پایگاه خبری خانه فوتبال:

هوش مصنوعی ( artificial intelligence ) ساخته بشر دنیا را دگرگون کرده است.هوش مصنوعی هر روز نقش پر رنگی در زندگی انسان امروزی پیدا می کند.هوش مصنوعی بشر را دچار مخاطرات زیادی خواهد کرد اما در کنار آن می تواند در برخی نیازها جهان را نجات دهد.

هوش مصنوعی و پیش‌بینی زمان مرگ شما 

پژوهشگران دانمارکی مدعی شده‌اند که همان‌طور که هوش مصنوعی بر اساس مدل‌های زبانی می‌تواند پیش‌بینی کند که احتمالاً چه عبارتی در ادامهٔ یک جمله می‌آید، با استفاده از تکنیک‌های آماری مشابه می‌توان رویدادهای زندگی انسان را پیش‌بینی کرد.
گروهی از پژوهشگران در دانشگاه فنی دانمارک در یک بررسی با استفاده از داده‌های تحصیلی، بهداشتی، درآمدی، شغلی و سایر رویدادهای زندگی حدود ۶ میلیون نفر از شهروندان در ثبت احوال به یک الگوریتم هوش مصنوعی رسیدند که می‌تواند وقایع آینده زندگی شخصی مانند درآمد کلی در طول عمر یا احتمال مواجه شدن با مرگ زودرس را پیش‌بینی کند.

هوش مصنوعی و پیش‌بینی مرگ زودرس انسان

هوش مصنوعی

اگر یافته‌های این بررسی در پژوهش‌ها در جوامع متفاوت ثابت شود، ابزار جدیدی را در اختیار دانشمندان علوم اجتماعی قرار می‌دهد تا چگونگی تأثیرات صفات و رویدادهای زندگی را بر سرنوشت اشخاص تعیین کنند.
پیش‌بینی مرگ زودرس و ویژگی‌های شخصیتی ازجمله پیش‌بینی‌های هدف تیمی بودند که در دانشگاه فنی دانمارک مستقر هستند و با استفاده از داده‌های آموزشی، بهداشتی، درآمدی، شغلی و سایر رویدادهای زندگی حدود ۶ میلیون نفر از یک ثبت احوال ملی این کار را انجام دادند.
آن‌ها با استفاده از ابزار Life2vec توانستند پیش‌بینی‌های با دقت ۷۸ درصد درباره پیامدهای زندگی افراد انجام دهند. یافته‌های بررسی آنها که در ژورنال «علوم محاسباتی طبیعت» منتشر شده است، نشان می‌دهد که این مدل پایه ممکن است بتواند شناختی کمی (quantitative) از رفتار انسان به دست دهد.
ویژگی‌های افراد مانند درآمد بالاتر و بودن در نقش‌های رهبری به طول عمر درازتر می‌انجامند، در مقابل عاداتی مانند سیگار کشیدن طول عمر را کوتاه می‌کند. این ابزار همچنین عوامل مانند عادات فعالیت جسمی و سلامت روانی را هم در نظر گرفته بود.
این پژوهشگران در مقاله‌شان می‌نویسند: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که با نمایش ارتباط پیچیده بین پیامدهای اجتماعی و بهداشتی، پیش‌بینی دقیق پیامدهای زندگی امکان‌پذیر است.» بااین‌حال، نویسندگان تأکید می‌کنند که تحقیق آن‌ها کاوشی در امکانات موجود است و این روش در دنیای واقعی باید تحت مقرراتی که از حقوق فردی محافظت می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

کدهای هوش مصنوعی که آینده شما را رقم می‌زنند

هوش مصنوعی

این گروه پژوهشگران به سرپرستی «سونه لهمن»، استاد شبکه‌ها و علوم پیچیدگی در دانشگاه فنی دانمارک، مدل خود را life2vec نامیده‌اند که احتمالاً الهام‌ گرفته از تکنیک پردازش زبان word2vec است که در توسعه ایده نمایش کلمات به شکل بردارهای چندبعدی کمک شایانی کرد. این بردارهای چندبعدی برای پیشنهاد رابطه معنایی آن‌ها با سایر کلمات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این پژوهشگران می‌گویند با اعمال این تکنیک بر روی رویدادهای زندگی انسان‌ها می‌توانند روابط پیچیده‌ای را میان مفاهیمی مانند تشخیص‌های مرتبط با سلامت و محل اقامت تا میزان‌های درآمد افراد برقرار کنند و زندگی افراد را با یک نمایش برداری فشرده کدگذاری کنند که پایه و اساس پیش‌بینی پیامدهای زندگی افراد را تشکیل می‌دهد.
برای مثال در این تحقیق کد S52 بیانگر شکستگی استخوان ساعد بود، کد ۰۷۲ خونریزی پس از زایمان را نشان می‌داد و کد POSSA3513 به معنای این بود که شخص تکنسین سیستم‌های کامپیوتری است.
تابه‌حال ابزار Life2vec بر روی گروهی از افراد بین سنین ۳۵ تا ۶۵ در دانمارک آزمایش شده است که نیمی آن‌ها مرده‌اند.

این ابزار هنوز در دسترس عموم قرار ندارد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: