پایگاه خبری خانه فوتبال:

افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه مردم را می‌ترساند.قیمت بنزین با تغییر همراه است.قیمت بنزین در اقتصاد بسیار تاثیر گذار است. قیمت بنزین در نرخ کرایه موثر است.جزئیات جدید قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

تاریخ جدید واریز سهمیه بنزین آبان ماه مشخص شد

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

۶۰ لیتر سهمیه بنزین آبان‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت صفر بامداد دوشنبه (یکم آبان‌ماه) در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.

به گزارش ایرنا، در دومین ماه فصل پاییز ۱۴۰۲، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود، همچنین سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز خواهد شد.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین قیمت اول کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا ۶ ماه بود که به‌دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد؛ بنابراین سهمیه واریزی ماهانه قیمت اول خودرو‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود، اما سهمیه بنزین ۱۵۰ لیتری ماهانه نرخ دوم (آزاد) کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره نبوده و در صورت استفاده نشدن از سوی مالک در پایان هر ماه، این سهمیه حذف خواهد شد.

در دو، سه سال گذشته به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های وضع‌شده ناشی از آن، مصرف سوخت کشور در مقایسه با سال‌های پیش از کرونا کاهش یافت، اما با بهبود شرایط، مقدار مصرف بنزین در کشور به مقدار قابل‌توجهی افزایش یافت، به نحوی که میانگین مصرف امسال به‌ویژه در فصل تابستان به بیش از ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده و وضع تولید و توزیع بنزین کشور در شرایط ناترازی قرار گرفته است.

چه کسانی بیشترین یارانه بنزین را می گیرند؟

عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور پرداخت و شیوه فعلی اعطای یارانه بنزین را ناعادلانه دانست.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره طرح تخصیص بنزین به هر کد ملی در کشور گفت: موافق این امر هستیم که تخصیص سهمیه بنزین بر هر کد ملی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر موضوع پرداخت یارانه‌ها در کشور عدالت میدانی ندارد، یعنی اگر کسانی که صاحبان خودرو هستند عملاً بهره برداری بیشتری از یارانه بنزین دارند.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این شیوه تخصیص عملاً بین افراد برخوردار که دارای خودرو هستند و افراد کم‌تر برخوردار که وسیله نقلیه ندارند شکافی معنادار به وجود آمده است.

وی در ادامه بیان کرد: ولی اگر سهمیه بنزین هر کدام یک از افراد جامعه به خود آنها تخصیص یابد که البته میزان آن را باید دولت تعیین کند، یک عدالت نسبی برقرار می‌شود ولی در حال حاضر کسانی یک خودرو و یا چند خودرو دارند از این سهمیه بیشتر بهره مند می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در این شرایط وقتی افزایش قیمتی در هزینه حمل و نقل به وجود می‌آید باعث می‌شود آنها هزینه بیشتری بپردازند. وحیدی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر هنوز رویکرد دولت برای تغییر قیمت سوخت مشخص نیست ولی اثر مصرفی ناشی از یارانه که هم اکنون وجود دارد این است که اگر سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبلغی را برای این پرداخت می‌کند نسبت به خانوار این هزینه تبدیل شود.

بنزین

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: یعنی اگر ما خودمان خودمان را مالک یک چیز بدانیم مدیریتمان بر مصرف خیلی بهتر از این است که دیگران آن را مدیریت کنند. ولی در حال حاضر در جامعه یک مصرف تعادلی وجود ندارد یعنی فرد در استفاده از وسیله نقلیه هیچ استفاده بهینه ای نمی‌کند و اثر آلایندگی آن هم در شهرهای بزرگ و حتی کوچک دیده می‌شود و این مصرف بی رویه باعث شده در شهرهای کوچک هم این اثر آلایندگی را مشاهده کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: به عنوان مثال وقتی سازمان محیط زیست می‌خواهد نظر بدهد و یا هزینه‌هایی را برای کاهش آلودگی انجام دهد به جای آن مدیریت کاهش آلودگی را به مردم بدهیم شرایط خیلی بهتر می‌شود.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: نگاه دولت قبل به پالایشگاه سازی های بزرگ بود و اعتقادی به پالایشگاه سازی کوچک نداشتند و معتقد بودند فقط باید پالایشگاه کوچک ساخته شود.

وحیدی در ادامه بیان کرد: اگر رویکرد توزیع حوزه سرزمینی بشود فرصت دادن برای ساخت پالایشگاه‌های کوچک هم می‌تواند فرصت‌های اشتغال را در کشور توزیع کند و هم می‌تواند بر رفع نیازمندی‌های کشور و کشورهای همسایه مؤثر باشد.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر پالایشگاه‌های کوچک را در استان‌های مرزی داشته باشیم می‌توانیم برای صادرات انرژی هم از آن استفاده کنیم و قابلیت فروش را هم دارا است.

وزیر نفت اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت‌ ملی خبر داد.

وزیر نفت گفت: به تمامی افراد چه صاحب خودرو باشند یا نه و یکسال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: افراد می‌توانند از این بنزین استفاده کرده و یا از بخش اعتباری به صورت ریالی استفاده کنند.

خبرگزاری دولت اعلام کرد خبر منتشر شده در برخی کانال‌های تلگرامی از قول وزیر نفت مبنی بر تغییر شیوه اختصاص بنزین صحت ندارد و تصمیم جدیدی در این خصوص گرفته نشده است.

برخی کانال‌ها با انتشار خبری که مربوط به ۶ دی ۱۴۰۰ است از قول وزیر نفت مدعی شده‌اند که شیوه تخصیص بنزین از خودرو به شخص تغییر کرده و به ازای هر کدملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود که این خبر صحت ندارد و بازنشر گسترده آن در برخی کانال‌ها بدون صحت‌سنجی منبع و اصالت خبر انجام شده است.

در خصوص تغییر شیوه تخصیص بنزین، در کمیسیون تلفیق مجلس بندی در برنامه هفتم گنجانده شده بود که امروز در جریان بررسی برنامه هفتم در صحن مجلس شورای اسلامی، بند مذکور نیز حذف شد.

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند که طبق طرح موسوم به یک‌به‌یک سازی باید کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو توقیف شود؛ به زودی در گام دوم، این طرح شامل خودروهای سبک و بنزینی هم خواهد شد.

مجید مشعلچی فیروزآبادی ، اظهار کرد: بیمه مرکزی با همکاری ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، طرح یک‌به‌یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث را پیش می‌برند. طبق این طرح به ازای هر بیمه‌نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد.

وی افزود: تمام خودروهای سنگین باید بیمه‌نامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال می‌شود. در این فرآیند ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی می‌فرستد. بیمه مرکزی، خودروهای فاقد بیمه‌نامه را در لیست هشدار قرار می‌دهد. ستاد حمل و نقل، یک ماه به صاحب خودرو فرصت می‌دهد تا بیمه‌نامه را ارایه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند. در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال می‌شود.

قائم مقام بیمه مرکزی تاکید کرد: طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمه‌نامه تا کنون در ارتباط با خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا شده اما در آینده خودروهای سبک هم مشمول این موضوع می‌شوند. علت اینکه این طرح ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد این است که خطرات و صدمات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است.

مشعلچی با بیان اینکه بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو فاقد بیمه شخص ثالث در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمه‌نامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. در واقع بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمه‌نامه هستند که فراجا باید از تردد آنها جلوگیری کند. در قانون آمده که هر نوع جابه‌جایی خودرو بدون بیمه ممنوع است و حتی نمی‌تواند از پارکینگ منزل خارج شود.

وی طرح یک به یک سازی را در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت، موثر دانست و گفت: این اتفاق از این جهت برای صنعت بیمه خوب است که ماشین‌های سنگین که خطرات زیادی دارند بیمه می‌شوند. تا کنون حدود ۴۰ هزار خودرو سنگین فاقد بیمه‌نامه شناسایی شدند. قصد این است که اگر اتفاقی برای این خودروها افتاد بیمه‌نامه داشته باشند و فشار کمتری روی صندوق تامین خسارتهای بدنی بیاید.

به گفته مشعلچی، در مواردی که مالک خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد یا مقصر، متواری باشد برای اینکه روی افراد فشار نیاید و درگیر مسائل حقوقی و قضایی نشوند، خسارت از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت می‌شود که صندوق بعدا از طریق شکایت پول را برمی‌گرداند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: