پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت جدید نان.آرام آرام قیمت جدید نان اتفاق افتاده است.قیمت جدید نان مردم را می ترساند.قیمت جدید نان عامل کم فروشی شده است.اعتراض نانوایان به قیمت جدید نان

 قیمت جدید نان و ماجرای دستگیری سلطان نان

محمدصادق رضاقلی‌زاده، مدیر جهادکشاورزی شیروان در این شهرستان اظهار کرد: پس از بررسی تراکنش نانوایی‌های سطح شهر توسط بازرسین جهاد کشاورزی، شخصی با هویت مشخص اقدام به خرید ماهانه ۱۰ هزار نان از سطح نانوایی‌های سطح شهر کرده بود که پس از بررسی دقیق و تشکیل پرونده جهت طی مراحل قانونی تحویل پلیس امنیت عمومی شهرستان شد.
وی گفت: این کار سوء استفاده اقتصادی است، زیرا نانی که توسط دولت به آن یارانه تعلق گرفته تا به مصرف مردم برسد، توسط افراد سودجو با سود چندبرابری به مصارف دام می‌رسد.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان افزود: گاهی این افراد سودجو اقدام به بسته‌بندی و فروش این نان‌ها در سوپرمارکت‌ها می‌کنند که در این صورت هم سود زیادی به جیب می‌زنند.
قلی‌زاده در انتها با اشاره به برخورد قانونی با این تخلف بیان کرد: ایجاد صف‌های طولانی در نانوایی‌های سطح شهر نتیجه بروز چنین تخلفاتی است

آخرین خبر از قیمت جدید نان | گرانی در راه است؟

مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزن چانه و قیمت نان هیچ تغییری نیافته است و با نانوایان متخلف که این دو مورد را رعایت نکنند برخورد قانونی می شود و مردم می توانند موارد تخلفی را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان و ناظران گزارش کنند.
«مسعود امرالهی» مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی در رادیو اقتصاد گفت: فروش کالاهای اساسی در پلتفرم های فروش اینترنتی باید با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار انجام شود و با مشاهده هرگونه مغایرت با دستورالعمل مانع از فعالیت های آن می شویم.
وی با تاکید بر اجرای طرح تشدید نظارت بر فروش نان از ابتدای ماه آبان، توضیح داد: طرح تشدید نظارت بر عملکرد نانوایان در ۲ حوزه کم فروشی و گران فروشی بیشتر تمرکز یافته است.
این مقام مسؤول ادامه داد: وزن چانه و قیمت نان هیچ تغییری نیافته است و با نانوایان متخلف که این دو مورد را رعایت نکنند برخورد قانونی می شود و مردم می توانند موارد تخلفی را از طریق سامانه ۱۲۴ به بازرسان و ناظران گزارش کنند.
مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی، وزن چانه هر نان سنگک و نان بربری را ۶۰۰ گرم اعلام کرد.
وی با تاکید بر الزام دفاع از حقوق شهروندان توسط این دفتر، گفت: از ابتدای مهرماه طرح «شمیم ماه مهر» را در راستای دفاع از حقوق شهروندی به مرحله اجرا گذاشتیم و تمرکز نظارت ها روی شبکه های عمده و گلوگاه های عرضه کالا انجام می شود.
امرالهی ادامه داد: همه انبارها، سردخانه ها و مراکز تولیدی، روزانه به منظور تطابق با قیمت های تنظیم بازاری رصد می شود.
وی، هوشمند سازی نظارت بر اطلاعات سیستمی بازار را از دیگر فعالیت های دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی برشمرد.

عباس شیرمحمدی روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: حدود ۲ سالی است که مدیریت استان نرخ جدیدی به نانواها ارائه نداده است و باتوجه به افزایش قیمت دستمزد کارگر و غیره، نانواها با نرخ قدیم به پخت نان پرداخته‌اند.
وی افزود: متناسب‌سازی و اصلاح نرخ نان هفته گذشته در شورای سیاست‌گذاری آرد و نان استان که با مدیریت استاندار برگزار شد، به تصویب رسیده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم تصریح کرد: اعمال نرخ جدید در نانوایی‌ها نیازمند تایید وزارت کشور و سپس ابلاغ در سامانه نانی‌نو است که هنوز ما تاییدیه وزارت کشور را اخذ نکرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی به مدیریت استان ارسال شده که برخی نانواهایی‌ها با نصب اطلاعیه اتحادیه نانوایان مبنی بر افزایش قیمت، نان را به نرخ جدید توزیع کرده‌اند.
شیرمحمدی گفت: این موضوع اشتباهی بود که از سوی اتحادیه رخ داده و ما اطلاع داده‌ایم که هرگونه اطلاعیه و پوسترهای نصب شده در نانوایی‌ها را جمع‌آوری کنند. براساس نظارت مدیریت استان اتحادیه پیامک‌هایی مبنی بر جلوگیری از افزایش نرخ نان را به نانواداران ارسال کرده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم عنوان داشت: افزایش نرخ جدید نان تا قبل از تایید وزارت کشوز غیرقانونی بوده و با متخلفین برخورد خواهیم کرد.

اعلام قیمت جدید نان بر خلاف عرف بازار
ستاد تنظیم بازار:با وجود تلاش‌های دولت برای ثبات قیمت نان و ساماندهی نانوایی‌ها، برخی نانوایان علاوه بر کاهش وزن چانه و کوچک کردن آن، همچنان نان را با قیمت‌هایی ۲ تا سه برابری نرخ مصوب به فروش می‌رسانند.
طبق آمارهای موجود نیاز سالیانه کشور به آرد گندم برای تولید نان حدود ۱۲ میلیون تن است که امسال علاوه بر ذخیره انباری با خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، در تامین گندم نان کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات نخواهیم داشت.
دولت سیزدهم در پی آزادسازی نرخ آرد، تلاش در ثبات نرخ نان و ساماندهی نانوایی‌های کشور با نصب کارتخوان‌های هوشمند با هدف کاهش توزیع خارج از شبکه، جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات نان در کشور داشته است. اما گزارش‌ها حاکی است که برخی نانوایی‌ها هر روز ترفندهای جدیدی را برای گران‌فروشی، توزیع نان و آرد در مجاری غیررسمی و قاچاق به کار می‌گیرند، تا جایی که بخشی از اقدامات دولت را در این مسیر کم اثر کرده است.
سال گذشته قیمت واقعی نرخ آرد ویژه صنف و صنعت توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران کیلویی ۱۲ هزار تومان تعیین و ابلاغ شد که پیش از این، صنایع آرد سهمیه بندی خود را با قیمت کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تهیه می‌کردند، اما قیمت آرد نان تغییری پیدا نکرد و به‌طور مثال با نرخ آرد دولتی ۶۵۰ تومانی، نان آزاد پز ۹۰۰ تومان عرضه شد.
این در حالی است که دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ نان، برای نانوایی‌ها تسهیلات قرارداده است، به طوری که علاوه بر عرضه آرد به نرخ دولتی به آنها، به ازای هر یک میلیون تومان فروش نان، هر شب ۳۰۰ هزار تومان به حساب آنها واریز می‌کند و این کار ‌ساعت ۱۱ هر شب انجام می‌شود.
بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد با وجود اینکه قیمت آرد نان تغییری نداشته و همچنان با نرخ سال گذشته به‌دست نانوایان می‌رسد، اما برخی نانوایی‌ها اقدام به کاهش وزن چانه و کوچک کردن نان کرده‌اند تا جایی که برخی شهروندان می‌گویند اندازه نان به نصف تغییر یافته و بسیار کوچک شده است و ناچارند برای مصرف روزانه خود تعداد نان بیشتری خریداری کنند.

قیمت جدید نان؛رسمی
قیمت جدید نان

اکنون بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی سه‌ هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک‌هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان و تافتون خراسانی با وزن ۳۰۰ گرم یک‌هزار و ۵۰۰ تومان باید به فروش برسد.
اما برخی نانوایان علاوه بر کاهش وزن چانه، هر عدد نان بربری را بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان و هر عدد سنگک را بین چهار تا ۱۵ هزار تومان تحت عناوین مختلف سنتی، سبوس‌دار، کنجدی، شویدی، کره‌ای، شیری، سیاه دانه می‌فروشند. البته نان تافتون و لواش نیز از این قاعده مستثنا نیست و نان لواش سنتی ساده ۱۰ عدد ۱۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۲۰ عدد ۲۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۳۰ عدد ۳۳ هزار تومان، لواش ماشینی ساده ۴۰ عدد ۴۳ هزار تومان، لواش سنتی ساده ۵۰ عدد ۵۳ هزار تومان و هر کیلوگرم آرد گندم ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسد.
البته قیمت نان در اسنپ فودها برای هر عدد بربری و سنگک سنتی ساده از پنج تا هفت‌هزار تومان شروع و برای سنگک سبوس‌دار، سیاه دانه، دو رو کنجد و غیره بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، نان تافتون با قیمت بین یک‌هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان و لواش بین یک‌هزار تا ۲ هزار تومان برای واحدهای بسته‌بندی و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد، بنابراین نانوایی‌ها همچنان بخش عمده نان تولیدی روزانه خود را به اسنپ فودها و مراکز بسته‌بندی و سوپرمارکت‌ها و صنوف به دلیل قیمت‌های بالاتر می‌فروشند و مردمی که در صف‌ها هستند از نان کمتری بهره‌مند می‌شوند.
همچنین برخی واحدهای نانوایی اولویت عرضه نان را اسنپ فودها و صنوف یعنی طباخی‌ها، کبابی‌ها، رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها می‌دانند و با وجود صف‌های طولانی در نانوایی‌ها، بخش عمده نان را برای واحدهای مذکور کنار می‌گذارند و خارج از واحدهای خود با قیمت‌های ۲ تا سه برابری نرخ مصوب به صنوف می‌فروشند. بنابراین این موضوع باعث می‌شود شهروندان ساعت‌ها در صف‌های طولانی جلوی نانوایی‌ها برای تهیه تعدادی نان بایستند.
البته ناگفته نماند که این اقدام نانوایی‌ها باعث شده تا ساعت کاریشان کاهش یابد، یعنی ساعت کاری آنان از سه شیفت به دو شیفت و گاهی اوقات به یک شیفت در روز تغییر یافته است و برخی تا ظهر بیشتر کار نمی‌کنند و همین امر باعث سردرگمی شهروندان برای تهیه نان روزانه خود می‌شود.
برخی واحدهای نانوایی ادعا دارند که قیمت فعلی نان کفاف هزینه‌های تولیدشان را نمی‌دهد و علت کاهش ساعت کاریشان به دلیل پایین بودن سهمیه آردشان است و به هر میزان که دولت آرد در اختیارشان قرار دهد، به همان اندازه نان تهیه می‌کنند.

در دولت سیزدهم کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها برای جلوگیری از تخلفات احتمالی مانند فروش آرد خارج از شبکه یا گران‌فروشی در عرضه نان به مشتریان و قاچاق آرد نصب شدT اما برخی از نانوایان خود مبلغ نان را محاسبه کرده و کارت می‌کشند که به دلیل عدم ارسال پیامک مبالغ کمتر از ۳۰ هزار تومان برای مشتریان بانکی، ممکن است تخلفاتی دراین بخش انجام شود بدون اینکه مشتری متوجه دریافت اضافه پول شود.
همچنین هنوز برخی نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند مجهز نشده‌اند و به همن دلیل ممکن است به طور اتفاقی مبالغ مختلف یا بیشتر از مشتریان دریافت شود.
«هنگامه همتی» یکی از شهروندان در تماس تلفنی با ایرنا می‌گوید: از نانوایی نزدیک محل کارش خرید می‌کند. این نانوایی هر عدد نان بربری ساده را هفت هزار تومان و بربری کنجدی را ۱۰ هزار تومان می‌فروشد، اما کارگر نانوایی بابت خرید دو عدد نان ساده با نایلون یکبار مبلغ ۱۵ هزار تومان، یک‌بار ۱۷ هزار تومان و بار دیگر ۲۲ هزار تومان در مراجعات مختلف دریافت کرده است که پس از چک کردن تراکنش‌های بانکی خود متوجه این موضوع شده و با وجود اعتراض به نانوایی، نانوا مدعی شده که حواسش نبوده که مبلغ بیشتری دریافت کرده و حتی مبلغ را بازنگردانده است.
این درحالی است که بارها و بارها مسوولان امر اعلام کرده‌اند که با افزایش قیمت گندم، نرخ آرد و نان تغییر نمی‌کند؛ زیرا مابه التفاوت نرخ جدید و قبلی آرد هر شب به حساب نانوایان واریز می‌شود و از همین رو، هیچ افزایش قیمتی پذیرفته نیست.
پیش از این نیز «جبرئیل برادری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز از تشدید نظارت بر واحدهای نانوایی خبر داده بود که طی بازرسی در دو ماه از امسال بیش از هشت هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی مورد رصد و پایش قرار گرفتند که گران‌فروشان ۴.۷ میلیارد تومان جریمه شدند.
آنچه مسلم است دولت همه تلاش خود را در ثبات قیمت آرد نان و نان سنتی دارد تا شهروندان بتوانند با مناسب‌ترین قیمت‌ها این کالای اساسی را خریداری و مصرف کنند.
قیمت جدید ناناصلاح قیمت جدید نان در 13 استان

پس از واگذاری تعیین قیمت نان به استانداران، تا کنون استانداران 13 استان کشور تصمیم گرفتند که قیمت نان را افزایش دهند.محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نان سنگکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت نان در تعطیلات اخیر گفت: با توجه به اینکه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش قیمت نان در حوزه اختیارات کارگروه استانی است، استانداران ۱۳ استان تصمیم گرفتند که از روز گذشته قیمت نان را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: میزان افزایش قیمت در هر استان متفاوت بوده، اما در تهران هنوز تصمیم‌گیری نشده است. امیدواریم در هفته جاری در این خصوص یک تصمیم‌گیری صورت گیرد. زیرا فشار زیادی به نانوا وارد می‌شود.

​سلیمانی افزود: از سوی دیگر نبود قیمت مشخص باعث افزایش درگیری بین نانوا و مردم می‌شود و از آن طرف تعزیرات نیز بر اساس قیمت دو سال پیش بازرسی‌های خود را انجام می‌دهد.
این عدم تعیین تکلیف قیمت نان در حالی است که در کلان‌شهر تهران هر روز گزارش‌هایی در خصوص گران‌فروشی یا تخلف نانوایی‌ها گزارش می‌شود.

در سوی دیگر ماجرا، رشد دو تا سه برابری قیمت بسیاری از اقلام در دو سال اخیر باعث شده که فروش نان به قیمت قبل برای نانوا صرفه اقتصادی نداشته باشد. در این بین آن‌ها به علت حساسیت شغلی مجوز تعطیلی هم ندارند.

در حالی که میلیارد‌ها تومان صرف هوشمند‌سازی یارانه نان شد و این طرح نانوایی‌ها را ملزم به نصب دستگاه پرداخت مخصوص کرد، اما امروز تعدادی از نانوایی‌های تهران دستگاه‌های کارتخوان مربوط به اصناف دیگر را نصب کرده‌اند تا بدین ترتیب بتوانند قیمت‌های دو سال پیش را دور بزنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: