پایگاه خبری خانه فوتبال:

یک رکورد بزرگ و تاریخی در انتظار پرسپولیس!

اگرچه تک گل پرسپولیس به صورت اتفاقی به ثمر رسید، اما آنها بی تردید شایسته کسب برتری در تبریز بودند.

به گزارش "ورزش سه"، در ابتدای سال جدید بود که پرسپولیس شانس چندانی برای کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر نداشت و حتی سناریوی تغییر در کادر فنی نیز چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید. اما تغییر سیستم جالب توجه یحیی گل محمدی باعث شد پرسپولیس به وضوح متحول شود و حالا این یکی از بهترین مقاطع تاریخ این باشگاه است. 12 پیروزی پیاپی شامل دو برتری در دربی باعث دبل و شروعی درخشان در لیگ شده و پرسپولیس امشب و در شرایطی که قطعا تیم برتر در تبریز بود، با تکیه بر اشتباه پورحمیدی به یکی از مهم ترین پیروزی های خود در طول فصل مقابل تراکتور دست یافت. پرسپولیس در سال 1377 و با علی پروین به ۱۴ پیروزی متوالی در لیگ و دو برتری در جام حذفی دست یافت تا به رکوردی تاریخی برسد و حالا شاگردان یحیی گل محمدی در حال تکرار آن روزهای درخشان هستند.

یک- بهتر از همه یحیی گل محمدی به خوبی می داند استحکام قلب خط دفاعی چقدر نقش مهمی در نتایج پنج ماه اخیر تیمش داشته است. دو کلین شیت در دو هفته ابتدایی و ندادن حتی یک موقعیت گلزنی در نیمه دوم در این فضای دشوار در خانه تراکتور، ارزش بالای کار مدافعان و سنگربان پرسپولیس را مشخص می کند. مرتضی پورعلی گنجی در این بازی تشنه گلزنی بود و دو بار نیز فاصله ای تا باز کردن دروازه تراکتور نداشت. حسین کنعانی نیز علاوه بر بازپس گیری های چند باره توپ، هنگام مالکیت و ارسال پاس های شروع نیز بی نقص ظاهر شد و بی تردید پرسپولیس از این حیث در فوتبال ایران بی رقیب است.

دو- حربه همیشگی یحیی گل محمدی در این بازی نیز تکرار شد. او در مسابقات بزرگ، دو مدافع کناری خود را محبوس به امور دفاعی می کند و وینگرهای این تیم به عقب آمده و در بازی سازی به کمربند خط میانی کمک می کنند. به عنوان مثال بر خلاف هفته گذشته و نفوذهای مکرر علی نعمتی و دانیال اسماعیلی فرد، این دو بازیکن امشب تلاش زیادی برای قطع ارسال های عرضی وینگرهای تراکتور به عمق دفاع داشته و در این بازی نیز بی نقص عمل کردند. در نیمه اول علی نعمتی یک موقعیت گل مسلم را از تراکتور گرفت و یکی از بهترین بازیکنان امشب تیمش لقب گرفت.

سه- سروش رفیعی از ابتدای سال 1402، به شکل محسوسی قابلیت دوندگی و شرکت در درگیری های میانه میدان را به سبک بازی خود اضافه و خود را به خوبی به ترکیب اصلی یحیی گل محمدی تحمیل کرده است. بعد از پاس گل هنرمندانه در هفته اول، سروش امشب و به خصوص در نیمه دوم بارها در سمت راست هم حضور پیدا کرده و به خوبی پشت سعید صادقی را پوشش داد. اگر این روند در ماه های آتی نیز ادامه کند، این بهترین سال فوتبالی سروش رفیعی در سن 33 سالگی خواهد بود.

چهار- قرعه دشوار تراکتور و تقابل با دو مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر، بی تردید یکی از دلایل اصلی قعرنشینی این تیم بوده است. اما فراموش نکنیم آنها در سه بازی آخر خود در لیگ برتر مغلوب شده، 11 گل خورده و فقط دو بار موفق به گلزنی شده اند. اصرار بیش از اندازه کشاندن بازی به کناره ها، نبود یک مهاجم گلزن حتی در رختکن، ضعف محسوس درون دروازه، کندی خط میانی و بارها جا ماندن در مقابل نفوذهای سریع مهاجمان پرسپولیس، از دلایلی بود که باعث شد تیم مهمان به وضوح تیم برتر میدان باشد و تراکتور باز هم مقابل پرسپولیس در تبریز شکست بخورد. امیرحسین حسین زاده از بدو ورود به میدان تغییر محسوسی در ترکیب تیمش ایجاد کرد و معلوم نیست چرا او از ابتدا در زمین نبود.

پنج- وحید امیری و مهدی ترابی در هفته های اخیر یکی از بهترین زوج های لیگ برتر را ساخته اند. مهاجم مسن پرسپولیس که در همین یک سال اخیر چند بار تغییر پست را در ترکیب این تیم تجربه کرده، به خوبی خود را نزدیک به مرکز میدان رسانده و وینگرهای تیمش را تغذیه می کنند. حرکت تماشایی امیری و ترابی در نیمه اول داشت منجر به یکی از زیباترین گل های لیگ برتر می شد و در نیمه دوم ترابی بی دقت بود که به دروازه تراکتور نرسید. این تغییر متوالی جای دو وینگر پرسپولیس و درک متقابل سعید صادقی و ترابی، یکی از نکات درخشان سیستم بازی پرسپولیس در یک سال اخیر بوده است.

شش- به نظر بعد از خروج شهاب زاهدی از میدان شاهد تغییر سیستم پرسپولیس به 3-3-4 بودیم و محمد عمری در مرکز خط حمله سعی بر پرس مدافعان حریف و جلوگیری از بازی سازی آنها از عقب داشت، اما نبود یک مهاجم نوک تخصصی در ترکیب از عیوب مشخص اسکواد تحت هدایت یحیی گل محمدی است. شاید در دو سال اخیر، همین کمبود باعث شده سرمربی پرسپولیس چاره ای جز تکیه بیش از حد به کناره ها نداشته باشد و تنها در دوران حضور یورگن لوکادیا بود که این مشکل برطرف شده بود.

هفت- 12 پیروزی متوالی در سال جدید در لیگ برتر و جام حذفی، آغاز فصل با دو پیروزی مهم و البته دو کلین شیت متوالی و ارائه یکی از بهترین نمایش های فصول اخیر در تبریز، دوباره نام پرسپولیس را در زمره یکی از اصلی ترین مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر قرار داده است. اگرچه تردیدی وجود ندارد که پرسپولیس حداقل یک مهاجم آماده برای تبدیل شدن به تیمی مدعی در لیگ قهرمانان آسیا نیاز دارد و شهاب زاهدی هنوز به درک متقابل با بازیکنان بخش هجومی تیمش نرسیده، اما چنین نمایشی قطعا باعث رضایت یحیی گل محمدی خواهد بود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: