پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه مردم را می‌ترساند.قیمت بنزین با تغییر همراه است.قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

قیمت بنزین از این تاریخ دو برابر می شود ؟

خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. حال باید دید آیا این خبر واقعیت دارد یا خیر؟

چندی پیش خبری مبنی بر سه نرخی شدن قیمت بنزین به نقل از خبرگزاری تسنیم منتشر شد. جزئیات خبر به شرح زیر بود:

پس از ماه‌ها تایید و تکذیب بالاخره خبرگزاری تسنیم از طرح بنزینی دولت ابراهیم رئیسی با محوریت قیمت سوم بنزین رونمایی کرد. بر اساس این طرح مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر ۱۸هزار تومان عرضه شود.

در همین زمینه خبرگزاری تسنیم واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کانال جعلی تسنیم اقتصادی خبری درباره قیمت جدید بنزین منتشر کرده است و هیچ خبری درباره قیمت بنزین در سایت و فضای مجازی این خبرگزاری منتشر نشده است .

تسنیم نوشت: لازم به ذکر است که دولت در حال حاضر هیچ برنامه و تصمیمی برای تغییر قیمت بنزین ندارد و قیمت‌های اعلامی کذب است.

منبع: تسنیم

محمد صادقی از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت: در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

وی در این باره افزود: در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت.

صادقی با اشاره به اینکه عرضه بنزین سوپر فعلاً از طریق کارت آزاد انجام می‌شود، تأکید کرد: در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند.

صادقی افزود: سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود.

بنزین/ سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد

وی با اشاره به این که در توزیع سوخت کشور، خودمان را به یک راه‌حل منحصر نکرده‌ایم، گفت: سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن را دارد که سایر این کارت‌ها این مزیت را ندارند و هیچ‌کدام از اینها به‌طور کامل جایگزین کارت هوشمند سوخت نخواهد شد.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور بیان کرد: بسیاری از جایگاه‌های سوخت در نقاط دورافتاده هستند که با توجه به آفلاین بودن سامانه هوشمند سوخت امکان توزیع سوخت در صورت قطعی هم وجود دارد، اما با توجه به آنلاین بودین شبکه بانکی، در صورت قطعی، در عمل جایگاه‌ غیر عملیاتی می‌شود و به همین دلیل فعلاً تنها توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی در دستور قرار گرفته است.

صادقی امکان کپی‌برداری از کارت‌های بانکی را از دیگر موانع این طرح اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌وجه امکان‌ کپی‌برداری ندارد. در این زمینه‌ هم باید رایزنی‌هایی انجام شود تا راه‌حل‌های اساسی برای این موضوع پیدا کنیم، اما همه این موانع، باعث نشده است به این سمت حرکت نکنیم و توزیع سوخت از طریق کارت بانکی یکی از طرح‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری و پیاده‌سازی آن هستیم.

وی درباره روند پیشرفت این پروژه گفت: کدنویسی این طرح در حال اتمام است و در حال رفع چالش‌های طرح و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها هستیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به موانع تأمین تراشه‌های کارت بانکی، این طرح نقش مهمی در کاهش هزینه‌های ارزی و رفع محدودیت‌های این حوزه خواهد داشت. هر تراشه بسته به نوع آن حدود یک دلار قیمت دارد که هزینه حمل و ثبت‌نام، صدور دوباره و توزیع آن نیز وجود دارد که با استفاده از کارت بانکی، در تمامی این هزینه‌ها و زمان صرف‌شده برای تولید و توزیع کارت سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

صادقی با اشاره به اینکه شرکت پژوهش و توسعه ناجی هزینه ثبت‌نام و شرکت پست، هزینه توزیع آن را به‌عهده دارند، گفت: هزینه تعمیر و نگهداشت، پالایش داده‌ها و شخصی‌سازی کارت‌ها نیز از دیگر هزینه‌های جانبی صدور کارت سوخت است که مجموع همه این موارد از بهای دریافتی بابت ثبت‌نام کارت سوخت بیشتر است.

بنزین 8000 تومانی واقعیت دارد؟

از صبح امروز شایعاتی مبنی بر تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین تا 8000 تومان و اجرای آن از تابستان 1402 به گوش می‌رسد؛ اما آیا این شایعات صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، «بنزین 8000 تومانی از ابتدای تابستان اجرا می‌شود.»؛ این شایعه‌ای است که از صبح امروز دست به دست می‌شود و بار دیگر مردم را نگران کرده است. اما آیا دولت تصمیم جدیدی در رابطه افزایش قیمت بنزین اتخاذ کرده است؟

بنزین قطعاً گران نمی‌شود

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در رابطه با برنامه دولت برای افزایش قیمت بنزین به تجارت‌نیوز گفت: مطلقاً هیچ تصمیم جدیدی در رابطه با تغییر قیمت سوخت خودروهای سواری اتخاذ نشده است و این شایعه قطعاً تکذیب می‌شود.

او در ادامه توضیح داد: در حالی که سیاست‌گذاران تصمیمی برای بالابردن قیمت بنزین ندارند، اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها و خبرنگاران قصد دارند بر آتش گران‌شدن بنزین بدمند.

همچنین همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران سوخت کشور، به تجارت‌نیوز گفت: صراحتاً اعلام می‌شود که در رابطه با تغییر قیمت بنزین هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و تا این لحظه قرار نیست تغییری در نرخ‌ها ایجاد شود.

وی افزود: اخباری که از صبح در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود شایعه‌ای بیش نیست.

بنزین / اعتمادی که از بین رفته است

البته این برای اولین بار نیست که در سال جاری شهروندان صبح خود را با شایعه افزایش قیمت بنزین آغاز می‌کنند. به‌رغم اینکه مسئولان دولت و وزارت نفت بارها هر گونه تغیییر در قیمت‌ حامل‌های انرژی را تکذیب کرده‌اند، به نظر می‌رسد هنوز اعتماد عمومی نسبت به اظهارات مسئولان جلب نشده است.

تجربه مردم در آبان 1398 و افزایش 200 درصدی قیمت بنزین در یک شب باعث شده تا مصرف‌کنندگان سوخت بار دیگر منتظر اتخاذ تصمیمات خلق‌الساعه باشند. این همان اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی است که سال‌هاست کارشناسان نسبت به از بین رفتن آن هشدار می‌دهند، اما دولت‌ها بدون توجه به آن همچنان تلاشی برای صادق‌بودن با مردم نشان نمی‌دهند.

حال مسئولان برای اجرای هر تصمیمی باید هزینه تصمیمات گذشته خود را بدهند. به‌ویژه شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی از سال گذشته اکنون بیم تبعات افزایش قیمت بنزین را دو چندان کرده است.

از سوی دیگر، اکنون دیگر شعارهایی نظیر مدیریت مصرف سوخت و یا ایجاد عدالت در توزیع یارانه‌ها پاسخ‌گو نیست. به‌ویژه آنکه در اردیبهشت سال گذشته دولت با اصلاح یارانه‌ها و سیاست جراحی اقتصادی اعلام کرد که چنین برنامه‌ای در نهایت به نفع دهک‌های پایین جامعه تمام می‌شود، اما نماگرهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در یک سال اخیر بازار مواد غذایی بیش از سایر گروه‌های کالایی تورم داشته و در نهایت سفره اقشار کم‌درآمدتر را کوچک کرده است.

تبعات اقتصادی افزایش قیمت بنزین

گذشته از تبعات اجتماعی و سیاسی که به آن اشاره شد، این شکل از افزایش قیمت بنزین نیز هیچ‌گاه مورد تائید کارشناسان نبوده است.

دولت اصلاحات در زمان فعالیت خود لایحه افزایش پلکانی قیمت بنزین و رشد سالانه آن متناسب با تورم را به مجلس برد که با تغییر دولت، اجرای این لایحه در نطفه خفه شد.

حال مجلس و دولتی که با رویکرد پوپولیستی و البته با اتکا با اقتصاد دستوری مدیریت بازار سوخت را پیش بردند، حالا برای هر تصمیم جدیدی در رابطه با نرخ بنزین باید منتظر پیامدهای آن باشند.

به‌ویژه آنکه بدون کنترل نرخ ارز و تداوم روند صعودی دلار، هیچ‌گاه افزایش قیمت‌ها منجر به کاهش جذابیت قاچاق سوخت در ایران نشده‌اند.

به هر ترتیب اکنون بار دیگر خبر افزایش قیمت بنزین دست به دست می‌شود. حتی برخی فعالان شبکه اجتماعی بدون آنکه مدرک مستدلی ارائه دهند این شایعات را سناریویی مدیریت‌شده برای سنجش واکنش عمومی و البته ترفندی برای خنثی‌سازی واکنش‌ها در زمان اجرا می‌دانند.

حال به‌رغم تکذیب‌ها آیا قیمت بنزین آزاد تا پایان سال 3000 تومان می‌ماند؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: