پایگاه خبری خانه فوتبال:

بعد از بازداشت قاتل داریوش مهرجویی جزئیات ادامه دارد خبرنگار ما به اخبار تازه ای درباره قتل داریوش مهرجویی دست پیدا کرده است.بر اساس این گزارش قاتل داریوش مهرجویی که باغبان محوطه خانه او بوده است و با همدستی 3 نفر دیگر اقدام به قتل کرده است.قاتل داریوش مهرجویی البته دو روز پیش بازداشت شده است.البته همزمان با انتشار خبر بازداشت قاتل داریوش مهرجویی و همدستانش گفته شد که باجناق های او عامل قتل بوده اند که این خبر تکذیب شد.

اجساد داریوش مهرجویی و همسرش درحالی‌که به طرز هولناکی با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده بودند، توسط دختر ۱۷ساله‌شان مونا در ویلایشان در شهرک زیبادشت مرکزی در کرج پیدا و از همان زمان تحقیقات تخصصی، گسترده و پیچیده کارآگاهان پلیس استان البرز برای کشف راز جنایت، آغاز شد.

جدیدترین خبر از پرونده داریوش مهرجویی

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به متهمان قتل داریوش مهرجویی و همسرش در 19 دی ماه 1402 خبرداد.
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی اظهار کرد: پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاعیات چهار متهم به دادگاه صالح ارسال تا پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مولفه های دقت مورد رسیدگی واقع شود. در کمتر از ۲ ماه کیفرخواست پرونده صادر شد و به دادگاه صالح (دادگاه کیفری یک استان البرز) ارسال شد‌ و اولین جلسه ۱۹ دی ماه سال جاری برگزار می شود.

جزئیات دستگیری و اعترافات قاتل داریوش مهرجویی و همسرش                      

به نقل از همشهری، بررسی صحنه جنایت از این حکایت داشت که قاتلان بیش از یک نفر بودند؛ چراکه جسد یکی از قربانیان (داریوش مهرجویی) در هال و در نزدیکی در ورودی و جسد همسرش در داخل اتاق پیدا شده بود.
این نشان می‌داد که دست‌کم یکی از عاملان جنایت پس از ورود به خانه سراغ مهرجویی رفته است و همزمان همدست یا همدستانش به داخل اتاق، جایی که همسر مهرجویی در حال استراحت بود، رفته‌اند. از سوی دیگر هیچ نشانه‌ای از ورود اجباری به خانه دیده نمی‌شد.
شواهد نشان می‌داد که احتمالا داریوش مهرجویی در را روی قاتلان باز کرده و این یعنی آن‌ها افرادی آشنا بودند و از قبل به این خانه رفت‌وآمد داشته‌اند.
قاتلان آشنا
پلیس مطمئن شده بود که قاتلان با مهرجویی و همسرش آشنا بوده‌اند، از سوی دیگر کینه و قساوتی که در نحوه قتل قربانیان وجود داشت، نشان می‌داد که انگیزه قاتلان احتمالا انتقام‌جویی بوده است.
همچنین با توجه به اینکه پلیس شک نداشت قاتلان آشنا هستند، فرضیه اختلاف مالی هم درنظر گرفته شد.
از همان ابتدا شناسایی افرادی که با قربانیان اختلاف داشتند، آغاز و مشخص شد که حدود ۲هفته پیش از جنایت، مهرجویی و همسرش از سوی فردی که چاقو در دست داشته تهدید شده و این مسئله را در شبکه‌های اجتماعی نیز عنوان کرده بودند.
باغبان سابق و سرقت جاروبرقی
بررسی‌های شبانه‌روزی پلیس برای شناسایی مظنونان، آن‌ها را ۲۴ساعت پس از جنایت به مردی جوان رساند که چند سال قبل باغبان ویلای مهرجویی بود و برای آن‌ها کار می‌کرد.
تحقیقات نشان می‌داد که این مرد به‌دلیل سرقت از خانه مهرجویی از کارش اخراج شده بود و از همان زمان با این خانواده اختلاف داشت. مأموران سراغ پرونده باغبان رفتند و متوجه شدند که او چند سال پیش اقدام به سرقت یک جاروبرقی از خانه مهرجویی کرده بود.
پس از آن و با شکایت این خانواده، باغبان دستگیر شد، اما ادعا کرد که جاروبرقی را به فرد دیگری فروخته است.
باغبان جوان به اتهام سرقت روانه زندان شد و مدتی در حبس بود تا اینکه آزاد شد، اما پس از آزادی مدعی بود که در مدتی که برای خانواده مهرجویی کار می‌کرده، ۳۰میلیون تومان از آن‌ها طلب دارد؛ ادعایی که مهرجویی و همسرش آن را قبول نداشتند و از همان زمان میان آن‌ها بر سر این مبلغ اختلاف بود.
فرار مظنون
نخستین مظنون پرونده شناسایی شده بود و مأموران برای دستگیری او وارد عمل شدند.
باغبان سابق متاهل و دارای فرزند بود و در منطقه فرخ‌آباد زندگی می‌کرد، اما وقتی مأموران راهی محل زندگی‌اش شدند، از وی خبری نبود.
این مرد به اطرافیانش گفته بود که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارد و راهی شهر‌های مرزی شده، اما تحقیقات تخصصی پلیس نشان می‌داد که وی دروغ می‌گوید و در حوالی زیبادشت مشاهده شده است.
درحالی‌که ظن پلیس نسبت به این مرد بیشتر شده بود، تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه او ادامه یافت و مأموران به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد مظنون فراری نزد یکی از دوستانش که سرایدار یک ساختمان نیمه‌کاره است، رفته و در این ساختمان مخفی شده است.
دوشنبه‌شب گذشته، تیم‌های عملیاتی راهی این محل شدند و باغبان سابق را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.
لباس نو
مظنون اصلی جنایت در حالی دستگیر شد که یک دست لباس نو بر تن داشت؛ لباسی که معلوم بود به تازگی خریداری شده است.
این مسئله مشکوک بود و احتمال می‌رفت که وی پس از جنایت لباس‌های خونی‌اش را دور انداخته و لباسی نو خریده است.
در این شرایط وی به اداره آگاهی منتقل و تحقیقات از او آغاز شد.
در بازجویی از این مرد بود که ۲مظنون دیگر هم شناسایی شدند که احتمال داشت با وی همدست باشند.
یکی از آن‌ها برادر باغبان جوان بود و دیگری، مردی بود که در شهرک زیبادشت کار می‌کرد.
به این ترتیب تیم‌های ویژه پلیس راهی ماموریت‌های جدید شدند و در جریان عملیات ضربتی، موفق شدند برادر باغبان و مظنون دیگر را هم دستگیر کنند.
اطلاعات انکارنشدنی
باغبان جوان در جریان تحقیقات مدعی بود که بی‌گناه است و هیچ نقشی در جنایت ندارد؛ این در حالی بود که بررسی‌های تخصصی ازجمله تحلیل آثار به‌جامانده از قاتلان در صحنه جنایت در آزمایشگاه جنایی نشان می‌داد که وی به‌احتمال زیاد یکی از قاتلان است.
با این حال، پلیس برای به‌دست آوردن شواهد بیشتر، به تحقیقات خود ادامه داد.
مأموران که بررسی‌های خود را در چند شاخه پیش می‌بردند، در تحقیق از دوستان باغبان جوان به اطلاعات مهمی دست یافتند.
آن‌ها می‌گفتند که این مرد پس از اینکه از زندان آزاد شد، از خانواده مهرجویی کینه به دل داشت و چندبار نزد دوستانش گفته بود که یا پولش (۳۰میلیون تومان) را از این خانواده می‌گیرد یا اینکه بلایی بر سر آن‌ها می‌آورد.
از سوی دیگر معلوم شد که باغبان جوان درست یک روز پس از آنکه مهرجویی و وحیده محمدی‌فر به قتل رسیدند، اقدام به خرید یک دست لباس نو کرده بود.
همچنین متهم در بازجویی‌ها مدعی شده بود که حدود ۲سال است که پایش را در شهرک زیبادشت نگذاشته است؛ حال آنکه تحقیقات نشان می‌داد که در ماه‌های اخیر بار‌ها به این شهرک رفت‌وآمد داشته است.
اعتراف
شواهدی که از سوی پلیس به‌دست آمده، جای هیچ شکی باقی نمی‌گذاشت که باغبان سابق مهرجویی، عامل اصلی جنایت است.
در این شرایط تحقیقات از وی ادامه یافت تا اینکه ساعت ۳بامداد پنجشنبه لب به اعتراف گشود و اسرار جنایت را فاش کرد.
او گفت: بعد از اینکه با شکایت خانواده مهرجویی دستگیر شدم، از آن‌ها کینه به دل گرفتم. آن‌ها به‌خاطر یک جاروبرقی از من نگذشتند و وقتی آزاد شدم، سراغشان رفتم و خواستم ۳۰میلیون تومان که از آن‌ها طلب داشتم را بدهند، اما انکار کردند.
من در زمانی که برای آن‌ها کار می‌کردم، ۳۰میلیون تومان طلبکار شده بودم، اما آن‌ها حاضر نبودند این مبلغ را پرداخت کنند و می‌گفتند که هیچ بدهی‌ای به من ندارند.
همه این‌ها باعث شده بود که از آن‌ها کینه به دل بگیرم. در نهایت نیز وقتی دیدم حاضر نیستند پولم را بدهند، نقشه قتل‌شان را کشیدم.
شب حادثه به همراه برادرم که سرایدار یکی از ویلا‌ها در شهرک است و ۲دوست دیگرم که آن‌ها هم در شهرک کار می‌کنند، راهی ویلای مهرجویی شدیم.
وقتی در را باز کرد، من به او حمله کردم و با چوب زدمش.
برادرم و دوستم هم به اتاق رفتند و همسرش را گرفتند.
ابتدا برادرم دستان همسر مهرجویی را گرفت و دوستم با چاقو به او ضربه زد و وقتی بی‌حال شد برادرم هم با چاقو به جان او افتاد.
من هم مهرجویی را با چاقو زدم و بعد به اتاق رفتم و وقتی مطمئن شدیم هردویشان مرده‌اند، النگو‌ها و طلا‌های همسر مهرجویی، موبایل و اموال دیگر را سرقت و آنجا را ترک کردیم.
پس از جنایت، من به خانه‌ام رفتم و، چون لباسم خونی شده بود، آن را دور انداختم و یک دست لباس نو خریدم.
طلاها، اموال مسروقه و چاقو را هم به دوستم که در شهرک کار می‌کرد دادم تا نگه دارد. بقیه هم هر کدام به خانه‌هایشان رفتند.

دستگیری متهم چهارم
با اعترافات هولناک باغبان جوان، مأموران راهی مخفیگاه چهارمین متهم که النگوها، چاقو و اموال مسروقه در اختیار او بود، شدند و این مرد نیز دستگیر شد.
با دستگیری متهمان و کشف اموال مسروقه، معمای قتل هولناک داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر فاش شد و بعدازظهر پنجشنبه، متهمان تحت تدابیر شدید امنیتی به شهرک زیبادشت، جایی که کارگردان محبوب کشورمان و همسرش قربانی جنایتی هولناک شده بودند، منتقل و در برابر دادستان و کارآگاهان جنایی صحنه قتل را بازسازی کردند و به تشریح جزئیات آن شب شوم پرداختند.

تصویر قاتل داریوش مهرجویی منتشر شدقاتل داریوش مهرجویی

قاتل داریوش مهرجویی کیست؟

یک منبع آگاه در پلیس به خبرنگار تسنیم اعلام کرد که دخالت داشتن باجناق‌های مرحوم مهرجویی در پرونده قتل اساساً کذب است.
یک منبع آگاه به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره عوامل قتل «داریوش مهرجویی» اظهار کرد: مظنون اصلی از باجناق‌های داریوش مهرجویی نیست و اصحاب رسانه از گمانه‌زنی پرهیز کنند تا کارآگاهان پلیس به‌زودی اخبار تکمیلی را اعلام کنند.

وی افزود: اصلاً در بین دستگیرشدگان فردی که نسبت باجناقی با مرحوم مهرجویی داشته باشد، نبوده است.

طی امروز پس از اعلام خبر دستگیری قاتل مرحوم مهرجویی از سوی سخنگوی فراجا، خبرهای ضدو‌نقیضی از سوی برخی رسانه‌ها درباره هویت قاتل منتشر شده و در حالی که برخی رسانه‌ها مدعی دخالت باجناق‌های مرحوم مهرجویی در این قتل شده بودند، رسانه‌های دیگری هم از نقش داشتن باغبان سابق این مرحوم در این پرونده خبر دادند.

قاتل داریوش مهرجویی حتما باغبان است

امروز سخنگوی فراجا با بیان اینکه قاتل داریوش مهرجویی و همسرش در دستگیری‌های قبلیِ پلیس بوده و اکنون لب به اعتراف گشوده است، گفت: اکنون می‌توان با قاطعیت گفت که قاتل این هنرمند و همسرش دستگیر شده است.

سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی فراجا اظهار کرد: عامل اصلی قتل مرحوم مهرجویی و همسرش دقایقی پیش اعتراف کرد.

منتظرالمهدی افزود: دقایقی پیش قاتل اصلی که جزو دستگیرشدگان قبلی پلیس بود پس از انجام اقدامات فنی و تقاطع‌گیری، شناسایی شد و لب به اعتراف گشود.

سخنگوی فراجا گفت: بازجویی‌ها کماکان برای شناسایی همدستان و زوایای پنهان این قتل در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: به‌زودی صحنه جرم بازسازی و اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.

به گزارش تسنیم، داریوش مهرجویی و همسرش در تاریخ 22 مهر در ویلای شخصی خود در کرج به قتل رسیدند. بر اساس اعلام سردار منتظرالمهدی سخنگوی فراجا متأسفانه در ویلای مرحوم مهرجویی دوربین مداربسته موجود نبوده؛ دوربین‌های ورودی شهرک از قبل‌تر خراب بوده و دوربین‌هایی که منتج به این مجموعه می‌شده توسط کارآگاهان تخلیه شده است.

در مأموریت دستگیری قاتل یا قاتلان این هنرمند برای نخستین بار از سگ‌های ویژه کشف قتل استفاده شد تا ردزنی‌هایی را براساس ردّ خون مقتولین در مسیر فرار قاتلان پیدا کنند. همچنین بالغ بر 4 هزار خطّ تلفن مورد رصد قرار گرفت.

بیوگرافی داریوش مهرجویی

متاسفانه اطلاعات زیادی از خانواده ایشان در دسترس نمی باشد. اما در برخی از مصاحبه هایش آقای مهرجویی در ارتباط با پدر، مادر و حتی مادربزرگ شان سخن گفته اند.
داریوش مهرجویی در مصاحبه ای می‌گوید که مادربزرگش فردی بسیار‌ مومن بوده و او نیز تحت تاثیر فضای روحانی وی قرار می گرفت و در آن دوران نماز و روزه خود را کامل انجام می داده است.
این هنرمند پر آوازه در دوران جوانی بسیار به موسیقی علاقمند بود. حتی برای مدتی نیز در کلاس های آموزش موسیقی نزد آقای زندی شرکت می کرد.
سپس نزد پدر خود به نواختن سنتور پرداخت و با موسیقی غرب آشنا شد.او سپس شروع به نواختن‌ پیانو و نوشتن نوت هایی برای پیانو کرد.

داریوش مهرجویی در ۱۷ سالگی به سینما علاقمند شد و برای بهتر درک کردن فیلم های بین المللی روز به روز زبان انگلیسی خود را تقویت می کرد.

او ابتدا به طور مقدماتی زبان انگلیسی را در ایران آموخت و بعد حدود یک سال در یکی از هتل های بین المللی در آتلانتیک مدیر شد.

پس از آن که به سن ۲۰ سال رسید برای ادامه تحصیل و علم آموزی به کالیفرنیا مهاجرت کرد.

او در سال ۱۳۴۴ لیسانس فرانسه را از دانشگاه یوسی ال ای دریافت نمود.

وی در همین سال بود که وظیفه سردبیری نشریه پارس را در لس آنجلس بر عهده گرفت.

ورود به دنیای سینما

در سال ۱۳۴۵ داریوش مهرجویی به ایران بازگشت. وی با توجه به علاقه اش به دنیای سینما، تصمیم گرفت فعالیت خود را به عنوان کارگردان در این عرصه شروع نماید.

حضور وی در دنیای سینما به خودی خود جنجال برانگیز بود. چراکه داریوش مهرجویی در آن زمان تجربه زیادی نداشت و همینطور تازه از ایالات متحده آمریکا به ایران بازگشته بود.

تمامی این موارد زمانی که وی اعلام نمود که قصد ساخت فیلمی با نام الماس ۳۳ با بودجه ۲ میلیون دلاری را دارد حاشیه برانگیز تر شدند.

در فیلم الماس ۳۳ بازیگران مطرح خارجی مانند نانسی کووَک (بازیگر مطرح تلوزیون آمریکا) نیز حضور داشتند.

فیلم الماس ۳۳ یکی از پر هزینه ترین فیلم های آن زمان به شمار می رفت.

ساخت این فیلم شایعات بسیار زیادی برای داریوش مهرجویی به همراه داشت از رابطه او با بازیگر آمریکایی گرفته تا اکران در کشور های اروپایی.

هر چند که فیلم الماس ۳۳ یک پدیده برای سینمای آن دوران محسوب می شد اما با شکست تجاری روبرو شد.

ورود داریوش مهرجویی به دنیای سینما به صورت کاملا حرفه ای بود و همین موضوع باعث شد تا نام وی بر سر زبان ها بی افتد.

زندگی شخصی

داریوش مهرجویی تا به حال دو ازدواج داشته است.

اولین همسر او فریار جواهریان بود که یکی از مهندسین برجسته ایرانی محسوب می شد.

فرزندان داریوش مهرجویی و فریار جواهریان شامل مریم و صفا مهرجویی می باشند.

این دو سپس از یکدیگر جدا شده و داریوش مهرجویی با خانمی به نام وحیده محمدی ازدواج نمود.

حاصل ازدواج آقای مهرجویی و خانم محمدی، مونا مهرجویی می باشد.

آقای مهرجویی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران ۵ فیلم ساخت و بعد از انقلاب اسلامی به طور موقت به فرانسه مهاجرت کرد.

اما پس از مدتی برگشت و خیلی جدی و با پشتکار به کار خود ادامه داد.

آثار داریوش مهرجویی

از جمله فیلم های داریوش مهرجویی که با استقبال بی نظیر مردم رو به رو بوده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اجاره نشین ها، ساخت سال ۱۳۶۵

هامون، ساخت سال ۱۳۶۸

سارا، ساخت سال ۱۳۷۱

پری، ساخت سال ۱۳۷۳

لیلا، ساخت سال ۱۳۷۵

درخت گلابی، ساخت سال ۱۳۷۶

مهمان مامان، ساخت سال ۱۳۸۲

سنتوری، ساخت سال ۱۳۸۵

چه خوبه که برگشتی، ساخت سال ۱۳۹۱

داستان های جزیره، ساخت سال ۱۳۷۹

لامینور، ساخت سال ۱۴۰۱

سنتوری، ساخت سال ۱۳۸۵

و دیگر فیلم ها که در این مجال نمی گنجند اشاره کرد.

داریوش مهرجویی در نظر سنجی که در سال ۱۳۸۳ برگزار شد، با ساخت و آفریدن شخصیت هایی در فیلم های خود که تعداد آن به ۷ شخصیت می رسید، بیشترین شخصیت سینمایی را آفرید و به عرصه گذاشت.

فیلم هامون ساخته سال ۱۳۶۸ یکی از پرطرفدار ترین آثار وی محسوب میشود.

شخصیت اصلی فیلم فردی به نام هامون بود که بسیار طرفدار داشت و از استقبال حیرت انگیزی در سال ۱۳۶۸ بهرمند شد.

سریال گاو، برنده جایزه بهترین فیلم نامه از جشنواره سینمایی سپاس شد.

سریال سارا، برنده جایزه صدف طلایی برای بهترین فیلم در جشنواره سن سباستین کشور اسپانیا شد.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فیلم الماس ۳۳ آقای مهرجویی فیلمی پر هزینه بوده است.

این فیلم در سال ۱۳۴۵ روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت. که با توجه به هزینه بالای فیلم شکستی تجاری محسوب شد.

البته که توجه منتقدین را هم هیچ وقت به خود جلب نکرد. آقای مهرجویی با آقای غلامحسین ساعدی در سال ۱۳۴۸ همکاری کرد و از روی داستانی کوتاه، فیلمنامه گاو را نوشتند.

فیلم گاو در جشنواره های گوناگون جوایز زیادی دریافت کرد و مورد استقبال بی نظری مردم رو به رو شد.

جوایز داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی بارها در جشنواره های داخلی و خارجی برای ساخت فیلم های فوق العاده خود مورد تشویق و حمایت قرار گرفته است.

این هنرمند سرشناس یکی از برترین فیلم سازان این عرصه شناخته شد و مورد استقبال قرار گرفت.

یکی از جوایز مهم داریوش مهرجویی گرفتن جایزه شوالیه ادب و هنر بود که از دست سفیر فرانسه دریافت کرد.

داریوش مهرجویی در آغاز فعالیت هنری خود، فیلم ها و کارهای بسیاری داشت که توقیف شد و می توانست جلوی پیشرفت روز افزون این هنرمند را بگیرد.

اما این مرد هنرمند به تلاش خود ادامه داد و راه سخت خود را در پیش گرفت.

در ادامه به جوایز بین المللی و داخلی داریوش مهرجویی می پردازیم:

جایزه صدف طلایی که به عنوان بهترین فیلم در جشنواره فیلم  سن سباستین دریافت کرد.

جایزه ذکر ویژه در جشنواره فیلم برلین

جایزه نگاه نو در جشنواره فیلم برلین

جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم برلین

جایزه فیپرشی در جشنواره فیلم ونیز

جایزه هوگو نقره ای در جشنواره فیلم شیکاگو

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سپاس

نامزد تندیس طلایی در جشنواره فیلم روسیه

جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره فیلم بین الملل روتردام کشور هلند

جایزه بزرگ آنتن از جشنواره کشور فرانسه

برنده جایزه ویژهٔ بین‌المللی کاتولیک‌ها،جشنواره فیلم بین الملل آلمان

نامزد جایزه بزرگ جشنواره بین الملل ژاپن

نامزد قرقاول طلایی در کشور هند

صد ها جایزه ی ارزشمند داخلی و خارجی که در این بخش نمی‌ گنجند.

به طور کلی فیلم گاو با جوایز متعددی که در سال ۱۳۴۸ دریافت کرد، فصل جدیدی برای سینمای ایران به ارمغان آورد.

فیلم مدرسه ای که می رفتیم را یک سال بعد از بازگشت به ایران ساخت که برای کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان بود.

این فیلم نیز با مشکلات توقیف و سانسور رو به رو شد.

سبک داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی یکی از ستوده ترین فیلم سازان سینمای ایران به حساب می آید.

جناب مهرجویی از لحاظ سبک فیلم سازی، چیزی به عنوان زمان و مکان برایش اهمیت ندارد.

آقای مهرجویی سوای این قضایا فیلم می ساز و این داستان فیلم را جذاب تر می کند.

می توان به جرات گفت که همین حرکت ها و رخداد ها هستند که تصور مخاطب را بی پروا با خود به هر طرف می کشانند.

همین رخداد هایی که ماورای زمان و مکان هستند بیننده را جذب خود می کنند و غرق در دنیای فیلم و قصه جذاب آن می شویم.

این هنرمند برجسته، داریوش مهرجویی با همین سبک خاص و استثنایی خود باعث پیشرفت سینمای ایران و دیده شدن فیلم های ایرانی در کشور های غربی و خارجه شد.

گاهی لازم است با دیدن سبک های آقای مهرجویی محیط استرس آور اطراف خود را رها کنیم و همراه فیلم و فیلمنامه پیش برویم.

آقای مهرجویی همیشه این را می گوید که آرزو می کنم در هنر، در بند نباشم و خودم را سانسور نکنم.

من می خواهم در کمال خونسردی بنشینم و هر آنچه که درون من است را بیرون بریزم.

دوست دارم در رشته هنری به عقب بازگردم.

حضور جهانی داریوش مهرجویی

در واقع سریال گاو ساخته جناب داریوش مهرجویی بود که سینمای ایران را در عرصه جهانی معروف کرد.

چرا که در دهه ۴۰ خورشیدی، نقش سینمای ایران در عرصه جهانی و بین المللی خیلی کم رنگ و بی حاشیه بود.

دیده شدن سینمای ایران و فیلم های ایرانی در کشور های غربی، افتخار آفرینی آقای مهرجویی است که در دهه ۴۰ با ساخت فیلمی فوق العاده به نام گاو که جوایز گوناگونی از عرصه جهانی دریافت کرد.

‌این کارگردان که فیلم های فوق العاده جهانی دارد با بازیگران فوق العاده ای نیز همکاری داشته که آنها را در ادامه نام می بریم:

عزت الله انتظامی

گلاب آدینه

جمشید مشایخی

خسرو شکیبایی

محمد علی کشاورز

ایرج راد

مرضیه برومند

اکبر عبدی

گلشیفته فراهانی

محمد علی فردین

رضا عطاران

علی نصیریان

دیگر بازیگرانی که کنار این تهیه کننده و کارگردان هنرمند و بزرگ کار کرده اند.

آقای عزت الله انتظامی با داشتن بیشترین بازی در فیلم های آقای مهرجویی به تعداد ۱۰ بازی، رتبه اول را دارا است.

فیلم های سانسور شده داریوش مهرجویی

همانطور که ذکر کردیم، خیلی از فیلم های داریوش مهرجویی سانسور شده اند.

اینکه در آغاز کار و در اوج جوانی آثار ارزشمند ات توقیف و پخش نشوند، خیلی دردناک است.

شاید داریوش مهرجویی تنها فیلم سازی باشد که فیلم هایش هم قبل و هم بعد از انقلاب سانسور و توقیف می شد.

اما آقای مهرجویی خیلی خوب توانست خود را به جلو براند و جوایز نفیسی را از حرفه خود دریافت کند.

او فیلمی به نام مستند الموت ساخت که سناریو در مورد شیعیان و مذهب اسماعیلیون و به طور کلی در مورد اسلام و برای تلویزیون‌ ملی جمهوری اسلامی ایران ساخت.

اما این فیلم هرگز پخش نشد و تنها جواب آنها این بود که فیلم گم شده است.

یکی دیگر از فیلم های آقای مهرجویی، سینمایی سنتوری بود که در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و هیچ وقت اجازه اکران در سینما ها داده نشد.

او از اینکه بی دلیل این فیلم را توقیف کرده اند نیز صحبت کرد و گفت هیچ وقت دلیل این کار را نگفتند و من هم متوجه نشدم.

جالب است بدانید که این فیلم در جشنواره همان سال، فیلم سنتوری یکی از بهترین فیلم هایی بود که مردم به آن رای داده بودند.

اما بعد ها بدون کسب اجازه در نمایش خانگی اکران  شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

لیست آثار سانسور و یا توقیف شده

فیلم لامینور که در اواخر سال ۱۴۰۰ پروانه نمایش آن را صادر نکردند و این فیلم نیز هیچ وقت پخش نشد.

لیست سریال های سانسور و یا توقیف شده جناب مهرجویی به شرح ذیل می باشد:

گاو

دایره مینا

الموت

مدرسه ای که می رفتیم

بانو

سنتوری

لامینور

اما همه این فیلم ها به طور کامل سانسور و یا توقیف نشده اند.

بعضی از آنها یک سال بعد مجوز پخش گرفته شده اند و بعضی نیز هنوز پخش نشده اند.

به طور کلی برای همه ی سازندگان این عرصه خیلی سخت و درد ناک است که آثار ارزشمند خود را هیچ وقت  در صحنه ی نمایش نبینند.

اینکه فیلم های شما هیچ وقت پخش نشود و مردم از آن لذت نبرند، و خستگی کار بر تن شما بماند خیلی درد ناک است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایشان در مصاحبه ای فرموده اند که بزرگ ترین آرزوی من این است که روزی از خواب بیدار شوم و بشنوم که هیچ فیلمی توقیف نخواهد شد.

آرزوی ما نیز این است که روزی برسد که هیچ فیلمی سانسور و توقیف نشود تا خستگی کار بر تن هنرمندان عزیز کشورمان نماند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: