پایگاه خبری خانه فوتبال:

حداقل و حداکثر میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد.مصوبه شورای عالی کار حداقل و حداکثر میزان حقوق بازنشستگان را اعلام کرد. تصویب افزایش حقوق بازنشستگان با شرایط خاص و براساس جدولی طراحی شده اجرایی می شود.امروز خبر عجیبی مبنی بر تصمیم تازه دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد که متن خبر همه را شوکه کرد.

تصمیم دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

صادق غفوریان-هنوز جوهر مصوبه هفته گذشته مجلس درباره «همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه» خشک نشده که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بگویی نگویی ساز مخالف زد و تلویحا گفت که پول نداریم.

از واکنش وزیر کار به مصوبه همسان سازی مجلس در برنامه هفتم، بوی ناهمسازی به مشام رسید. ما ابعاد مصوبه مجلس، منابع تعیین شده در متن برنامه و میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی را بررسی کردیم. رئیس کانون عالی بازنشستگان در گفت وگو با خراسان از رایزنی با شورای نگهبان می گوید

صادق غفوریان-هنوز جوهر مصوبه هفته گذشته مجلس درباره «همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه» خشک نشده که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بگویی نگویی ساز مخالف زد و تلویحا گفت که پول نداریم.

مصوبه مجلس درباره ترمیم حقوق بازنشستگان

30 آبان، مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، گام بلندی در استیفای حقوق بازنشستگان برداشت که اگر شورای نگهبان به این مصوبه ایراد قانونی درخصوص محل و منابع هزینه اجرا وارد نکند، قرار است حقوق بازنشستگان طی سه سال به مرز 90 درصد حقوق شاغلان برسد. طبق این مصوبه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‎تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد؛ این افزایش از سال ۱۴۰۳ در دو سال اول هر یک معادل30 درصد و در سال‌ سوم 40 درصد ما‌به التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود.

حقوق بازنشستگان/ اما و اگر وزیر

حال اما صولت مرتضوی وزیر کار در واکنش به این مصوبه به گونه ای واکنش نشان داده که به نظر می رسد، این مصوبه و بار سنگین چندان به مذاق دولت خوش نیامده است. مرتضوی دو روز قبل گفت:

«اگر مجلس منابع این کار را تأمین کرده باشد، قطعا آن را اجرا می‌کنیم، در غیر این صورت حتما با مشکل مواجه خواهیم شد. اگر چنان‌چه نمایندگان منابعی برای این کار پیش‌بینی کرده‌اند، حتما اعلام کنند. آن‌چه ما از رسانه‌ها شنیده‌ایم این است که این منابع قرار است از طریقِ پرداختِ مطالباتِ صندوق‌ها پرداخت شود. این درحالی است که مطالباتِ صندوق‌ها بابتِ طلبی است که هزینه‌های آن قبلا انجام شده است. از طرفی طلب ما از دولت به قدری نیست که بخواهیم با آن این کار را انجام دهیم؛ یعنی هزینه‌ها به قدری بالاست که ما چنین طلبی از دولت نداریم که بگوییم دولت می‌تواند آن ‌را تامین کند.»

چند پرسش؟

حال با این وصف و ساز ناهمساز چند پرسش مطرح است:

·  آیا مجلس که متشکل از متخصصان حوزه های مختلف است، مصوبه ای از سر گذرانده که اجرایی نیست و منابعی برای آن لحاظ نکرده است؟

·  مجلس در فرایند تصمیم گیری درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان، نظر دولت را درباره منابع اجرا اخذ نکرده که وزیر مدعی است آن را از رسانه ها شنیده است؟

آیا این مصوبه، مصوبه ای رأی جمع کن و برای خوشایند مردم  بوده است؟

با واکنش نه چندان همساز وزیر و به نوعی دولت دربارمنابع آن، آیا می‌توان به تایید این مصوبه در شورای نگهبان امیدوار بود؟

منابع اجرای قانون چیست؟

اما از این پرسش ها که بگذریم، بد نیست به پیش‌بینی مصوبه مجلس برای اجرای همسان سازی در برنامه هفتم هم سرکی بکشیم. در این باره، پورابراهیمی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با اشاره به ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه می گوید: «این ماده تاکید دارد که دولت مکلف است بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد و از قبال این موضوع تمام کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، حقوقشان همانند بازنشستگان کشوری و لشکری متناسب سازی شود.» حال مراجعه ما به برنامه ششم توسعه در بند الف ماده 12 این طور تصریح کرده است: «دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تأدیه بدهی حسابرسی‌شده خود به سازمان تأمین اجتماعی از محل سهام قابل واگذاری دولت در قالب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، املاک مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی، تأدیه نقدی در بودجه سنواتی، اوراق بهادار قانونی و امتیازات مورد توافق اقدام کند.» البته که صولت مرتضوی وزیر کار با اشاره به موضوع همین ماده و بدهی های دو لت به تامین اجتماعی دو روز قبل گفت: «مطالباتِ صندوق‌ها بابتِ طلبی است که هزینه‌های آن قبلا انجام شده است. از طرفی طلب ما از دولت به قدری نیست که بخواهیم با آن این کار را انجام دهیم؛ یعنی هزینه‌ها به قدری بالاست که ما چنین طلبی از دولت نداریم که بگوییم دولت می‌تواند آن ‌را تامین کند.»

بگردیم  دنبال پرتقال فروش !

با توجه به آن چه مجلس مصوب کرد و با یادآوری آنچه وزیر کار می گوید، عملا یعنی مجلس مصوبه‌‌ای را به نفع همسان سازی بازنشستگان از سر گذرانده که دولت معتقد است، منبع آن مشخص نیست و من و شما باید در این میان بگردیم به دنبال پرتقال فروش.

حقوق بازنشستگان / 600 هزار میلیارد بدهی دولت به تامین اجتماعی

ما برای بررسی موضوع مصوبه مجلس و واکنش نا همساز وزیر کار، به سراغ محمد اسدی رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و عضو هیئت مدیره این کانون رفتیم و ابتدا درباره میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی پرسیدیم که وی گفت: آن طور که تامین اجتماعی می گوید، این بدهی 600 هزار میلیارد تومان است که طبق ادعای سازمان تامین اجتماعی اگر دولت سالانه 10 درصد آن را پرداخت کند، این سازمان از همین محل می تواند قانون همسان سازی را اجرا کند.اسدی البته معتقد است، تا شورای نگهبان نظرش را اعلام نکند، اظهارنظر درباره واکنش آقای وزیر چندان فایده ای ندارد. چون نهاد تصمیم گیر شورای نگهبان است و چنان‌چه این شورا این مصوبه را تایید کند، به قانون تبدیل و دولت موظف می شود آن را اجرا کند. اگرچه ما چندان هم از مصوبه مجلس راضی نیستیم اما در شرایط موجود، باید از آن دفاع کنیم. ما در کانون عالی، در فرایند بررسی لایحه هفتم در مجلس در جلساتی با اعضای محترم فقهی و حقوقی شورای نگهبان جلساتی را برگزار کردیم  و ابعاد مسئله و اهمیت آن را با ایشان در میان گذاشتیم.از اسدی این را می پرسم که با توجه به شناختش از ابعاد مصوبه، چقدر به تایید در شورای نگهبان امیدوار است که می گوید: فرایند این مصوبه و تصمیم برای بازنشستگان اگرچه مخارج زندگی آن ها بسیار بیشتر از این افزایش هاست، اما ما از آن دفاع می کنیم و به این که در شورای نگهبان هم تایید شود، کاملا امیدوار هستیم.

منبع: خراسان

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: