پایگاه خبری خانه فوتبال:

یارانه نقدی چند سالی است که پرداخت می شود. یارانه نقدی به تمام افراد تعلق نمی گیرد. یارانه نقدی قرار است از این ماه افزایشی شود. یارانه نقدی به منظور کمک به وضعیت معیشت مردم به آنها تعلق می گیرد. جزئیات جدید یارانه نقدی را بخوانید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز بازتوزیع یارانه به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد.

میرکاظمی گفت: میزان یارانه‌ای که اکنون باز توزیع می‌شود، بسیار بیشتری از چیزی است که باید به ارز ترجیحی داده می‌شد؛ یعنی اگر میزان کل یارانه‌ها از نظر ریالی، به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان برسد و ما به التفاوت نرخ ارز را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، میزان کل یارانه‌ها بیش از ۲۲ میلیارد دلار می‌شود که قبلاً این میزان هزینه نمی‌کردیم.

او گفت: مطلب اصلی که بحث اصلاح پرداخت نقدی یارانه‌ها، تامین کسری بودجه نیست؛ بلکه این است که دولت از کف بازار بیرون می‌رود و دیگر واردکننده و توزیع کننده نخواهد بود که باید این اقدامات به بخش خصوصی سپرده شود.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، یارانه قبلا در ابتدای زنجیره توزیع پرداخت می‌شد و به دست مردم نمی‌رسید؛ یعنی به جایی خارج از مرز‌ها و شبکه توزیع می‌رفت، ولی اکنون به خود مردم می‌رسد و هدر نمی‌رود.

پرداخت یارانه‌های نقدی از اردیبهشت امسال با تغییر رویه مواجه شده هر ماه با شیوه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ این یارانه برای سه دهک پایین به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و شش دهک بعدی ۳۰۰ هزار تومان است.

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خرداد، به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما همچنان قابل برداشت نیست. این یارانه را چه زمان می‌توان برداشت کرد؟

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد یارانه خرداد احتمالا اواخر ماه جاری واریز می‌شود. علت این مساله هم رسیدگی به اعتراض افرادی است که یارانه نگرفته‌اند.

کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

واریز یارانه جدید برای جاماندگان

رئیس جمهور گفته بود درباره اولین ماه واریز یارانه‌ها اصل بر خوداظهاری افراد است و یارانه جدید برای تمام افرادی که اعتراض کرده‌ و در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند واریز می‌شود.

اما قرار بر این بود افرادی که همچنان وارد لیست نشده‌اند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند تا اطلاعات آنها راستی‌آزمایی شود و چنانچه جزو ۹ دهک اول درآمدی باشند وارد لیست یارانه خرداد ماه شوند.

فرصت ثبت‌نام برای کمک معیشتی جدید تا چهارم خرداد ماه بوده و افراد تنها تا امروز برای اعتراض و ثبت اطلاعات خود فرصت دارند.

به نظر می‌رسد که وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید به اعتراضات و درخواست‌های ثبت‌شده رسیدگی کند و افراد واجد شرایط را به لیست پیشین اضافه کند. بر این اساس با توجه به اینکه قرار است به اعتراضات هم رسیدگی شود یارانه جاماندگانی که وزارت کار تشخیص بدهد، پایان ماه واریز می‌شود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا یارانه خرداد ماه در آخرین روزهای ماه جاری قابل برداشت می‌شود.

کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

با اینکه زمان زیادی از پرداخت یارانه جدید دولت نمی‌گذرد اما در آستانه شروع سومین ماه سال، اغلب مردم پرسش یکسانی دارند: آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، در روزهای گذشته مردم به دو گروه تقسیم شدند، یکی آنهایی که یارانه جدید را گرفته‌اند و دیگری آنها که به نگرفتن یارانه معترضند. اما شرایط در مورد یارانه خرداد چگونه است؟

اکنون به این صورت است که یارانه دسته نخست شامگاه نوزدهم اردیبهشت به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد. دولت دو شب بعد اجازه برداشت از این حساب را داد. این گروه از مردم از شامگاه ۲۱ اردیبهشت مجاز به خرج کردن آن هستند.

به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟

در این رابطه دولت در ابتدا اعطای مجوز برداشت مبلغ را ملاک تعیین زمان پرداخت یارانه جدید اعلام کرده بود.

به بیان دیگر احتمال بالایی وجود دارد که برای ماه خرداد و ماه‌های پس از آن یارانه جدید در تاریخ شامگاه بیست و یکم به حساب سرپرستان واریز شود.

در خصوص گروهی از مشمولان دسته دوم که معترضان به نگرفتن یارانه جدید هستند، صحبت از پرداخت علی‌الحسابی یارانه‌ها در میان است.

مبنای این واریز دستور ریاست‌جمهوری در خصوص ملاک قرار دادن خوداظهاری معترضان است. به گفته وزیر رفاه قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن گروه از معترضانی که سهم فروردین را دریافت کرده‌اند، مبلغی را علی‌الحسابی واریز کند اما صاحبان حساب حق برداشت از آن را نخواهند داشت.

انتظار می‌رود در صورت قبول واقع شدن درخواست اعتراض، امکان برداشت از حساب به این گروه از شهروندان داده شود.

با این تفسیر، اگر شهروندی در فهرست دریافت‌کنندگان قرار بگیرد، از ماه آینده همزمان با سایریرن، یارانه خرداد را خواهد گرفت.

زمان برداشت یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

وی درباره با اینکه چه زمانی یارانه واریزی قابل برداشت خواهد بود، گفت که فعلا توزیع کالاهای ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد. بنابراین با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد که احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.

میرکاظمی اشاره‌ای هم به موضوع کالابرگ الکترونیک که در قانون بودجه برای توزیع یارانه تکلیف شده است، داشت و افزود: فعلا پرداخت یارانه به صورت نقدی انجام می‌شود تا زیرساخت‌های لازم برای کالابرگ راآماده کنیم، کالابرگ چیز عجیبی نیست، کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و کالای اساسی خاصی را می تواند طبق سازوکار تعیین شده خریداری کرد.

وی گفت که از دلایل مهم اقدام دولت در این باره، افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا و وضعیت بهم ریخته آن است که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این جهت باید دولت برای آن فکری می‌کرد تا بتواند توزیع عادلانه‌ای نیز داشته و از مردم حمایت کند، از این رو برای اصلاح ورود کردیم و طبق قانون بودجه در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور، با اشاره به مبنای دهک‌بندی افرادی که مشمول یارانه نقدی شده‌اند، توضیح داد که طبق قانون بودجه، دهک‌های درآمدی باید مشخص می‌شد که وزارت رفاه در این رابطه اقدام کرد و در ادامه اطلاعات پالایش شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت و پرداخت براساس آن صورت گرفت. از این رو با توجه به پرداختی اخیر، اگر افرادی جا مانده و یا تصور می‌کنند که باید مشمول دریافت یارانه می‌شدند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

یارانه معیشتی خرداد تغییر کرد

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تاکنون دو فهرست از متقاضیان معترض به دهک‌بندی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال شده است، گفت: دهک‌بندی‌ها هر سال یکی دو بار رسیدگی می‌شود.

 در مورد آخرین وضعیت ثبت اعتراض مردم در سامانه حمایتی وزارت تعاون اظهار داشت: از زمان ثبت اعتراضات مردم تاکنون در قالب دو فهرست سه میلیون نفری و یک میلیون نفری که در مجموع بیش از چهار میلیون نفر می‌شوند، به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای بررسی وضعیت خانوار معرفی شده‌اند.

وی این نکته را هم گفت: کلیه کسانی که متقاضی رسیدگی به وضعیت دهک‌بندی خانوار خود بوده‌اند با دستور رئیس جمهور یارانه معیشتی اردیبهشت‌ماه را دریافت کرده‌اند، اما هنوز قابل برداشت نیست تا وضعیت بعد خانوار و دهک‌بندی آنها مشخص شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کسانی که از خانواده ازدواج کرده‌اند، اما سیستم خانواده خود را جدا نکرده‌اند، می‌توانند با  تشکیل خانوار جدید یارانه‌ای بعد خانواده خود را تغییر دهند، اما کسانی که مجرد هستند برای جدا کردن خانوار خود باید منتظر تصمیم دولت باشند و ما پیشنهادی به دولت ارائه کرده‌ایم که افرادی از خانوار که از سن مشخصی که دولت تعیین خواهد کرد بیشتر باشند و دارای درآمد مستقل باشند بتوانند ساختار خانواده خود را جدا کنند. البته این امر نیاز به مصوبه هیأت دولت دارد.

ابوحمزه همچنین عنوان کرد: کسانی که به سازمان هدفمندی یارانه‌‌ها معرفی شده‌اند، می‌توانند از طریق دفاتر پلیس +10 ساختار خانواده خود را تفکیک کنند و بعد از آن اطلاعات جدید خانوار از طریق سازمان هدفمندی به وزارت رفاه اعلام می‌شود که در آن صورت دهک‌بندی جدید را مشخص می‌کنیم و اگر خانوارهای جدید و همچنین خانوارهایی که تاکنون یارانه دریافت نکرده‌اند و متقاضی دریافت یارانه از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها شده‌اند، چنانچه در 9 دهک پایین درآمدی قرار گیرند، مشمول یارانه معیشتی می‌شوند و اگر جزو دهک پردرآمد دهم باشند مشمول نخواهند شد.

وی افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز در این مرحله اطلاعات خانوارهای جدید را برای ما ارسال نکرده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس اطلاعات به دست آمده 7.5 میلیون نفر در کشور از قبل یارانه دریافت نمی‌کردند که یا این افراد از اول مشمول یارانه نبوده‌اند یا به دلایلی از سال 89 عده‌ای انصراف داده‌اند، اما اکنون که مبلغ یارانه معیشتی بالا رفته متقاضی دریافت آن شده‌اند. در نتیجه اطلاعات خود را در سامانه سازمان هدفمندی به ثبت رسانده‌اند، اما هنوز این سازمان اطلاعاتی به ما اعلام نکرده است که دهک‌بندی آنها را شروع کنیم.

به گفته ابوحمزه هنوز سامانه حمایتی وزارت کار باز است و ثبت اعتراض مردم برای یارانه معیشتی و دهک‌بندی انجام می‌شود و این رسیدگی به دهک‌بندی دائمی خواهد بود و هر چند یک بار احتمالاً سالی یک یا دو بار انجام خواهد شد، بنابراین عده‌ای از این دهک‌بندی بالا و یا پایین خواهند رفت و ساختار درآمدی خانوار تغییر پیدا خواهد کرد

وی در برابر این پرسش که عده‌ زیادی از بازنشستگان که دارای فرزندان بزرگ و دارای درآمد هستند اعلام کرده‌اند، چون در ساختار خانوار آنها دو یا سه حقوق ثبت شده است، یارانه‌ آنها قطع شده، در حالی که وضعیت درآمد آنها بسیار بالا نیست، اظهار داشت: تعداد زیادی از اعتراض‌ها مربوط به بازنشستگان بوده است. برخی از فرزندان آنها متأهل بودند و از خانوار پدری جدا نشدند، در عین حال فرزندان درآمد بالایی داشتند، در نتیجه مجموع درآمد خانوار بالا ثبت شده است که باید ساختار خانوار آنها جدا شود. همچنین عده‌ای دارای فرزند مجرد با حقوق هستند که برای آنها پیشنهاد کرده‌ایم، از یک سن مشخصی بالاتر باید دولت بررسی کند و قانون‌گذار مشخص کند که فرد مجرد می‌تواند از چه سنی بالاتر ساختار خانوار خود را از پدر و مادر جدا کند که هنوز این پیشنهاد به تصویب نرسیده است.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد اینکه فقط تعداد خودرو خانوار و مقدار درآمد اعضای خانوار ملاک قرار می‌گیرد، گفت: هنوز ملک و املاک به دلیل اینکه بانک اطلاعات املاک ناقص است، مبنای محاسبه قرار نگرفته است، اما عمدتاً کسانی که چند مغازه و چند ملک دارند بالاخره درآمد اجاره و یا خرید و فروش جزو درآمد خانوار محسوب می‌شود و جز دهک‌های پردرآمد شناسایی خواهند شد.

وی افزود: عده‌ای از افراد هستند که حساب شرکت یا تجارت‌خانه‌ها در حساب بقیه افراد مانند کارمندان گردش می‌کند که این مسئله قابل تفکیک و قابل احصا نیست، بنابراین مردم باید توجه کنند که حساب شخصی خود را برای گردش مالی حساب‌های شرکت و یا تجاری در اختیار دیگران قرار ندهند، چون امکان شناسایی آن وجود ندارد. یعنی حساب شخصی برای کار شخصی و حساب تجاری و اداری برای کارهای تجارت استفاده شود.

وی گفت: سیستم دهک‌بندی خانوار احتمالاً هر شش ماه یکبار دوباره بررسی می‌شود و ممکن است عده‌ای از دهک‌های 9گانه خارج شوند و یا برعکس عده‌ای از دهک‌ دهم به دهک‌های 9گانه منتقل شوند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا دهک دهم پردرآمدی به معنای 10 درصد کل جامعه است، عنوان کرد: دهک‌بندی براساس جمعیت و درآمد است. یعنی اگر جمعیت کشور 85 میلیون نفر باشد در هر دهک حدود 8.5 میلیون نفر قرار دارد و دهک دهم که مجموع درآمد و دارایی خانوار آنها بیش از 9 دهک دیگر جامعه باشد جزو دهک دهم و یا پردرآمد به شمار می‌رود. با این حساب 8.5 میلیون نفر در کشور خواهند بود که میانگین درآمد و دارایی خانوار آنها از میانگین 9 دهک دیگر جامعه بیشتر است که همان افراد دهک دهم به شمار می‌روند و نباید یارانه معیشتی دریافت کنند.

ابوحمزه در مورد اینکه عده‌ای از هموطنان عنوان کرده‌اند، خودروی قولنامه‌ای فروخته‌اند، اما به عنوان دهک پردرآمدی حذف شده‌اند، گفت: پایگاه رفاه ایرانیان اطلاعات خودرو را از سامانه پلیس راهور دریافت می‌کند و چون معاملات قولنامه‌ای در سامانه راهوار وجود ندارد، کسی که سند خودرو به نام او است به عنوان مالک خودرو تلقی می‌شود، بنابراین کسانی که خودروی خود را به صورت قولنامه‌ای واگذار کرده‌اند، باید هرچه سریع‌تر نسبت به انتقال قطعی خودرو به خریدار اقدام کنند و سامانه رفاهی نمی‌تواند به زندگی مردم سرک بکشد که خودرو به صورت قولنامه‌ای فروخته شده است.

وی در مورد اینکه اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان هر چند وقت یکبار به‌روز می‌شود، گفت: کسانی که به سامانه حمایت مراجعه می‌کنند، ملاحظه می‌کنند که گردش مالی خانوار آنها در سال 1400 به راحتی قابل مشاهده است و اطلاعات این سامانه مرتب به روز می‌شود و کسانی که ادعا می‌کنند، اطلاعات این سامانه به‌روز نیست اشتباه می‌کنند. البته اطلاعات خودرو را نمی‌شود به صورت روزانه دریافت کرد، اما در فواصل کوتاه‌تر مرتب اعلام می‌شود اطلاعات مالی و گردش مالی افراد از طریق بانک مرکزی، اطلاعات خودرو از طریق پلیس و همچنین اطلاعات مالی و حقوقی از طریق بیمه و سازمان امور مالیاتی و اطلاعات سفرهای خارجی از طریق پلیس به ما اعلام می شود.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اینکه چه تعداد از سازمان‌ها با پایگاه رفاه ایرانیان مرتبط شده‌اند، عنوان کرد: اطلاعات خیلی زیادی در این سامانه وجود دارد، اما اطلاعاتی که مبنای دهک‌بندی خانوارها قرار گرفته است حدود 6 اطلاع از مجموع دارایی درآمد و گردش مالی اعضای خانوار است که شامل خودرو، درآمد مالیاتی، درآمد خانوار، بیمه و گردش مالی و اطلاعات حقوق افراد شاغل به شمار می‌رود.

وی افزود: در سامانه رفاه ایرانیان اطلاعات مالی خانوار برای دهک‌‌بندی سالی یک یا دو بار بررسی می‌شود و ممکن است عده‌ای از خانوارها در دهک‌های درآمدی بالا یا پایین منتقل شوند.

معاون رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سازمان هدفمندی یارانه‌ها هنوز درخواست خانوارها برای ثبت یارانه معیشتی را به وزارت رفاه اعلام نکرده است.

منبع: فارس

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: