پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

امکان برگزاری بازی در شرایط مختلف آب‌وهوایی، بهبود مهارت‌های فنی مانند کنترل توپ، تصمیم‌گیری و حفظ توپ، تصمیم‌گیری سریع‌تر در فضایی کوچک‌تر، تمرین بیشتر و افزایش مهارت بازیکنان از مزایای فوتسال به شمار می‌روند. این مزایا حتی برای حرفه‌ای‌های این بازی هم اهمیت فراوانی دارد؛ به‌طوری که برای کسب چنین مزایایی، بازی سالنی را هم در تمریناتشان می‌بینیم.

به همین دلایل است که می‌گوییم اگر می‌خواهید فوتبال بازی کنید، قوانین را نیز بدانید. دانستن این موارد نه‌تنها در زمان بازی، بلکه در در حین خرید توپ فوتبال یا کفش فوتسال نیز باعث می‌شود تا درست انتخاب کنید. اگر شما نیز قصد بازی و خرید تجهیزات آن را دارید؛ ادامه‌ی مطلب می‌تواند کمکتان کند. در ادامه به بررسی چنین تفاوت‌هایی در زمین، کفش و حتی خرید توپ فوتبال با نمونه‌های سالنی می‌پردازیم.

تفاوت‌های فوتسال و فوتبال

بازی سالنی به‌خاطر داشتن شرایط متفاوتی چون اندازه‌ی زمین، قوانین متفاوتی هم دارد. در واقع چنین اختلاف‌هایی شروعی برای نوعی بازی، با قوانین جدید شده است. این تفاوت را مخصوصا در در زمان خرید توپ فوتبال و کفش آن با کفش فوتسال هم می‌بینیم.

2

1. ابعاد زمین

ابعاد زمین بازی فوتسال بسیار کوچک‌تر از زمین فوتبال است. زمین فوتسال طولی از 38 تا 42 متر و عرضی بین 20 تا 25 متر دارد؛ درحالی‌که در زمین فضای باز طولی بین ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرضی بین ۴۵ تا ۹۰ متر را مشاهده می‌کنیم. این امر نشان می‌دهد که دروازه‌ها نیز در این دو زمین از اندازه‌های متفاوتی برخوردارند. حال با یک حساب سرانگشتی، حین خرید توپ فوتبال برای این دو زمین نیز باید اندازه‌ای متفاوت در نظر بگیریم.

2. تعداد بازیکنان

فضای کوچک‌تر، وسعت کمتری برای بازیکنان و حرکت توپ فوتبال ایجاد می‌کند؛ بنابراین طبق اصول تعداد بازیکنان باید کم شود. تعداد بازیکنان فوتسال از فوتبال کمتر است. این یعنی فوتسال سریع‌تر و با شدت بیشتری بازی می‌شود.

3. سطح بازی

بازیکنان فوتبال در فضای باز و روی چمن یا چمن مصنوعی به رقابت می‌پردازند. این در حالی است که در فوتسال روی سطوح سخت و گاهی چمن مصنوعی بازی می‌شود. مسلما در چنین شرایطی انتخاب کفش فوتسال از اهمیت فراوانی برخوردار است.

3

4. زمان بازی

بازی‌های فوتبال در فضای باز طولانی‌تر هستند و از دو نیمه‌ی 45دقیقه‌ای در مقابل دو نیمه‌ی 20دقیقه‌ای در فوتسال تشکیل می‌شوند.

5. مزایای متفاوت

البته مزایای این انواع فوتبال به یک مورد ختم نمی‌شود؛ ولی در کل بازی در فضای باز باعث بهبود تناسب اندام و بازی داخل سالن به‌دلیل توقف‌های کمتر در طول بازی، در بهبود سرعت تاثیر دارد.

6. کفش فوتسال در مقایسه با کفش فوتبال

در فضای باز، بازیکنان کفش‌هایی با میخ‌هایی روی زیره می‌پوشند؛ درحالی‌که برای بازی داخل سالن، کفش فوتسال پیشنهاد می‌شود. میخ‌های قرارگرفته در زیره‌ی کفش باعث فرورفتن آن به چمن و چمن مصنوعی می‌شوند. این امر باعث جلوگیری از سُرخوردن بازیکن خواهد شد و در حکم نگهدارنده‌ای به ثبات بیشتر پاها در حین بازی کمک می‌کند. البته این گروه خود از تنوع فراوانی برخوردار هستند، تا جایی که برای زمین‌های مختلف و بازیکنان در پست‌های مختلف، نمونه‌های فراوانی در بازار ارائه می‌شود.

در مقابل کفش فوتسال قرار نیست در زمین نرمی استفاده شود و به همین دلیل قراردهی چنین قابلیتی اوضاع را بدتر هم می‌کند. سرعت مهم‌ترین نکته در این بازی است و به همین دلیل کفش فوتسال را سبک می‌سازند. از طرف دیگر با وجود سرعت بیشتر باید بر حرکات خود مسلط باشید و بتوانید سریع تغییر مسیر دهید. این باعث می‌شود تا کفش فوتسال را با ساختار و مواد خاصی تهیه کنند که از طرفی توپ را کنترل کند و از طرف دیگر قابلیت چنگ‌زنی خوبی با زمین بیابد.

7. خرید توپ فوتبال در مقایسه با توپ فوتسال

توپ فوتسال نسبت به انواع زمین باز وزن بیشتری دارد؛ زیرا زمین کوچک‌تر و سفت‌تر است. این بدان معناست که توپ در چنین شرایطی با برخورد به زمین و پای فوتبالیست سرعت و جهش بیشتری می‌گیرد. پس اگر توپ سبک‌تر تهیه شود کمتر می‌بینیم که بازیکنی آن را در اختیار بگیرد.

از طرف دیگر با توجه به کوچکی زمین، عادی است که چنین توپی کوچک‌تر هم تهیه شود. به همین دلیل، حین خرید توپ فوتبال، آن را با اندازه‌ی 5 و انواع سالنی را با اندازه‌ی 4 در بازار می‌یابید.

4

البته این نکته هم گفتن دارد که توپ‌های فوتسال در سه سایز 2، 3 و 4 تهیه می‌شوند. اندازه‌های کوچک‌تر کنترل بهتری به شما می‌دهند و شماره‌ی این سه اندازه با توجه به سن بازیکنان تعیین خواهد شد. در کل نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم هر سایز برای چه سنی است؛ چون سن فقط گزینه‌ای برای تعیین ساختار بدنی به شمار می‌رود. با این اوصاف و به‌طور حدودی سایز 2 برای سنین 7 سال به بالا، سایز 3 برای سنین 8 تا 12 سال و سایز 4 برای سنین 13 سال به بالا استفاده می‌شود.

در نهایت هم باید بگوییم که تفاوت‌های این بازی در زمین‌های داخل سالن و فضای باز به همین جا ختم نمی‌شود. از نوع پرتاب و تعداد خطاها گرفته تا تعداد تعویض‌ها و کارت‌ها همه و همه با توجه به نیاز از بازی اصلی به بازی سالنی تغییر کرده‌اند.

مخلص کلام

بازی فوتسال نوع مشابه فوتبال در سالن به شمار می‌رود که با ورژن اصلی تفاوت‌های فراوانی دارد. در هر روش قوانین مختلفی می‌بینیم که هر کدام با توجه به ساختار زمین و شرایط آن وضع شده‌اند و این دو سبک را از یکدیگر متفاوت می‌کنند. اما آنچه واضح است، تمام قوانین برای بهبود کیفیت بازی و رسیدن آن به حداکثر هیجان و نشاط است. با این اوصاف بد نیست که در زمان بازی از آن‌ها بیشتر بدانید. به این ترتیب حتی در زمان خرید توپ فوتبال یا کفش فوتسال هم دچار اشتباه و سردرگمی نخواهید شد.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: