پایگاه خبری خانه فوتبال:

با محرومیت علیرضا بیرانوند از بازی ذوب آهن بسیای از هواداران پرسپولیس نگران دروازه تیمشان در فولادشهر شدند اما در ورزشگاه شهید کاظمی هیچ کس حتی اندکی نگرانی ندارد.
به گزارش "ورزش سه"، علیرضا بیرانوند با دریافت چهارمین کارت زرد مقابل تراکتور که البته فوق‌العاده جنجالی هم شد بازی بعدی تیمش در فولادشهر اصفهان مقابل ذوب آهن را از دست داد و حالا اوسمار باید از امیررضا رفیعی دروازه‌بان جوان خود در این مسابقه استفاده کند.
این اتفاق از آنجایی که رفیعی تا کنون در هیچ مسابقه رسمی‌ای برای پرسپولیس به میدان نرفته هواداران این تیم را نگران کرده و به همین خاطر بود که بعد از محرومیت بیرو بسیاری از آنها نسبت به آنچه قرار است در فولادشهر رخ دهد ابراز نگرانی کرده و برخی دیگر باشگاه را به‌خاطر جذب نکردن یک دروازه‌بان ذخیره نسبتا باتجربه مورد انتقاد قرار دادند.
با این وجود در کمپ پرسپولیس و آنهایی که هر روز تمرین این تیم را نگاه می‌کنند و از نزدیک با پرسپولیس و بازیکنانش زندگی کرده‌اند هیچ نگرانی‌ای درباره حضور امیررضا رفیعی در ترکیب اصلی آن بازی ندارند و حتی بعد از بازی قبلی مهدی ترابی در مصاحبه خود با تمجید از رفیعی گفت: این دروازه‌بان همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

ترابی درست می‌گوید. امیررضا رفیعی دروازه‌بان ضعیفی نیست. او تابستان سال قبل در همان نخستین بازی تدارکاتی پیش فصل در بازی امیدهای پرسپولیس و با تیم اصلی چشم ولسلی ننکا را گرفت و بعد از آن ارتباط بسیار بسیار نزدیکی با مربی برزیلی گلرهای پرسپولیس پیدا کرد.

رفیعی امروز فوق‌العاده آرام به نظر می‌رسید و در فاصله چهار روز مانده تا بازی با ذوب آهن در سکوت کارش را می‌کرد اما توصیه هم تیمی‌هایش به او این بود؛ درست مثل بازی‌های دوستانه‌ای که به میدان رفتی و درخشیدی عمل کن، مطمئنیم که از این آزمون سربلند بیرون می‌آیی! در واقع آنها می‌خواهند رفیعی جوان را به لحظ روانی طوری آمده کنند که او فکر نکند مثل یک گلادیاتور تنها و جوان در کلوزئوم رم شمشیر خواهد زد و نیاز نیست فولادشهر و بازی نخستش را زیاد از حد برای خود بزرگ کند.

واقعیت اینکه نگرانی بزرگ درباره رفیعی بعد از دریافت 5 گل در بازی شباب الاهلی در اردوی امارات به وجود آمد، مخصوصا با انتشار ویدئوی آن گل شوت از راه دور اما واقعیت اینکه تمام گلرهای بزرگ از این گل‌ها خورده‌اند و این یک اتفاق ناگزیر برای هر دروازه‌بانی است. از عابدزاده بزرگ تا سیدمهدی رحمتی و بیرانوند و طالب‌لو  همه گل بد خورده‌اند، سوپرگل خورده‌اند و اشتباه هم کرده‌اند پس به‌خاطر آن گل یا اشتباهی که در مواجهه با آن توپ رخ داد نمی‌شود امیررضا رفیعی را شماتت کرد ضمن اینکه باید در نظر داشت شوت بازیکن اماراتی توپ را به جایی از دروازه فرستاد که عنکبوت در آنجا تار می‌بست.

حاضران در تمرین پرسپولیس می‌گویند امیررضا رفیعی و مهرشاد اسدی دروازه‌بان‌های فوق‌العاده‌ای هستند و این حرف را به‌خاطر عملکردشان در تمرینات و بازی‌های دوستانه تاکید می‌کنند نه به‌خاطر تعصب پرسپولیسی بودن یا ارتباط دوستانه با آنها.

رفیعی دروازه‌بان بلند قامتی نیست و حتی دست‌های بلندی هم ندارد. شاید به لحاظ قامت در بین گلرهای ایرانی شبیه هادی طباطبایی باشد و در ورژن خارجی قد و قامتش تقریبا با ایکر کسیاس برابری کند.

با این وجود او دروازه‌بان فوق‌العاده باهوشی است اما مهم‌ترین نکته و ویژگی بارز این گلر شجاعت اوست. چند هفته پیش او در تمرین و در مواجهه با شوت نوک پای محکم محمد عمری از فاصله‌ای کوتاه چنان دست و پای خود را باز و با ساعد توپ را دفع کرد که با صدای ایجاد شده تصور می‌شد استخوان ساعد او شکسته است. رفیعی در آن صحنه بی‌پروا جلو آمد و دست و پاهایش را باز کرد که شجاعت در آن کاملا نمود داشت.

دروازه‌بان 25 ساله پرسپولیس از حیث دایوینگ و قدرت جهش و پرش فوق‌العاده است و در اردوی پرسپولیس او را با الدعایه عربستانی مقایسه می‌کنند، امیررضا بازی با پای خوبی هم دارد و در مواجهه با شوت و تک به تک‌ها عملکردش قابل قبول است. نکته جالب اینکه طی یک سال و نیم گذشته ننکا با دروازه‌بان‌های پرسپولیس آنقدر تمرین بازی با پا کرده که رفیعی هم مثل بیرانوند زیر توپ نمی‌زند و دنبال بازیسازی است که این مسئله با توجه به جوانی و بی‌تجربه بودنش در مسابقات رسمی می‌تواند برای او فوق‌العاده ریسکی‌تر باشد.

در اردوی پرسپولیس همه منتظرند رفیعی مقابل ذوب آهن به میدان برود و با یک نمایش حیرت‌انگیز نگرانی‌ها را درباره جانشین بیرانوند از بین ببرد. ابتدای فصل جاری وقتی یحیی گل‌محمدی قصد داشت یک دروزاه‌بان جوان برزیلی به خدمت بگیرد با فشار برخی رسانه‌ها و البته فشار درون تیم از این اقدام کوتاه آمد چرا که عملکرد رفیعی در تمرنات و بازی‌های دوستانه عالی بود و یحیی را مجاب کرد تا برای نهایتا دو، سه بازی در یک فصل برای جذب گلر خارجی هزینه اضافی نکند. در این بین خود بیرانوند هم طی مصاحبه‌ای صراحتا از دروازه‌‌بان‌های جوان تیمش حمایت کرد و گفت واقعا پرسپولیس نیاز به جذب دروازه‌بان خارجی ندارد.

شاید آن زمان و حتی بعد از آن برخی به این نکته اشاره کردند که بیرانوند رقیب قدرتمند نمی‌خواهد چون نگران است که جایگاهش از دست برود اما بیرو آن حرف را کاملا دلی زد چرا که واقعا به توانمندی رفیعی و اسدی که هر روز در تمرینات با آنها کار می‌کرد باور و اطمینان داشت.

جالب اینکه در یکی از بازی‌های نیم فصل اول و زمانی که بیرانوند سرما خورده بود ننکا به یحیی گل‌محمدی پیشنهاد داد از رفیعی جوان استفاده کند اما گل‌محمدی مخالفت کرد تا نوبت بازی رسمی به این دروازه‌بان در نیم فصل دوم و دیدار با ذوب آهن برسد.

ننکا با رفیعی ارتباط بسیار خوبی داشت اما حالا گلرهای پرسپولیس با جورسی آنیسیو کار می‌کنند که باید دید تحت نظر این مربی چقدر پیشرفت خواهند کرد.

رفیعی عصر چهارشنبه در فولاد شهر بالاخره فرصت این را خواهد داشت تا توانمندی‌هایش را در یک بازی رسمی به همه آن چند میلیون نفری که تاکنون تماشایش نکرده‌اند، نشان دهد اما آن طرف ماجرا یک اشتباه بزرگ می‌تواند داستان او را به جاهای تاریکی بکشاند که بیرون آمدن از آن اصلا راحت نخواهد بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: