پایگاه خبری خانه فوتبال:

عدم ارسال دفاعیه از سوی مدیران باشگاه استقلال برای پرونده اسماعیل گونسالوس ممکن است تبعات بسیار خطرناکی برای این باشگاه در پی داشته باشد. 
به گزارش "ورزش سه"، ایسما گونسالوس بازیکن گینه‌ای در تاریخ ششم بهمن سال 97  به استقلال پیوست. قرارداد این مهاجم یک سال و نیمه بود ولی به دلیل اینکه عملکرد قابل قبولی نداشت، پس از تنها نیم فصل حضور در استقلال، با پایان رقابت های لیگ هجدهم پس از توافق با مدیران باشگاه، از جمع آبی پوشان جدا شد.
باشگاه استقلال همان زمان اعلام کرد که ایسما در فضای صمیمانه از تیم جدا شده و قراردادش را فسخ کرده ولی در سوی دیگر باشگاه پاختاکور به دنبال حق 100 هزاردلاری خود از این انتقال بود و استقلال را نیز به شکایت از فیفا تهدید کرده بود.
حالا و در این روزها که استقلال درگیر دو پرونده بین المللی مربی و بازیکن خود یعنی شفر و بویان است و خطرات زیادی باشگاه را تهدید می کند، پیغام هشدار دهنده دیگری نیز از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال برای تیم آبی پوش پایتخت فوتبال ایران ارسال شده و اینطور در این نامه نوشته شده است:« با توجه به عدم پاسخ باشگاه استقلال به نامه فیفا درباره پرداخت مبلغ رضایت‌‌نامه ایسما، کمیته وضعیت فدراسیون جهانی فوتبال به باشگاه استقلال اعلام کرده دیگر هیچگونه مکاتبه‌ای پذیرفته نخواهد شد و مدیران استقلال باید منتظر حکم فیفا درباره این پرونده باشند.» 
اما چطور کار به اینجایی رسید که هستیم و حالا باشگاه استقلال باید در انتظار حکم فیفا باشد؟! در واقع ماجرا از این قرار است که استقلال ایسما را از پاختاکور خریده بود و طبق توافق با پاختاکور باید 100 هزار دلار در دو مرحله (اولی مرداد 98 و دومی بهمن 98؛ هر قسط 50 هزار دلار ) به حساب باشگاه ازبکستانی واریز می کرد؛ البته که این طلب هم مانند بسیاری دیگر از مطالبات باشگاه در دوران آشفتگی مدیریت در اردوی آبی ها، بی جواب می ماند تا سرانجام پاختاکور به فیفا شکایت کند. 

باشگاه پاختار در روزهای انتهایی سال ١٣٩٨ از استقلال شکایت می کند؛ شکایتی که در ابتدا به پای ایسما هم نوشته شد ولی او در صفحه اینستاگرام خود شفاف سازی کرد که این شکایت به باشگاه ازبکستانی مربوط است و نه او.

این پایان فرصت استقلال نبوده است؛ در همین راستا فیفا در تاریخ دو خرداد، با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اطلاع می دهد که باشگاه پاختاکور، 100 هزار دلار مطالبه اش بابت حق انتقال اسماعیل گونسالوس را می خواهد، ولی باشگاه استقلال این نامه را بی جواب می گذارد و فیفا اینبار در تاریخ 23 خرداد ماه با صدور نامه ای به باشگاه استقلال اعلام می کند که دیگر فرصتی برای دفاع از خود ندارد و حکم به زودی صادر می شود. 
در واقع فیفا جواب ندادن استقلال را به حساب نداشتن دفاعیه گذاشته و می خواهد یک طرفه حکم این پرونده را صادر کند حکمى که کاملا مشخص است محکومیت کامل استقلال.

ماده 12 Bis و خطر بسته شدن دوباره پنجره های استقلال 
 امروز یکی از رسانه هاى ورزشی از احتمال شکایت باشگاه پاختاکور  مطابق ماده 12Bis  قوانین نقل انتقالاتى فیفا را خبر داده بود؛ ماده ای که به شکایت باشگاه ها و بازیکنان از یک باشگاه خاص اختصاص دارد و اگر باشگاهی به تعهدات مالى خود در قبال یک بازیکن یا باشگاه دیگر عمل نکند و از آن تعهد مالی ٣٠ روز گذشته باشد باشگاه و یا بازیکن می‌تواند بعد از ارسال یک اخطار با فرصت ١٠ روزه به فیفا جهت دریافت مطالبات مالی خود شکایت نماید که طبق رویه قضایی فیفا در فرایند سریع به آن رسیدگى می‌شود .

در صورت محکومیت ، باشگاه در مرحله اول اخطار می گیرد، مرحله دوم جریمه مالى می شود و در مرحله سوم پنجره نقل و انتقالاتی آن باشگاه بسته خواهد شد. نکته بدبینانه تر اینکه اگر باشگاه سابقه خوبی در عمل به تعهداتش نداشته باشد و هیچ دفاعیه‌ای برای فیفا ارسال نکند ( دقیقا همین اتفاقی که باشگاه استقلال رقم زد و دفاعیه براى فیفا ارسال نکرد ) بلافاصله پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه بسته خواهد شد؛ درست مانند اتفاقی که عادل شیحی با شکایتش از استقلال رقم زد و پنجره نقل و انتقالات استقلال را در زمان مربیگری علیرضا منصوریان بست و حالا ممکن است باشگاه پاختاکور با اتکا به همین ماده قانونی استقلال را بار دیگر با پنجره های بسته مواجه کند. چون در زمینه اجرا ماده ١٢bis فیفا می‌تواند جرایم را با هم جمع نماید و احتمال بسته شدن قطعی پنجره نقل و انتقالات بسیار محتمل است و این عدم آگاهی به قوانین مدیران استقلال و عدم ارسال دفاعیه ( چون قضات فیفا در بررسی شکایات مطابق این ماده به ارسال دفاعیه متهم بسیار حساس می باشند ) می‌تواند برای باشگاه بسیار سنگین تمام شود و مشکلات باشگاه استقلال را از چیزی که هست هم بیشتر کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: