پایگاه خبری خانه فوتبال:

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی گفت: مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ریسک های مختلف را در قرارداد ویلموتس لحاظ نکردند.سعید فائقی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در باره محکومیت فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: دو روز پیش متوجه شدم تیم ملی سوریه حاضر نیست با ایران بازی دوستانه برگزار کند. این موضوع نشان می‌دهد فوتبال ما در بحث بین المللی تا چه اندازه ضعیف شده است که چنین تیمی بازی دوستانه با ایران را پس می‌زند.
وی افزود: سوریه از لحاظ سیاسی جزو هم‌پیمان‌های کشورمان است اما همین که چنین کشوری در ورزش خود با ما چنین رفتاری می‌کند، نشان می‌دهد در بحث بین المللی عقب افتاده هستیم. ضعف دیپلماسی ورزشی ما چنین حال و روزی را برای آن رقم زده است و به حدی ضعیف شده‌ایم که نمی‌توانیم از حق و حقوق خود دفاع کنیم.
معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: فوتبال ایران در محاکم بین المللی ورزشی ضعیف شده و از طرف دیگر در عقد قراردادها هم مشکلات زیادی دارد. در گذشته هم مربیان خارجی به ایران آمده‌اند و در زمان‌های مختلف مربیان مختلفی با ما همکاری کرده‌اند، اما در قرارداد آنها پیش بینی‌هایی می‌شد تا ورزش و فوتبال ایران در نقطه ضعف قرار نگیرد.
فائقی خاطرنشان کرد: در گذشته ریسک‌های قرارداد را بررسی کرده و سعی می‌کردیم این موضوع را به حداقل برسانیم. به صورت مثال می‌دانستیم احتمال دارد تیم بازیکنان ایرانی لژیونر مقابل نماینده ای از رژیم اشغالگر قدس قرار بگیرد، به همین دلیل با نظر کارشناسان حقوقی و بین المللی بندی را در قرارداد این بازیکنان می‌آوردیم که طبق آن با توجه به اعیاد و مراسم‌های مختلف، مربوط به کشور ایران این بازیکنان بتوانند در دو یا سه بازی فصل طبق انتخاب خودشان برای تیمشان بازی نکنند.

وی افزود: به همین دلیل راه بازی کردن ایرانی‌ها مقابل تیم‌های رژیم صهیونیستی بسته می‌شد و بازیکن ما وقتی قرار بود تیمش مقابل نماینده این رژیم به زمین برود، به مدیران باشگاهش می‌گفت من به دلیل بندی که در قراردادم آمده است، در این دیدار بازی نمی‌کنم. خود این موضوع یک ریسک در قرارداد است.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی توضیح داد: زمانی که قرارداد ویلموتس منعقد شد کشور ما در وضعیت تحریم بود و ما باید چنین ریسکی را در قرارداد پیش بینی می‌کردیم. باید به ویلموتس و وکلایش می‌گفتیم نمی‌توانیم در تحریم پول را به راحتی به حساب وی انتقال بدهیم. طرف قرارداد هم وضعیت ایران را می‌دانست و اگر حاضر بود قرارداد امضا کند باید این نکته را هم در نظر می‌گرفت که احتمال تأخیر در پرداخت حقوقش وجود دارد.

فائقی افزود:  باید این بند را در قرارداد می‌آوردیم تا در چنین روزی مصون بمانیم. اگر تحلیل ریسک کرده و این موضوع را به ویلموتس انتقال می‌دادیم امروز به چه کنم چه کنم نمی‌افتادیم. اولین کار یک مدیر در زمان انعقاد قرارداد باید تحلیل ریسک‌ها باشد. وی باید بداند چه ریسک‌هایی در باره قرارداد وجود دارد اما متاسفانه چنین کاری در قرارداد ویلموتس انجام نشد.

وی توضیح داد: بحث دیگری که باید به ویلموتس اعلام می‌کردیم؛ این بود که پول را در زمان مقرر به حسابت حواله می دهیم اما به دلیل تحریم ها احتمال تاخیر در واریز آن به حساب وجود دارد یا باید به فیفا می‌گفتیم پول ویلموتس را از محل مطالباتمان در این نهاد پرداخت کند بدون آنکه در زمان پرداخت تاخیری ایجاد شود.

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: باید تمام این شرایط را به اطلاع ویلموتس می‌رساندیم اما هیچ یک از این کارها را به موقع انجام ندادیم و عوارض کارهایی که نکردیم همین است که امروز باید  170-160 میلیارد تومان به وی بپردازیم.

فائقی در باره نقش وزارت ورزش در محکومیت فدراسیون فوتبال گفت: روزی که چنین بندی را در قرارداد لژیونرهایمان آوردیم، سازمان تربیت بدنی دفتری به نام دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی داشت که طبق تعامل با فدراسیون‌ها کارها را انجام می‌داد، این دفتر در کنار دفتر امور باشگاه‌ها و بخش خصوصی هم در وزارت ورزش قوی تر عمل می کنند. مدیران وزارتخانه و فدراسیون فوتبال باید به موقع و در زمان مناسب به فکر رفع مشکلات بودند تا اکنون چنین مشکلی پیش نیاید.

وی در باره این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی اعتقاد دارند در ماجرای قرارداد مارک ویلموتس یکی از مقصران اصلی مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان است، عنوان کرد: دستگاه های نظارتی بر اساس وظایف خود به پرونده ورود می‌کند و البته دو موضوع را هم در نظر می‌گیرند. باید مشخص بشود به صورت دقیق نقش انجمن فرهنگی ایران و هلند در عقد قرارداد ویلموتس چه بوده و چرا وزیر ورزش نامه این انجمن را برای فدراسیون ارسال کرده است. 

معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در ادامه خاطرنشان کرد:  اگر تخلف سلطانی فر احراز شود، نهادهای نظارتی اقدامات جدی انجام خواهند داد، اما فدراسیون مؤسسه عمومی غیردولتی است و برای خودش شخصیت مستقلی دارد. نهادهای نظارتی باید ابتدا عملکرد خود فدراسیون را بررسی کرده و گزارش خود را در اختیار وزارتخانه قرار بدهند. اگر وزارت ورزش تخلفی مرتکب شده این موضوع به نهاد رسیدگی به تخلفات دولت و ریاست جمهوری ابلاغ می‌شود و اگر مشخص شود شخص وزیر هم تخلف کرده باید عاملان این تخلف در دادسرا پاسخگو باشند.

فائقی درباره این که آیا عاملان قرارداد ویلموتس باید غرامت وی را از جیب خود پرداخت کنند، اظهار داشت: به هر حال ما محکوم شده‌ایم و این موضوع شامل جریمه و غرامت است. امیدوارم دوستان با پیگیری موضوع در دادگاه عالی ورزش پرونده را ببندند تا فوتبال ایران دچار عوارض بعدی نشود. در این پرونده فدراسیون محکوم شده و خودش باید غرامت ویلموتس را بدهد اما اگر فدراسیون فوتبال مغبون شده و با توصیه‌های وزیر ورزش این مربی را انتخاب کرده بحث به دادسرا می‌رود و برای متخلفان محکومیت و جریمه در نظر گرفته می‌شود.

وی توضیح داد:  این مسائل باید از طریق یک دادگاه صالح داخلی صورت بگیرد اما اکنون نمی‌توانیم بگوییم فلانی مقصر است و باید هزینه ویلموتس را بدهد. فدراسیون اکنون محکوم به پرداخت غرامت شده و برای جلوگیری از جریمه‌های بعدی باید این مبلغ را پرداخت کند، اما برای احقاق حق از دست رفته باید مسیرهای قانونی طی شود و هر کسی مقصر اصلی بود، ضرر و زیان را هم پرداخت می‌کند.

این مدیر ورزش کشورمان درباره این که ستاد تحریم با نامه مسعود سلطانی‌فر 2 میلیون یورو به فدراسیون فوتبال برای پرداخت مطالبات ویلموتس پرداخت کرده توضیح داد: در این پرونده شستا از فدراسیون شکایت کرده و اموال این مجموعه توقیف شد. زیرا مسیر هم همین است. فدراسیون پول را گرفته و آن را هزینه کرده است، سلطانی فر برای مقصر شدن نیاز به حکم قضایی دارد و اگر این حکم صادر شود وی هم محکوم به پرداخت است.

فائقی در باره این که آیا می‌توان به تغییر رأی پرونده مارک ویلموتس در دادگاه عالی ورزش امیدوار ماند، گفت: اگر ما یک وکیل وارد به امور بین المللی داشته باشیم، می‌توانیم به تغییر رأی امیدوار باقی بمانیم. همه شرایط ایران را در مسائل بین المللی می‌دانند و در حال حاضر نمی‌توانیم پول ویلموتس را به موقع پرداخت کنیم. اگر در حالت عادی فدراسیون پول مربی را نمی داد وی می‌توانست چنین پولی را از فدراسیون بگیرد، ‌کشور اما اکنون کشور ما در شرایط عسر و حرج است.

وی ادامه داد: نمی‌دانم بند فورس ماژور در قرارداد ویلموتس آمده که بگوییم به دلیل تحریم نمی‌توانیم پول را به حساب وی انتقال بدهیم یا خیر. اگر چنین بندی آورده باشیم می‌توانیم از قرارداد دفاع کنیم. منتها باید از وکیل مسلط استفاده کنیم. نگرانی اصلی ما این است که مدیران ورزش ایران نمی‌توانند از عهده مسائل جهانی بربیایند. آنها باید روی موارد مختلف بین المللی تسلط داشته باشند و در این بزنگاه‌ها از حق کشورمان دفاع کنند اما چنین موضوعی فراموش شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: