پایگاه خبری خانه فوتبال:

دستور فوری پرداخت وام ازدواج.وام ازدواج از متقاضیان زیادی برخوردار است.وام ازدواج دارای شرایط خاصی است. وام ازدواج از کارمزد مناسبی برخوردار است.وام ازدواج اقساط بلند مدتی دارد.

خبر خوش وزیر اقتصاد برای متقاضیان وام ازدواج

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره موانع پیش روی متقاضیان وام ازدواج، گفت: مطابق وعده بانک مرکزی تا پایان شهریور صف دریافت وام ازدواج به صفر می‌رسد.
همشهری آنلاین: سید احسان خاندوزی درباره موانع و مشکلات متقاضیان وام ازدواج، افزود: در زمینه وام‌های ازدواج، بانک مرکزی به صورت متمرکز بخشنامه‌های مربوطه را ابلاغ می‌کند.
وی ادامه داد: مسئله صف که موجب نارضایتی مردم شده، درست است و اطلاعات شبکه بانکی نیز حاکی از این است که ۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام هستند.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: بانک مرکزی وعده داده تا پایان شهریور این صف به صفر خواهد رسید و پیگیری بانک مرکزی در موضوع وام ازدواج قطعی است.
خاندوزی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، پس از نهایی شدن فرآیند این مصوبه (یعنی اعمال اصلاحات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در مجلس شورای اسلامی)، به طور رسمی ابلاغ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ باید مراحل قانونی طی شود، با توجه به تاکید رئیس‌جمهوری بر مبارزه با سفته بازی و سوداگری در وزارت اقتصاد تلاش کردیم زیرساخت‌های ابلاغ آیین نامه‌ها و مقررات فراهم باشد تا پس از ابلاغ قانون به صورت رسمی بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنیم.

وام ازدواج

وام ازدواج و سختگیری بانک‌ها برای ضامن، دریافت وام ازدواج را برای جوانان سخت کرده و خبرساز شده است. مبلغ وام ازدواج، به ۱۸۰ تا ۲۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. بسیاری از زوج‌های جوان، از کارشکنی بانک‌ها برای دریافت وام ازدواج خبر می‌دهند. بخشنامه جدید وام ازدواج ابلاغ شد. بانک مرکزی اعلام کرده است که با بانک‌ها برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج اتمام حجت کرده است.

بنابر اعلام بانک مرکزی، متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سوالات، مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه CRM مطرح کرده یا شماره ۲۷۰۶، با بانک مرکزی تماس حاصل کنند.

وام ازدواج؛ تسهیلاتی که قرار بود کارگشا باشد، اما در برخی موارد به گره بازنشدنی تبدیل شده است و با شانه خالی کردن برخی بانک‌ها، برای پرداخت این تسهیلات تکلیفی یا سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد، این گره حتی کور‌تر هم می‌شود.

اتمام حجت بانک مرکزی با بانک‌ها برای تسهیل در پرداخت وام ازدواج

بر اساس بسته نظارتی‌- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج بانک مرکزی، بانک‌های عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را ندارند و این وام باید ظرف حداکثر ۲۵ روز به متقاضیان پرداخت شود.

مشکلات دریافت وام ازدواج که برخی از مخاطبان در این خصوص به ما گفتند، بسیار زیاد است. یکی از بانک‌ها چند ماهی است که وام‌های ازدواج را پرداخت نمی‌کند و همچنان بانک به عنوان متصدی امر درخواست مشتریان را برای اخذ وام می‌پذیرد دفعه قبل هم این موضوع را به شما خبر دادیم.

یکی از مخاطبان می‌گوید: به چند بانک برای پرس و جو در خصوص وام ازدواج مراجعه کردم همه دو ضامن که کارمند هستند را در شرایط خود مطرح می‌کردند تکلیف ما که کارمند نیستیم چیست؟

یکی دیگر از مخاطبان هم گفت: برای دریافت وام ازدواج کارمند سراغ نداشتم به بانک‌ گفتم نمی‌شود سهام یا فیش حقوقی ارائه کنم، بانک اعلام کرد فقط کارمند باید ضامن شود!

تسهیلات تکلیفی که برخی از بانک‌ها به شکل منظم پرداخت دارند و برخی از بانک که از قضا بانک‌های بزرگ تری هم هستند بهانه‌های مختلف می‌گیرند.

عباس‌ پورخسروی، یک کارشناس امور بانکی درباره عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی وام ازدواج،  با اشاره به دلایل این مقاومت بانک‌ها گفت: بهانه اصلی بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی از جمله وام ازدواج، قوانین و مقررات حوزه کنترل ترازنامه است. بر این اساس بانک‌ها، ماهانه امکان افزایش مقدار خاصی از ترازنامه و بدهی‌ها را دارند؛ به همین اساس، این مورد بهانه‌ای شده که بانک‌ها اعلام کنند سقف ترازنامه پُر می‌شود؛ در نتیجه امکان پرداخت تسهیلات را ندارند؛ در حالی عدد پرداخت تسهیلات تکلیفی مقداری نیست که بخواهد حجم زیادی از سهمیه پرداخت بانک‌ها در یک ماه را پُر کند.

منابع کافی برای پرداخت وام ازدواج نداریم

این کارشناس امور بانکی در ادامه می‌گوید: مورد دیگری که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی مقاومت می‌کنند یک جمله آشناست که می‌گویند ما منابع کافی نداریم که این موضوع بر اساس آمار رد می‌شود چرا که منابع قرض‌الحسنه‌ای که هرساله جمع می‌شود بیشتر از وام‌های پرداختی است.

بر اساس قانون بانک‌ها موظف هستند منابع قرض‌الحسنه خود را به همان موارد قرض‌الحسنه تخصیص دهند.

عباس‌ پورخسروی بیان کرد: مورد دیگر هم بحث تضامین تسهیلات تکلیفی وام ازدواج است در صورتی که شرایط قانون به شکلی است که نگرانی بانک‌ها برای بحث نکول را کامل پوشش می‌دهد و بررسی‌ها نشان داده است که وام ازدواج و سایر تسهیلات تکلیفی از میان‌ کل سر فصل‌های پرداخت تسهیلات بانک‌ها کمترین میزان نکول را دارند و پس این دغدغه بانک‌ها نیز خیلی قابل قبول نیست.

اما سخت‌گیری بانک‌ها در ضامن تسهیلات تکلیفی به جایی رسید که صدای رئیس کل بانک مرکزی را هم درآورد و در یکی از جلسات خود با مدیران بانک‌ها اعلام کرد: طبق قانون پرداخت تسهیلات تکلیفی با یک ضامن باید انجام شود، لذا اگر بانکی منابع برای پرداخت تسهیلات ندارد آن را اعلام کند منتهی معطل کردن مردم در بانک‌ها به بهانه ضامن صحیح نیست.

نظارت جدی بانک مرکزی بر پرداخت وام ازدواج

اما مقاومت برخی از بانک‌ها سبب شد تا بانک مرکزی جهت نظارت جدی‌تر بر پرداخت وام ازدواج، بسته نظارتی‌- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواج را ابلاغ کند.

بنابر اعلام بانک مرکزی، بسته نظارتی تاریخ ۲۰‌/۰۳‌/۱۴۰۲ ابلاغ شده است و اجرای آن الزامیست و جزئیات آن به شرح زیر است:

* از تاریخ ابلاغ این نامه تا تاریخ ۲۰‌/۰۶‌/۱۴۰۲، بانک عامل می‌بایست نسبت به پرداخت تسهیلات ازدواج طبق سهمیه‌ای ابلاغی بانک مرکزی اقدام نماید. عملکرد مذکور در هر ۱۴ روز مورد رصد و بررسی مجدد قرار خواهد گرفت. در صورت انحراف از پرداخت، ضمن لحاظ انحراف در شاخص ارزیابی آن بانک، موضوع میزان انحراف به سایر مراجع ذیصلاح اعلام خواهد شد.

* حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام متقاضیان تعیین شعبه ایشان از سوی بانک انجام پذیرد.

* پس از تعیین شعبه و تکمیل مدارک حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز مبلغ تسهیلات به حساب متقاضیان واریز شود.

* بانک عامل می‌باید نسبت به گسترش و اتصال شعب خود، در کلیه شهر‌ها و شهرستان‌های کشور به سامانه ازدواج اقدام نماید.

* جهت مدیریت ثبت نام متقاضیان و تسهیل در ثبت نام، روزانه بیش از ۷ بانک در هر استان از سوی بانک مرکزی در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بدون در نظر گرفتن سهمیه ماهانه فعال خواهد بود.

* با عنایت به تضامین مورد تاکید در بند (ب) تبصره (۱۶) قانون بودجه امسال، بانک عامل می‌باید نسبت به دریافت تضامین مذکور به صورت دقیق نظارت نموده و مراتب تسهیل آنرا با توجه به تاکیدات این بانک فراهم نماید.

* بانک عامل می‌باید تا پایان هفته جاری نسبت به تدوین دستور العمل مشخص درخصوص نحوه ضمانت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج درچارچوب مفاد بند قانونی مربوطه به شرح موارد ذیل اقدام نموده و ضمن انتشار عمومی آن در تارنمای خود، مراتب را نیز به این مدیریت اعلام نماید:

الف) نحوه اعتبار سنجی متقاضی (استفاده از نمره اعتباری سامانه ملی اعتبارسنجی و یا سیستم‌های اعتبارسنجی داخلی بانک و اعلام حداقل نمره‌/رتبه مورد قبول) جهت دریافت تسهیلات ازدواج بدون ضامن.

ب) فرآیند دقیق نحوه توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول و یا سایر دارایی‌های مالی (به استثناء توثیق ملک که ممنوع است).

* بانک عامل به هیچ وجه اجازه دریافت بیش از یک ضامن بابت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را ندارد.

* بانک عامل می‌باید نسبت به انجام بازرسی‌های دوره‌ای و موردی از شعب خود و برخورد قاطع با روسای شعب متخلف اقدام نماید.

بازرسان بانک مرکزی ضمن بازرسی‌های حضوری ویژه از شعب آن بانک نسبت به بررسی فرآیند مذکور نظارت دقیق داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف به ویژه اخذ تضامین فراتر از مفاد مندرج در قانون بودجه امسال و تاکیدات این بانک، نسبت به عزل روسای شعب اقدام خواهند کرد.

براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته توسط حوزه نظارت بانک مرکزی درخصوص بانک‌هایی که در پرداخت تسهیلات خرد عملکرد مطلوب داشته باشند، میزان تسهیلات خرد پرداختی آن‌ها در رشد ترازنامه به عنوان عملکرد مثبت لحاظ خواهد شد.

در صورت عملکرد فراتر از سهمیه‌های مربوطه از سوی شعب بانک‌ها، شعب موصوف از سوی مدیرعامل بانک مورد تشویق قرار گیرند. لازم است آن بانک دستور العمل تشویقی مربوطه را ظرف یک هفته تدوین و ضمن ابلاغ به شعب آن بانک، رونوشتی نیز به این مدیریت ارسال نمایند.

علیرغم اینکه در قانون بودجه امسال بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت از پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج مستثنی شده اند، با توجه توافقات به عمل آمده نسبت به پرداخت کامل تسهیلات به متقاضیان در صف خود اقدام نمایند.

بسته نظارتی‌- اعتباری تسهیل و تسریع وام ازدواجی که آقای فرزانی کارشناس امور بانکی با اشاره به آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر وظیفه نظارت بر عملکرد بانک‌ها را دارد که این ابلاغیه جدید هم در همین راستا اعلام شده است.

او می‌گوید: به نظر این ابلاغیه می‌تواند بر روی رفتار برخی از بانک‌ها که منابع کافی دارند اثر گذار باشد و در کل اقدام نظارتی مناسبی تلقی می‌شود و جدیت بانک مرکزی در اجرای قوانین را نشان می دهد.

در نهایت بنابر اعلام بانک مرکزی، بانک عامل باید نسبت به فعال کردن شیوه‌ای جهت دریافت شکایات مردمی برای ثبت شکایات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و سایر تسهیلات خرد ظرف حداکثر یک هفته کاری اقدام نماید. ضمن اینکه لازم است رسیدگی به شکایات ثبت شده در خصوص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اولویت قرار گرفته و به همراه گزارش عملکرد شکایات رسیدگی شده هفتگی به اداره رسیدگی به شکایات و تقاضا‌های این بانک ارسال شود.

همچنین متقاضیان تسهیلات ازدواج می‌توانند علاوه بر طرح سوالات، مشکلات خود را از طریق سامانه‌های موجود در بانک‌های عامل از طریق سامانه CRM مطرح کرده یا شماره ۲۷۰۶، با بانک مرکزی تماس حاصل کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید این اتمام حجت بانک مرکزی با بانک‌ها در حوزه تسهیلات تکلیفی وام ازدواج تا چه میزان موثر خواهد بود.

وام ازدواج

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: