پایگاه خبری خانه فوتبال:

مدیرعامل استقلال گفت: مطمئناً هدف اصلی ما جز موفقیت استقلال و هوادارانش نبوده و نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، علی خطیر در‌مورد شرایط فعلی استقلال، اظهار داشت: خدارا شاکرم که آرامش در باشگاه استقلال، آرام آرام حاکم می‌شود. طبیعی است وقتی وارد مجموعه‌ای می‌شوید که یک سری مشکلات اساسی از قبل وجود دارد. مشکلاتی که جمع شده، علایق و سلایق متفاوت از آدم‌های جدیدی که وارد باشگاه می‌شوند. فضایی شکل گرفته بود. این دوستان شاید هنوز دلشان نخواهد که استقلال به آرامش برسد. من و نکونام از ابتدا هدفمان موفقیت استقلال بود.

*هدف اصلی ما جز موفقیت استقلال و هوادارانش نبوده و نخواهد بود

وی افزود: شاید باید بیشتر صحبت می‌کردیم ولی مطمئناً هدف اصلی ما جز موفقیت استقلال و هوادارانش نبوده و نخواهد بود. ان‌شاءالله بقیه دوستان، هواداران و رسانه‌ها کمک کنند تا فضا ملتهب نشود. به این فضا دامن نزنیم و به آرامش کمک کنیم.

مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: پرسیدند من حق دارم یا نکونام، گفتم هر دو حق دارم. من از نگاه خودم به عنوان مدیر باشگاه، با محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود دارد و نکونام در مسیر خواسته هر مربی که می‌خواهد موفق و قهرمان شود. او فرزند استقلال است و می‌خواهد این موفقیت برایش در استقلال رقم بخورد. هردو حق داریم. مشکلی به آن شدت نداشتیم. نه من با نکونام مشکل شخصی دارم و نه نکونام با من، در جلسه‌ای هم که نشستیم روی این خیلی تاکید کردیم که صحبت‌هایمان بیشتر شود و آدم‌های واسط کمتر باشند.

*از حسن نیت دبیر خیلی سپاس‌گزارم

خطیر در‌مورد اینکه چرا زودتر این اتفاق نیفتاد، عنوان کرد: به نظرم در زمان خوبی اتفاق افتاد. در زمانیکه هردو موفقیت استقلال را نگاه کردیم. در مورد خیلی از موارد صحبت کردیم. جا دارد از دبیر و پیشکسوتان تشکر کنم که این زمینه را فراهم کردند با هم راحت تر این فضا را جلو ببریم. از حسن نیت دبیر خیلی سپاس‌گزارم، و پیشکسوتان عزیز که همه دغدغه استقلال را داشتند و دلشان می‌خواست آرامش برگردد. هدف، موفقیت استقلال است و خدا هم کمک می‌کند. روند نتیجه گیری و فنی ما در مسیر درست است و دلمان می‌خواهد این مسیر حفظ شود.

وی تصریح کرد: افراد متعددی دغدغه آرامش استقلال را داشتند. جلسه با پیشکسوتان هم برای همان روز هماهنگ شده بود ولی روز قبلش دبیر تماس گرفت که می‌خواهیم این کار را انجام بدهیم. بزرگواری کرد با من و جواد تماس گرفت. او هم با من و هم با جواد از قبل رفاقت دارد. آنها بچه محل بودند. نکونام هم به او خیلی احترام می‌گذارد. علی دبیر از مفاخر و اسطوره‌های ورزش کشور است. به گردن همه ما حق دارد. با منش پهلوانی‌اش از ما خواست که این مسائل را حل کنیم. خیلی هم سریع اتفاق افتاد و صحبت‌های خوبی انجام شد. بعد از آن هم در جلسه با پیشکسوتان مساله کامل حل شد.

*برخی رسانه‌ها روز بعد گفتند این‌ها دروغ است و نکونام آشتی‌ نکرده است

مدبرعامل استقلال در‌مورد اینکه شاید انتظار داشت در بدو ورودش این آرامش وجود داشته باشد، گفت: انتظار نکونام هم شاید همین بود. طبیعی بود. ۲ جنس و نگاه متفاوت که هردو هم خودشان را محق می‌دانستند اما خداراشکر این مساله شخصی نبوده و به خاطر استقلال بوده، الان هم از همه دوستان و مدیرانی که بیرون هستند و اصحاب رسانه می‌خواهم به این آرامش‌کمک کنند. آن جلسه را گذاشتیم اما برخی رسانه‌ها روز بعد گفتند این‌ها دروغ است و نکونام آشتی‌ نکرده است. گفتند آشتی در کار نبوده. بعد که دیدند آشتی شده به سمت دیگری رفتند. عده‌ای نمی‌خواهند استقلال آرامش داشته باشد. نمی‌دانم چرا، احساسم این است که عده‌ای از آرامش استقلال ناراحت هستند. نمی‌دانم چه کسانی هستند و گرنه شکایت می‌کردیم.

*بودجه و درآمد مشخصی نداریم و این برای آینده ۲باشگاه خوب نیست

وی افزود: می‌توانیم حدس و گمان بزنیم ولی انصاف نیست که اسم آدم‌ها را ‌روی حدس و گمان بیاورم ولی واقعیت این را نشان می‌دهد که عده‌ای از آرامش استقلال ناراحت هستند. در‌ جلسه، مباحث اصلی مطرح شد. گفتم خواسته‌های نکونام به حق است و او خواسته شخصی نداشت. در این مدت یکبار نشد بگوید به من پرداخت کنید یا این را برای خودم می‌خواهم. در زمان اوج اختلاف هم گفتم نکونام نه با من مساله شخصی داشت نه خواسته شخصی ولی در مورد خواسته‌ها ما هم محدودیت داریم. باشگاهی مثل استقلال یا پرسپولیس در محدودیت اداره می‌شود. وقتی با باشگاه‌های صنعتی مقایسه می‌کنم، تقریبا ۸۰ درصد جامعه هواداری را دارند اما هر دو در محدودیت هستند. از صبح که بیدار می‌شویم می‌گوییم خدایا چکار کنیم. در مسیر روزمرگی افتاده‌ایم. بودجه و درآمد مشخصی نداریم. این، برای آینده ۲باشگاه خوب نیست. در این مدت که بودم همه جا در مجلس و دولت و هرکجا که توانستم این صدا را برسانم گفتم، حق استقلال و پرسپولیس این شیوه اداره شدن نیست.

* منبع اصلی درآمد باشگاه حق پخش تلویزیونی است که ما این را نداریم

وی افزود: منابع درآمدی فوتبال همه جا مشخص است. درمورد حق پخش، صداوسیما دلایلی به حق هم دارد ولی یک‌ منبع اصلی درآمد باشگاه حق پخش تلویزیونی است اما ما این را نداریم. دوم تبلیغات دور زمین است که این را هم نداریم. در اختیار ما نیست. بلیت فروشی هم نداریم. بعضی بازی‌ها بدون تماشاگر است. قیمت بلیت‌ها هم ارزش بالایی ندارند. تنها منبع درآمد تبلیغات روی پیراهن است. حداقل هزینه باشگاه اسنتقلال در سال بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. من باید بتوانم از این راه بخش زیادی از هزینه‌های باشگاه را تامین کنم. در پرسپولیس هم همینطور است. الان عددی را برای تبلیغات روی پیراهن در نظر گرفتم. فرض کنید ۱۰۰میلیارد تومان، بنگاه‌های اقتصادی که توانایی پرداخت ۱۰۰ میلیارد برای آمدن روی پیراهن استقلال یا پرسپولیس را داشته باشند، انگشت شمارند. روی پیراهن هر تیمی بروی، می‌گوید ممکن است هواداران تیم مقابل را از دست بدهم.

*در تنها راه تامین منبع درآمد هم محدودیت داریم

خطیر تصریح کرد: فکر می‌کند و می‌گوید می‌خواهم اسپانسر هر دو شوم. باید عددش را دوبرابر کند. مثلا ۳۰۰ یا ۴۰۰ میلیارد داشته باشد. چنین بنگاه اقتصادی اصلا وجود ندارد. مگر اینکه دستور حکومتی داشته باشد. در این هم ما دچار محدودیت می‌شویم. یعنی در تنها راه تامین منبع درآمد هم محدودیت داریم. این شرایط برای هرکسی که روی صندلی مدیریت بیاید هست ولی برای بقیه تیم‌ها مثل تیم‌های صنعتی اینطور نیست.

* مدیرعامل استقلال و پرسپولیس دستشان بسته است

وی افزود: چون آن‌ها به دولت وصل هستند. استقلال و پرسپولیس تحت محدودیت‌های اداری دولتی اداره می‌شوند ولی حتما باید حتما از منابع خصوصی درآمدزایی کنید. باشگاه‌های صنعتی و خصولتی خیلی راحت از دولت تغذیه می‌شوند و خیلی جاها هم پاسخگو نیستند. این عادلانه نیست. مدیرعامل استقلال و پرسپولیس دستشان بسته است. می‌گویند خودت برو درآمدزایی کن، درصورتیکه تمام منابع درآمدی بسته است.من اطلاع داشتم اما آمده‌ام این فضا را عوض کنم. ظرفیت را بالا ببرم. بگویم این مسیر و این شیوه مدیریت باید عوض شود. درآمد بیشتری به فوتبال، استقلال و پرسپولیس برسد.

*حال این دو باشگاه خوب باشد حال اکثریت جامعه خوب است

مدیرعامل استقلال، گفت: من باید بروم به مجلس و دولت این مشکلات را بگویم. خیلی از نمایندگان مجلس این مشکلات را به این عمیقی نمی‌دانند. وقتی صحبت می‌کنیم تازه برایشان شدت و حدت مشکلات باز می‌شود. امروز هم با درویش صحبت کردیم که باید کنار هم این حرف‌ها را بزنیم. درویش از این استقبال کرد که گره‌های قانونی درآمدزایی استقلال و پرسپولیس باید باز شود. این دو باشگاه سرمایه‌های کشور هستند. همه باید کمک کنند. حال این دو باشگاه خوب باشد حال اکثریت جامعه خوب است.

*سازمان لیگ باید ما را درک کند

خطیر در مورد اینکه آیا علاقه به صحبت با سازمان لیگ برای تبلیغات محیطی دارد، اظهار داشت: خیلی علاقه‌مند هستیم که این اتفاق بیفتد. یکی از منابع اصلی درآمدزایی است. همه‌جای دنیا تبلیغات دور زمین برای خود باشگاه است. معمولا هم به صورت یک پکیج است. مثلا می‌گویید قرارداد می‌بندم. بخشی تبلیغات روی پیراهن است. برای هر بازی هم فرضاً ۳۰۰ یا ۵۰۰ ثانیه هم تبلیغات دور زمین را می‌دهم. پکیج قیمت و ارزش اسپانسر را بالا می‌برد. ما این را نداریم. باید با سازمان لیگ گفتمان کنیم. آن‌ها هم باید ما را درک کنند.

* باید در جایگاه مدیرعاملی باشگاه باشیم تا مشکلات را حس کنیم

وی افزود: صادق درودگر در سازمان لیگ بود و منافع آن را حمایت می‌کرد. از مخالفین این مساله بود. الان که به نساجی رفته می‌گوید باید بنشینیم. مساله حق پخش را او پیگیری می‌کند. شاید من هم فدراسیون بودم منافع آنجا را در نظر می‌گرفتم. باید در جایگاه مدیرعاملی باشگاه باشیم تا مشکلات را حس کنیم. اگر باشگاه زنده نباشد و نتواند خودش را اداره کند، مطمئنا کیفیت لازم را در سازمان لیگ هم نخواهیم دید. این زنجیره باید با هم بگردد. در این صورت همه حالشان خوب است و زنجیره کامل می‌شود.

*بازیکن بالای ۳ میلیون در چین نمی‌تواند قرارداد ببندد

خطیر در مورد اینکه در کارگروه سقف بودجه بوده، گفت: قانون خوبی است. آمار ارقامی داشتیم نشان می‌داد فوتبال ما خیلی زود شکست می‌خورد. اگر ابزار کنترلی نمی‌گذاشتیم مطمئنا اتفافات بدتری می‌افتاد. در خیلی از کشورهای دیگر این اتفاق افتاد. قبل از ۲۰۲۰ در چین ارقام عجیبی بود. در عربستان هم الان اتفاق می‌افتد. فوتبال گران شده بود. تصمیم گرفتند کنترل کنند. سقف بودجه و قرارداد گذشتند. الان بازیکن بالای ۳ میلیون در چین نمی‌تواند قرارداد ببندد. در استرالیا و آمریکا هم همینطور است.

*هیچ بازیکنی نتوانستیم از لیگ کشور به اروپا بفرستیم

مدیرعامل استقلال گفت: موقعی می‌توانید بگویید فوتبالم پویاست که بتوانید از لیگ کشور به میزان بیشتری بازیکن داخلی به لیگ‌های معتبر خارجی برود. برفرض ۲۰بازیکن ایرانی را می‌توانم به اروپا ترانسفر کنم. این نشان می‌دهد لیگ قوی و پویایی دارید. امسال آمارمان جالب نبود. حتی بعد از جام جهانی اتفاقی نیفتاد. فقط حزباوی بود. به اروپا که اصلا نداشتیم. این آمار خوبی نیست. تعداد لژیونرهای ما کم می‌شود و بر می‌گردند. این برای تیم ملی خوب نیست.

* این را در دِه‌کوره‌ها هم می‌دانند

خطیر در خصوص بدهی‌های استقلال، عنوان کرد: اعداد عجیب و غریب است و درس هم نمی‌گیریم. قانون ساده است. ۲ماه حقوق ندهید نوتیس می‌دهد. ۱۰روز فرصت می‌دهد و اگر پرداخت نکنید حق فسخ موجه دارد. در اینصورت بازیکن یا مربی می‌تواند تمام قرارداد مانده‌اش را مطالبه کند. این را در دِه‌کوره‌ها هم می‌دانند. انقدر بابت این قانون در تیم ملی و باشگاه‌ها هزینه دادیم. به کرات این اتفاق افتاده، حتی چند سال قبل ورود بازیکن خارجی ممنوع شد.

*از دوستانی که در پرونده سیلوا نقش داشتند، شکایت می‌کنم

وی افزد: خیلی حسرت می‌خورم. سیلوا نوتیس داده و صدهزار تا مطالبه کرده، به شما وقت داده انجام ندادید. مطمئنا از دوستانی که در پرونده سیلوا نقش داشتند و سهل انگاری کردند حتما شکایت قضایی می‌کنم. به هرنحوی بود باید جلوی این قضیه را می‌گرفتید. بعدش ۶۰۰هزاردلار قرار داد داشت و بدون یک دقیقه بازی کردن باید ۸۴۰هزاردلار بدهیم. می‌توانستند و این کار را نکردند. به خاطر تضییع بیت‌المال شکایت می‌کنم.

*اگر نمی‌توانم باری را بردارم مشکلی به استقلال اضافه نکنم

خطیر گفت: ساپینتو قرارداد نداشت ولی سیلوا یک سال قرارداد داشت. آمانوف قرارداد داشت. خیلی ناراحتم که همچنان هزینه می‌دهیم. نمی‌دانم چرا اتفاقی نمی‌افتد. دوستانی که گفتند بدهی دادیم و تمام کارها را کردیم باید اولویت بندی می‌کردید. این مهم بود. نوتیس داده و ۱۰۰هزارتا می‌خواهد. اگر پولی بود باید با ۱۰برابر اولویت به سیلوا پرداخت می‌شد. برای خودم یک اصل است که اگر نمی‌توانم باری را بردارم مشکلی به استقلال اضافه نکنم. تمام تلاشم این است. برفرض من بین ساپینتو و سیلوا یا احمدموسوی و سیلوا، حتما به سیوا پرداخت می‌کردم. چون موسوی پرداختش زمانی بود که استقلال از آسیا کنار گذاشته شد. نمی‌دانم چرا به او پرداخت کردیم. نه اینکه موسوی حق نداشت پولش را بگیرد، اولویت سیلوا بود. اگر قرار است در‌ محدودیت تصمیم بگیرم باید اهم و فی الاهم کنم. پرداخت به موسوی کمکی نمی‌کرد. باید به سیلوا پرداخت می‌کردیم. بازیکن در ایران بوده و مذاکره راحت‌تر بود. می‌شد با او کنار آمد.

* نمی‌دانم چرا باشگاه مس اصرار داشت

مدیرعامل استقلال در مورد اینکه اعلام کرده بود اگر بازی با مس رفسنجان بدون تماشاگر باشد بازی نمی‌کنند، گفت فوتبال با تماشاگر جذاب است. دلیلی نداشت. نمی‌دانم چرا باشگاه مس اصرار داشت. اتفاقا در شهر رفسنجان تماشاگرانشان بیشتر از ما است. چه اتفاقی افتاد، بازی خیلی خوب برگزار شد. تماشاگر آمد تشویق کرد. اگر بدون تماشاگر بود بازی نمی‌کردیم. چون دلیلی وجود نداشت. خداراشکر این اتفاق افتاد.

*اگر امتیازهای سپاهان و پرسپولیس برگردد ما خدا را شکر می‌کنیم

وی در گفت‌وگو با برنامه شب‌های فوتبالی، در مورد اینکه گفته می‌شود ۴امتیاز سپاهان و یک امتیاز پرسپولیس در کمیته استیناف بر می‌گردد، اظهار داشت: اگر برگردد ما خداراشکر می‌کنیم. چون نفس راحت می‌کشیم. سقف سوراخ شده ما هم بیشتر خرج می‌کنیم. این یعنی دقیقا قانون را شل کرده‌اند و ما هم راحت می‌شویم. استرس نداریم.

*هنوز به خاطر سقف قرارداد، قرارداد بلانکو را نتوانسته‌ایم ثبت کنیم

خطیر در مورد اینکه فدراسیون اعلام کرده استقلال ۴۰میلیارد تخلف داشته، گفت: تخلف نکردیم. همه چیز شفاف و واضح است. ۳۰میلیارد ما؟ بعید می‌دانم. هنوز به خاطر سقف قرارداد، قرارداد بلانکو را نتوانسته‌ایم ثبت کنیم. نمی‌توانیم تخلف داشته باشیم. گیر ما سقف ما است. سقف استقلال ۳۲۵میلیارد است. ما ۳۰۰میلیارد بودیم. مجوز ملی را گرفتیم. این مجوز آیتم‌هایش شل تر است. نمی‌دانم کدام باشگاه اقدام کرده، باید درخواست بدهید اگر تایید شود می‌توانید اضافه کنید. اختلاف رقمی که امروز منتشر شد اشتباه تایپی بود. من به انتخابات هیات تهران می‌رفتم آوردند امضا کردم. یک ۲، ۳ شده بود، اصلش ۳۲۳ میلیارد بود و باورپذیر نبود که ۲۲۳ باشد. سریع هم اصلاح و در کدال گذاشته شد.

*اگر قرارداد ۲۰میلیاردی هم به مهری بدهم هیچ ارزشی ندارد

مدیرعامل استقلال در‌مورد اینکه آیا قرارداد ۱۶۰میلیونی سعید مهری غیرمعقول نیست، عنوان کرد: نه، این را چند بار گفتم. شبی که با او صحبت کردیم و به توافق رسیدیم که قراردادش را امضا کند، نیامده بود. سعید قراردادش را فسخ کرده بود و باید می‌آمد دوباره همان قرارداد  را اجرا می‌کرد. خواهش کردیم بیاید اجرا کند، گفت نمی‌آیم. توافق نشده بود. گذشت. یک هفته ۱۰روز دیگر آمد گفت می‌خواهم بازی کنم. گفتیم فقط ۱۶۰میلیون جا داریم. توافق اینطور بود که با این پول وارد لیست شود. همه می‌دانیم فقط قراداد ثبت شده در امسال اعتبار دارد. اگر قرارداد ۲۰میلیاردی هم به او بدهم هیچ ارزشی ندارد. نمی‌تواند در کمیته وضعیت این را مطالبه کند. فقط اعدادِ قرارداد ثبت شده معتبر است. فقط همین یک نفر معرف گذاشت. بقیه ثبت کرده بودند.

*برای قرارداد بلانکو تنها راه کاهش قرارداد برخی از بازیکنان است

وی افزود: الان برای قرارداد بلانکو مجبوریم و تنها راه کاهش قرارداد برخی از بازیکنان است. این اتفاق می‌افتد. صحبت کرده‌ایم و خوشبینیم. این اتفاق فقط برای ایران، استقلال و پرسپولیس نیست. در دنیا هم این اتفاق می‌افتد. در بارسا هم اتفاق افتاد. باشگاه در محدودیت قرار می‌گیرد. هنوز به آن شدت از آن‌ها خواهش نکرده‌ایم! واقعا رویمان نمی‌شود این کار بکنیم. هنوز از قبل حدود ۵۰درصد طلبکار هستند. امسال هم فقط ۱۰ درصد گرفته، اگر به همه تعهداتم عمل می‌کردم و حداقل در این دوسه ماه، بیست سی درصد می‌دادم رویم می‌شد به بازیکن بگویم شما هم به خاطر باشگاه انقدر کم کن، ولی وقتی نتوانسته‌ام این کار را انجام بدهم برایم سخت است. صحبت‌های اولیه با نکونام و کاپیتان‌ها داشتیم. راه و نحوه خواهش را پیدا می‌کنیم که دوستان هم روی ما را زمین نزنند. درواقع به باشگاه کمک می‌کنند. خیلی بدبین نیستم.

*بازیکن خارجی تابع قوانین فیفا است

خطیر گفت: بلانکو را گرفته‌ایم که استفاده کنیم. بازیکن خارجی تابع قوانین فیفا است. جذب کردن این نیست ولی خوشبینیم. بازیکنان استقلال با معرفت هستند. مطمئن باشید این اتفاق نی‌افتد. بنا به همکاری است. اگر بلانکو باشد قوی تریم و این به همه بازیکنان کمک می‌کند. منفعتش به همه می‌رسد. در اینصورت می‌توانیم اتفاقات بهتری را رقم بزنیم.

*به خاطر سقف قرارداد بازیکن از دست دادیم

وی در خصوص انتقال رضایی به شمس آذر، عنوان کرد: همین ارقام چهار، پنج، شش میلیارد را جمع بزنیم  زیاد است. مثل منتظر محمد یا برزگر که ۶ و ۷ میلیارد بودند. در مجموع بازهم سقفمان بالا می‌زد‌ مجبور شدیم این بازیکنان را از دست بدهیم.

*شرمنده رضا میرزایی شدیم

مدیرعامل استقلال در مورد وضعیت بازیکنان مصدوم شده پانند رضا میرزایی، گفت: اشتباه از من بود. وقتی اعتصاب شد فضا خوب نبود. دنبال این بودیم پول به بازیکنان برسد تا باشگاه را از آن فضا نجات بدهیم. اصلا حواسم نبود. موقعی که پول را تقسیم می‌کردیم متاسفانه اسم رضا جا ماند. به خودش قول دادم در پرداختی بعدی او را لحاظ کنم. در‌ پرداختی قبلی اسم او بود. رضا در بازی استقلال مصدوم شد. شرمنده‌اش شدم و امیدوارم جبران کنم.

* به خاطر مشکلات و محدودیت‌ها نتوانستیم اسپانسر پیدا کنیم

خطیر در مورد جذب اسپانسر، اظهار داشت: اول فصل به خاطر مشکلات و محدودیت‌ها نتوانستیم اسپانسر پیدا کنیم. شرکتی مراجعه کرد و چند جلسه صحبت کردیم. قرار شد برای ۴ بازی ۲۰میلیارد بدهد. متاسفانه چک‌ها نقد نشد و اقدام قضایی کردیم. همچنان هم با ما در تماس است و قول می‌دهد پرداخت کند که امیدوارم این اتفاق بیفتد. فرقی نمی‌کرد. برخی دوستان در رسانه گفتند اصلا اقدام نکردند.

*حامی مالی جدید تضمین کف ۹۰میلیارد تومان را داده

وی تصریح کرد: قرارداد حامی مالی جدید قرارداد خوبی است. تضمین کف ۹۰میلیارد تومان را داده است. اگر هواداران مشارکت کنند در این طرح درآمدزایی، بخشی از درآمدها به باشگاه استقلال می‌رسد که می‌تواند عدد را از کف بیشتر کند. شیطمت کردند که مجموعه ورشکسته است. اصلا چنین چیزی نیست. حتما مدیرانشان ایده‌ایی داشتند که بتوانند آوورده خودشان را بیشتر کنند. با کمک استقلال ان‌شاالله این انفاق بیفتد.

*حسرت خوردم که استقلال امسال در آسیا نبود

خطیر در خصوص جلسه با تاج اظهار داشت: من واقعا حسرت خوردم که استقلال امسال در آسیا نبود. استقلال شایسته‌ترین تیم ایرانی بود که می‌توانست در مسابقات شرکت کند. ما یک قهرمانی بدون باخت بدست آورده بودیم ولی متاسفانه به خاطر یکسری کج‌سلیقه‌های برخی دوستان، یکسری بی‌مسؤولیت‌های یکسری دوستان و سوءمدیریتی که وجود داشت، این حق از استقلال و هوادارانش گرفته شد. باز هم این جمله را می‌گویم، تا زمانی که من هستم، امکان ندارد بگذارم استقلال از آسیا حذف شود.

*ورزشگاه مرغوبکار کاملا در خطر است

وی در خصوص وضعیت ورزشگاه مرغوبکار، عنوان کرد: وقتی محدودیت منابع داشته باشیم، در مقطعی مجبور شدند وام بگیرند. ابن مجموعه را وثیقه گذاشتند. یک بخشی پرداخت پول استراماچونی بود که نشد. اتفاقات زیادی رخ داد. این ورزشگاه کاملا در خطر است. قول نمی‌دهم بتوانم این کار را انجام بدهم. وثیقه بخش عمده‌ای از بدهی‌های ماست. باید بابت وام‌ها حدودا ماهی ۱۰میلیارد و سالانه تا ۱۳۰میلیارد تومان بدهیم که نمی‌توانیم. به آن بهره می‌خورد و هرسال بدهکارتر می‌شویم. باید فکری به حال بدهکاری‌های وامی ریالی و ارزی شود. درحال صحبت هستیم. با مدیرعامل بانک شهر در مورد مرغوبکار صحبت کردم. خطرش جدی است. دوستانی که با افتخار گفتند تمام بدهی‌ها دادیم! پول خلق نشده بود. وام با بهره گرفته شد. شما قرض کردید. همچنان بدهکارید. کلاه به کلاه شده است. این اتفاقات نگران کننده است.

* می‌خواهیم یک مجتمع تجاری، اداری و مسکونی در مجموعه کمپ ناصر حجازی احداث بکنیم

مدیرعامل تیم فوتبال استقلال در پاسخ به اینکه چرا به دیدار شهردار منطقه 5 که کمپ حجازی در آنجا است ، اظهار داشت: برای شهرداری و باشگاه استقلال کمپ ناصر حجازی جزء مجموعه‌های با ارزش است. این اهمیت دارد که تعامل خوب بین استقلال و شهرداری وجود داشته باشد. ما در جهت بهبود آن تعامل جلسه گذاشتیم. در راستای گرفتن مجوزهایی هستیم که بتوانیم یک مجتمع تجاری، اداری و مسکونی در مجموعه کمپ ناصر حجازی احداث بکنیم که بتوانیم درآمدزایی کنیم. امیدوارم یک اتفاق خوبی بیفتد و این سرمایه باشگاه استقلال شود. برای گرفتن این مجوزها مجبوریم که با شهرداری تعامل کنیم.

*ورزشگاه آزادی ظرفیت بار بازی‌های تیم ملی و سرخابی را ندارد

خطیر در خصوص اینکه شنیده شده استقلال و پرسپولیس دیگر نمی‌توانند در ورزشگاه آزادی بازی کنند، گفت: یک جلسه‌ای داشتیم. 10 روز قبل در دفتر ریاست فدراسیون فوتبال با حضور رئیس محترم اداره ورزش و جوانان استان تهران، جوادی، عسگریان، رئیس شرکت توسعه و تجهیز وزارت ورزش و دوستان سازمان لیگ و باشگاه استقلال و پرسپولیس یک جلسه‌ای برگزار شد. در آنجا در خصوص وضعیت چمن ورزشگاه آزادی بحث شد. این ورزشگاه دیگر ظرفیت بار بازی‌های استقلال و پرسپولیس، تیم ملی و جام باشگاه‌های آسیا را ندارد. حالا نمی‌دانم از چه موقع و کدام هفته ولی قرار شد که از یک زمان به بعد، ورزشگاه آزادی برود برای ترمیم و ما بازی‌های خودمان را به جایی دیگر ببریم.

* ان‌شاءالله در مشهد میزبانی می‌کنیم

وی ادامه داد: اگر خدا بخواهد و امام رضا بپذیرد و ما برویم مشهد و در کنار حضرت رضا (ع) آنجا میزبانی کنیم.

*در ورزشگاه امام رضا هوادار و چمن با کیفیت داریم

خطیر درمورد انجام مسابقه استقلال در مشهد، اظهار  داشت: این دست ما نیست. مجبوریم. اگر بخواهیم فوتبال با کیفیت در زمین باکیفیت در کنار هواداران داشته باشیم. استقلال جامعه هواداری زیادی دارد. مطمئنا حالت میهمان ندارد. اگر بتوانیم در ورزشگاه امام رضا بازی کنیم، هوادار و چمن با کیفیت داریم. چمن آزادی الان کیفیت ندارد. با اداره ورزش جوانان خراسان رضوی مکاتبه کردیم. سرمربی هم موافق است. درست است هزینه بیشتر می‌شود.

*چمن ورزشگاه آزادی 15-20 سال است که عوض نشده 

مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: از دایره انصاف خارج است و دوستان هم مقصر نیستند. من دیدم که رئیس شرکت توسعه و تجهیز این دغدغه را داشت که چمن ورزشگاه را به بازی‌های استقلال و جام باشگاه‌های آسیا برساند. آخرین باری که چمن ورزشگاه آزادی عوض شده به 15-20 سال قبل بازمی‌گردد. 

* باید منابع درآمدی برای آکادمی پیدا کنیم

وی در مورد وضعیت فوتبال پایه‌های استقلال، گفت: مشکلات تیم بزرگسال زیاد است. طبیعی است که دغدغه اصلی شما شود. تا الان آنطور که شایسته آکادمی باشد نبوده است. فکر می‌کنیم که سروسامان داده شود. باید با برنامه باشد. نمی‌خواهم سنتی بماند. باید منابع درآمدی برای آکادمی پیدا کنیم. قشنگ نیست که از تیم بزرگسالان به آکادمی ببرم. همین هم جواب نمی‌دهد. اگر خوب درآمدزایی کنم باز هم فکر کنم به خاطر محدودیت‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد کسری بودجه خواهیم داشت. ‌آکادمی باید خودش درآمدزایی کند. نمی‌داتم چه زمانی این اتفاق را رقم می‌زنم اما دغدغه ذهنی‌ام است که از شیوه اداری سنتی خارج شود.

*به خاطر سقف قرارداد نتوانستیم ماشاریپوف را بگیرم

خطیر در خصوص قرارداد ماشاریپوف گفت: به خاطر سقف قرارداد نتوانستیم این پروژه را اجرایی کنیم. او تمایل داشت که به استقلال بیاید. آن اعداد و ارقامی که در گام اول صحبت شد، به طرز ناگهانی افزایش پیدا کرد. کسی این وسط آمد و پول بیشتر داد. مثلا بازیکنی که قرار بود در گام اول نزدیک به 300 تا 350 هزار دلار بگیرد و این مبلغ ناگهان 2 برابر شد. مطمئناً اگر با ماشاریپوف قرارداد می‌بستیم در ثبت قرارداد این بازیکن به مشکل برمی‌خوردیم.

*لازم نیست همه جزییات یک باشگاه به بیرون درز کند

مدیرعامل استقلال در مورد ماجرای محل اسکان بلانکو، عنوان کرد: او الان در خانه است. نمی‌دانم چه باید بگویم. حرف خانه را نمی‌شود همه جا زد. این که هوادار همه چیز را بداند چه کمکی می‌کند که بداند بلانکو در کدام خانه است. اینکه هوادار بگوید چرا ۲بار هزینه شده درست است اما لازم نیست همه جزییات یک باشگاه به بیرون درز کند. شبیه یک خانه است که اگر پدرومادر جروبحث می‌کنند اول پنجره را می‌بندند که صدا به همسایه‌ها نرسید. مدیریت می‌کنند. همه‌ جا همین است. ما هم در باشگاه باید این کار را بکنیم. لازم نیست همه مشکلات باشگاه را داد بزنیم.

*اگر استقلالی هستند باید کمک کنند حاشیه بیرون نیاید

وی افزود: برخی نیتشان خیر نیست و نمی‌خواهند استقلال آرامش داشته باشد. اگر استقلالی هستند باید کمک کنند حاشیه بیرون نیاید. برای تیم رقیب نیست ولی برای ما هست. نمی‌دانم چرا و برایم نگران کننده است.

*متاسفانه ما هوادار متمول نداریم

مدیرعامل استقلال در مورد بحث هودارا متمول، گفت: متاسفانه ما که نداریم. درویش و بیرانوند و بقیه دوستان صحبت کردند. اتفاقا خوب است که استقلال و پرسپولیس هوادار متمول داشته باشند. نگرانی از این بابت نیست. آن‌ها منابع درآندی ندارند. ما هم دلمان می‌خواهد داشته باشیم ولی وقتی سقف بودجه وجود دارد عادلانه نیست درآمد هوادار متمول در قرارداد بازیکنان پرسپولیس ثبت نمی‌شود. اتفاقا خوب است که کمک کنند به شرطی که همه قراردادها ثبت شود. مثلا از قرارداد ۲۰میلیاردی ۵میلیارد را هوادار متمول خارج از سیستم می‌دهد. این برای باشگاه‌های دیگر ناعدالتی است. اگر نوشته می‌شد آن‌ها بازیکنان کمتری داشتند.

وی تصریح کرد: می‌توانند کمک کنند. اصلا همه هزینه را بدهند. به شرطی‌ که ثبت شود. اگر ثبت شود شاید بازیکن کمتری می‌توانستند داشته باشند. مشکل این است که درآمد هوادار متمول باید مشابه دیگر درآمدهای باشگاه ثبت شود که نشده است. اگر بشود خوب است چون عدالت رعایت می‌شود. این برای کنترل افزایش بی رویه قیمت‌ها و رعایت عدالت در رقابت اقتصادی است.

*قانون سقف قرارداد تنها برای 6 باشگاه است

خطیر گفت: بین آن 16 تیم، حتی اگر سقف هم نبود هیچ رقمه به آن نمی‌رسیدند. تیم‌هایی که این سقف می تواند روی آنها کنترل داشته باشد، سپاهان، پرسپولیس، استقلال، تراکتور، گل گهر و فولاد و این تیم‌های صنعتی و پولدار هستند. مثلا تیم ملوان، شمس آذر و هوادار با تمام احترام، حتی اگر سقف هم نبود و نمی‌توانستند به این رقم برسند. این سقف قرارداد اگر رعایت شود، قیمت‌ها هم پایین‌تر می‌آید. 

*قربان زاده نگاهی تحول گرا داشت

مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: آن لیست را من منتشر نکردم. من هم مثل بقیه دوستانی که در آن لیست اسامی‌شان مشخص نیست، رزومه دادم و برای مصاحبه رفتم.من نمی‌دانم معیاربندی دوستان چه شکلی بوده است. قربان زاده شناختی از من نداشت. من لازم می دانم بگویم که قربان زاده نگاهی تحول گرا داشت. شاید برخی دوستان انتقاد کردند که چرا او آنقدر در فضای رسانه بود. نمی‌دانم درست است یا غلط ولی قربان زاده نگاهی تحول گرا داشت و هم نگاهی کمک کردن به 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس. من چون این را دیدم نمی‌توانم این را نگویم. حداقل در 2 مقطع وقت گذاشت و 3-4 ساعت تلفن زد تا مشکل باشگاه استقلال و پرسپولیس را حل کند.

*20 برای زمانی است که استقلال تمام بدهی‌هایش را بدهد

وی اظهار داشت: در رابطه با اینکه چقدر در استقلال به برنامه‌ام رسیدم از نمره 20، 5 می‌دهم. حجم کار بسیار زیاد است. 20 عددی ایده‌آل است و ما خیلی فاصله داریم. به 20 زمانی می‌رسیم که استقلال تمام بدهی‌های خود را داده باشد. در مسیر درآمدزایی بیفتد. ما تلاشمان این است که استقلال را دوباره به ریل بازگردانیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: