به همین دلیل بر ناترازی مالی دو صندوق دامن زده و باعث تعمیق وابستگی آنها به بودجه عمومی شده است؛ از سوی دیگر همسان‌سازی به شیوه 90 درصد میانگین کسور بازنشستگی شاغلان همتراز، با محاسبات بیمه‌ای در تضاد بود و مستمری بازنشسته باید متناسب با مشارکت فرد و بر اساس حقوق دریافتی در زمان اشتغال خودش باشد.

متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

در پی اجرای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان در دو صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح، زمینه‌های تقویت حس تبعیض در میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی فراهم شد.

در این راستا سازمان تامین اجتماعی نیز به‌منظور متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان، نیازمند منابع قابل توجهی بود که مقرر شد از محل پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی فراهم شود که این همان تامین منابع ناپایدار برای تعهدات پایدار سازمان تامین اجتماعی بود که در سال 1399 اجرایی شد.

میانگین مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در طول سال‌های برنامه بطور متوسط سالیانه 24.5 درصد افزایش داشته اما در سال 1400 پس از اجرای طرح متناسب‌سازی، بیشترین افزایش (34.9 درصد) را تجربه کرد.

بار مالی مطلق متناسب‌سازی در سازمان تامین اجتماعی، مجموع مبالغ پرداختی ماهیانه به مستمری بگیران پس از اعمال مواد (96 و 111) قانون تامین اجتماعی و متناسب‌سازی مراحل اول و دوم در سال 1400 برای حدود 3 میلیون و 600 هزار نفر مستمری بگیر، بالغ بر167 همت محاسبه شد که نسبت به اسفندماه سال 1399 که بالغ بر 104 همت بود، قریب به 60 درصد و نسبت به اسفندماه سال 1398 که بالغ بر 60 همت بود، قریب به 180 درصد افزایش داشته است.

خبر مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، اعتبار اضافه برای پرداخت معوقات متناسب‌سازی درخواست کرده است.

در روزهای اخیر از نامه‌ای رونمایی شد که می‌تواند موجب بهبود معیشت بازنشستگان کشوری در ماه‌های آینده شود.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

بازنشستگان انتظار دارند با تخصیص این اعتبارات؛ معوقات آن‌ها در کمترین زمان ممکن پرداخت شود.

در نامه‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به معوقات بازنشستگان بهداشت و درمان و حق مناطق جنگی بازنشستگان نیز اشاره شده و برای هر ردیف، اعتبار متناسب درخواست شده است./ ایلنا

حقوق بازنشستگان/ خبر مهم درباره واریز معوقات بازنشستگان و فوق‌العاده ویژه

جزئیات پرداخت و زمان واریز پاداش پایان خدمت بازنشستگان و فوق‌العاده ویژه حقوق کارکنان اعلام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: اعمال فوق‌العاده ویژه ۳۵ تا ۵۰ درصد کارکنان در سال جاری، ۸۰ میلیارد تومان بار مالی به همراه داشته است.

داود شایقی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی اردبیل اظهار کرد: اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های استان اردبیل در یک سال گذشته به شکل کامل تأمین شده و ۱۷ دستگاه اجرایی استانی از این منابع توانستند در پرداختی‌های خود استفاده کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل تصریح کرد: ما نه تنها حقوق و مزایای پرسنل را پرداخت کردیم بلکه مانده مرخصی بازنشستگان را نیز پرداخت کردیم و تنها پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۱ باقی مانده است که پیش بینی می‌شود در چند ماه آینده این پرداختی‌ها نیز انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل گفت: در یک سال اخیر از محل فوق العاده ویژه کارکنان که بین ۳۵ تا ۵۰ درصد بود، ۸۰ میلیارد تومان منابع مالی تهیه و به حساب کارکنان پرداخت شد که ماهانه ۶ میلیارد و ۵۱۰ میلیون تومان هزینه و بار مالی را به همراه داشته است.

شایقی افزود: رشد اعتبارات هزینه‌ای در یک سال اخیر به ۷.۲ دهم درصد رسید که شرایط پرداختی مناسبی را برای کارکنان به همراه داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل از رشد ۳۵ درصدی پرداختی‌ها در حوزه اضافه کار، رفاهی و سایر مزایا برای کارکنان رسمی و پیمانی خبر داد و تاکید کرد: همچنان تاکید دولت بر انضباط مالی است تا جلوی ریخت و پاش های اضافی در ادارات گرفته شود.

شایقی جذب و به کارگیری هرگونه نیروی انسانی را در ادارات و دستگاه‌های اجرایی منوط به اخذ مجوز از سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی اعلام کرد و ادامه داد: هرگونه جذب و به کارگیری نیرو در استان اردبیل ممنوع است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: انتظار داریم مدیران دستگاه‌های اجرایی در زمینه جذب و استخدام نیرو مکاتبه‌ای را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نداشته باشند چرا که پاسخ ما منفی خواهد بود.

شایقی از اقتصاد و دارایی برای ابلاغ اعتبارات مصوب قدردانی کرد و گفت: بحث مولدسازی با قوت و قدرت پیگیری می‌شود و امیدواریم بخشی از منابع استان‌ها در اجرای پروژه‌ها از این محل تأمین شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل تاکید کرد: باید رقم دقیق اعتبارات به دست آمده از مولدسازی مشخص شود تا ما برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از این محل منابعی را پرداخت کنیم.

حقوق بازنشستگان/ شرایط جدید پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان اعلام شد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارتباط با مشکلات پاداش پایان خدمت بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: افرادی که پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند، حتما به صورت قانونی مشمول دریافت نمی‌شدند. در امر پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان هیچ مشکلی وجود ندارد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ارتباط با مشکلات پاداش پایان خدمت افراد گفت: در ارتباط با این موضوع قوانینی در کشور وجود دارد. یا باید ۳۰ سال کارکرد افراد و یا سابقه سنواتی افراد کامل شده باشد. آن‌هایی که این اتفاق برای آن‌ها پیش آمده عده‌ای امسال و تعدادی نیز سال گذشته بوده که پاداش خود را کامل دریافت کرده اند و مشکلی در تامین مالی آن نبوده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: افرادی که دریافت نکرده اند حتما به صورت قانونی مشمول دریافت پاداش پایان خدمت نمی‌شدند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای دریافت پاداش پایان خدمت بازنشستگان باید ۳۰ سال سابقه خدمت داشت و یا سن افراد باید در محدوه‌ای باشد که مشخص شده است. این امر ظوابطی دارد تا افراد مشمول پاداش شوند و آن‌هایی که قانونی مشمول می‌شوند همه در حال پرداخت است و در این امر مشکلی نداریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان هیچ مشکل مالی نداریم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: