پایگاه خبری خانه فوتبال:

قیمت خودرو باورنکردنی است. این تغییرات در محصولات ایران خودرو بیشتر محسوس بود.قیمت خودرو سوال برانگیز است.قیمت خودرو مصرف گنندگان را گیج کرده است. قیمت خودرو دوباره بی ثبات شده.قیمت خودرو مردم را به خودرو دارشدن ناامید کرده است

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت که سیزده‌به‌در خود را در کارخانه خودروسازان به سر برد، از تولید یک‌ میلیون‌ و ۶۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ و حذف قرعه‌کشی خودروسازان گفته است و از آن سمت محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان همگن هم دیروز از چشم‌انداز نزولی قیمت خودرو گفت، اما آیا این وعده‌ها عملی می‌شود؟

‌رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آبان سال گذشته توییتی نوشته و وعده داده که قیمت خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ ارزان می‌شود، اما روزی که فاطمی‌امین این وعده را داد قیمت پراید ۱۳۱ حدود ۱۴۰ میلیون تومان بود و از آن روز تا پایان سال گذشته قیمت پراید ۱۳۱ حدود ۳۰ میلیون تومان گران‌تر شده است؛ اما وزیر صنعت که زمزمه‌های استیضاح او هم شنیده می‌شد، کوتاه نیامد و دوباره وعده داد که سال ۱۴۰۱ تولید خودرو به یک‌میلیون‌و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و با افزایش عرضه، بهای خودرو پایین می‌آید و قرعه‌کشی هم حذف می‌شود. عددی که او وعده داده است، چیزی حدود دو برابر تولید خودروسازان در سال گذشته است و مشخص نیست آقای وزیر با چه حساب و کتابی به این نتیجه رسیده که امسال تولید خودروسازان دو برابر می‌شود.

روز گذشته خبری به نقل از فاطمی‌امین منتشر شد که مجوز افزایش قیمت خودرو برای سال جدید صادر نشده و البته این بار گفته است که تولید یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

از آن سمت محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو‌محرکه و قطعه‌سازی خودرو گفته است: با سیاست جدید دولت در تولید خودروهای کامل و جلوگیری از تولید خودروهای ناقص و واردشدن آنها به کف پارکینگ خودروسازان، حباب قیمتی در بازار کاهش خواهد داشت. او توضیح داد: سیاست بر این شده که خودروها کامل تولید شوند و به کف پارکینگ‌ها وارد نشوند که سیاست قابل قبولی است، هرچند به قطعه‌سازان فشار وارد می‌شود اما در این صورت و تولید خودروهای کامل، مشتریان به خودروهای خود خواهند رسید و حباب قیمت‌ها در بازار کاهش خواهد یافت؛ بنابراین رضایت نسبی بیشتری حاصل خواهد شد.

با‌ این‌حال فربد زاوه، تحلیلگر صنعت خودرو، می‌گوید که دوبرابرشدن تولید خودروسازان و متعاقب آن کاهش قیمت خودرو امکان ندارد. او با اشاره به زیان انباشته بیشتر از ۸۳ هزار میلیارد تومانی خودروسازان و بدهی سنگین آنها به قطعه‌سازان می‌گوید که خودروسازان با قرعه‌کشی و دریافت نقدینگی مردم، ورشکستگی خود را به تعویق می‌اندازند و صنعت خودرو در‌حال‌حاضر گذشته از زیان سنگین نیاز به نقدینگی قابل توجهی دارد. این کارشناس ادامه می‌دهد: خودروسازان برای افزایش تولید نیاز به افزایش ۵۰ درصدی نقدینگی و سرمایه‌گذاری دارند اما این سرمایه سنگین از کجا قرار است تأمین شود؟ زاوه تأکید می‌کند: نتیجه فشار به خودروسازان برای تولید بیشتر خودرو، تولید ۱۷۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌هاست و این وعده افزایش چشمگیر تولید خودرو و کاهش قیمت آن در سال جدید تقریبا غیرممکن است.

اگر معادلات افزایش نرخ تورم و تعلیق یا شکست گفت‌وگوهای احیای برجام به این ماجرا اضافه شود، به نظر می‌رسد این بار هم وعده فاطمی‌امین برای کاهش قیمت خودرو مانند سال گذشته به نتیجه نرسد. هرچند زاوه معتقد است حتی با احیای برجام هم بازار خودرو تنها کاهش هیجانی قیمت را تجربه می‌کند و با وضعیت وخیمی که صنعت خودرو گرفتار آن است، کاهش قیمت تداوم نخواهد داشت و خریداران مصرفی به امید ریزش قیمت خودرو نباشند.

منبع: ایران جیب

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: