پایگاه خبری خانه فوتبال:

این روزها با توجه به اتمام فصل فوتبالی بحث قراردادهای بازیکنان فوتبال داغ است؛ برخی بازیکنان با جدا شدن از تیم‌های سابق خود در راه تیم‌های جدید هستند و برخی دیگر در مسیر تمدید قرارداد، اما موضوع مهمی در این بین جسته و گریخته مطرح می‌شود؛ ارقام نجومی است که از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و برخی بازیکنان بابت قراردادهایشان از باشگاه‌ها طلب می‌کنند، ارقامی که به هیچ عنوان با ماهیت نه چندان حرفه‌ای فوتبال ما سازگاری ندارد.

شاید جدیدترین و برجسته‌ترین نمونه این درخواست‌ها بحث مهدی ترابی با باشگاه پرسپولیس باشد که حسابی در رسانه‌ها و میان مردم سر و صدا به پا کرد. درخواستی که ترابی و مدیر برنامه‌هایش در آن ادعا کرده‌اند این بازیکن پیشنهادی یک میلیون دلاری از یک تیم قطری دارد و اگر باشگاه پرسپولیس حاضر شود نیمی از این مبلغ را (یعنی پانصد هزار دلار) برای دو فصل به وی بپردازند حاضر به تمدید است. البته این تنها نمونه‌ای از خروار است و در سایر تیم‌ها نیز از این دست پیشنهادات به وفور یافت می‌شود که شاید خیلی از آنها حتی رسانه‌ای هم نشود.

اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که چه اتفاقی افتاده که ترابی که قراردادی سه میلیاردی با پرسپولیس داشته، اکنون دنبال ۱۳ میلیارد است؟ در حالی که حتی گفته می‌شود پیشنهاد اولیه وی به باشکاه ۱۹ میلیارد تومان بوده است.

علی علیپور نیز در حالی تقاضای قرارداد ۱۰ میلیاردی می‌کند که قرارداد قبلی وی با این باشگاه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

علی کریمی دیگر بازیکنی است که درخواستی نجومی از باشگاه استقلال داشته است. وقتی چند ماه قبل باشگاه بحث تمدید قرارداد را با وی مطرح می‌کند، او درخواستی ۱۱ میلیاردی به باشگاه ارائه می‌کند.

هیچ کس منکر توانایی‌ها و کیفیت بالای این بازیکنان نیست، اما آیا واقعاً فوتبال ما اینقدر حرفه‌ای شده است که برخی بازیکنان چنین درخواست‌های نجومی را مطرح می‌کنند؟

البته موضوع جالب‌تر درخواست قرارداد دلاری برخی بازیکنان مطرح‌تر از مدیران عامل باشگاه‌ها که نور علی نور است.

بنظر می‌رسد بازیکنان داخلی خود را با بازیکنان خارجی نظیر دیاباته و اوساگونا مقایسه می‌کنند. اوساگونا برای نیم فصل که در مجموع شاید ۵ - ۶ بازی هم برای پرسپولیس انجام نداده است چیزی حدود سه میلیارد خواهد گرفت و شاید این ذهنیت در بازیکنانی نظیر ترابی، علیپور و کریمی به وجود آمده است که چه چیزی کمتر از خارجی‌هایی نظیر اوساگونا دارند.

اینکه دلیل ارقام نجومی که خارج از چارچوب مطرح می‌شود چیست و چرا اینقدر فوتبال ما افسار گسیخته شده است، سوالی است که نیازمند واکاوی از سوی مسئولان و متولیان فوتبال و ورزش است، اما آیا واقعاً فوتبال ما اینقدر حرفه‌ای شده است که برخی بازیکنان چنین درخواست‌های نجومی را مطرح می‌کنند؟

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: