پایگاه خبری خانه فوتبال:

مواد مخدر بلای خانمانسوز است.مواد مخدر اعتیادی وحشتناک دارد. مواد مخدر عاقبت به مرگ تلخ منجر می شود. مواد مخدر انواع مختلف دارد.مواد مخدر سنتی و صنعتی در جامعه رواج یافته.پلیس همواره مشغول مبارزه با قاچاقچیان و سوداگران مرگ است

اولین تصاویر از تعقیب‌وگریز پلیس با فروشنده مواد مخدر

دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر به ضرب گلوله

به نقل از سازمان اطلاعات فراجا ، پلیس تهران یک باند فروش مواد مخدر را بازداشت کرد. این باند از دو دستگاه موتورسیکلت 1400سی‌سی برای توزیع مواد مخدر استفاده می کردند.  قیمت تقریبی این دو موتورسیکلت حدود 6میلیارد تومان است. 
در این عملیات دو تن از قاچاقچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

اگر فرزند شما این علائم را دارد به مواد مخدر گل معتاد شده است
براساس آمار موجود ۱۶ درصد از جوانان و نوجوانان ایرانی، حداقل یک‌بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند و اگر از منظر روان‌شناسی به این امر بنگریم فاجعه‌ای در حال وقوع است.
مینا حیدری در گزارشی درباره تبعات مصرف مواد مخدر گل در اطلاعات نوشت: «من روی ابرهای صورتی‌ام». این اصطلاح کسانی است که برای اولین بار گل یا مواد مخدر شبیه به آن را استفاده می‌کنند.  مصرف گل در بین جوانان و حتی نوجوانان افزایش چشمگیری دارد؛ به طوری‌که این ماده بیشترین نرخ مصرف را پس از سیگار دارد.
احساس سرخوشی زیاد و حتی خلاقیت مفرط، تجربه‌های اولیه مصرف‎کنندگان است اما آنچه در طولانی مدت جای ابرهای صورتی را می‌گیرد پارانویا یا توهم بسیار شدید است و شما می‌توانید با مصرف این مواد مغزتان را به کشتن بدهید. لازم است بدانید که هر ماده روانگردانی، اعتیادآور است و روشن نیست که با چه میزان مصرف می‌توانید به یک معتاد تبدیل شوید.
سارا میرزامحمدی، کارشناس ارشد روان‎شناسی بالینی درباره شایع‌ترین عارضه اعتیاد به ماده مخدر گل می‌گوید: در مقوله اعتیاد دو مسأله وجود دارد که باید از هم تفکیک شوند.

 در ابتدا باید کسانی را که در حال مصرف هستند از کسانی که ترک کرده‌اند جدا کنیم، زیرا هرکدام از این گروه‌ها عارضه‌های مخصوص به خود را دارند. 

گل و تمامی محصولاتی که به کانابیس (طبقه‌ای از مواد اعتیادآور که از جمله شناخته‌‎شده‎ترین آن‎ها می‌توان به ماری‌جوانا و حشیش اشاره کرد) مربوط می‎شوند از گیاه (شاهدانه) نشأت می‌گیرند. 

فرد در ابتدای مصرف این دسته از مواد، دچار سرخوشی می‌شود ولی از آنجا که یکی از عارضه‌های مهم مصرف مواد مخدر درگیری گیرنده‌های عصبی است، اولین عارضه‌ای هم که فرد در هنگام مصرف گل دچار آن می‌شود تغییرات هیجانی بسیار جدی است.

این ماده، تنظیمات هیجانی فرد را از بین می‌برد -مثلا فرد یکباره خشم یا غم بسیار زیادی را تجربه می‌کند-  زیرا قسمت‌هایی از مغز را درگیر می‌کند که باعث می‎شود پس از آن، مصرف کردن گل، نرسیدن این ماده به بدن و حتی ترک آن آزاردهنده  شود.

مصرف گل، فضایی را به جسم و ذهن تحمیل ‌می‎کند که شایع‌ترین نشانه بروز آن، خشم و افسردگی‌های شدید و طولانی‌مدت است. کسانی که به گل معتاد می‌شوند و   آن‌هایی که در حال ترک هستند تا مدت‌ها با این مقوله دست به گریبان خواهند بود.

مواد مخدر

اثرات مواد مخدر توهم‌زا

این کارشناس ارشد روان‎شناسی بالینی می‌گوید: تصور کنید مولکول‌های طبیعی بدن که احساس‌های مختلف را در ما به وجود می‌آورند شبیه مربع هستند. این مولکول‌ها مانند یک پازل در کنار هم قرار می‌گیرند اما زمانی که شما مواد مصرف می‌کنید، شکل و شمایل این گیرنده‌ها بر اثر ضربات متعددی که به آن‌ها وارد می‌شود تغییر پیدا می‌کند. وقتی فرد تصمیم به ترک مواد می‌گیرد دوباره باید گیرنده‌های مغز به شکل طبیعیشان باز گردند و همین امر تبعات شدید جسمانی و روانی را به او تحمیل می‌کند. 

خانم میرزامحمدی می‌افزاید: یکی دیگر از اتفاقات شایع در مصرف گل و تمام موادی که از کانابیس‌ها نشأت می‌گیرند - که ما از آن‌ها به عنوان مواد روانگردان یا توهم‌زا نام می‌بریم- فراموشی‌های بسیار زیاد است. 

افراد یک فضای غیرواقعی را در مغزشان احساس می‌کنند، مثلا نورها و رنگ‌ها در نگاه آن‌ها بسیار پررنگ‌تر از حد عادی به نظر می‌رسد و حواس پنج‌گانه‌شان هرچیزی را بسیار شدیدتر از حد عادی تجربه می‌کند و برای تجربه این فضای غیر واقعی، فرد باید بیش از اندازه از مغز استفاده کند. 

چندی پیش در مقاله‌ای خواندم کسانی که ال‌اس‌دی مصرف می‌کنند مغزشان را در معرض تحریک‌های بسیار عمیق قرار می‎دهند، مثلا تحریکی را که مغز باید در عرض هفت سال داشته باشد طی یک سال و در عرض چند دقیقه تجربه می‌کنند و همین عامل، سبب فرسودگی مغز می‌شود و ازدیاد مصرف و تداوم آن می‌تواند سبب کندی ذهن افراد شود. 

مغزتان را فریب ندهید

مواد مخدر

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی می‌گوید: بسیاری از مصرف‌کنندگان گل احساس می‌کنند با استفاده از این ماده مخدر، خلاقیتشان افزایش می‌یابد و این امر در میان برخی از اهالی هنرهای گوناگون شایع است. 

در مقاله‌ای که روی 1500 نفر از مصرف‌کنندگان کار کرده بود خواندم ماده THC (تترا هیدرو کانابینول) که ماده مؤثره  گل است و مصرف‌کنندگان به خوبی آن را می‌شناسند، به این افراد حالت توهم‌زایی می‌دهد. 

درون مغز یک‌سری مولکول‌های شیمیایی به نام گیرنده‌های کانابینوئید وجود دارد که ساختارشان بسیار شبیه THC است و همین شباهت باعث می‌شود تجربه عمیق‌تری از لحظه داشته باشید. انگار یک لحظه بارها  در ذهن تکرار می‌شود، یعنی در زمان جلو نمی‌روید و  همین امر سبب می‌شود فکر کنید تجربه عمیق‌تر و کامل‌تری از یک لحظه دارید. این تجربه به دلیل فریب مغز در نتیجه همین فعل و انفعالات است. 

شاید با یک‌بار مصرف مواد مخدر معتاد شوید

میرزامحمدی در ادامه می‌افزاید: این که افراد پس از چند بار مصرف دچار اعتیاد ‌شوند بسته به فضای جسمانی و روانی افراد بسیار متفاوت است. گاهی یک فرد پس از یک‌بار مصرف دچار اعتیاد می‌شود اما فردی پس از چند سال مصرف هنوز فضای اعتیاد را تجربه نمی‌کند. برخی از آن‎ها به قول خودشان اهل مصرف مهمانی به مهمانی‌اند. 

در بحث اعتیاد، دو مقوله مصرف و اجبار به مصرف را داریم. زمانی که فرد احساس می‌کند اگر این ماده را استفاده نکند حالش مساعد نیست و شرایط بد جسمانی و روانی را تجربه می‌کند به اصطلاح می‌گوییم فرد دچار اجبار به مصرف شده و در این شرایط دیگر برایش مهم نیست کسی او را در حال مصرف مواد ببیند. در چنین شرایطی ریسک‌های مصرف مواد را به جان می‌خرد. 

همان‌طور که زمان تبدیل شدن به یک معتاد برای افراد گوناگون متفاوت است این مقوله در ترک اعتیاد نیز صادق است. زمان ماندگاری مواد مخدر نیز در بدن مختلف است، مثلا کسی که تجربه مصرف شیشه را دارد اگر پس از 15 روز آزمایش بدهد دیگر اثرات این ماده در خونش مشاهده نمی‌شود اما ترکیبات THC بین 40 روز تا 6 ماه در بدن باقی می‌ماند. نمی‌توان فرمول خاصی برای اعتیاد یا ترک اعتیاد در افراد در نظر گرفت، زیرا این مسأله بسته به فضای جسمانی هر فرد متفاوت است. 

علائم اعتیاد به مصرف مواد مخدر گل

این کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی در ادامه بیان می‌کند: مصرف گل نشانه‌هایی دارد که اولین آن التهاب رگ‌های چشم است و البته کسانی که دچار اعتیادند آن را با قطره چشم برطرف می‌کنند. این نشانه در کنار سایر نشانه‌ها مهم است و تنها نمی‌توان به این  مورد اکتفا کرد. دو تا چهار ساعت پس از مصرف گل، اشتهای فرد به شدت افزایش می‌یابد یا ساعات خواب فرد دچار تغییرات جدی می‌شود، مثلا ساعات متمادی خواب یا ساعات متمادی بیدار است، به گونه‌ای که ریتم زندگی‌اش عوض می‌شود. 
فرد معتاد نمی‌تواند  نظم را در زندگی‌اش برقرار کند و ارتباطش با افراد عادی مختل می‌شود. افراد مصرف‌کننده دور و برش را می‌گیرند، زیرا آدم‌های عادی متوجه تغییرات او می‌شوند و این موضوع برایش خوشایند نیست. در نهایت فرد دچار افسردگی و واکنش‌های هیجانی شدید در خشم، غم و سایر عواطف انسانی خواهد شد. 
یکی دیگر از علائمی که کمتر در میان افراد شایع است تغییر حالات چهره فرد است، مثلا فرد به طور ناگهانی اخم‌هایش را در هم می‌کشد یا به صورت ناگهانی سکوت می‌کند و این نشانه در افرادی که حساس‌ترند جدی‌تر است. این عارضه‌ها در طول زمان آرام آرام شدت می‌گیرند. 

متأسفانه شیوع مصرف مواد مخدر و به خصوص کانابیس‌ها در جهان و همچنین در ایران بسیار شدت گرفته و اخیرا در آمارها  آمده است که 16 درصد از جوانان و نوجوانان ایرانی، حداقل یک‌بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند و اگر از منظر روان‌شناسی به این امر بنگریم فاجعه‌ای در حال وقوع است. 

مواد مخدر

ورود یک مواد مخدر خطرناک جدید به ایران

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره یک ماده روانگردان جدید با عوارض خطرناک بسیار که با اسامی خیابانی «کِمیکال»، «کمیک» و «بونزای» در ایران به فروش می‌رسد و به شیوه‌های گوناگون مصرف می‌شود، توضیح داد. 
دکتر تهمینه باهری اسلامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص یک روانگردان جدید که به‌تازگی وارد ایران شده و عوارض آن گفت: کمیکال نام خیابانی این روانگردان در ایران است. بیش از ۳۲۴ ماده به دسته کانابینوئیدهای سنتزی تعلق دارد و اینها در حقیقت تقلیدی از ماده‌ موثره گیاه شاهدانه یا همان تی اچ سی است؛ تی اچ سی دارای ساختاری  پیچیده است که آن را تقلیل داده‌ و با روشهایی شیمیایی، ساختارش را در لابراتوارها تغییر و کمیکال را تولید کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این روانگردان به طور غیر قانونی و با ایجاد تغییراتی جزئی در ساختار و با استفاده از مواد شیمیایی و واکنش‌های شیمیایی به عنوان ماده مخدری جدید تولید شده است گفت: هیچ کنترل و استانداردی در تولید اینگونه مواد وجود ندارد.  

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر به اقدام هوشمندانه مافیای مواد مخدر برای تولید مواد جدید اشاره و اظهار می‌کند: زمانی که مافیا قصد تولید موادی را دارد ابتدا مطالعاتی روی آن انجام و در این خصوص هوشمندانه عمل می‌کند و بعد از اینکه روش ساخت مشخص شد، آن را در آزمایشگاه‌های غیرقانونی سراسر دنیا و توسط افرادی که اکثرا هم تحصیلکرده نیستند تولید می‌کنند.

اسپری کمیکال روی گیاهان خشک‌ و فروش آن در بازار/ رد کردن از گمرک با درج «جهت رایحه و بخور درمانی» روی بسته‌بندی‌

مواد مخدر

باهری با بیان اینکه به همین دلیل مشخص نیست چه ماده‌ای تولید شده و چون شیمیایی و ممکن است بازار مصرفی نداشته باشند آن را به‌روی گیاهان خشک بی‌اثر اسپری می‌کنند در توضیح بیشتر گفت: یک گیاه خشک بی‌اثر را آغشته به این ماده می‌کنند و سپس در بسته‌بندیهای شیک قرار داده و به‌روی آن می‌نویسند «برای مصرف انسانی نیست و جهت رایحه و بخور درمانی»، به فروش می‌رسانند البته به روش تدخینی هم آن را مصرف می‌کنند؛ این مواد خشک را داخل سیگار و کاغذ سیگارپیچ  پر کرده و استعمال می‌کنند. البته با استفاده از همین جملات «برای مصرف انسانی نیست و جهت رایحه و بخور درمانی» سعی در منحرف کردن سیستم پلیسی دنیا و مبارزه با موادمخدر دارند و بعضا اینگونه آنها را از گمرکات وارد کشورها می‌کنند.

به گفته وی، کمیکال یکی ازکانابینوئیدهایی است که به کشور ما هم وارد شده است، هر چند در تبلیغ آن گفته می‌شود باعث سرخوشی، آرامش و شادی می‌شود اما ضربان قلب را بعد از مصرف افزایش می‌دهد.

چرا مصرف‌کنندگان کمیکال اوردُز می‌کنند؟

مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص مشکلات کنترل ورود و مصرف روانگردانها گفت: این مواد هر روز با یک اسم و یک ماده جدید معرفی می‌شوند این در حالیست که مشخص نیست چه دوزی از این مواد در هر گرم وجود دارد لذا مصرف کننده نمی‌داند چه ماده مخدری با چه دوزی را مصرف می‌کند و به همین دلیل مصرف کنندگان با مشکل اور دوز مواجه می‌شوند.

باهری افزود: از ابتدای پیدایش و شناسایی و استفاده ماده مخدر در دنیا تاکنون، طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، ۳۴۷ ماده مخدر تحت کنترل و در لیست این کنوانسیون‌ها قرار دارد اما از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۱۱۸۴ ماده روانگردان جدید توسط سازمان ملل گزارش شده است.

وی ضمن بیان اینکه سودجویان موادمخدر همواره بدنبال بازارهای جدید و سود بیشتر هستند لذا مرتب مواد جدید با اسامی جدید را معرفی می‌کنند اظهار کرد: بدلیل آنکه اینها مواد شیمیایی هستند، عوارض‌شان نیز ناشناخته است و سالها طول می‌کشد تا ترکیبات و عوارضشان بر بدن و همینطور نحوه درمان معتادان به این روانگردانها شناسایی شود حال آنکه در این مدت و فاصله، این مواد آسیب خود را بر بدن فرد می‌زند که بعضا غیرقابل جبران است.

عوارض کمیکال از ناهماهنگی حرکتی تا احساس حالت سقوط 

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره عوارض مصرف کمیکال نیز اظهار کرد: مصرف این ماده سبب ناخودآگاهی و در دوزهای بالا خواب عمیق و در موارد حادتر می تواند سبب مرگ مصرف کننده شود. همچنین باعث ناهماهنگی حرکتی، از دست دادن کنترل رفتارهای حرکتی، در صورت افزایش دوز مصرفی تشدید این حالت گاهی اوقات منجر به ناتوانی کامل در راه رفتن و انجام حرکات اساسی است. همچنین مصرف کننده دچار انحرافات در ادراکات حسی می‌شود یعنی فرد دچار اختلال در تشخیص رنگ و صدا می‌شود مثلا فرد صدا را می‌بیند و رنگ را می‌شنود.

وی ادامه داد: مصرف این ماده می تواند باعث سرگیجه و حالت چرخش در مصرف کننده  حتی در دوزهای متوسط مصرف آن، احساس حالت سقوط (که می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد) در فرد القا کند. همچنین احساس افزایش و یا کاهش وزن، کم شدن آب بدن و خشکی دهان و  حالت تهوع شود.

به گفته وی تپش قلب، درد قفسه سینه ، استفراغ، سرگیجه، اضطراب، از دست دادن آگاهی، گُرگرفتگی یا احساس گرمای شدید، خواب آلودگی، تشنج، غش، ترس شدید از مرگ، رفتار غیر منطقی، حملات هراس، جنون و گشادی مردمک چشم ، عوارض منفی تجربه شده توسط مصرف کنندگان کانابینوئیدها سنتزی است که متفاوت از محصولات گیاه شاهدانه است.

کوتاهی قد و کوچک‌ شدن مغز در مصرف‌کنندگان کمتر از ۱۷ ساله|ایجاد مقاومت بدن و افزایش دوز مصرف 

باهری ضمن تاکید بر اینکه کمیکال اعتیادآور بوده و علایم ترک آنها مشابه ولی شدیدتر از محصولات گیاه شاهدانه است گفت: در برخی موارد در کشورهای مختلف، فوت افراد مصرف کننده نیز گزارش شده است. در بررسی ها، مشخص شده افرادی که قبل از سن ۱۷ سالگی شروع به مصرف این مواد کرده‌اند، حجم کل مغز و ماده خاکستری آنها کوچک تر و قد کوتاهتری دارند.

وی تاکید کرد: مصرف‌کنندگان معمولا در کوتاه مدت دچار این عوارض می‌شوند اما اگر مصرف ادامه داشته و فردی مرتب مصرف کند، عوارض دیگری از جمله وابستگی به مواد روانگردان و اعتیاد را تجربه می‌کند. همچنین این مواد در بدن ایجاد مقاومت می‌کند یعنی فردی که آن را مصرف می‌کند مرتب باید دوز مصرفش را بالا ببرد و مجبور به افزایش دوز و یا رفتن به سمت مواد دیگری است تا بتواند عوارض ناخواسته ایجاد شده را تا حدی جبران کند که عملا امکانپذیر نیست.

به گفته باهری، مصرف مداوم چنین روانگردان‌هایی که به روش تدخینی مصرف می‌شوند موجب مشکلات ریوی، برونشیت، التهاب ریه و سرطان ریه هم می‌شود. 

اوردوز مصرف‌کنندگان به دلیل خطا در دوز مصرفی| ادویه و بونزای؛ اسامی دیگر کمیکال

کانابینوئیدهای سنتزی، دسته مهمی از NPSها هستند که با روش‌های شیمیایی در آزمایشگاه‌های غیرقانونی تولید می شوند. کانابینوئیدهای سنتزی از نظر عملکرد مشابه ولی بسیار قویتر از تتراهیدروکانابینول (THC) که ماده موثره گیاه شاهدانه است، عمل می‌کنند. این مواد آگونیست گیرنده‌های کانابینوئیدی نوع یک (CB۱)هستند. در اکثر موارد کمیکال از نظر مقدار و نوع ماده آغشته شده با هم متفاوت و این تفاوت و غیر قابل پیش بینی بودن نوع و مقدار ماده موثره موجود، سبب خطا در دوز مصرفی و ایجاد اوردُز در مصرف کنندگان می شود.

همچنین در برخی موارد  قاچاقچیان این مواد را در اسامی دیگر نظیر ادویه، بونزای، بخور گیاهی و نام‌ها، علائم و بسته‌بندی متنوع به مشتریان عرضه می‌کنند. نقطه مشترک بین بسته بندی‌های جذاب و متنوع عبارات فریبنده‌ای چون «برای عطر درمانی»، «برای مصرف انسانی نیست» است که به منظور گمراهی مراجع کنترلی و مصرف کنندگان به‌روی بسته‌بندیها نوشته می شود.

مکانیسم عملکرد و تاثیر کانابینوئیدهای سنتزی بر انسان

گیرنده CB۱ در اکثر قسمت‌های مغز و نخاع قرار داشته و مسئول عملکرد فیزیولوژیکی هستند. در حالی که گیرنده‌های CB۲ اکثرا در طحال و سلول‌های سیستم ایمنی قرار دارند و شاید، حد واسط در بروز تاثیرات ایمنی آنها باشند. کانابینوئیدهای سنتزی می‌توانند با توجه به ساختار مولکولی خود، با تحت تاثیر قرار دادن گیرنده‌های CB۱ ، تاثیرات توهم زایی و روان گردانی ماده THC موجود در کانابیس را به شکل قوی تر تقلید کنند. با این حال، بسیاری از اطلاعات دارویی، از جمله اثرات دراز مدت این مواد هنوز ناشناخته است. مطالعات زیادی در زمینه تاثیرات آنها بر انسان وجود ندارد و مصرف کنندگان، از اتفاقات پس از مصرف اطلاعات چندانی نداشته و اغلب دچار مصرف دُزهای اشتباه شده و عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف بیش از حد، رخ می دهد که دلیل اصلی بروز اوردُز در این محصولات، متفاوت بودن نوع و میزانکانابینوئیدهای اضافه شده به مواد گیاهی در بسته‌هایی با شکل، آرم و برند یکسان است که موجب بروز اشتباه در دوز مصرفی و اوردُز می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: