پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه مردم را می‌ترساند.قیمت بنزین با تغییر همراه است.قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

سهمیه بندی بنزین خودروهای صفر تغییر کرد

در ایران، سهمیه بندی بنزین در سال ۱۳۹۸ معرفی شد. به طور کلی، سهمیه بندی بنزین بر اساس تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی متعلق به آن‌ها تعیین می‌شود. در سهمیه بندی بنزین، هر خانوار با دارا بودن کارت ملی می‌تواند در سامانه سهمیه‌بندی ثبت نام کرده و با توجه به تعداد اعضای خانوار و نوع خودروی خود سهمیه بندی بنزین خود را دریافت کند.سهمیه بندی بنزین در ایران بر اساس چهار گروه خودرویی برای خودروهای داخلی و خارجی به صورت جداگانه انجام می‌شود. 

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش گفت: از این به بعد مالکان خودروهای صفر کیلومتر برای دریافت کارت سوخت خود باید به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

محمد صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مالکین وسایل نقلیه نو شماره که خودروی خود را در سال جاری از شرکت های خودروساز تحویل گرفته ولی کارت هوشمند سوخت خود را همچنان دریافت نکرده‌اند، لازم است جهت پیگیری روند صدور کارت خود به هریک از دفاتر پلیس + ۱۰ سراسر کشور مراجعه کنند، اظهار کرد: این روند در گذشته اینگونه نبود و اکنون شرایط تغییر کرده است.

وی افزود: قبل از این کارت سوخت برای مالکان خودرو صفر کیلومتر صادر می‌شد اما از این به بعد لازم است همه مالکان خودرو اعم از صفرکیلومتر و غیره برای دریافت کارت سوخت خود به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش در خصوص جایگزینی کارت‌های سوخت با کارت ملی، گفت: تا کنون طرحی در این رابطه نداشته‌ایم و این موضوع مطرح نیست.

وزیر نفت گفت: سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی در دستور کار است.

وی همچنین با بیان اینکه از راه‌های مختلفی مطالبات خود را از کشور عراق وصول می‌کنیم، گفت: ما از راه‌های مختلفی مطالبات خود را از کشور عراق وصول می‌کنیم چه به صورت نقدی و حواله، تهاتر کالا، فرآورده‌های نفتی وهیچ‌گونه محدودیت و سقفی نیز برای آن تعیین نشده است.

وی درباره آمار فروش نفت ایران گفت:  فروش نفت خیلی خوب است.

سیدکاظم عزیزی معاون صنایع وانرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور  با اشاره به تغییر فرآیند تحویل کارت سوخت خودروهای صفر اظهار کرد: مالکان وسایل نقلیه نوشماره (صفر کیلومتر) که خودرو خود را در سال ۱۴۰۲ از شرکت‌های خودروساز تحویل گرفته اما تاکنون کارت هوشمند سوخت را دریافت نکرده اند لازم است که برای پیگیری روند صدور کارت سوخت هوشمند وسیله نقلیه خود به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند.

 پیش از این خودروسازان برای صدور کارت سوخت خودروهای فروخته شده اقدامات لازم را انجام می‌دادند و کارت سوخت مدتی پس از تحویل خودرو از طریق پست به درب منزل متقاضی ارسال می‌شد.

مهدی قمصریان، مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های گفت: بر اساس ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث، صدور کارت و سهمیه سوخت وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث ممنوع است.

او البته این را هم گفت که بدلیل تاثیر و اهمیت وسایل نقلیه سنگین مورد استفاده در جابجایی بار و مسافر در حوادث رانندگی ضرورت دارا بودن بیمه‌نامه شخص ثالث برای این گروه بیشتر از سایر وسایل نقلیه است.

با این حال اما طبق اعلام رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، بیش از 17هزار وسیله نقلیه سنگین بیش از یک سال است که فاقد پوشش بیمه‌نامه شخص ثالث هستند.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌‌ونقل و سوخت ضمن اعلام اولتیماتوم یک ماهه به مالکان این وسایل نقلیه تأکید کرد: به دارندگان این وسایل هشدار داده می‌شود که اقدام به خرید و تهیه بیمه‌نامه شخص ثالث کنند، در صورت عدم اقدام لازم در بازه یک ماهه، کارت سوخت آنها غیرفعال خواهد شد.

برهمین اساس هم در مراحل بعدی سهمیه سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث قطع خواهد شد.

احمد وحیدی در حاشیه مراسم هفته بهزیستی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین، اظهار کرد: این موضوع کاملاً شایعه است و خلاف واقعیت؛ هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در این زمینه برنامه‌ریزی برای آینده دارد یا احتمال دو - سه نرخی شدن بنزین وجود دارد یا نه، تاکید کرد: خیر؛ اصلا دولت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین امسال دست نمی‌خورد و برای سال آینده هم در بودجه ۱۴۰۳ تعیین می‌شود.

هادی بیگی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره شایعات افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت بنزین امسال دست نمی‌خورد. برای سال آینده هم در بودجه ۱۴۰۳ تعیین می‌شود. بودجه هم در اسفند تکلیفش مشخص خواهد شد و معلوم می‌شود قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا می‌کند یا خیر.

وی ادامه داد: هر سال قیمت بنزین در بودجه تعیین می‌شود. سال گذشته در بودجه سال ۱۴۰۲ تصمیمی گرفته شد مبنی بر اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نکند لذا در سال ۱۴۰۲ قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس اضافه کرد: بودجه ۱۴۰۳ هم در زمان خودش بررسی و کارشناسی می‌شود الان ما خودمان هم نمی‌دانیم چه خواهد شد، چون هیچکس نمی‌داند و علتش هم این است که در بودجه تعیین می‌شود و الان فصل بودجه نیست که بخواهیم درباره آن صحبت کنیم.

شارژ یارانه بنزین در کارت ملی افراد

عضو‌ هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.

رمضانعلی سنگدوینی درباره روند رو به رشد مصرف بنزین در کشور اظهار داشت: در حال حاضر مصرف تمام حامل‌های انرژی از جمله برق، گاز و بخصوص بنزین بالاست و باید در این خصوص چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: اکنون متوسط مصرف بنزین در کشور به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و حتی در روزهایی از ایام نوروز به ۱۴۲ میلیون لیتر هم رسید که لازم باید برای کنترل این ارقام تدابیری اندیشیده شود.

عضو‌ هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: حتما باید در برنامه هفتم‌ توسعه به دولت تکلیف شود که نسبت به بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام کرده و راهکارهای لازم را برای نیل به این مهم اتخاذ کند.

وی گفت: اکنون سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در کشور انرژی مصرف می‌شود که در این بین مصرف متوسط بنزین که به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده رقم بسیار بالایی بوده و لازم است که به هر طریق ممکن این میزان مصرف متعادل شود.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین موضوعات در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت این است که به دولت تکلیف کنیم خودروهای گازسوز، هیبریدی و کم مصرف را تولید و وارد چرخه حمل و نقل کند چراکه هرقدر که مصرف سوخت را کاهش دهیم یک‌گام به اجرایی شدن صادرات و ارزآوری برای کشور نزدیک‌تر خواهیم شد.

 وی با تاکید بر اینکه کاهش مصرف بنزین صادرات این فرآورده باارزش را بیمه خواهد کرد، یادآور شد: یکی از اقدامات مهم برای کاهش مصرف بنزین بکارگیری گاز مایع (ال‌پی‌جی) در خودروها است، ضمن اینکه این سوخت به لحاظ کیفیت نیز برای خودرو مناسب‌تر بوده و عمر موتور خودرو را بالا می‌برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیته انرژی برگزار شد بنا بر این شد که در برنامه ۵ ساله کمک کنیم که دولت به سمت اجرای برنامه صرفه‌جویی در مصرف سوخت برود.

وی بیان داشت: اگر رشد مصرف بنزین به همین شیوه کنونی ادامه داشته باشد غیر قابل کنترل شده و قطعا برای تامین نیاز حمل و نقل باید واردات داشته باشیم.

سنگدوینی گفت: در حال حاضر نیمی از مردم کشور خودرویی ندارند و نیمی دیگر دارای خودرو بوده و از یارانه بنزین برخوردارند، حتی در این بین برخی بیش از یک خودرو دارند و در نتیجه با نرخ ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی بنزین از سوبسید بیشتری نیز بهره می‌برند بنابراین لازم است که دولت و مجلس روی این مسئله کار کنند تا عدالت اجرا شود.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مهمترین اولویت دولت و مجلس ابتدا معیشت مردم و سپس بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی است تا تبدیل به واردکننده حامل‌های انرژی بخصوص بنزین و گاز تبدیل نشویم.

عضو‌هیات رییسه کمیسیون تلفیق گفت: طبق تصمیمی که در مجلس اتخاذ شده وزارت نفت و‌نیرو در برنامه هفتم توسعه مکلف شده‌اند که انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تا مصرف برابر الگوی تعیین شده رایگان محاسبه شود.

وی درباره اجرایی شدن استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت فعلی نیز گفت: هنوز در برنامه هفتم‌ توسعه و کمیته انرژی و دولت در این زمینه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

سنگدوینی درباره افزایش قیمت بنزین نیز تاکید کرد: دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و اگر برنامه‌ای بود دولت در بودجه می‌آورد، کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند در صدد بهم زدن آرامش مردم و جامعه هستند.

رقم جدید قیمت بنزین اعلام شد

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از دیگر مسائل از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می‌شود. تا آن‌جا که حتی هر شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود تا چند روز واکنش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند، از همین رو هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می‌انجامد.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرد، برخی رسانه‌ها برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می‌کوبند و این در حالی است که دولت همواره تاکید کرده که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

البته شایعات بنزینی تنها مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می‌شود.

موضوع کیفیت بنزین البته آنچنان داغ است که تا دریای کاراییب نیز جا باز کرده و رسانه‌های خارجی دلیل آتش گرفتن برخی از خودروها در ونزوئلا را کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران می‌دانند و بر آن تاکید دارند. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر به دلیل هم ترازی مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف بوده و هیچ محموله بنزین صادراتی از ایران نه به ونزوئلا و نه به هیچ کشور دیگری صادر نشده است.

آن گونه که علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر آن تاکید کرده و می‌گوید، تامین نیاز سوخت کشور اولویت اصلی است و با توجه به میانگین مصرف بالای ۱۱۰ میلیون بشکه در روز در کشور، امکان صادرات این سوخت وجود ندارد. پیش از این نیز اعلام شده بود که مدت‌هاست که ایران صادرات بنزین را نه‌تنها به ونزوئلا بلکه به هیچ‌کجا ندارد، زیرا در روزهایی مصرف بنزین بسیار بالاتر از تولید بوده و حتی در این روزها برای تامین بنزین از ذخایر کشور استفاده کرده‌ایم.

البته ایران برای توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا را در دستور کار داشته و حتی با بازسازی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور از سوی ایران در جریان است که در این پالایشگاه‌ها، سوخت موردنیاز این کشور تولید می‌شود. بنابراین اگر مشکلی در سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایرانی ندارد، زیرا ایران اکنون، بنزینی به این کشور صادر نمی‌کند.

درباره اتهام پایین بودن کیفیت بنزین صادراتی موضوعات دیگری نیز مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به بازگشت یک محموله صادراتی بنزین به افغانستان، به بهانه کیفیت پایین اشاره کرد که سال گذشته مطرح شد. موضوعی که بعدا مشخص شد این محموله اصلا ایرانی نبوده و تنها از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

بنزین مصرف داخلی هم به طور عمومی کیفیت یورو ۴ دارد و مناسب است. اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، مقداری از آن هم بنزین با اکتان پایین‌تری است که مشکلی از لحاظ کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند و با استاندارد ملی انطباق دارد؛ با این حال پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید ۷۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت است.

بنابراین برخی ادعاها مبنی بر اینکه تنها ۳۸ درصد از بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، درست نیست. آمارهای تولید در ۱۰ پالایشگاه کشور در کنار نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از سوی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست می‌شود، نیز این ادعا را تکذیب می‌کند.

همچنین در پالایشگاه‌های کشور، طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در حال اجراست که در تازه‌ترین مورد، در آخرین روز سال ۱۴۰۱، طرح توسعه پالایشگاه آبادان از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که افزون بر ارتقا کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داده است و کمک کرد تا در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چند بار شکسته شد، مشکلی در تامین این سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور ایجاد نشود.

در حالی که موضوع کیفیت بنزین یکی از مواردی که شایعات فراوانی حول و حوش آن مطرح می‌شود، اما اصلی‌ترین شایعه در حوزه بنزین مربوط به شایعه گرانی آن است. تا آن جا که در برخی از روزها، چند روزنامه به طور همزمان تیتر یک خود را به گرانی بنزین و شایعات مربوط به آن اختصاص می‌دهند.

این شایعات یک بار همزمان با تصوب قانون بودجه مطرح می‌شود، بار دیگر به بهانه ورود به سال جدید بر سر زبان‌ها می‌افتد. گاهی صحبت درباره مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه‌سازی مصرف بهانه‌ای برای داغ شدن تنور شایعه گرانی بنزین می‌شود و در آخرین مورد نیز ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران گرانی بنزین را به سرخط خبرها باز می‌گرداند.

این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و حتی تاکید شده که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد، البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که باید تا پایان ۶ ماهه نخست امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد و در همین باره دولت پس از پایان تعطیلات نوروز، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را با هدف نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت در کنار اجرای طرح کدینگ در استان‌های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورد.

البته همزمان با اجرای این طرح تاکید شد که کارت جایگاه‌ها به طور کامل جمع نمی‌شود و در هر جایگاه با توجه به نیاز تعدادی کارت باقی خواهد ماند.

بررسی‌های میدانی در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد که مشکلی در توزیع سوخت با ساماندهی کارت جایگاهداران ایجاد نشده و تغییری در جریان سوخت‌گیری به وجود نیامده است؛ آمارها همچنین نشان می‌دهند دریافت بنزین ۳ هزار تومانی با کارت شخصی که تا پیش از اجرای این طرح زیر یک درصد بود حالا به حدود ۳۵ درصد رسیده است بنابراین این طرح دولت در شرایطی که اصلاح سیاست‌های قیمتی در نظام سوخت کشور اجرا نمی‌شود، موفق بوده و توانسته رصد مصرف بنزین را تا حد زیادی امکان‌پذیر کند.

در واقع دولت تلاش کرده تا بدون آنکه فشار مضاعفی با افزایش قیمت سوخت بر معیشت مردم تحمیل کند، مصرف بنزین را کنترل کرده و افزون بر اجرای صریح قانون برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، گام مهمی برای کنترل مصرف بنزین نیز بردارد. با توجه به این موارد، مشخص نیست که با وجود تاکید چند باره دولت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت بنزین، چرا همچنان برخی از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی شایعه گرانی بنزین را مطرح می‌کنند!منبع: ایسنا

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: