پایگاه خبری خانه فوتبال:

نصب پلاک سوم بر روی خودروها مزایای بسیاری دارد گرچه اجرای آن قانونی است ولی اجرای آن از سال ۸۴ به تعویق افتاده است. پلاک سوم در قالب دو چیپ یکی روی پلاک و دیگری پایین شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که اطلاعات VIN و سایر اطلاعات خودرو و مالک به صورت یکپارچه، در یک حجم مشخص (۳۰ تا ۹۰ کیلوبایت)، در آنها گنجانده می‌شود.
اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دستگاه هایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این کار در شناسایی خودرو های سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت‌ها ثابت شود در حالی که در شرایط کنونی ملاک اصالت خودروها پلاک خودرو است در صورتی که با اجرایی شدن قانون پلاک سوم سایر مشخصات اتومبیل در دست افزارهای شهربانی نشان دیتا می‌شود و شهربانی می‌تواند سرقتی بودن اتومبیل را پناه دادن کند.

صفر تا صد اجرای قانون «پلاک سوم» خودرو بعد از ۱۷ سال

سردار سیدکمال هادیانفر در گفت و گو با خبرنگاران از اجرای این طرح پس از ۱۷ سال خبر داد و گفت: پلاک سوم همان پلاک الکترونیکی است که در اصل مشابه یک چیپ بوده و با برچسب می‌توان بر روی بدنه اتومبیل (روی شیشه خودرو) نصب کرد.

وی افزود: تخلفاتی مانند خودروهای سرقتی، خودروهای تحت تعقیب با نصب پلاک سوم به سرعت مشخص می‌شوند و به این شکل می‌توان به راحتی اصالت خودرو را بررسی کرد.

اطلاعاتی از قبیل نوع، مدل و رنگ خودرو و شماره شاسی و عدد موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در پلاک سوم وجود داردرئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال ۸۴ تصویب شده است، ولی در چند سال اخیر اجرایی نشده و به آن اهمیتی داده نشده است، اظهار داشت: پلاک سوم الزام قانونی دارد که باید حتماً اجرایی شود. همانطور که گفتم این پلاک باید از داخل شیشه زیر آئینه از جلو و عقب خودرو نصب شود.

خودرو

هادیانفر تصریح کرد: اطلاعاتی از قبیل نوع خودرو، مدل خودرو، رنگ اتومبیل و شماره شاسی و شماره موتور و اطلاعات کد ملی مالک و غیره در این پلاک وجود دارد که پلیس می‌تواند با دست افزارهایی که در دست دارد، همگی این اطلاعات را از روی این پلاک اخذ کند.

وی با اشاره به مزایای پلاک سوم، خاطرنشان کرد: بعضی از رانندگان شکایت می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را رسیدگی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد.

رئیس شهربانی راهور گفت: افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این شغل نیازی نیست و افسر می‌تواند کناره خیابان با دست افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.

هادیانفر تأکید کرد: فک و نصب پلاک فیزیکی وابستگی ارزی دارد که با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان این برگزیدن را قطع کرد چرا که دیگر نیازی به پلاک فیزیکی نیست.

خودرو

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این تراشه‌ها و پلاک‌های سوم در ایران تولید می‌شود یا خیر؟ گفت: بخش زیادی از فناوری این پلاک‌ها ایرانی است و تنها برای قسمتی از مدار این پلاک باید بومی سازی اتمام شود.

رئیس پلیس راهور اظهار داشت: برخی از شرکت‌های دانش بنیان در این مورد با پلیس همکاری دارند تا بتوان تولید پلاک سوم را صد درصد داخلی کنند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۵ میلیون پلاک جابجا می‌شود، بیان کرد: پلاک‌هایی که دیگر استفاده نمی‌شود پس از یک سال در دستگاه خرد کن ریخته می‌شود و اتلاف انرژی را به همراه دارد. با پلاک سوم سایر شاهد این اتفاقات نیستیم.

هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان پلاک سوم در کشور اجرا و الزامی می‌شود، گفت: آزمایش‌های مربوط به این پلاک در شهرک آزمایش اتمام شده است. مصوبات و مجوزهای لازم هم از فرمانده انتظامی کل کشور دریافت شده است. تلاش میکنیم تولید پلاک سوم را در نیمه نخست ۱۴۰۱ آغاز کنیم.

رئیس پلیس راهور گفت: البته در ابتدا باید تعدادی پلاک سوم را وارد کنیم و زمانی که تولید داخلی مدار آن تکمیل شد، این پلاک‌ها را بکار میبریم.

دانش بنیان‌ها می‌توانند ساخت پلاک سوم را بومی کنند

قانون نصب پلاک سوم سال‌هاست که تصویب شده ولی اجرا نشده است. این قانون به هدف آسانی اغلب در تشخیص خودروهای سرقتی و اخذ سریع اطلاعات بیشتر در ارتباط با هر اتومبیل به کمک پلیس راهور خواهد آمد. قرار بود این پلاک از آبان ماه ۱۴۰۰ بروی خودروهایی که به تازگی پلاک می‌شوند و یا پلاک آنها جایگزینی می‌گردد نصب شود که الی به امروز اجرایی نشده است.

بر اساس اعلام کارشناسان، بومی کردن این پلاک‌ها ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ساخت قسمتی از مدار را طلب می‌کند؛ در سالی که شعارش «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» است انتظار می‌رود تا با اطلاع رسانی از اهمیت و اجرای قانون «پلاک سوم» برای شرکت‌های دانش بنیان آنها را به سرمایه گزاری و فعالیت در این زمینه ترغیب کنند؛ تا هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود و هم افتخار تولید پلاک‌های سوم به دیگر افتخارات ایران اضافه شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: