پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی باور نکردنی. یارانه نقدی از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه نقدی قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت می شود. یارانه نقدی هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی ندارد.

یارانه 200 هزارتومانی رئیسی به سرپرستان خانوار

​پس از واگذاری اختیار حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰تومانی به دولت توسط مجلس، حال مسئولان دولتی اعلام می‌کنند هنوز زمان حذف این یارانه مشخص نیست و گفته می‌شود دولت هنوز درباره روش بازتوزیع آن به اجماع نرسیده است.

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئیسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

در شرایطی که دولت هنوز برای حدف ارز ۴۲۰۰تومانی و روش بازتوزیع یارانه آن تصمیمی نگرفته است، یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر لزوم حذف این رانت، از بهترین شیوه پرداخت یارانه آن به عموم جامعه گفت.

پس از واگذاری اختیار حذف یا حفظ ارز ۴۲۰۰تومانی به دولت توسط مجلس، حال مسئولان دولتی اعلام می‌کنند هنوز زمان حذف این یارانه مشخص نیست و گفته می‌شود دولت هنوز درباره روش بازتوزیع آن به اجماع نرسیده است.

در همین رابطه، زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: ارز ۴۲۰۰تومانی ناکارایی زیادی داشته است؛ هم به تولید داخل آسیب زده، هم موجب رانت و فساد شده و کسری بودجه شدید و تورم زیادی داشته است و هم حساب و کتاب بانک مرکزی را خراب کرده است و در مجموع باید حذف شود و غیر از حذف نمی‌توان کاری کرد و حرفی زد.

وی ادامه داد: کالاهایی که ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کنند و تعدادشان خیلی کم است و با احتساب گندم، ۶ قلم کالا می‌شوند. هرچند به مرور از ۲۱کالایی که در سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰تومانی دریافت می‌کردند تعدادی حذف شده که خب افزایش قیمت خود را تجربه کردند اما این ۶ قلم هم که حذف نشده در صورت حذف، افزایش قیمتی خواهند داشت.

این کارشناس افزود: هر چند این افزایش قیمت، متناسب با ما به التفاوت ارز ۴۲۰۰تومانی و آزاد نخواهد بود و ۴برابر نمی‌شود؛ زیرا بخشی از کالاهای نهایی این‌ها مثل روغن و مرغ و .. بخش زیادی از افزایش قیمت خود را تجربه کردند و اگر حذف شود افزایش قیمتشان کمتر خواهد بود؛ اما باز هم روی گروه‌های پایین درآمدی اثرگذار خواهد بود و نیاز به حمایت دارند.

به گفته کاویانی، درحال حاضر به واسطه ارز ۴۲۰۰تومانی به گروه‌های بالای درآمدی یارانه داده می‌شود، چون مصرف بیشتری دارند.

این کارشناس ادامه داد: حال که این قصد وجود دارد که این یارانه حذف شود، دولت اگر بخواهد تمام آن را یارانه بدهد اثر تورمی که پیش از این داشته را ایجاد خواهد کرد و ما می‌خواهیم در اثر این حذف بخشی از این کسری بودجه پوشش داده شود تا تورم کنترل شود.

کاویانی افزود: اما آن بخش دیگر به نظر من لازم است در ۲ یا ۳ سطح توزیع شود؛ اول اینکه تمام یارانه‌های نقدی که در حال حاضر پرداخت می‌شود با این یارانه جدید تجمیع شده و در یک نوبت پرداخت شوند و به بخش زیادی از جمعیت حدود ۶۰ میلیون نفر پرداخت کنیم که تمام این یارانه‌ها با هم به حدود ۲۰۰هزارتومان می‌رسد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: البته نباید اینگونه باشد که بگوییم یک میزان مشخص معادل ارز ۴۲۰۰تومانی می‌دهیم؛ باید یک یارانه همگانی باشد که یارانه‌های قبلی هم با آن تجمیع شوند و به ازای هر فرد برای حدود ۶۰میلیون نفر پرداخت شود. اگر دولت بخواهد این کار را بکند حتما باید نقدی باشد زیرا اصلا نمی‌شود از دو سوم جمعیت کشور حمایت کالایی کرد و این کار باعث یک زنجیره گسترده ای می‌شود که دولت خودش توزیع کننده و وارد کننده و تضمین کننده وجود کالاها در فروشگاه‌ها خواهد بود و یک رانتی در شبکه توزیع به وجود خواهد آمد و در نهایت شدیدتر دچار همان دردسرهای ارز ۴۲۰۰تومانی خواهیم شد.

به گفته کاویانی، ما الان با کمبود کالا مواجه نیستیم بلکه مشکل پایین بودن قدرت خرید در مردم است و باید نقدی حمایت شود.

وی در رابطه با اینکه آیا این حمایت کافی خواهد بود؟ گفت: ما یک سری گروه‌های خیلی پایین جامعه داریم که حتی با این سطح از پرداخت نقدی هم می‎دانیم مشکل تامین کالاهای اساسی و حتی سو تغذیه دارند که برای مثال چیزی حدود یک دهک از جامعه یعنی ۸ الی ۱۰میلیون نفر خواهند شد. دولت برای اینکه مطمئن باشد که پولی که پرداخت می‌کند صرف تامین کالاهای اساسی خواهد شد، مازاد بر پرداخت نقدی می‌تواند از این افراد فقط به صورتی که کالاهای اساسی قابل خرید باشد حمایت کند و چون جمعیت این گروه کم است تقاضای بازار را تغییر هم نمی‌دهد.

کاویانی در پایان اشاره کرد: در این زمینه باید سیاست‌هایی اعمال شود که اخیرا وزارت رفاه هم طرح هایی مطرح کرده که منابع زیادی هم نمی‌خواهد مثل حمایت از کودکان سوء تغذیه‌ای یا  کودکان بازمانده از تحصیل که گروه‌های خیلی خاصی معطوف به کودکان را مورد هدف قرار می‌دهد و برای مثال حداقل ۱۰هزارمیلیاردتومان منابع لازم دارد که در مقایسه با یارانه ارز ۴۲۰۰تومانی قابل توجه نیست و با هزینه کم کارایی بسیاری دارد.

منبع: اقتصاد آنلاین

مصوبه جدید واریز یارانه نقدی جذاب

براساس تصمیم نمایندگان مجلس، برخی خانواده‌ها در سال جدید یارانه ۶۸۲هزار تومانی دریافت خواهند کرد.

 از روزی که موضوع حذف ارز ترجیحی مطرح شده است، خانواده‌ها منتظر یارانه جدید هستند؛ حال بالاخره تکلیف ارز ترجیحی مشخص شده و این ارز به نوعی حذف نشده است؛ براساس تصمیم نمایندگان ارز ترجیحی حذف خواهد شد اما در ازای آن برای کالاهای اساسی کالابرگ اختصاص می‌یابد؛ در نتیجه نیازی به یارانه جدید نیست؛ اما نمایندگان در قانونی دیگر مصوب کردند که برخی از خانوارها یارانه‌شان سه برابر شود؛ البته مشخص نیست منظور از این یارانه، یارانه نقدی است یا معیتشی یا هر دو یارانه.

اما تصمیم جدید مجلس چیست؟

نمایندگان در نشست علنی (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (ب) و (ج) تبصره ۱۴ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس بند (ب) تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان مکلف است حداکثر ظرف سه(۳) ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه بگیر از طریق شاخص ها و اطلاعات و داده های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد اقدام نماید، شناسایی و دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام می گیرد.

یارانه جدید در انتظار چه کسانی است؟

براساس این قانون، خانواده‌هایی که حداقل سه فرزند دارند و فرزندانشان نیز هنوز تحت تکلف هستند، یارانه ۳برابری دریافت می‌کنند؛ اما نه همه خانواده‌ها؛ وزارت رفاه موظف شده تا خانوارهای کشور را دهک‌بندی کند و به ۴دهک ابتدایی، یارانه ۳برابری دهد؛ البته حتی مشخص نیست این دهک‌بندی بر چه اساس انجام خواهد گرفت؟ قطعا با انجام این دهک‌بندی، وضع معیشتی دهک‌های اول تا چهارم بهبود خواهد یافت و دهک‌های پنجم و... به دهک‌های پایین‌تر راه می‌یابند؛ در هر حال اگر منظور از این یارانه، یارانه نقدی باشد، خانواده‌هایی که در لیست ۴دهک اول وزارت رفاه قرار می‌گیرند، مشمول یارانه ۳برابری خواهند شد که مبلغ آن حدود ۶۸۲هزار تومان می‌شود.

واریز یارانه نقدی بحساب سرپرستان خانوار

ایران در شرایط فعلی شاهد پرداخت دو یارانه به شهروندانش است. یارانه نقدی ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی که از سال ۱۳۸۹ با هدف جبران افزایش قیمت حامل‌های انرژی و اقلام در اختیار دولت پرداخت شد و یارانه معیشتی که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار تومان و برای خانوار ۵ نفره ۲۰۵ هزار تومان است.

یارانه معیشتی به جمعیتی در حدود شصت میلیون نفر پرداخت می‌شود و شمار مشمولان یارانه نقدی طبق محاسبات صورت رفاه برابر با ۷۴ میلیون نفر است .

 بر این اساس مجلس شورای اسلامی خواستار آن است که یارانه نقدی برای سه دهک با جمعیتی در محدوده ۲۳ میلیون نفر حذف شود اما چرا تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است؟

دولت یازدهم و دوازدهم تلاش گسترده‌ای را برای حذف یارانه برخورداران در دستور کار قرار داد اما با مقاومت جدی منتقدانش که امروز پیگیر حذف یارانه‌ها هستند روبرو شد .

در سال‌های گذشته نیز در قالب بودجه‌ای سنواتی مجلس دولت را ملکف می‌کند نسبت به حذف یارانه برخورداران اقدام کند اما همواره تکمیل نبودن فهرست پایگاه‌های اطلاعاتی و امکان بروز خطا سبب شده است چنین مصوبه‌ای امکان اجرا نداشته باشد .

 البته پیش از این دولت دوازدهم به حذف بسیاری از یارانه‌بگیران از این فهرست اقدام کرد اما جمعیتی که در این راستا با حذف یارانه روبرو شدند، در حدی و اندازه‌ای نبود که بتواند مشکل را برطرف کند .

یارانه نقدی در این سالها به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خیلی از خانوارهای کم درآمد بوده است و از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد این طرح اجرا شد. یارانه نقدی برای هر فرد 45 هزارتومان در نظر گرفته شده است . در رابطه با یارانه نقدی در این مدت اخیر اخبار زیادی منتشر شده که هنوز عملی نشده است.علاوه بر یارانه نقدی، یارانه معیشتی هم به بعضی از خانوارها تعلق میگیرد.کارشناس اقتصادی گفت: کشور برای رفع فقر با دادن یارانه موفق نبوده است چرا که با رشد منفی در اقتصاد مواجهیم و در این شرایط چیزی که باید فقر را حل کند یارانه نیست.نرخ جدید یارانه نقدی در سال آینده. افزایش یارانه نقدی برای دهک های پایین. چه کسانی از حذف یارانه نقدی سود میبرند؟ کسانی که مشمول یارانه نقدی هستند مشخص شدند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  یکی از سیاست‌های رفع فقر مطلق، رفع فقر غذایی است و ما تلاش می‌کنیم در کارخانه‌های تولید مواد غذایی به ویژه صنایع شیر ایران پگاه که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد با کاهش قیمت و افزایش کیفیت در مسأله رفع فقر غذایی نقش داشته باشیم گفت:بر اساس دستور رئیس‌جمهور، برای شب عید نیازمندان یک بسته غذایی طراحی شده است که ما تصمیم‌گیر هستیم اما باید سازمان برنامه و بودجه به جمع‌بندی برسد و از سوی مقامات ذی‌ربط اعلام می‌شود.

وی در مورد کم و کیف طراحی بسته غذایی گفت: خبرهایی در راه است اما مقامات ذی‌ربط بعد از تصمیم‌گیری نهایی به زودی اعلام می‌کنند اما در قالب بسته‌های معیشتی غذایی، این بسته‌ها به افراد نیازمند پرداخت می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد:‌ ما در زمینه طراحی سبد غذایی تصمیم‌ساز هستیم اما خود وزارت کار پولی در اختیار ندارد و باید منابع آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است.ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم.

عبدالملکی همچنین در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود./تسنیم

یارانه کالا، گندم و دارو نقدی است؟

نکته اساسی درباره واریز یارانه‌ها در سال آینده یارانه ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی برای تامین کالاهای اساسی، یارانه ۷۰ هزار میلیارد تومانی برای دارو و یارانه ۷۱ هزار میلیارد تومانی گندم است.

براساس اظهارات قبلی نمایندگان قرار است یارانه کالاهای اساسی به صورت نقدی یا کارت خرید کالا در اختیار خانوارها قرار بگیرد. نمایندگان می‌گویند تا زمانی که دولت زیرساخت لازم را فراهم کند باید آن را به صورت نقدی پرداخت کند و پس از آن باید بن کارت خرید کالا به خانوارها بدهد.

اما احتمالا یارانه خرید دارو و گندم به صورت یارانه پنهان در اختیار مردم قرار بگیرد. یعنی به جای این که قیمت‌ها افزایش یابد و مردم یارانه بیشتری دریافت کنند، دولت این یارانه را به تولید کننده می‌دهد.

به جز یارانه نقدی و معیشتی، روش اجرای یارانه کالاهای اساسی، گندم و دارو به صورت قطعی مشخص نیست و امکان دارد اظهارات دولتی‌ها و مجلسی‌ها در مرحله اجرا تغییر کند.

ادغام دو یارانه نقدی و معیشتی

در حال حاضر یک خانواده چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ دریافت می‌کند و ۱۷۳ هزار تومان نیز یارانه معیشتی بنزین می‌گیرد که در مجموع حدود ۳۵۰ هزاز تومان است.

در بودجه یارانه نقدی دو نکته وجود دارد که نشان می‌دهد دولت به دنیال ایجاد تغییر در برنامه پرداخت یارانه‌هاست. از یک طرف بودجه دو یارانه ادغام شده و از سوی دیگر دولت فوریت سه ماهه برای حذف سه دهک از یارانه‌بگیران در نظر گرفته است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است

احتمالا قصد دولت این است که این دو یارانه را در هم ادغام کند. با پرداخت ماهانه ۳۵۰ هزار تومان یارانه نقدی و معیشتی به صورت یکجا، حدود ۴۵۰ هزار تومان از کل یارانه‌ای که معاون اقتصادی رئیس جمهور گفته باقی می‌ماند که به گفته او به صورت بن خرید کالا در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد.

مبلغ کوپن خرید کالا کمتر از قیمت۱۰ کیلو برنج ایرانی است، احتمالا یک خانوار چهار نفره با کوپن ۴۵۰ هزار تومانی بتواند چند کیلو مرغ و چند کیلو برنج بخرد.

یارانه معیشتی چیست؟

یارانه نقدی برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه مطرح شد. یارانه نقدی در سال های بعد از سبد خانوارهای پولدار حذف شد. با قول هایی که رئیسی داده است یارانه نقدی در دولت جدید با تغییراتی همراه خواهد شد.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است، اما نکته اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوار‌هایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

​در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوار‌هایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآورد‌ها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: