پایگاه خبری خانه فوتبال:

کنفدراسیون فوتبال آسیا با ارائه گزارشی از بازی ایران با کره جنوبی در جام ملت های آسیا 1996 به درخشش دایی در این بازی پرداخت.
​به گزارش خبرگزاری فارس، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه گزارش های خود درباره لحظات جادویی فوتبال آسیا به درخشش علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان مقابل کره جنوبی در جام ملت های آسیا 1996 پرداخت.
سایت AFC نوشت: برخی از بازی ها هستند که از یاد و خاطره هواداران فوتبال نمی رود و با وجود گذشت چندین سال از این از این بازی ها ولی فراموش نشدنی هستند. می توان این طور بازی ها را در بانک خاطرات هواداران قرار داد. یکی از این لحظات به یادماندنی درخشش علی دایی، اسطوره تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی است.

MYDdFNidD9JD
در سال 1996 دایی 27 سال داشت. او در آن زمان تنها 7 گل از 109 گل خود را برای تیم ملی کشورش را به ثمر رسانده بود. اما او در 6 ماه آینده 22 گل ملی برای خودش ثبت کرد که یکی از بهترین نمایش های فردی در تاریخ فوتبال آسیا انتخاب شد. در آن زمان تیم ملی ایران در امارات با زدن 12 گل در انتخابی جام جهانی به این مسابقات راه پیدا کرده بود. در آن زمان ایران علاوه بر دایی پدیده های جوانایی مثل خداد عزیزی، کریم باقری و مهدی مهدوی کیا را در اختیار داشت.
ایران در ابتدای این رقابت ها با باخت 2 بر یک مقابل عراق باعث شده تا انتقادهای زیادی به مایلی کهن، سرمربی تیم وارد شود. ولی در ادامه ایران موفق شد مقابل تایلند و عربستان به پیروزی برسد. دایی در تمام این 3 بازی موفق به گلزنی شد.
در این میان کره جنوبی از سال 1960 به دنبال کسب اولین قهرمانی اش بود و اوقات سختی را در گروه اول رقابت ها می گذراند. کره در اولین بازی اش مقابل امارات میزبان به نتیجه تساوی یک بر یک دست پیدا کرد. در بازی دوم مقابل اندونزی با نتیجه 4 بر 2 به پیروزی رسید. کره ای ها در بازی پایانی مرحله گروهی مقابل کویت با نتیجه 2 بر صفر شکست خوردند ولی به عنوان دو تیم برتر به مرحله یک چهارم راه پیدا کرد تا برابر ایران قرار بگیرد.

CQ2jvKRkySLh
در میان این دو تیم، ایران در آن زمان تیم بهتری بود. با گذشت کمتر از یک دقیقه از بازی تیم ملی دفاعی بازی کرد و کیم اولین گل کره را به ثمر رساند. ایران در نیمه اول با گذشت نیم ساعت از بازی باقری با ضربه سر گل تساوی را درون دروازه کره جای داد. دفاع ایران بعد از تلاش زیاد رسیدن به گل ولی نتوانست بیشتر از 3 دقیقه دوام بیاورد و بوسیله شین تای که به عنوان مربی قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شده، موفق شد گل دوم کره را به ثمر برساند.
وقتی نیمه دوم بازی شروع شد، ایران جلو کشید و بعد از 3 دقیقه عزیزی می توانست گل تساوی را بزند، ولی این اتفاق رخ نداد. ایران فشارهای خود را بیشتر کرد و در نهایت با پاس گل دایی عزیزی، مرد سال آسیا 1996 موفق شد در دقیقه 52 گل تساوی  را به ثمر برساند.
 وقتی بازی با نتیجه تساوی 2 بر 2 بود، بازی درماتیک تر شد ولی علی دایی در 23 دقیقه با جادوی فراموش نشدنی ورق را به نفع ایران برگرداند. در دقیقه 66 بازی هافبک های ایران موفق شدندن توپ و میدان را در اختیار بگیرند و در فاصله 32 متری دایی را صاحب توپ کردند. او موفق شد با کنار زدن مدافعان کره ای توپ را به محوطه جریمه رساند  از فاصله 13 متری با شوتی دروازه کره را باز کرد.
دایی در این بازی برای چهارمین بار متوالی برای ایران گلزنی کرده بود و در این بازی برای اولین تیمش را جلو انداخت. بعد از 10 دقیقه دایی یکی از زیباترین گل های تاریخ این رقابت ها و گل دومش در این بازی را به زیبایی تمام به ثمر رساند. توپ ارسالی از فاصله 27 متری در داخل محوطه جریمه به دایی رسید و او با یک ضربه استادانه آن را به گل تبدیل کرد. این گل باعث شد تا بازی نتیجه ای 4 ب 2 شود افسار بازی از دست کره ای ها خارج شد. دایی در دقیقه 83 بازی وقتی کره ای ناامید از زدن 2 گل عقب کشیده بودند موفق شد از روی پاس عزیزی هت تریک کند.
پیش از پایان بازی، عزیزی در محوطه جریمه بوسیله کیم سرنگون شد تا دایی در این بازی چهارمین گل خود را به ثمر برساند. دایی در این دیدار در طول 23 دقیقه تمام معادلات را بهم زد. ایران در نیمه اول بازی با شکست به رختکن رفته بود ولی در نهایت با نتیجه 6 بر 2 برنده شد تا یکی از بهترین بازی های خود در تاریخ جام ملت ها را شکل دهد. حسرت کره جنوبی برای قهرمانی بعد  از این باخت سنگین از ایران ادامه پیدا کرد.
ایران در تورنمنت به مقام سوم رسید چون در نیمه نهایی رقابت ها مقابل عربستان در ضربات پنالتی شکست خورد. دایی در ضربات پنالتی ضربه خود را از دست داد. اما با این وجود نمایش فوق العاده دایی مقابل کره جنوبی به عنوان یکی از بهترین نمایش های او در تاریخ این رقابت ها ثبت شد. البته او تنها بازیکنی نیست که در یک دیدار از جام ملت‌های آسیا 4 گل زده باشد چون پیش از این بهتاش فریبا، اسماعیل عبدالطیف، حمزه الدردور و معز علی موفق به این کار شده بودند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: