پایگاه خبری خانه فوتبال:

بحث انتقال باشگاه پیکان به مشهد واکنش‌هایی را به همراه داشت اما به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال نیست.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، از روز گذشته شایعاتی در خصوص انتقال باشگاه پیکان به مشهد مطرح شد که البته واکنش‌هایی هم در پی داشت. با وجود اینکه رئیس هیات فوتبال استان خراسان از توافقاتی در این باره صحبت کرده بود، اما باشگاه پیکان با انتشار یک بیانیه این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کل تکذیب کرد. این در حالی است که به نظر می‌رسد با وجود تکذیب صورت گرفته از سوی این باشگاه، اتفاقاتی در حال رخ دادن است و شاید شرکت خودروسازی ایران خودرو تصمیم دیگری در این باره بگیرد.
چند روز پیش نوشتیم که در بحث واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شاید شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا وارد عمل شوند و اقدام به خرید سهام این دو باشگاه کنند و به نظر می‌رسد شایعه انتقال باشگاه پیکان به مشهد در پی همین مسئله باشد. (اینجا بخوانید)

باشگاه پیکان و سایپا سال‌هاست که در زمینه رشته‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و انتقال آنها به شهرهای دیگر بی‌سابقه نبوده است. پیش از این پیکان مدتی به استان قزوین واگذار شد تا با نام پیکان قزوین در مسابقات حاضر شود و سایپا هم سابقه واگذاری به استان البرز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در کارنامه داشته است؛ هرچند که هر دو باشگاه در نهایت به تهران برگشتند.

در صورتی که این دو شرکت خودروسازی قصد خرید سهام پرسپولیس و استقلال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشند، طبعا باید دو باشگاه فعلی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واگذار کنند و شاید به زودی خبر انتقال باشگاه سایپا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شهر دیگری هم بشنویم. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که شرکت خودروسازی سایپا به صورت جدی قصد ورود به خرید سهام یکی از این دو باشگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشد. به نظر می‌رسد در راستای واگذاری بخش عمده‌ای از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به زودی شاهد تحرکاتی باشیم تا در نهایت سهام این دو باشگاه واگذار شود.

با این همه واگذاری باشگاه‌های پیکان و سایپا به استان‌های دیگر بدون دردسر نخواهد بود؛ چراکه در این بین قطعا فوتبال تهران ضرر می‌کند. این دو باشگاه صنعتی سال‌هاست در رده‌های پایه مشغول بازیکن‌سازی و خدمت به ورزش پایه در تهران است و در صورتی که پیکان و سایپا به شهرهای دیگر واگذار شوند، شاید شاهد مرگ ورزش پایتخت در رده پایه خواهیم بود. بسیاری از ورزشکاران ملی‌پوش در رشته‌های همانند فوتبال، والیبال و... محصول این دو باشگاه هستند که در صورت واگذاری آنها به استان‌های دیگر، ورزش تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باید در رده پایه تمام‌شده دانست.

از طرف دیگر واگذاری برخی از تیم‌ها به استان‌های دیگر یک تجربه تلخ بوده که نمونه از آن کم نداریم. واگذاری باشگاه پاس به همدان که روزگاری قهرمان آسیا شده بود، نمونه کاملی از یک واگذاری بدون پشتوانه بود به‌طوری‌که این تیم دیگر اساسا وجود خارجی ندارد. یا انتقال پیکان و سایپا به استان‌های دیگر که در نهایت این پروژه با شکست روبرو شد و آنها مجددا به فوتبال تهران برگشتند. تیم استیل آذین که روزگاری در فوتبال ایران سروصدای زیادی به پا کرده بود، پس از واگذاری به سمنان به نوعی نابود شد. از این دست مثال‌ها زیاد وجود دارد و به نظر می‌رسد در صورتی که بدون تحقیق و ایجاد زیرساخت اگر باز هم شاهد انتقال باشگاهی به استان دیگر باشیم، یک نابودی دیگر در پیش خواهد بود.

انتقال دو باشگاه سایپا و پیکان به دو تیم استقلال و پرسپولیس در تفکرات مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نیز قرار دارد و پیش از این هم گفته بود: پیشنهاد ما این است که پرسپولیس و استقلال به سمت پیکان و سایپا بروند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: