پایگاه خبری خانه فوتبال:

تصمیم جدید در پرداخت یارانه خانوار.یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود.یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود.یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

فوری|شارژ اضافی ۱۲۰ هزار تومانی یارانه‌ ذخیره نمی‌شود

علیرضا عسگریان در نشستی خبری با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ ارز ترجیحی حذف شد و آن زمان یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی  ناگهان بین ۸ تا ۹ برابر شد، گفت: یارانه سه دهک اول به ۴۰۰ هزار تومان و مابقی دهکها به ۳۰۰ هزارتومان رسید و ۷۸ میلیون نفر مشمول دریافت یارانه شدند.
وی افزود: حجم پول ایجاد شده از ۳ تا ۴ هزار میلیاردتومان به ۲۷ هزار میلیاردتومان در ماه رسید.
معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: این یارانه برای سفره مردم داده می‌شد و دغدغه این بود که اگر تورم وارد سفره مردم شود مشکل تغذیه ای پیدا می‌کنند و برای اینکه این مشکل پیدا نشود این مبلغ را به نسبت هر نفر پرداخت کردند. به گونه‌ای که یک خانواده ۴ نفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کرد. در آن زمان زیرساختی برای ارائه کالاها نبود و از همین رو خانوارها این مبلغ را در هر جایی که خودشان تشخیص می‌دادند مصرف کردند حال آنکه این ۴۰۰ هزار تومان فقط برای آسیب ندیدن تغذیه مردم بود. در همین راستا و اصلاح این امر، ۱۱ قلم کالای استاندارد برای ایجاد سلامت بین نسلی تعریف و انتهای سال ۱۴۰۱ دو پایلوت برای طرح کالابرگ اجرا شد تا زیرساخت لازم برای اجرای سراسری طرح کالابرگ مهیا شود.

عسگریان با اشاره به اینکه دو هفته پیش آخرین مرحله آزمایشی طرح کالا برگ که طی آن فقط مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی با جمعیتی حدود ۸.۵ میلیون خانوار را پوشش می‌داد، اجرا شد افزود: سه دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند لذا در مجموع می‌توان گفت افراد تحت پوشش طرح کالا برگ الکترونیک به ۲۹ میلیون نفر رسید.

عسگریان با اشاره به اینکه در آخرین مرحله اجرای پایلوت، امتیازات جدیدی به مشمولان طرح ارائه شد گفت: دولت دائم به دنبال تامین منابع برای ارائه خدمات ارزنده به مردم است. آن زمان به نمایندگی از دستگاه اعلام کردیم که سه دهک تحت پوشش قرار می‌گیرد؛ به این معنا که مبنای قیمتی ۱۱ قلم کالای اعلامی نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۱ ثابت و بدون تغییر است لذا هر چقدر تورم روی این ۱۱ قلم کالا ایجاد شود، دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت این کالاها نسبت به سال ۱۴۰۱ را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: در مرحله قبلی طرح، گفته شد اگر فردی، ۳۲۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان مبلغ یارانه را از سبد کالای اعلامی خریداری کند، ۸۰ هزارتومان اعتبار یارانه‌اش شارژ اضافی خواهد شد. در مرحله جدید طرح کالابرگ، آزادی عمل بیشتری به سه دهک درآمدی داده شد بدین صورت که اعلام شد اگر این افراد ۲۰۰ هزارتومان از مبلغ ۴۰۰ هزار تومان یارانه‌شان را از سبد کالایی خریداری کنند، اعتبار یارانه آنها دوباره ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافه می‌شود به عبارتی مجموع یارانه دریافتی این افراد به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اکنون در آخرین مرحله آزمایشی اجرای طرح کالابرگ قرار داریم که مختصات آن همچون گذشته است و فعلا سه دهک درآمدی را در بر می‌گیرد و مبنای قیمت سبد غذایی نیز همان سال ۱۴۰۱ است.

عسگریان با تاکید بر اینکه بهره‌مندی از طرح مذکور اختیاری است و هر کسی بخواهد می‌تواند این ۴۰۰ هزارتومان را نقدی دریافت و کالایی دیگر خریداری کند اظهار کرد: اما اگر ۲۰۰ هزارتومان را از سبد غذایی خریداری کند ۲ امتیاز به او داده می‌شود. امتیاز اول این است که دولت فاصله تورمی را پوشش می‌دهد و امتیاز دوم این است که ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

معاون رفاه وزارت رفاه اعلام کرد که از هفدهم مردادماه مردم اگر ۲۰۰ هزارتومان از این سبد غذایی را در طرح کالابرگ خریداری کنند، مابه التفاوت تورمی آن توسط دولت پوشش داده می‌شود؛ ضمنا ۱۲۰ هزارتومان نیز به یارانه اضافه خواهد شد.

عسگریان در خصوص فروشگاه‌هایی تحت پوشش این طرح نیز افزود: اکنون تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح به ۹۰ هزار افزایش یافته است. فاصله فروشگاه‌ها به طور متوسط در شهرهای بزرگ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر است. از نظر مدیریتی و دسترسی مشکل تاحدود قابل قبولی رفع شده است. همچنین این امکان وجود دارد که فردی کارت بانکی را همراه خود نبرده باشد، که با استفاده از اپلیکیشن و برنامه کاربردی «شما» امکان خرید با ارسال کد فراهم شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست درخصوص میزان تامین کالاهای مشخص شده در سبد غذایی گفت: یکی از مهمترین موضوعات تامین کالاست که این تامین کالا انجام شده است. پیشنهاد می‌شود مردم حتما خرید و از این امتیاز استفاده کنند زیرا اگر از این امتیاز استفاده نکنند شارژ ۱۲۰ هزار تومانی ذخیره نمی‌شود این در حالیست که ۱۲۰ هزار تومان اضافی ماهانه به ازای هر فرد تعلق می‌گیرد.

عسگریان یادآور شد: این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده دهک‌های درآمدی بیشتری مشمول کالابرگ شوند.

وی در ادامه این نشست با اشاره به استقبال یک میلیون خانوار از طرح کالابرگ الکترونیکی، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است به تعداد اقلام این سبد افزوده شود؟ گفت: فعلا اقلامی به این سبد اضافه نشده است و این امر نیازمند یک جریان تحقیقی بسیار مفصل است.
عسگریان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درخصوص نظارتها بر کم فروشی و گران فروشی اقلام سبد اظهار کرد: یک بحث گرانی و یک بحث گران‌فروشی وجود دارد. این ۱۱ قلم کالاهای تعزیراتی هستند و باید درمورد آنها در بازار طرح و برنامه‌ای وجود داشته باشد لذا در مورد گرانفروشی ساز و کار مفصلی داریم که اکنون گره آن را محکم‌تر کرده‌اند تا گران‌فروشی و کم‌فروشی صورت نگیرد. طرح کالابرگ گرانی و تورم و فاصله تورمی را پوشش می‌دهد.
یارانه
 

عسگریان این را نیز اضافه کرد که ۱۲۰ هزار تومان ذکر شده به ازای هر نفر شارژ و قابلیت استفاده دارد. به عبارت دیگر یارانه به ازای هر نفر جزو سه دهک اول درآمدی، ۵۲۰ هزار تومان شده است که در مجموع ۲۹ میلیون ایرانی را شامل می‌شود.

معاون رفاهی وزیر کار و رفاه با بیان اینکه اگر مردم از این طرح خوب استفاده کنند نقاط ضعف و قوت آن استخراج می‌شود گفت که در حال حاضر ۹۰ هزار مغازه و فروشگاه به این طرح متصل هستند؛ لذا اگر استقبال خوب باشد آماده می‌شویم تا در ماه‌های آتی دهک‌های ۵ و ۶ را نیز تحت پوشش این طرح دربیاروریم.

وی تاکید کرد: اگر استقبال خوب باشد امیدوارریم از ماه آینده یا ماه بعدتر دهک‌های ۵ و ۶ هم به این طرح اضافه شوند.

عسگریان با اشاره به اینکه از نظر مدیریتی آماده اجرای گستره‌تر طرح هستیم چرا که زیر ساختها، کدهای دستوری و مغازه داران و بارکدخوان‌ها آماده هستند گفت: استفاده از یارانه ۱۲۰ هزار تومانی خریداری شده توسط مردم همان لحظه به فروشنده پرداخت می‌شود.

معاون وزیر رفاه ادامه داد: قبلا میزان استقبال مردم از طرح کالا برگ الکترونیک حدود یک میلیون خانوار از مجموع ۸.۹ میلیون خانوار بود و علت این عدم استقبال هم آماده نبودن زیر ساخت‌ها بود لذا مردم پول یارانه را نقدی یا در محل‌های دیگر مصرف می‌کردند، اما الان زیرساخت‌ها فراهم شده است. پیش بینی می‌شود در مرحله جدید استقبال مردم افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت افزایش دوباره قیمت کالاها، فاصله تورمی همواره جبران می‌شود گفت: پس در این صورت رقم یارانه از ۵۲۰ هزار تومان نیز دوباره افزایش می‌یابد لذا مردم از این طرح استفاده کنند.

عسگریان با بیان اینکه یارانه پانزدهم هر ماه پرداخت می‌شود و بیستم ماه کارتابل‌ها با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها صفر می‌شود اظهار کرد: پانزدهم این ماه یارانه مردم پرداخت و یکماه نیز زودتر شارژ می‌شود و بلافاصله ۱۲۰ هزار تومان هم بالا سر این یارانه قرار می‌گیرد. ساعت ۱۲ دیشب، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار به یارانه ۹ میلیون خانوار (۲۹ میلیون نفر) اضافه شد.

اینکه نشانه‌های تجاری مختلف مشمول این طرح می‌شوند یا خیر واینکه حتما باید اقلام ذکر شده در سبد را مردم خریداری کنند؟ در صفحه شخصی برخی مشمولان طرح اطلاعاتشان به روز نشده و ... پرتکرارترین ابهامات این طرح است که عسگریان در پاسخ به آن‌ها گفت: نشان‌های مختلف تجاری مشول طرح نمی‌شوند. حدود ۲۱۰ هزار بارکد مختلف را در سامانه بارگذاری کرده‌ایم لذا مبنا ثابت است مثلا اگر قیمت شیر کم چرب در سبد ۱۸ هزار تومان باشد، تورمش توسط طرح پرداخت می‌شود، اما اگر فردی شیری با قیمت بالاتر را انتخاب کند، ما به التفاوتش را از جیب باید بپردازند.

وی تاکید کرد که مشمولان با نصب برنامه کاربردی یا اپلیکیشن شما، می‌توانند از اعتبار یارانه خود باخبر شوند.

عسگریان با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح به ۹۰ هزار افزایش یافته است که ممکن است به رقم ۱۰۰ هزار فروشگاه هم برسد ادامه داد: این بستگی به رفتار و تراکنش مردم دارد که چقدر از طرح استقبال کنند. مشمولان، برنامه کاربردی یا اپلیکیشن "شما" را نصب کنند و بر حسب موقعیت جغرافیایی خود، فروشگاه‌های نزدیک به محل آن‌ها معرفی می‌شود و این امکان تا دورترین روستاها انجام شده است. استقبال فروشگاه‌ها نیز از طرح خیلی خوب بوده و طیف وسیعی خواستار اتصال به این طرح هستند البته این اتصال هزینه‌ای برای فروشگاه‌ها ندارد.

وی در پایان اظهار کرد: اگر مردم از این طرح استفاده کنند، نقاط ضعف و قوت خودش را نشان و ما به سمت اصلاح آن حرکت می‌کنیم و حتی به سمت پوشش دهک‌های دیگر می‌رویم که اگر تا یکماه آینده دو دهک دیگر (۵ و۶) را تحت پوشش قرار دهیم در مجموع ۵۰ میلیون ایرانی مشمول این طرح می‌شوند.

شیوه پرداخت یارانه‌تغییر کرد|جزئیات صدک بندی به جای دهک‌بندی

یارانه

علیرضا عسگریان درخصوص آخرین تغییر و تحولات خانوارهای ایرانی از نظر اقتصادی و با بیان اینکه خط فقر در ایران توسط ۱۲ دستگاه رصد می‌شود، اظهار کرد: خط فقر به چند صورت مطرح می‌شود؛ به طور مثال در خط فقر تغذیه‌ای امکان دارد خانواده‌ای در وضعیت بدی قرار نداشته باشد اما دچار سوء تغذیه باشد. در برخی مدارس شهرهای بزرگ نیز برخی دانش‌آموزان به دلیل خوردن تنقلات می توانند دچار سوء تغذیه شوند.
وی ادامه داد: از همین رو رصد خط فقر اعداد مختلفی را بیان می‌دارد که بعضا به دنبال آن اختلاف نظراتی را ایجاد می کند. بعضی خط فقر را بالاتر در نظر می گیرند، چرا که عوامل متعددی در تعریف خط فقر تاثیر دارد. به هرحال اعلام رسمی خط فقر نیازمند دستگاهی رسمی است که همه مجوزهای لازم را برای اعلام این موضوع داشته باشد.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: