پایگاه خبری خانه فوتبال:

کاپیتان اسبق تیم ملی ایران گفت: پس از بازی با ازبکستان هرکس بخواهد تیم ملی را تخریب کند، خیانت کرده است.
حمید درخشان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد تساوی 2 بر 2 تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل ازبکستان در انتخابی جام جهانی 2026 اظهار داشت: باید برای نیمه دوم عملکرد تیم در نیمه اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی و نکات لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یادداشت می‌کردیم تا بدانیم با چه روش، برنامه و تاکتیکی مقابل ازبکستان بازی کنیم و روند خوب نیمه اول ادامه داشته باشد، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

* تغییرات ما در نیمه دوم سبب درجا زدن تیم ملی شد

وی در خصوص اینکه آیا مصدوم سامان قدوس و بیرون آمدن او از زمین دلیل بی نظمی تیم ملی در نیمه دوم شد، گفت: نگاه غلطی است که اگر یک بازیکن به دلیل مصدومیت بیرون آمد باید همه چیز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست بدهیم. نباید چنین اتفاقی بیفتد. اگر قرار باشد تیم ما به دلیل بیرون آمدن بازیکن تأثیرگذاری مثل قدوس نظم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست بدهد، یعنی از لحاظ فنی ناتوان است که نتوانستیم جایگزین مناسبی برای او انتخاب کنیم و بازیکن جایگزین هم بتواند عملکردی مشابه با قدوس داشته باشد. در نیمه دوم هم تغییراتی انجام دادیم که نتوانست به ما کمک کند. این تغییرات سبب تحلیل، کندتر شدن و پایین آمدن سرعت تیم ملی شد. در نیمه دوم تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر درجا دیدیم و این عامل فشار ازبکستان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی دروازه ما بیشتر کرد.

* در نیمه دوم تسلیم تاکتیک ازبکستان شدیم

کاپیتان اسبق تیم ملی ایران تصریح کرد: نتوانستیم راهکارهایی برای کاهش فشار ازبکستان در نیمه دوم پیدا کنیم. تعویض‌های ما نیز به این روند کمک نکرد. درواقع تسلیم تاکتیک حریف شدیم که توانست با تغییر در نفرات و سیستم خود، ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر فشار بگذارد. دستپاچگی، بهم‌ریختگی و آشفتگی در نیمه دوم در تیم ما دیده شد و ثبات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادیم. به همین دلیل نتوانستیم کاری انجام بدهیم و کادر فنی نیز نتوانست جهت رفع این معضل راهکاری اتخاذ کند تا از زیر فشار خارج شویم.

*  مدافعان وسط ما سرعت ندارند

درخشان در مورد اینکه به نظر می‌رسد با غیبت مرتضی پورعلی گنجی، عمق خط دفاعی تیم ملی خیلی آسیب‌پذیر است، توضیح داد: اگر بازیکنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازی‌های تدارکاتی و رسمی از دست بدهیم، آیا نباید نفر جایگزینی پیدا کرده و این ضعف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ترمیم کنیم؟ وظیفه کادر فنی همین موضوع است. وقتی تیم ما باز بازی می‌کند، باید یادمان باشد دو مدافع کناری ما رونده هستند و با از دست دادن توپ، ممکن است جا بمانند. به همین دلیل باید دو دفاع وسط و همچنین هافبک دفاعی ما سرعت خوبی داشته باشند، تا جای مدافعان کناری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پر کنند. روی گل اول دفاع وسط ما (شجاع خلیل‌زاده) جا ماند  و میلاد محمدی هم نتوانست یار حریف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مهار کند. روی گل دوم نیز رامین رضائیان و حسین کنعانی‌زادگان جا ماندند و نتوانستند جای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پوشش بدهند. اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، به دلیل بهم ریختگی خط دفاعی ممکن بود گل سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بخوریم.

* بازیکنان ما یک سر و گردن بالاتر از ازبک‌ها هستند اما تاکتیک حریف از ایران جلوتر بود

وی اضافه کرد: همه این موارد به این دلیل است که هیچ کس به این موضوع گوش نکرد که ما باید با تیم‌های خوب بازی می‌کردیم تا به تیم ملی فشار بیاید. حریفان تدارکاتی قبلی تیم ملی نتوانستند به خط دفاعی ما فشار بیاورند و از بردن 9 بازی پشت سر هم مغرور شدیم. در شرایطی که بازی‌های دوستانه برای باختن و پیدا کردن مشکلات است تا در بازی‌های رسمی گرفتار نشویم. تسلیم تاکتیک ازبکستان شدیم. از لحاظ انفرادی یک سر و گردن از حریف بالاتر بودیم. این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همه قبول دارند که خط حمله ما در تمام پست‌ها بازیکنان برتری از ازبکستان دارد اما از لحاظ تاکتیکی، آنها از ما جلوتر بودند که در نیمه دوم با تغییر سیستم ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت فشار گذاشتند.

* اگر کسی بخواهتد تیم ملی را تخریب کند خیانت کرده است

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص اینکه از شب گذشته برخی فرصت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای تخریب تیم ملی و سرمربی‌اش مهیا دیدند و به نظر می‌رسد با این روند روحیه اعضای تیم بهم خواهد خورد، عنوان کرد: اگر حرفی می‌زنم، نمی‌خواهم کسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بکوبم یا او را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تنبیه یا توبیخ کنم. به عنوان یک کارشناس به این تیم نقد فنی وارد می‌کنم، اما اگر کسی الان بخواهد تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تخریب کند خیانت کرده است. برای اینکه ما تیم ملی، کادر فنی و بازیکنانش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوست داریم، اگر هم نظری می دهیم، کارشناسی است تا به این تیم کمک شود و 50 روز دیگر اگر در جام ملت‌های آسیا به کره جنوبی و یا بار دیگر به همین ازبکستان خوردیم، گرفتار نشویم.

درخشان افزود: دلمان برای تیم ملی می‌سوزد. انتقاد فنی ما هم صرفا به این دلیل است که به این تیم کمک شود. شاید نظر فنی ما با نظر کادر فنی 10 درصد تفاوت داشته باشد و اگر بتوانم 10 درصد به این تیم کمک کنم، خوب است. می‌خواهم مشکلات تیم ملی‌ کشورم برطرف شود تا از این به بعد این تیم با کیفیت بهتر بازی کند. می‌خواهیم خیالمان راحت باشد اگر در نیمه اول 2 بر صفر جلو می‌افتیم، در نیمه دوم با حفظ نتیجه دو  گل دیگر هم می‌زنیم و از بازی لذت می‌بریم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: