پایگاه خبری خانه فوتبال:

معاون قهرمانی وزارت ورزش گفت: طلب سه دستیار برانکو و بخشی از طلب خود او هم پرداخت شد، 5 درصد را باشگاه داده و مابقی را فیفا قبول کرده از طلب پرسپولیس بدهد.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس،  مهدی علی‌نژاد اظهار داشت: ما خیلی زود اقداماتی را در مورد کرونا انجام دادیم. روز 30 بهمن که اولین مورد کرونا اعلام شد دوم اسفند اقدامات را آغاز کردیم. با هماهنگی وزارت بهداشت و ستادملی کرونا شهرها به سه بخش تقسیم شدند. در سفیدها ورزش ها آزاد بودند، در زرد استخرها و ورزش های پربرخورد ممنوع بود. در قرمز هم با کسب مجوز می توانستند فعالیت کنند.

وی افزود: در پیک دوم مجبور شدیم به عقب بازگردیم، اختیاراتی به استانداری ها داده شده و خودشان تصمیم می گیرند. بخشی از پروتکل ها را سخت گیرانه تر اقدام می کنند و این اختیاری است که به استان ها داده شده است.

مهدی علی نژاد در خصوص بیمه ورزشکاران عنوان کرد: با هماهنگی‌ رئیس جمهور و وزارت ورزش قرار شد باشگاه‌ها در سایت کارا ثبت نام و بیمه‌شده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معرفی کنند. ما برای بیمه نشده‌ها هم گفتگو کردیم، تا پایان مرداد فرصت دارند ثبت‌نام کنند. تا الان حدود 8 هزار باشگاه ثبت نام کرده‌اند و نزدیک 20 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. برای هر نفر 16 میلیون تومان تسهیلات با بازپرداخت دو ساله در نظر گرفته شده است.

علی نژاد ادامه داد: هر باشگاه حداقل 6-5 نفر را دارد و این مبلغ عدد قابل توجهی می‌شود، اما بخشی از مشکلات را می‌تواند حل کند. بازگشایی‌های ما در اوایل خرداد خوب بود، اما این طور که می‌گویند در پاییز شرایط بدتر خواهد شد. گفته می‌شد در فصل گرما کرونا از بین می‌رود، به نظر من با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن شرایط بهتر می‌شود. 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای  وزارت ورزش در خصوص برگزاری لیگ‌ها گفت: در ورزش‌های پربرخورد تمرین و مسابقه ممنوع است. ما در شهرهای زرد و قرمز به برخی ورزش‌ها مجوز دادیم و آنها تمرین و مسابقه‌شان آزاد است. بحث هتلینگ خیلی مهم است، باید اتاق‌هایشان یک نفره باشد. برای فوتبال هم همین پروتکل‌ها مطرح شده است. 

وی ادامه داد: وقتی فوتبال می‌خواست شروع شود، خیلی‌ها مخالف بودند. ما بر اساس هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد کرونا مجوز دادیم. فدراسیون هم مصمم بود و علی‌الظاهر اتفاق بدی هم نیفتاده است. قدم بعدی برگزاری مسابقات با تماشاگر است. اجتماعات خطرناک هستند، ورود به ورزشگاه را می‌توانیم کنترل کنیم، اما خروج از ورزشگاه با امکاناتی که ما داریم مشکل است. باید وارد پاییز شویم و ببینیم شرایط چگونه است. کشورهای اروپایی شرایط بهتری نسبت به ما دارند. 

* از وزارت بهداشت برای کشتی درخواست مجوز کردیم

علینژاد در باره برگزاری مسابقات کشتی اظهار داشت: ما با توجه به هر رویداد تصمیم می‌گیریم، یک سال قبل از المپیک نمی‌توانیم خطر را برای ورزشکاران ایجاد کنیم. کشتی در آذر ماه مسابقات جهانی‌اش برگزار می‌شود. با وزارت بهداشت به همین خاطر نامه‌نگاری کردیم، فدراسیون جهانی فعالیت‌ها را تا آبان کنسل کرده، اما مصمم هستند. مسابقات جهانی را در آذر ماه برگزار کنند. از وزارت بهداشت درخواست کردیم به ما مجوز بدهد، هنوز مجوز نداده‌اند اما در حال رایزنی هستیم. با شرایط قرنطینه‌ای تمرین‌ها باید برگزار شود. ورزشکاران قبل از اردوها بای پی سی آر بدهند، اگر هم خارج شدند حتما باید تست پی سی آر بدهند. در آن دو هفته اردو هم کسی نباید برود یا بیاید تا مشکلی ایجاد نشود. 

*‌ اشتباه 40 ساله استقلال و پرسپولیس را در این دولت اصلاح می‌کنیم

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد ورود استقلال و پرسپولیس به بورس اظهار داشت: فرایند جدید واگذاری از اواخر مهرماه سال قبل شروع شد. جلسات متعددی داشتیم. امسال هم هر هفته یک یا دو حتی سه جلسه داشتیم. در این جلسات وزیر ورزش شرکت دارد. وزارت ورزش مصمم است این مسیر را طی کند. ان‌شاءالله اشتباه 40 ساله دو باشگاه را در این دولت اصلاح می‌کنیم و فکر می‌کنم باقیات و صالحاتی باشد. موانع و مشکلات فوق‌العاده زیادی در این راه وجود داشت و به همین خاطر بسیاری از دوستان کار را رها کردند و رفتند. 

علی نژاد ادامه داد: قصد داریم دو ورزشگاه حجازی و مرغوبکار را به نام استقلال و درفشی‌فر و شهدای گمنام را به نام پرسپولیس بزنیم. این کار در مرحله صدور سند است. باشگاه‌ها و هوادارانشان علاقمند بودند مالکیت داشته باشند. حرف‌های زیادی زده شد اما عمل وجود نداشت. مستنداتی در رسانه‌ها منتشر شد. باید از دولت مصوبه بگیریم تا ان‌شاء‌الله در مهرماه ورود به بورس را داشته باشیم. 

* دستگیری معاون پرسپولیس شروع مبارزه با فساد است

وی در مورد برخورد با مدیران متخلف در ورزش و فوتبال گفت: عزمی جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. وزیر ورزش در این مورد با وزارت اطلاعات نامه نگاری و از آنها درخواست کمک کرد. انصافا همکاران ما سربازان گمنام امام زمان(عج) فعالیت خوبی را آغاز کردند. هفته گذشته یکی از معاونان باشگاه‌ها دستگیر شد. این آغاز برخورد با مدیران و مسئولانی است که تخلف دارند و این اتفاق ادامه دارد. با مربیان، داوران، خبرنگاران و مدیران متخلف برخورد می‌شود. این کار را با همکاری نزدیک وزارت ورزش و وزارت اطلاعات پیش می‌بریم. 

علی نژاد افزود: هجمه‌های زیادی علیه ما ایجاد شده چون می‌‌بینند مبارزه با فساد جدی است. این دستگیری نشانه جدی بودن آن و همچنین شروع ماجرا است. 

وی تصریح کرد: این ماجرا تازه آغاز شده، در گذشته هم بازرسی کل کشور ورود کرده بود، کسانی که به هر شکلی تخلف کرده‌اند متناسب با آن تخلف با آنها برخورد می‌شود. البته تخلف با جرم تفاوت دارد، مدیران دو باشگاه معذوراتی داشتند، اما جرمی عملا اتفاق نیفتاده است. 

* فیفا قبول کرده مابقی طلب برانکو را پرداخت کند

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد پرداخت بدهی‌های استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این بدهی پرداخت شده، ان شاءالله مابقی هم پرداخت می‌شود و نگرانی نداریم. دو باشگاه به شرایط خوب خودشان برمی‌گردند. پرسپولیس 850 هزار یورو در هفته گذشته بدهی پرداخت کرده و این ادامه پیدا می‌کند. طلب سه دستیار برانکو و بخشی از طلب خود برانکو هم پرداخت شد. البته طلب او به خاطر بحث بانکی ممکن است طول بکشد. 5 درصد را باشگاه داده و مابقی را فیفا قبول کرده از طلب پرسپولیس بدهد. 

علی نژاد افزود: تخلفات سطوح مختلف دارد و در همه ابعاد است اما نباید به مدیران ورزشی اتهام بزرگ بزنیم. در همه اصناف متخلف وجود دارد و وزارت اطلاعات در همه ابعاد ورود کرده است.

وی در خصوص ورود به موضوع شرطبندی گفت: بررسی این موضوع هم شروع شده و قرار است کارگروهی شکل بگیرد.

برانکو ایستاد و کمک کرد اما رفتار استراماچونی فرق داشت

معاون وزیر ورزش در مورد اینکه هواداران استقلال معتقدند وزارت ورزش برعکس برانکو حمایت خوبی در ماجرای استراماچونی نداشت، عنوان کرد: ما کلا یک مجموعه دولتی هستیم و این دو باشگاه وابسته به وزارت ورزش هستند. مسئولیت ما در قبال هردو واحد است و اقداماتمان برای آن‌ها یکسان بوده است. برانکو و دستیارانش 1.5میلیون یورو طلب داشتند که پرداخت نشده بود. برانکو شخصیتش این بود که ایستاد و کمک و همراهی کرد.

* طلب استراماچونی کلا 200هزاریورو بود

وی ادامه داد: طلب استراماچونی کلا 200هزاریورو بود و اصلا عددی نبود. اما رفتار او فرق داشت. برای برانکو هم اتفاق خاصی نیفتاد. در حالیکه برای استراماچونی خود وزیر ورزش ورود پیدا کرد. رئیس بانک مرکزی ورود پیدا کرد. همه حاکمیت آمد که 200هزاریورو را به دست او برسانند تا مشکلی ایجاد نشود. وقتی که وزیرورزش در این مساله گذاشت و تضمین های شخص او خیلی بیشتر از چیزی بود که برای دیگران انجام شد. این دو باشگاه یکی اول و یکی دوم است. این نشان می دهد حال آن ها خوب است. هردو در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. دوسال پیش پرسپولیس به فینال رفت و استقلال هم به یک چهارم نهایی رفت. این نشان می دهد حال آن ها خوب است.

معاون وزیر ورزش در مورد تغییرات زیاد مدیریتی استقلال و پرسپولیس عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور متفاوت است. الان دلار 23هزار تومان شده، بخشی از هزینه های آن ها ارزی است.  همین مساله مشکل ساز شده است.

* در مورد پرسپولیس و استقلال نگرانی خاصی نداریم

وی در مورد اینکه آیا اعضای هیات مدیره برای تامین هزینه‌ها به استقلال و پرسپولیس می‌آیند گفت: بله، می آیند که کمک کنند اما می‌بینند نمی‌توانند ادامه بدهند و خودشان می‌گویند نمی خواهیم اینجا باشیم. اداره این دو باشگاه با توجه به شرایط اقتصادی خیلی سخت است. برخی عزیزان هم که سال ها مسئولیت داشتند این بار خیلی زود رفتند که نشان می دهد شرایط متفاوت است. سامانه هایی بودند که پول می دادند آن ها هم جمع شد. تامین منابع مالی کار را دشوار می کند اما اکنون وضعیت دو باشگاه پایدار است و نگرانی خاصی نداریم.

* مذاکره استقلال با اسکوچیچ قبل از فسخ قرارداد با صنعت نفت بود

علی نژاد در مورد اینکه گفته می‌شود قبل از حضور اسکوچیچ در تیم ملی مذاکراتی با استقلال انجام داده بود و به همین خاطر هواداران این تیم از وزارت ورزش گله مند هستند، گفت: آن طور که من شنیدم مذاکره‌ای شده بود اما نفت آبادان تمایلی به آن نداشت. بعد از چند ماه به این جمع‌بندی رسیدند که جدا شوند و توافق کردند. در زمان مذاکره با استقلال اسکوچیچ در صنعت نفت فعال بود. تیم ملی موقعی به سراغ او رفت که با صنعت نفت آبادان فسخ کرده بود. بدی‌های تیم‌ها برای ما می‌ماند و خوبی‌های آن برای افراد دیگر.

*‌ دوپینگ ووشو مربوط به مسابقات 2018 است نه 2017

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در مورد دوپینگی‌های رشته ووشو اظهار داشت: بعضی از رسانه‌ها سعی کردند قهرمانی تاریخی 2017 را به این مسئله ربط بدهند، در صورتی که این دوپینگ در مسابقات جهانی 2018 رخ داده است. ما برای اولین بار در سال 2017 قهرمان مسابقات جهانی شدیم که مسابقه اصلی ما است و جام جهانی مسابقه خیلی مهمی به حساب نمی‌آید. 

* در 13 سال حضورم در ووشو 318 تست دوپینگ گرفته شد

وی در مورد تفکیک قهرمانی‌های ووشو عنوان کرد: ما قهرمانی تالو و ساندا را تفکیک‌شده داریم. سه رنک جداگانه وجود دارد؛ ساندا، تالو و مجموع آنها. ما رنکینگ فدراسیون جهانی را منتشر کردیم. قهرمانی جهانی 2017 ما که در 2019 تکرار شد، ربطی به جام جهانی ندارد. وزارت ورزش به قهرمان جام جهانی پاداش نمی‌دهد و در واقع مسابقه غیررسمی حساب می‌شود. 

علی نژاد تصریح کرد: 318 تست دوپینگ در ایران و در 13 سالی که من مسئولیت ووشو داشتم گرفته شده، در کل این موارد کلا 13 تست مثبت داشتیم که 3.5 درصد می‌شود و عدد قابل توجهی نیست. در این میان سه مورد برای سال اولی است که من آمده بودم. قبل از آن مبارزه با دوپینگ خیلی معنا نداشت. در این 13 مورد هیچ قهرمان بزرگی نبود، حدود 120 تست دوپینگ هم بیرون از ایران از بچه‌های ما گرفته شد. این دو ورزشکار ما اولین ورزشکارانی هستند که در بزرگسالان قهرمان‌هایی بودند که بیرون از ایران مثبت شده بود. 

معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش در خصوص دوپینگ ادامه داد: بحث دوپینگ بر اساس نظام‌نامه وادا انجام می‌شود که آخرین ورژن آن برای سال 2015 است. سال 2021 آن هم دارد می‌آید. در فصل 14 بند سوم که در سایت فدراسیون جهانی هم موجود است، صراحتا عنوان شده هر کسی مسئولیت گرفتن تست را برعهده دارد، باید مسئولیت مدیریت نتایج را هم برعهده بگیرد. 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: