پایگاه خبری خانه فوتبال:

مجموع سال هایی که فوتبال ایران در رده های مختلف نتوانسته عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد به ۱۶۴ سال می رسد و اگر تغییری در روند اداره فوتبال ایجاد نشود شاید این حسرت به دو قرن نیز برسد.
به گزارش خبرنگار مهر، «قهرمانی در آسیا» واژه‌ای شیرین اما تلخ برای فوتبال ایران، فوتبالی که دهه‌هاست نتوانسته بر سکوی اول آسیا بایستد و در هر تورنمنت تنها حسرت برای فوتبال دوستان ایرانی باقی مانده است.

جوانان دیروز و میانسالان امروز تنها در گوشه خاطرات خود می‌توانند قهرمانی‌های فوتبال ایران را به یاد داشته باشند و اگر از جوانان حال حاضر ایران پرسیده شود که چه خاطره‌ای از قهرمانی فوتبال ایران در آسیا دارید، هیچکدام نمی‌توانند پاسخی به آن دهند.

فوتبال ایران در رده‌های نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان سالهاست که نتوانسته قهرمان شود و اگر جمع سال‌های ناکامی کشورمان در کسب عنوان نخست آسیا را محاسبه کنیم به عدد ۱۶۴ می‌رسیم که نشان دهنده ضعف ساختاری و پایه‌ای فوتبال در ایران است.

نوجوانان آخرین قهرمان

آخرین باری که فوتبال ایران به مقام قهرمانی در آسیا رسید به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد، جایی که تیم ملی نوجوانان توانست با برتری ۲ بر یک برابر کره جنوبی این عنوان را به دست آورد. محسن طالبات و کاوه رضایی (بازیکن فعلی سپاهان) در آن بازی برای ایران گلزنی کردند و رضایی توانست عنوان آقای گلی را نیز کسب کند. پس از آن سال دیگر فوتبال ایران در هیچ رده ملی و باشگاهی نتوانست افتخار آفرینی کند و اکنون نزدیک به ۱۶ سال از آن مسابقات می‌گذرد و قهرمانی نوجوانان در آسیا هم به سایر حسرت‌های هواداران فوتبال کشورمان تبدیل شده است.

تیم امید در اوج ناامیدی

تیم فوتبال امید کشورمان، یکی از حسرت‌های بزرگ فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک به حساب می‌آید. تغییر مربیان و حتی حضور کادر فنی خارجی در این تیم هم باعث نشده تا طلسم عدم راهیابی ایران به رقابت‌های المپیک شکسته شود. تیم فوتبال امید ایران، نام تیم منتخب المپیک کشورمان است که به نمایندگی از فوتبال ایران در مسابقاتی که برگزارکننده آن‌ها کمیته بین‌المللی المپیک یا کمیته المپیک آسیا (نه فیفا) باشد شرکت می‌نماید.

المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو، المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ و المپیک تابستانی ۱۹۷۶ مونترال، ۳ دوره حضور فوتبال ایران در رقابت‌های المپیک را شامل می‌شود و از سال ۱۹۷۶ تاکنون کماکان فوتبال دوستان ایرانی در حسرت رسیدن به رقابت‌های المپیک هستند.

تیم امید در رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز تاکنون نتوانسته به فینال راه یابد و حضور در مرحله یک چهارم نهایی سال ۲۰۱۶ بهترین دستاورد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بود که در این مرحله با واگذاری نتیجه به ژاپن، شاگردان محمد خاکپور از صعود به نیمه نهایی باز ماندند. تنها مقام قهرمانی تیم امید به بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بر می‌گردد که ملی‌پوشان کشورمان توانستند با دو گل جواد کاظمیان و محسن بیاتی نیا ژاپن را در فینال شکست دهند و عنوان قهرمانی به ایران رسید.

رقابت جوانان و بزرگسالان در ناکامی

تیم ملی فوتبال زیر ۱۹ سال ایران یا تیم ملی فوتبال جوانان نماینده فوتبال کشورمان در مسابقات جوانان آسیا و بین‌المللی است. این تیم هم همانند دیگر رده‌های فوتبال ایران توفیقی در کسب عنوان قهرمانی بعد از سال ۱۹۷۶ نداشته و پیش از آن، در سال‌های ۱۹۷۳، ۱۹۷۴، ۱۹۷۵ و ۱۹۷۶ جوانان کشورمان توانسته بودند ۴ بار بر سکوی نخست آسیا قرار گیرند.

آخرین حضور تیم ملی جوانان در رقابت‌های آسیایی به جام ملت‌های آسیا که سال گذشته برگزار شد بر می‌گردد که تیم ایران پس از صعود به عنوان تیم نخست از گروه B مسابقات، در مرحله یک چهارم نهایی با شکست یک بر صفر در ثانیه‌های پایانی مقابل تیم عراق از صعود به ادامه مسابقات بازماند تا باز هم نتوانیم به مقامی در آسیا دست یابیم.

تیم ملی گل سرسبد ناکامان

تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران گل سرسبد ناکامی در رقابت‌های آسیایی است. این تیم با هزینه‌های زیادی که در هر دوره برای آن می‌شود اما پس از سال ۱۹۷۶ نتوانسته عنوان قهرمانی در آسیا را کسب کند.

تیم ملی ایران ۳ دوره متوالی و در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ توانست قهرمان آسیا شد اما پس از آن دیگر نتوانست حتی به دیدار پایانی راه یابد و کسب ۴ مقام سوم در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۸، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۴ بهترین عملکرد ایران در جام ملت‌های آسیا بوده است.

البته ملی‌پوشان کشورمان در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۳ هم تا مرحله نیمه نهایی پیش رفتند اما با واگذاری نتیجه برابر ژاپن و قطر نتوانستند به دیدار پایانی راه یابند و طبق قانون کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC بازی رده بندی نیز در این دو دوره برگزار نشد.

اگر سن ناکامی‌های ایران در کسب عنوان قهرمانی در آسیا در رده‌های مختلف را حساب کنیم به عدد ۱۶۴ می‌رسیم. تیم ملی امید (عدم راهیابی به المپیک): ۵۲ سال، آخرین قهرمانی تیم ملی جوانان در آسیا: ۴۸ سال، آخرین قهرمانی تیم ملی نوجوانان: ۱۶ سال، آخرین قهرمانی تیم ملی بزرگسالان: ۴۸ سال

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: