پایگاه خبری خانه فوتبال:

وای‌فای ضعیف، تنها راه متوقف کردن ایران در قطر!
استفاده از دستگاه «آنالیز آنلاین» روی نیمکت، اتفاق ویژه‌ای است که کادرفنی تیم ملی در بازی با فلسطین رقم زد.
به گزارش "ورزش سه"، اینکه در لیگ ایران استفاده از تلفن همراه هم روی نیمکت تخلف است و با برخورد ناظران مواجه می‌شود، دلیلی برای اینکه در مسابقات بین‌المللی هم وسایل الکترونیکی روی نیمکت مورد استفاده قرار نگیرد، نیست.
با پیشرفت تکنولوژی و علمی شدن فوتبال طبیعتا استفاده از وسایل الکترونیکی نیز بخشی مهم را در این رشته ورزشی تشکیل می‌دهد و مربیانی موفق‌تر هستند که با علم روز دنیا در بحث آنالیز فنی فوتبال جلو بروند.

در تیم ملی فوتبال ایران هم توجه به مسائل علمی فوتبال یکی از ارکان اساسی است؛ امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی که کادرفنی پرتعدادی را همراه خود دارد، تلاش زیادی انجام می‌دهد تا از علم روز فوتبال در جهان پیروی کند و در این بخش دستیاران او کمک شایانی انجام می‌دهند.
در جریان بازی شب گذشته ایران و فلسطین وجود یک دستگاه الکترونیکی جلوی نیمکت تیم ملی توجهات را به خود جلب می‌کند. دستگاهی که یک مانیتور روی پایه‌ای قرار گرفته و با استفاده از موسی که دارد در نقش یک ابر کامپیوتر، داده‌های فنی را به‌صورت آنلاین به اعضای کادرفنی روی نیمکت می‌رساند.

این دستگاه حرفه‌ای نوعی «آنالیز آنلاین» است که کادرفنی تیم ملی برای بهبود وضعیت تیم در هر لحظه از مسابقه از آن استفاده می‌کند. مربیان تیم ملی با استفاده از این دستگاه نه تنها به‌صورت آنلاین بازی را از طریق مانیتور این دستگاه و از نمای بالا (لانگ) می‌توانند تماشا کنند و محل قرار گرفتن بازیکنان در زمین را بهتر تشخیص بدهند که از داده‌های آنالیزی هم بهره می‌برند.

از آنجایی که کادر آنالیز تیم ملی فوتبال ایران در قسمت دوربین‌های تلویزیونی مشغول ضبط تصاویر از نمای بالا هستند، آنها می‌توانند در هر لحظه به‌صورت آنالیز فیلم‌های کوتاهی را تهیه کرده و از طریق دستگاه مذکور برای مربیان به‌صورت آنلاین ارسال کنند و همزمان روی نیمکت به نمایش در بیاید تا مربیان راحت‌تر و در زمانی بسیار کوتاه سریعا نکات فنی را به بازیکنان گوش‌زد کنند.

از سوی دیگر این دستگاه کمک می‌کند تا در بین دو نیمه هم برخی نکات فنی از طریق تصویر به بازیکنان نشان داده شود. مربیان تیم ملی نکاتی که در طول نیمه اول به ذهن‌شان می‌رسد را با وجود دستگاه «آنالیز آنلاین» دیگر به‌صورت سنتی با خودکار روی برگه نمی‌نویسند و در حالی که روی نیمکت نشسته‌اند، مسائل فنی را روی تصاویر تگ می‌کنند و کادر آنالیز سریعا آنها را جداسازی کرده و آماده نمایش به بازیکنان در رختکن می‌شود.

این تکنولوژی در سطح آسیا برای اولین‌بار توسط ژاوی هرناندس سرمربی تیم السد قطر مورد استفاده قرار گرفت و خود امیر قلعه‌نویی در دیدار رودررو با این سرمربی اسپانیایی در لیگ قهرمانان آسیا عملکرد آنالیزور و کادر اسپانیایی را از نزدیک مشاهده کرده بود.

حالا ایران هم با ورود کادر تازه کار آنالیز آنلاین بازیکنان را لحظه به لحظه انجام می‌دهد تا سرمربی تیم ملی بتواند درباره تعویض‌ها و تصمیمات و تغییرات تاکتیکی احتمالی، تصمیم‌گیری بهتر و مطابق با واقعیت داشته باشد. اگرچه مربیگری در ایران هنوز چشمی است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: