پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت مرغ آزاد سازی شد. قیمت مرغ با عرضه بیشتر کاهش یافت. قیمت مرغ مردم را گیج کرده است . قیمت مرغ در هفته های پیش همواره در نوسان بود. قیمت مرغ پس از افزایش رو به تعادل و از دست دادن حباب قیمتی است.

 قیمت مرغ در بازار افزایش یافته و به نرخ مصوب هر کیلوگرم 73 هزار تومانی خود به فروش نمی‌رسد؛ مرغداران دلیل این افزایش قیمت را عدم تامین کنجاله سویا با قیمت دولتی و کاهش جوجه ریزی می‌دانند اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در بخش تولید و بازار حاضر به اطلاع رسانی در این خصوص نیستند.

با توجه به اختصاص ارز ترجیحی 28 هزار تومانی ( ترجیحی) به واردات نهاده های دامی انتظار می‌رود که مرغ با قیمت‌های مناسبی به دست مصرف کنندگان برسد اما به دلایل مختلف اکنون این مهم روی نداده است و این محصول بیش از صد هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ در ایران با وجود دریافت ارز ترجیحی به نرخ این محصول در کشورهای همسایه که این یارانه را دریافت نمی‌کنند، بسیار نزدیک شده است.

درباره دلایل این افزایش قیمت می‌توان به مواردی مانند تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی به مرغداران، نبود نظارت‌های لازم در بازار، بهره‌وری پایین و ضریب تبدیل نامناسب صنعت مرغداری کشور اشاره کرد.

کالاهای اساسی در بازار با نرخ مناسب به دست مردم می‌رسد یا بهای تمام شده؟

بنابراین گزارش در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در روز گذشته، درباره نرخ ارز و سیاست‌گذاری ارزی با حضور رئیس بانک مرکزی بحث و گفتگو شده بود.

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در این ارتباط اظهار داشت: «وضعیت چند نرخی و تثبیت نرخ 28 هزار و 500 تومان، ایجاد صف خرید و اینکه کالاهای اساسی در بازار با نرخ مناسب به دست مردم می‌رسد یا بهای تمام شده کالاها براساس قیمت ارز بازار است؟ از جمله موضوعات مطرح شده بود؛ به طور مثال موضوع مرغ یکی از این مباحث است، با وجود اینکه نهاده به نرخ 28 هزار و 500 تومان برای این کالا تحویل داده می‌شود اما قیمت آن سربه فلک کشیده است.»

قیمت مرغ در کشورهای همسایه

براساس مشاهداتی که از فروشگاه های اینترنتی  در کشورهای مختلف انجام شد، قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در ترکیه 64 لیر است که با نرخ 1800 تومانی هر لیر، نرخ یک کیلوگرم مرغ در این کشور 115 هزار هزار و 200 تومان است.

قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در عربستان نیز حدود 20 ریال سعودی است که با در نظر گرفتن قیمت 12990 تومانی ریال این کشور، 259 هزار تومان می‌شود.

قیمت رسمی هر کیلوگرم مرغ کامل در پاکستان که توسط کمیته بازار لاهور تعیین شده 608 روپیه است؛ با در نظر گرفتن قیمت 178 تومانی روپیه پاکستان، قیمت یک کیلوگرم مرغ  در کشور همسایه شرقی نیز 108 هزار تومان است.

قیمت مرغ امروز  20 تیر 1402 در بازار

قیمت مرغ با عبور از نرخ مصوب در یکسری از خرده‌فروشی‌های تهران به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی خرید یک مرغ دو کیلویی تقریبا ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که هزینه بسته‌بندی هم وسط می‌آید، بسته دو کیلویی مرغ خرد‌شده مهیاپروتئین را نزدیک ۲۴۵ هزار تومان می‌فروشند. خود فروشنده‌های مرغ در تهران مرغ زنده را به‌جای نرخ مصوب کیلویی ۵۲ هزار تومان، به‌شکل متوسط کیلویی ۶۷ هزار تومان می‌خرند و دبیر کانون مرغداران کشور در توجیه افزایش قیمت مرغ مثل همیشه بحث کمبود و کاهش عرضه به بازار را مطرح کرده است.

قیمت مرغ درحالی از نرخ مصوب عبور کرده که خود فروشنده‌ها هم مرغ را بیشتر از قیمت تعیین‌شده می‌خرند. نیمه اول اردیبهشت بود که همزمان با اعلام قیمت مصوب جدید مرغ، قیمت مرغ زنده به کیلویی ۵۲ هزار تومان رسید، اما درحال حاضر در همان تهران مرغ به طور متوسط با قیمت کیلویی ۶۷ هزار تومان به‌خرده‌فروشی‌ها می‌رسد. یکسری از فروشنده‌ها می‌گویند مرغ را کیلویی ۷۰ هزار تومان می‌خرند و کف قیمت مرغ زنده در تهران به حدود ۶۵ هزار تومان یعنی ۱۲ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب رسیده است.

قیمت مرغ در مازندران هم فاصله زیادی با نرخ مصوب پیدا کرده و برای مصرف‌کننده حداقل به کیلویی ۹۱ هزار تومان و حداکثر ۹۹ هزار تومان رسیده است. در فارس مرغ را روز پنجشنبه ۱۵ تیر بین کیلویی ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان فروختند و مردم در استان کهگیلویه و بویر‌احمد بابت هر کیلو مرغ ۸۸ تا ۹۰ هزار تومان پرداخت کردند. آن طرف در یکسری استان‌ها مثل گیلان و کردستان به‌خاطراینکه هنوز چیزی به‌اسم کمبود مرغ وجود ندارد، آن را حوالی نرخ مصوب خرید و فروش می‌کنند. دبیر کانون مرغداران کشور می‌گوید قرارمان تولید ۱۱۰ میلیون مرغ در ماه است که خب این حجم از تولید فعلا محقق نشده است. پرویز فروغی در واکنش به افزایش قیمت مرغ گفته به‌خاطر کاهش عرضه، مرغ زنده گران‌تر از نرخ مصوب به مرغداری می‌رسد و از آنجا به‌بعد بسته به‌انصاف فروشنده‌ها بین کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

قیمت مرغ پاک‌شده؛ ۲۴۵ هزار تومان

خرید مرغ خرد‌شده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌خاطر بسته‌بندی و فاکتور‌های دیگر بیشتر از مرغ‌فروشی‌ها تمام می‌شود. مثلا مرغ کامل خردشده مهیاپروتئین با وزن تقریبی دو کیلوگرم ۲۴۵ هزار تومان فروخته می‌شود و می‌توانیم ارزش هر کیلو از آن را ۱۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بدانیم. البته آن را بدون پوست می‌فروشند و آن طرف قیمت مرغ دوکیلویی برند قزوین‌مرغ که با پوست در بسته‌بندی قرار می‌گیرد، ۱۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان است.

قیمت سینه مرغ پویاپروتئین که در بسته‌های دو کیلویی فروخته می‌شود، به ۳۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است. شنیسل مرغ برند آوا یکی دیگر از بسته‌های گرانقیمتی است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیدا می‌کنیم و این یکی را هم با وزن دو کیلو، ۳۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان می‌فروشند. قیمت بسته دو کیلویی ساق بدون پوست برند رزا به ۲۶۱ هزار تومان رسیده است. ران و سینه دو کیلویی برند آوا ۲۴۶ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود.

گردن بی‌پوست رزا یکی از ارزان‌ترین بسته‌های یک کیلویی مرغ خرد‌شده است و قیمتش ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان است. بسته یک کیلویی بال و بازو رزا و آوا ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شوند و بسته نیم‌کیلویی گوشت چرخکرده مهیاپروتئین ۸۸ هزار تومان قیمت دارد.

انواع مرغ قطعه‌بندی

وزن

قیمت

مرغ کامل بی‌پوست (مهیاپروئین)

دو کیلو

244 هزار و 800 تومان

مرغ کامل با پوست (قزوین‌مرغ)

دو کیلو

159 هزار و 600 هزار تومان

سینه مرغ بی‌پوست (پویاپروتئین)

دو کیلو

316 هزار و 800 تومان

‌شنیسل مرغ (آوا)

دو کیلو

316 هزار و 800 تومان

ساق بدون پوست (رزا)

دو کیلو

261 هزار تومان

ران و سینه دو کیلویی (آوا)

دو کیلو

246 هزار و 600 تومان

بال و بازو (آوا)

یک کیلو

102 هزار و 600 تومان

گوشت چرخکرده (مهیاپروتئین)

نیم کیلو

88 هزار تومان

گردن بی‌پوست (رزا)

یک کیلو

28 هزار و 800 تومان

قیمت مرغ / نظارت کمرنگ

به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی ستاد تنظیم بازار و سازمان تعزیرات حکومتی نظارت کمرنگی در این زمینه دارند. برخی کارشناسان اقتصاد بازار معتقدند برای نظارت بیشتر همراهی شهروندان نیاز است. به این صورت که اگر تخلفی در زمینه گرانفروشی انجام می‌شود باید به اطلاع سازمان‌های نظارتی برسد و نباید یک‌طرفه قضاوت کرد که چرا نظارت ضعیف است. سامانه ۱۲۴ برای شکایت از گرانفروشی معرفی شده است.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که مسئولان اتحادیه‌ها و اصناف معتقدند گرانفروشی با گرانی متفاوت است و اصناف واسط تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند و قیمت اغلب کالاها از سوی تولیدکننده افزایش می‌یابد.

بررسی خبرنگار جام جم اما نشان می‌دهد برخی واحدهای صنفی به دلیل افزایش هزینه اجاره و دستمزد کارگران اقدام به گرانفروشی می‌کنند که این موضوع باید در بخش بازرسی اتاق اصناف روشن شود.

برخی فعالان بازار هم این افزایش قیمت را موقتی دانستند و می‌گویند تقاضا در اعیاد قربان تا غدیر افزایش یافته و تا ۱۰ روز دیگر این رقم روند نزولی را طی می‌کند.

قیمت مرغ / قیمت گوشت امروز 14 تیر 1402

 گوشت قرمز گوسفندی در حالی در فروشگاه‌های آنلاین بین ۴۸۰ تا ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت آن در میادین میوه و تره‌بار و همچنین خرده فروشی‌های قصابی پایین‌تر است. گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و مرغ در بازار دستخوش تغییرات است و تقریبا این اقلام در سطح شهر قیمت ثابت ندارد.

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد گوشت قرمز در بین قصابی‌های مرکز شهر مانند هفت تیر بین ۳۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. همچنین گوشت مرغ بین ۷۳ تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در گفت‌وگویی که با مراکز عرضه گوشت و مرغ داشتیم دلیل این موضوع را افزایش هزینه‌ها و همچنین اجاره بهای واحد تجاری عنوان کردند.

بررسی میدانی خبرنگار ما از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد یک کیلو گوشت ران گوساله بسته‌بندی شده بین ۳۷۰ تا ۳۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود که با قیمت‌ قصابی‌ها تفاوت زیادی ندارد. اما در بخش مرغ شاهد تغییرات گسترده‌ای هستیم. قیمت مرغ بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کیلویی ۱۱۵ تا ۱۳۰ هزار تومان است اما در سطح بازار از ۷۳ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت مرغ / از سایر محصولات چه خبر؟

روغن جزو اقلام اساسی است که در فروشگاه‌ها با کمترین تخفیف عرضه می‌شود. البته گفتنی است روغن جامد ۵ کیلویی همچنان با قیمت سال گذشته به مبلغ ۳۶۵ هزار تومان قابل خرید است.

از سوی دیگر در چند ماه اخیر شکر در بازار کمیاب شده و در این هفته این وضعیت برای قند نیز محسوس بود. قیمت این دو کالای اساسی نیز نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و هر کیلو شکر از ۳۳ هزار تومان (دو هفته گذشته) به ۳۵ هزار تومان در هفته جاری و نرخ یک کیلو قند از ۳۵ هزار تومان (هفته گذشته) به ۳۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: