پایگاه خبری خانه فوتبال:

جزئیات جدید واریز یارانه خانوار.یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود.یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود.یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

مبلغ یارانه نقدی آبان 1402 تغییر کرد

قرار است فرمول پرداخت یارانه تغییر کند. بر این اساس، صدک جاگزین دهک و شمار یارانه‌بگیران بیشتر خواهد شد. هرچند زمان اجرای این طرح مشخص نیست.

اخیرا اخباری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه نقدی منتشر شد که به دنبال آن بازار گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش مبلغ یارانه‌ای که به دست سرپرستان خانوار می‌رسد، داغ شد. اما پس از طرح این گمانه‌ها و احتمالات بود که سخنگوی دولت دست رد بر آنها زد و طی سخنانی اعلام کرد که قرار است فقط فرمول یارانه تغییر کند. بر این اساس صدک جای دهک را خواهد گرفت و البته شمار یارانه‌بگیران هم اضافه خواهد شد.

از شنبه گذشته بود که تغییر و تحولات در حوزه یارانه نقدی که حالا دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، آغاز شد. یکی از این تغییرات، اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به مشمولان دریافت یارانه تشویقی بود. از آنجایی‌که این افراد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند، اگر تصمیم بگیرند ۲۰۰ هزار تومان را صرف خرید کالاهای معرفی‌شده در سبد کالابرگ کنند، ۱۲۰ هزار تومان به‌عنوان اعتبار در اختیارشان قرار می‌گیرد که بدین ترتیب مبلغ یارانه آنها به ۴۲۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

پیشتر دهک‌های اول تا سوم مشمول این طرح شده بودند. این یارانه‌بگیران هر ماه ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قالب این طرح، مبلغ یارانه آنها به ۵۲۰ هزار تومان می‌رسد.

فرمول یارانه نقدی چه تغییری می‌کند؟

جدای از این اخبار، خبر دیگری مبنی بر تغییر شیوه پرداخت یارانه به مردم در صدر اخبار قرار گرفت و اندکی بعد گمانه‌های زیادی درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی مطرح شد. اما ظاهرا در این طرح جدید، قرار است تنها صدک جایگزین دهک شود. تسنیم در این باره طی گزارشی نوشته است که اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی می‌شد و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک بود، حالا قرار است به‌جای دسته‌بندی ۱۰تایی جامعه، جمعیت ایران به ۱۰۰ دسته تقسیم شود که این به معنای بالا رفتن مبلغ یارانه نیست اما به‌معنی افزایش شمار یارانه‌بگیران هست.

بر اساس این گزارش، در حالی دولت به دنبال تغییر شیوه و فرمول پرداخت یارانه و افزایش رغبت مردم به استفاده از کالابرگ است که تورم فزاینده و رشد اقتصادی پایین در اقتصاد ایران، فاصله بین دستمزد و هزینه کم‌درآمدها را به شدت افزایش داده و حالا دیگر این کمک‌های حمایتی پاسخگوی نیاز آنها نیست.

بسیاری از افراد از طبقه متوسط به طبقه فقیر سقوط کرده‌اند و به گفته برخی کارشناسان دیگر طبقه متوسط محو شده و جای خود را به طبقه متوسط فقیر داده است. فقر به شدت گسترش یافته و حالا انواع مختلفی از آن مانند فقر زمانی و فقر خشن در جامعه ایران نمایان شده است.

به همین دلیل کارشناسان به دولتمردان توصیه می‌کنند که ابتدا تورم را مهار کنند و بعد به سراغ شیوه‌های حمایتی از کم‌درآمدها بروند./ تجارت نیوز

یارانه نقدی چه کسانی قطع می‌شود؟

جزئیاتی جدید درباره تغییر دهک بندی خانوارها اعلام شد

​یارانه نقدی یک نوع کمک مالی است که به افراد و خانوارهای کم درآمد اعطا می‌شود. این یارانه‌ها به منظور کمک به تأمین نیازهای اساسی افراد، مانند هزینه‌های غذا، مسکن، بهداشت و آموزش، اعطا می‌شود. هدف اصلی این یارانه‌ها، کاهش فقر و تضعیف نابرابری‌های اجتماعی است.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه‌ای برای حذف دهک‌ها در دولت وجود ندارد و همه کسانی که یارانه نقدی می‌گیرند، همچنان مشمول دریافت یارانه نقدی اند اما به زودی تغییراتی در دهک‌ بندی خانوارها انجام می‌شود.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اطلاعات ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی بر اساس کد ملی بر روی پایگاه رفاه ایرانیان مستقر است و بر اساس این اطلاعات وسع سنجی انجام می‌شود.

یارانه نقدی

عسگریان با بیان اینکه برنامه‌ای برای حذف یارانه بگیران وجود ندارد، افزود: این سامانه در حال به روز رسانی است و به زودی تغییراتی در دهک‌ بندی خانوارها انجام می‌شود.

عسگریان افزود: اطلاعات سامانه به روز شده و به زودی با اعمال اطلاعات در داخل دهک‌ها جابه‌جایی صورت می‌گیرد.

وی افزود: هم اکنون ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه نقدی می‌گیرند و همین تعداد بدون تغییر حفظ می‌شود، اما دهک‌ها تغییر خواهد یافت. وی تاکید کرد: این پایگاه از مهم‌ترین پنجره‌های اطلاعاتی کشور محسوب می‌شود و بسیاری از سیاست‌های کلی دستگاه‌های مختلف از طریق این اطلاعات تدوین خواهد شد.

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون این پایگاه در طرح کالابرگ و تعیین افراد مشمول و همچنین در تعیین افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نقشی تعیین‌کننده دارد.

صدک بندی یارانه نقدی چیست؟

در شرایط فعلی، کل خانوارهای ایرانی به ۱۰ دهک تقسیم شده‌اند و به‌واسطه متغیر بودن اندازه (بُعد) خانوارها، هر دهک تقریباً ۱۰ درصد جمعیت کشور را در برمی‌گیرد؛ اما در صدک بندی، دیگر خانوار ملاک نیست و افراد دسته‌بندی می‌شوند و کل جمعیت کشور به ۱۰۰ صدک که هر یک دقیقاً یک درصد جمعیت کشور را دربرمی‌گیرد، تقسیم خواهند شد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه صدک بندی، یک روش دقیق‌تر برای تحلیل و اطلاع‌رسانی مؤثر است، گفت: ما مبنای دسته‌بندی جمعیت را تغییر می‌دهیم تا عدالت معقول‌تری اعمال شود؛ اما صدک‌بندی جای تحلیل و داده را نمی‌گیرد و همچنان دسته‌بندی افراد بر مبنای اطلاعات و آزمون وسع انجام خواهد شد.

یارانه نقدی دهک ششم و هفتم، ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافت

علیرضا عسگریان افزود: نکته اصلی برای دسته‌بندی‌های اجتماعی بر اساس آزمون وسع، اطلاعات دقیق، جامع‌ و مانع است و در هیچ جای جهان این تقسیم‌بندی‌ها با دقت ۱۰۰ درصدی انجام نمی‌شود؛ چراکه اطلاعات کاملاً دقیق، جامع‌ و مانع نیست.

یارانه نقدی / دسته‌بندی ایرانیان با هوش مصنوعی

سال‌هاست که پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان راه‌اندازی و تجهیز شده و اکنون بخش قابل‌توجهی از اطلاعات افراد در این بانک وجود دارد که به سیاست‌گذار اجازه می‌دهد برای اجرای سیاست‌های حمایتی، دسته‌بندی خاص و موردنظر خود را به بهترین وجه ممکن ایجاد کند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به اینکه صدک‌بندی افراد طبق اطلاعات این پایگاه انجام می‌شود، گفت: این اطلاعات با هوش مصنوعی تحلیل می‌شود و برای هر اطلاعاتی هم وزن خاصی برای اثرگذاری تعیین شده است که یک داده بیش‌ از حد روی آزمون وسع اثر نگذارد؛ به‌عنوان‌مثال، در حوزه مالی، همه تراکنش‌ها فرد اعم از شاپرک، ساتنا، پایا، بورس، سود بانکی و ... تحلیل می‌شود اما هرکدام از اینها وزن خاصی دارد که به مشخص شدن چارچوب درآمد و هزینه فرد کمک می‌کند.

یارانه نقدی/ اصلاح نتایج هوش مصنوعی با تحلیل اجتماعی

نکته قابل‌توجهی که معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید، این است که بعد از مشخص شدن نتایج هوش مصنوعی در آزمون وسع افراد، این نتایج با تحلیل اجتماعی سنجیده می‌شود و این عامل در آزمون وسع اثرگذار است؛ به‌عنوان‌مثال، فردی که در آزمون وسع به‌واسطه درآمد و دارایی‌های زیاد، در صدک‌های بالا جای گرفته، اگر خود یا خانواده او دارای معلولین یا بیماری خاص باشد، آزمون وسع او تغییر می‌کند؛ چراکه این عامل به‌شدت روی معیشت او و خانوار اثرگذار است.

نکته دیگری که در مورد آزمون وسع افراد و خانوارها بر اساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان وجود دارد، این است که اطلاعات حوزه املاک در کشور جامعیت لازم را ندارد و بر همین اساس در آزمون وسع، میزان اثرگذاری املاک در حدی تعریف شده که لزوما قادر به عادلانه‌سازی آزمون نیست؛ به‌عنوان‌مثال، املاک قولنامه‌ای و املاک قدیمی فاقد سند رسمی، باوجوداینکه می‌توانند دارایی مهمی برای افراد باشند، در آزمون وسع وزن لازم را ندارد و همین مسئله دقت و عدالت آزمون را کاهش می‌دهد.

عسگریان با اشاره به اینکه تمرکز آزمون وسع بر تحلیل داده‌های سالم و پاک است، می‌افزاید: تلاش تحلیل‌ها این است که رابطه واقعی درآمد و هزینه افراد را مشخص کند و تا اینجای کار نتایج خوب بوده است.

به گفته او، در آخرین آزمون وسع سال گذشته، ۷۰ درصد مددجویان نهادهای حمایتی در سه دهک اول حضور داشتند و با آزمون وسع بر اساس اطلاعات جدید، این رقم به ۹۰ درصد می‌رسد که بسیار قابل‌توجه است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: