پایگاه خبری خانه فوتبال:

به گزارش خانه فوتبال، تنها چهار هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران باقی مانده تا نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۱ و تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ یک مشخص شوند. اما در این بین تیم ملی و شرایط آن هم از اهمیت بالایی برخوردار است. شاگردان دراگان اسکوچیچ، پاییز امسال باید در دور برگشت مرحله اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به مصاف حریفان خودشان بروند. رقابت‌هایی که حکم مرگ و زندگی را برای فوتبال ملی ایران دارد و در صورت از دست دادن امتیاز، شانس حضور در جام جهانی را از دست خواهیم داد. اتفاقی که بیشتر از ۹ سال است که رخ نداده، اما به لطف ناکارآمدی مدیران فدراسیون فوتبال، رسیدن ایران به جام‌جهانی به، اما و اگر کشیده است.

جانشینی که اشتباه انتخاب شد

بعد از رفتن کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران، مهدی تاج و دوستانش دست به کار شدند تا جانشین او را انتخاب کنند. هر چند بعد از جام جهانی روسیه، بسیاری از رسانه‌ها خبر از آغاز همکاری ایران، با هروه رنار، مربی فرانسوی مراکش می‌دادند، اما به یک‌باره خبر توافق ایران با مارک ویلموتس بلژیکی، فوتبال ایران را در شوک فرو برد. انتخابی که بعد‌ها معلوم شد با مشورت یک کانون فرهنگی در کشور هلند و دخالت وزیر ورزش رخ داده است. ویلموتس، در اولین فصل از سال ۱۳۹۸، راهی تهران شد و قراردادش را به فدراسیون ایران به امضا رساند. تیم ملی با هدایت این مربی بلژیکی، نتایج خوبی کسب کرد و توانست سوریه را در یک بازی تدارکاتی، هنگ‌کنگ و کامبوج را در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، با نتایج پرگل شکست دهد. اما ماه عسل ویلموتس و تاج، خیلی زود به پایان رسید. فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم امریکا و مشکلات مالی زیادی که داشت نتوانست دستمزد ویلموتس را به موقع پرداخت کند و همین موضوع باعث شد تا آرامش از تیم ملی گرفته شود. ایران در بازی برابر بحرین شکست خورد و ویلموتس هم به بلژیک رفت. بازی با عراق نزدیک بود، اما ویلموتس علاقه‌ای به بازگشت نداشت. تاج با پولی که از یکی از شرکت‌های بزرگ ایران قرض گرفته بود راهی ترکیه شد تا با او مذاکره کند.

دستمزد ویلموتس پرداخت و او هم سه روز مانده به بازی ایران برابر عراق راهی تهران شد. ایران بازی برابر عراق را هم شکست خورد تا شرایط برای تیم ملی سخت‌تر از قبل شود. ویلموتس هم دوباره به بلژیک بازگشت و فدراسیون فوتبال ایران را درگیر یک پرونده جنجالی کرد که منجر به استعفای تاج شد.

اسکوچیچ مربی تیم ملی می‌شود

ویلموتس قراردادش را با فدراسیون فوتبال ایران فسخ کرد تا فدراسیون فوتبال به دنبال جانشینی برای او باشد. مشکلات مالی باعث شد تا فشار روی مدیران فوتبال ایران بالا برود. اکثر اهالی فوتبال ضمن انتقاد از برنامه‌ریزی مدیران فوتبال از آن‌ها خواستند تا یک مربی ایرانی را جانشین ویلموتس کنند. یحیی گل‌محمدی، امیر قلعه‌نویی و علی دایی افرادی بودند که فدراسیون برای هدایت تیم ملی انتخاب کرد. یحیی گل‌محمدی که همان ابتدا تکلیف فدراسیون را روشن کرد و راهی پرسپولیس شد. علی دایی هم به دلیل مشکلاتی نامعلوم، کنار گذاشته شد. امیر قلعه‌نویی هم با مخالفت باشگاه سپاهان رو‌به‌رو شد و تیم ملی را از دست داد. در این بین، حیدر بهاروند، که بعد از استعفای مهدی تاج، سرپرست فدراسیون فوتبال شده بود، اسکوچیچ را به عنوان مربی تیم ملی انتخاب کرد. انتخابی که تعجب همگان را برانگیخت.

انتخاب اسکوچیچ به عنوان مربی تیم ملی همراه بود با آغاز همه‌گیری کرونا در ایران و سایر نقاط جهان. هرچند اسکوچیچ تلاش کرد تا با بازیکنان شاغل در خارج از ایران ارتباط برقرار کند، اما گستردگی ویروس کرونا باعث شد تا رقابت‌های انتخابی جام جهانی قطر با دستور کنفدراسیون فوتبال آسیا تعلیق و تمام برنامه‌های اسکوچیچ کنسل شود.

با گذشت بیش از ۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران، شرایط برای بازگشت او به کشور فراهم شد و او حالا در تهران حضور دارد. وحید هاشمیان هم به همراه دیگر دستیاران اسکوچیچ، در تهران هستند و برنامه تمرینات تیم ملی را تنظیم می‌کنند. اسکوچیچ هم در روز‌هایی که فوتبال ایران در حال برگزاری است به شهر‌های مختلف سفر می‌کند تا بازی تیم‌ها را زیر نظر بگیرد.

اسکوچیچ خودش را مسوول راهیابی ایران به جام جهانی می‌داند و بعد از ورود به ایران و حضور در بازی‌های باشگاهی فوتبال ایران، درباره این مسوولیت گفت: «می‌خواهم کار‌های بزرگی را در اینجا انجام دهم و به هواداران قول بدهم که وضعیت با گذشته متفاوت خواهد بود. من از خودم انتظار بیشتری دارم و می‌دانم که همه ایرانی‌ها انتظار دارند که در جام جهانی ۲۰۲۲ صعود کنند. من مسوول آن هستم، به همین دلیل اینجا هستم. وقت آن است بزرگ فکر کنیم. ایران کشوری مهم در آسیاست و ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا راه پیشرفت از گروه خود را هموار کنیم.»

این صحبت‌های اسکوچیچ نشان از انگیزه بالای این مربی کروات دارد. مربی‌ای که با صنعت نفت آبادان نتایج خوبی کسب کرده بود، اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی به عنوان مربی تیم ملی انتخاب شود. هرچند که حالا خبر‌هایی از توافق اولیه استقلال با این مربی کروات هم به گوش می‌رسد، اما به محض رسیدن پیشنهاد تیم ملی، اسکوچیچ از حضور در استقلال منصرف شده است.

درخشش بازیکنان ایرانی در اروپا و سختی کار اسکوچیچ

این روز‌ها بازیکنان ایرانی در قاره سبز خوش می‌درخشند، از امیر عابدزاده گرفته تا سردار مهدی. هرچند وضعیت جهانبخش در برایتون چندان رضایت‌بخش نیست، اما هرگز نباید توانایی‌های علیرضا را نادیده گرفت.

ضمن اینکه، سردار آزمون حالا آقای گل روسیه است و مهدی طارمی هم تنها به دلیل دقایق بیشتری که به میدان رفته آقای گلی در لیگ پرتغال را از دست داده است. امیر عابدزاده هم در لیگ پرتغال خوش درخشیده و در بین چهار دروازه‌بان برتر لیگ پرتغال قرار گرفته است. کاوه رضایی و علی قلی‌زاده هم در شارلوآ خوش درخشیده‌اند و حالا مشتریان زیادی در قاره اروپا پیدا کرده‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران هر چه نداشته باشد، مهاجم و هافبک خوب زیاد دارد. بازیکنانی که باعث شده‌اند تا دست اسکوچیچ در انتخاب ترکیب‌ها و تاکتیک‌های متنوع و هجومی باز باشد. اسکوچیچ با تیم‌های باشگاهی در ایران، نتایج خوبی کسب کرده و حالا تمام مردم ایران امیدوارند با تیم ملی هم نتایج خوبی به دست بیاورد تا رویای جام جهانی قطر به حقیقت تبدیل شود.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: