پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، باشگاه پرسپولیس تحت تأثیر چند شکواییه سنگین بین‌المللی توسط طلبکاران خارجی خود قرار گرفت و هیچ چاره‌ای نداشت جز درآمدزایی دلاری که البته امکانش هم نبود. آنها، اما خیلی زود توانستند با کپی برداری از رفتاری که باشگاه استقلال با پروپییچ داشت، راهکار قانونی تسویه حساب با طلبکاران خرده‌ریز خود را پیدا کنند. شاید پولی در بساط نبود که بتوانند به دلار حساب طلبکاران را شارژ کنند، اما درآمد دلاری در فیفا داشتند.

امیدواری‌های سرخ

 

باشگاه پرسپولیس بابت حضور بازیکنانش در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، چیزی حدود ۶۵۰ هزار دلار از فیفا طلبکار شد که بخشی از این طلب از دست رفت و کلاً ۵۵۰ هزار دلار به پرسپولیس رسید، اما این پول هرگز به حساب باشگاه ننشست زیرا همان‌طور که می‌دانید، نظام بانکی ایران در تحریم آمریکاست و هیچ شرکت یا ارگان خارجی نمی‌تواند به سادگی مراودات مالی با کشورمان داشته باشد. با این حال، طلب نسبتاً سنگین از فیفا می‌تواند راه امیدواری بسازد.

راهکار قانونی

 

مدیران پرسپولیس با کمک دو وکیل سوئیسی موفق شدند طلب خود را طور دیگری نقد کنند. در واقع به جای دریافت نقدی طلب ۵۵۰ هزار دلاری، بخشی از آن را برای هزینه پرداخت بدهی‌های باشگاه به طلبکاران در نظر گرفتند. برای رسیدن به این هدف، کلی نامه‌نگاری و طی کردن مراحل حقوقی صورت گرفت و وقتی فیفا آرای سنگین انضباطی علیه باشگاه پرسپولیس را بررسی کرد، تن به این خواسته داد.

تعهداتی که به گردن فیفا افتاد

 

در واقع مسئولان کمیته تعیین وضعیت فیفا پذیرفتند طلب ۲۳ هزار دلاری فرناندو گابریل هافبک برزیلی، ۱۰ هزار دلاری سرتن چوک مربی کروات و ۸۷ هزار دلاری نیلسون کوره‌آ دروازه‌بان پیشین سرخپوشان که از برزیل به تهران آمده بود را از محل درآمد‌های پرسپولیس در فیفا پرداخت کنند. حتی زمان پرداختی‌ها هم برای تاریخ ۲۳ ژوئن یا سوم خردادماه به تاریخ شمسی عنوان شده بود، اما حالا این طلبکاران می‌گویند پولی از سوی فیفا به حساب‌شان واریز نشده است. در واقع تا اوایل این ماه، باشگاه پرسپولیس به تعهدات خود عمل نمی‌کرد و طی سه هفته گذشته، فیفا نتوانسته به تعهدات مالی باشگاه پرسپولیس نسبت به طلبکاران خارجی اش پایبند باشد!

کلاف پیچیده

 

این موضوع از جهات مختلفی پیچیده و عجیب به نظر می‌رسد. پرسپولیسی‌ها هیچ پولی برای پرداخت به نیلسون، چوک و گابریل ندارند و فیفا هم بدقولی کرده تا جایی که وکلای این سه طلبکار هم سر و صدای‌شان درآمده است. البته فیفا با ارسال ایمیل به این سه نفر، اعلام کرده پول‌شان را می‌دهد، اما برای خارج کردن این رقم از حساب در شرایط تحریم بانکی ایران، کار سختی دارد. یک کلاف پیچیده که به راحتی باز نمی‌شود.

ادامه اعتراضات

 

این سه طلبکار نسبتاً قدیمی طی سه هفته گذشته با ارسال ایمیل به باشگاه، از مسئولان پرسپولیس خواستند مدل پرداخت مطالبات از فیفا به حساب‌شان را پیگیری کنند. البته پرسپولیسی‌ها در وضعیت عجیبی گرفتار شده‌اند و، چون تجربه چنین شرایطی را ندارند، در واقع نمی‌دانند حالا باید دقیقاً چه کار کرد. به همین خاطر منتظر هستند تا شرایط بهبود یابد و در آرامش بیشتری با فیفا مکاتبه کنند به خصوص که آن‌ها همین حالا هم زیر تیغ فیفا هستند و امکان دارد بابت پرونده برانکو یا کالدرون، با جریمه‌های سنگینی مواجه شوند.

بدهی‌هایی که زیاد شد

 

در نهایت اینکه مدیران پیشین باشگاه پرسپولیس می‌گویند طلب ۲۳ هزار دلاری گابریل را قبلاً پرداخت کرده‌اند. همچنین وقتی دلار روی قیمت ۳ هزار تومان بود، می‌توانستند پرونده شکایت چوک را ببندند و کار به اینجا نکشد. از سوی دیگر، نیلسون بار‌ها گفته بود فقط با ۳۰ هزار دلار، قید شکایت خود را می‌زند، اما از داخل باشگاه به او گفتند برود و شکایتش را ادامه بدهد، چون پولی به این بازیکن تعلق نمی‌گیرد! حالا کار به اینجا کشیده که هم باشگاه پولی در بساط ندارد تا تسویه حساب را کامل کند، هم طلبکاران بخشش و رحمی ندارند و هم فیفا بدقولی می‌کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: