پایگاه خبری خانه فوتبال:

بازنشستگان بخوانند:بازنشستگی تامین اجتماعی، عبارت است از توقف فعالیت حرفه ای کارگر به دلیل افزایش سن، دریافت حکم بازنشستگان و استفاده از خدمات صندوق های بازنشستگی که از این طریق هم نیروی سالمند حمایت می شود و فضای کار برای نیروی جوان و تازه کار باز می شود . افزایش حقوق بازنشستگان 1402 اعلام شد. عیدی بازنشستگان تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت بوده و متفاوت از مقررات حاکم بر عیدی کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی می باشد. در این مطلب قرار است خبرهای جدید و مهم درخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی ارائه شود.

ترمیم حقوق بازنشستگان با افزایش 30 درصدی از این ماه

شماری از بازنشستگان فولاد واحد زغال‌سنگ البرز غربی (سنگرود) به شرایط بد معیشتیِ خود در مقابل دفتر کانون بازنشستگان رودبار گیلان اعتراض کردند.

تجمع‌کنندگان خواستار اجرای  کامل همسان‌سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ بر اساس نرخ تورم شدند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور گفت: احکام حاوی مزایای مناطق جنگی برای بازنشستگان ۶ استان کشور بر اساس قولهایی که داده شده، تا قبل از شهریور امسال صادر می شود.

نعمت الله ترکی که به کردستان سفر کرده است، روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پرداخت این مزایا نهایی شده و مدیران استانی با هماهنگی معاون فنی صندوق بازنشستگی جمع بندی نهایی را انجام داده‌اند و هفته آینده نشستی با مدیران این استانها برگزار می شود.

وی با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی حوزه تصمیم سازی کانونهای بازنشستگی است که از همفکری آنان برای رفع دغدغه این قشر استفاده می شود، اظهار کرد: فلسفه وجودی صندوق بازنشستگی کشوری، تامین معیشت، حقوق و مستمری افراد تحت پوشش است که با شرایط موجود به ویژه در استانهای مرزی مثل کردستان به دغدغه اصلی تبدیل شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با یادآوری اینکه این صندوق، بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان را با جدیت دنبال می کند، ادامه داد: این قانون تا سال ۱۴۰۰ اجرا شد و در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حدود ۹ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تلاش می کنیم در نیمه دوم سال این مبلغ را نقد کنیم.

ترکی ادامه داد: مبلغ پیش بینی شده برای این قانون در دولت قبل، سهام یک کارخانه است و قرارداد با سازمان خصوصی سازی منعقد شده و منتظر اعلام عرضه این سهام در بورس و خارج از آن برای نرخ گذاری هستیم.

وی در پاسخ به این سوال برای تامین مبلغ افزایش احکام بازنشستگان در سالهای آتی چه تدابیری دارید، پاسخ داد: سعی می کنیم حتی در قالب سهام، سهامی را برای این منظور اختصاص دهیم که ظرف یک ماه تبدیل به نقد شود و از پذیرش سهامی که ارزش گذاری نشده و در زمینه عرضه مشکل داشته باشد، خودداری کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه قرارداد با بیمه آتیه حافظ در این دوره تغییرات اساسی داشته است، افزود: تمامی بیمه های متفرقه نیز حذف شد و یک بیمه کامل با سقف سرانه ۲۰۵ تومان توسط بازنشسته در نظر گرفته شده و بقیه را صندوق تامین می کند.

ترکی افزود: بیمه ملزم شد تا با تمامی مراکز درمانی استانها قرارداد منعقد کند علاوه بر آن در پرداخت صورتحساب هزینه ها و ارائه اسناد توسط بازنشسته، بیمه موظف شد در قالب تنخواه طی حداکثر چهار روز، مبلغ را پرداخت کند.

فراهم کردن زمینه اشتغال فرزندان بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین از فراهم کردن زمینه اشتغال فرزندان بازنشستگان به عنوان یکی از نگرانی های اصلی این قشر خبرداد و گفت: آمار و ارقام فرزندان بیکار بازنشستگان در حال جمع آوری است تا در چارچوب توافق نامه هایی که با برخی مراکز مانند ستاد اجرایی حضرت امام (ره) منعقد شده این افراد از تسهیلات ارزان قیمت برخوردار شوند.

ترکی به اقدامات در حال انجام در حوزه اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: در حوزه گردشگری ظرفیتهای بسیار خوبی داریم که دستورالعملی تدوین شده و طی یک هفته آینده ابلاغ می شود تا از شهریور ماه بتوانیم بازنشستگان را از این ظرفیت بسیار گسترده در قالب کارت خدمات سفر بهره مند کنیم.

در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند که ۷۵ درصد آنان را بازنشستگان فرهنگی تشکیل می‌دهد.

سن بازنشستگی جدید چقدر شد؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه به تشریح مصوبات این کمیسیون درباره محاسبه سنوات و حقوق بازنشستگی پرداخت.

محسن زنگنه در توضیح  کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت. در این جلسه ماده ۲۹ لایحه درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و اعمال اصلاحاتی در زمینه صندوق‌ها و همچنین سنجه های حوزه بازنشستگی بود؛ نگاه مجلس جلوگیری از هرگونه اقدامی مبتنی بر اعمال فشاری بر اقشار جامعه است لذا اگر قرار بر انجام اقدام سختی باشد باید در حوزه شرکت‌های دولتی و مجموعه‌های وابسته به دولت صورت گیرد. با همین نگاه کمیسیون با مواد مربوط به تغییر و یا کاهش حقوق مکتسبه بازنشستگان مخالفت کرد.

وی توضیح داد: پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که کمیسیون این ماده را حذف کرد بر این اساس ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی قانون فعلی یعنی میانگین دو سال آخر خدمت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره تصمیم کمیسیون درخصوص بند مربوط به تغییر سن بازنشستگی گفت: این بند برای بررسی بیشتر به کمیته مربوطه ارجاع شد.

وی همچنین بیان کرد: دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که کمیسیون این بند را حذف کرد.

زنگنه در توضیح مصوبه دیگر کمیسیون گفت: کمیسیون درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان آور مصوب کرد که ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های گروه «ب» با ماهیت سخت و زیان آور که بیش از حد متوسط است، برای هر سال یک و نیم سال تا حداکثر ده سال ارفاق در نظر گرفته شود لذا همان قانون فعلی در رابطه با این افراد پابرجا خواهد ماند اما در مورد ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های که کمتر از حد متوسط هستند، کمیسیون مصوب کرد که برای هر سال یک و سه دهم سال و حداکثر هفت سال در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد برای کلیه عناوین شغلی گروه‌های الف با صفت محیط سخت و زیان آور برای هر سال یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال لحاظ شود.

زنگنه گفت: دوران تحصیل و ایام کارآموزی که به صورت تعهد خدمت و یا آموزش بدو خدمت قبل از استخدام و ماموریت آموزشی حین خدمت که منجر به اخذ مدرک تحصیلی رسمی توسط کارمندان دستگاه اجرایی می شود، مشمول سنوات بازنشستگی نمی شود.

وی ادامه داد: همچنین برای موارد قبل از این قانون ، در صورتی سنوات بازنشستگی لحاظ می‌شود که کسور بازنشستگی آن به طور کامل توسط بیمه شده و یا دستگاهی که باید آن را پرداخت کند، پرداخت شود. ایثارگران مشمول قوانین خاص خودشان هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم تاکید کرد. موادی که در کمیسیون در بخش مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌ها بازنشستگان را برطرف می‌کند؛ ما به دنبال بهره مندی از جمعیت شاغل و آماده به کار کشور و رعایت حقوق مکتسبه کارمندان، کارگران و بازنشستگان آینده کشور هستیم.

وی با بیان اینکه اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت خوبی ندارند گفت: اگر قصد تصمیم جدی برای صندوق‌ها داریم باید این تصمیم در حوزه اصلاح ساختاری و اصلاح شیوه‌های تعیین مدیران این صندوق‌ها باشد.

در ایران ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که در مجموع حدود ۲۳.۶ میلیون مشترک مستمری‌بگیر اصلی را تحت پوشش قرار داده‌اند؛ بر اساس آخرین آمار منتشر شده (سال ۱۳۹۹) حدود ۱۷.۹ میلیون نفر مشترک اصلی سازمان تأمین اجتماعی، حدود ۲.۵ میلیون نفر اصلی صندوق بازنشستگی کشور، حدود ۱.۵ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق روستائیان و عشایر و ۱.۱ میلیون نفر مشترک اصلی صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح هستند. از تعداد مشترکان سایر صندوق‌های بازنشستگی دستگاهی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما براساس آخرین آمارها در سال‌های اخیر، تعداد مشترکان آنها در مجموع حدود ۷۰۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

این درحالیست که نظام تامین اجتماعی و به طور خاص صندوق‌های بازنشستگی در ایران با مشکلات متکثر و البته پیچیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند که هر سه وجه تشکیل‌دهنده آن یعنی بیمه‌شده، کارفرما و دولت را درگیر و طی سالیان اخیر به دلیل وابستگی این صندوق ها به بودجه دولت ابعاد گسترده‌ای پیدا کرده است به‌گونه‌ای که ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی ابلاغی مقام معظم رهبری در فروردین ماه سال گذشته و نیز تاکید موکد ایشان در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه بر استقرار نظام جامع تامین اجتماعی نشان از اهمیت ساماندهی این حوزه دارد.

براساس ارزیابی مطابق با بررسی‌های صورت گرفته توسط کمیسیون اجتماعی مجلس چالش‌های موجود در این حوزه در دو بخش «مدیریت و راهبری صندوق‌ها» و «چگونگی تأمین کسری منابع مالی این صندوق‌ها در سطح مدیریت کلان کشور» مطرح است.

در سال‌های اخیر، مشکلات و چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در کشور به یکی از چالش‌های جدی نظام حکمرانی تبدیل شده است، به طوری که بسیاری از کارشناسان و مـسئولان مربوطه نسبت به پیامدهای این بحران هشدار داده‌اند. تداوم وضعیت فعلی ممکن است برخی صندوق‌ها را با مشکل جدی مواجه کند. از این رو به نظر می‌رسد تدوین و اجرای اصلاحات بنیادین در نظام بازنشستگی کشور، امری اجتناب‌ناپذیر است. برای این منظور طرح‌ها و ایده‌های مختلفی از سوی کارشناسان و خبرگان این حوزه مطرح شده است.

اجرای طرح‌ها و ایده‌ها بدون در نظر گرفتن افکار عمومی و پیامدهای پیش‌بینی نشده، ممکن است چالش‌های جدی سیاسی، اجتماعی و امنیتی به دنبال داشته باشد.

در این گزارش که توسط دفتر افکارسنجی ملت با همکاری دفتر مطالعات بخش عمومی و دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام شده است، نگرش مردم به صندوق‌های بازنشستگی و ابعاد مختلف اصلاحات آن مورد بررسی قرار گرفته است؛ داده‌های این گزارش از ۱۷ تا ۲۷ دی ماه سال ۱۴۰۱ گردآوری شده و جامعه آماری پیمایش، همه افراد ۱۸ سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند؛ پیمایشی که تعداد ۱۲۰۰ پرسشنامه به صورت تلفنی و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده متناسب با جمعیت گردآوری شده است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: