پایگاه خبری خانه فوتبال:

داستان شیوع ویروس کرونا اولین بار از چین شروع شد. فردی که سوپ خفاش خورده بود به این ویروس دچار شد و به یکباره به دیگران نیز سرایت پیدا کرد. اوایل تنها چند نفر در خود کشور چین به کرونا دچار شدند. چه کسی فکرش را می کرد که این ویروس تا این اندازه خطرناک شود و داستان شیوع کرونا چندین سال ادامه داشته باشد. اما امروزه که به آمارهای مبتلایان نگاه می کنیم متوجه می شویم که چینی ها چقدر خوب این ویروس را کنترل کرده اند. موارد زیر کارهایی است که چینی ها انجام دادند تا شیوع کرونا و به دنبال آن شمار مبتلایان کمتر شود.

قرنطینه های بسیار جدی

همان ابتدا که کرونا شیوع کرده بود دولت چین قوانین سفت و سختی را برای کنترل این ویروس اجرایی کرد. به مردم گفته شد که همه باید در خانه هایشان بمانند و از خانه خارج نشوند. همه چیز تعطیل شد تا جلوی شیوع کرونا گرفته شود. مردم حتی برای خرید مایحتاج ضروری نیز اجازه نداشتند از خانه و منزل هایشان خارج شوند. ماموران دولتی مامور شده بودند تا هر چه مردم لازم دارند را برای آن ها تهیه کنند. هر کس چیزی می خواست از طریق ماموران دولتی که در همه خیابان ها بودند تهیه می کرد. این قوانین سفت و سخت باعث شد تا کسی اجازه نداشته باشد از قرنطینه خارج شود. این قرنطینه ها بسیار جدی و رسمی بود و نقش خیلی زیادی در کنترل کرونا ویروس داشته است.

 

آگاهی رسانی خیلی قوی

رسانه های دولتی چین و شبکه های رسمی خیلی خوب مردم را نسبت به ویروس آگاه می کردند. از همان اوایل شروع داستان کرونا، به جای ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت به مردم آگاهی داده شد. مردم آگاه شدند که کرونا چیست و چه کارهایی باید انجام دهیم که به آن دچار نشویم. در خیلی از کشورهای دیگر مثل کشور ما مردم از ویروس کرونا بسیار می ترسیدند و شایعات زیادی در مورد خطرات ویروس پخش شده بود که خیلی هایش هم درست نبود. اما در چین مردم دقیقا می دانستند که باید چه کار کنند. با رعایت شیوه نامه های بهداشتی که به آن پروتکل های بهداشتی مراقبت از کرونا هم گفته شد مردم دست به دست هم دادند و موارد پیشگیرانه را رعایت کردند و مهم ترین کاری که برای کنترل ویروس باید انجام می شد، انجام گرفت.

 

در دسترس قرار گرفتن ماسکهای پزشکی

در خیلی از کشورهای دیگر مثل کشور خودمان ماسک به آسانی در دسترس نبود. اوایل شیوع کرونا را اگر به یاد بیاورید ماسک خیلی کم در بازار پیدا می شد و اگر هم می شد آن را پیدا کرد باید پول زیادی برای خریدن آن پرداخت می کردیم. چرا که به یکباره و در مدتی کوتاه و غیر قابل پیش بینی نیاز کلی در همه کشورها به ماسک چندین و چند برابر شده بود. واردات ماسک هم به سختی ممکن بود. همه کشورها خودشان به ماسک نیاز داشتند و سعی شد تا ماسکها در همانجا استفاده شود. در کشور خودمان هم تولیدات زیادی شروع شد تا نیاز مردم تامین شود. در چین دولت این امکان را گذاشته بود که هر شهروند چینی با ارائه کارت ملی می توانست از ماسکهای دولتی استفاده نماید. پس از مدتی هم ماسکهای بهتری که فیلتراسیون بالاتری داشتند عرضه شد. این ماسکها در کشورهای دیگر هم بودند اما چینی ها زودتر از آنها استفاده کردند. خیلی از مردم چین ماسک سه بعدی چند لایه می زدند تا با استفاده از لایه های ملت بلونی بیشتری که در آن وجود دارد بتوانند جلوی شیوع کرونا را بگیرند.

 

دستگاه های عمومی برای ضدعفونی کردن

یکی از کارهای جالبی که دولت چین انجام داد این بود که دستگاه هایی شبیه به دستگاه آبخوری با این تفاوت که برای ضدعفونی کردن بود در شهرها گذاشته شد. مردم به راحتی می توانستند هر زمان نیاز شد دستان خود را با این دستگاه ها ضدعفونی کنند و با این کار جلوی انتشار ویروس از طریق سطوح هم گرفته شد.

 

افزایش اتوبوسها و متروها

چینی ها همیشه مشکل جمعیت زیاد را داشتند. در کرونا نیز به خاطر خطر ویروس باید از تجمع های زیاد پرهیز می شد. بسیاری از چینی ها برای رفتن به سرکار و بازگشت به منزل از مترو و اتوبوس استفاده می کنند. باغ افزایش تعداد متروها و اتوبوس ها سعی شد تا جلوی شلوغی بسیار زیاد این وسایل حمل و نقل عمومی گرفته شود. متروهای بیشتر کمک زیادی کرد که مردم از هم فاصله بگیرند. اما باز هم جمعیت فراتر بود و کارهای بهتری هم کردند.

کرونا

قوانین آزادانه تردد کردن

دولت چین اعلام کرد که مردم از وسایل شخصی خودشان برای تردد استفاده کنند و در همین راستا قوانین خوبی هم برای تردد آزادانه در جاهای مختلف گذاشته بود. قوانینی که بعدها در کشورهای دیگر مثل کشور خودمان هم گذاشته شد. با این کار مردم به جای این که وارد مترو و اتوبوس شوند و شلوغی بیشتر شود از ماشین خودشان برای رفت و آمد استفاده کردند. این کار کمک زیادی به کاهش شیوع کرونا در چین کرد.

 

ساخت بیمارستان و مراکز درمانی در کمترین زمان ممکن

دولت دستور داده بود که بیمارستان ها و مراکز درمانی با امکانات لازم برای درمان مبتلایان ساخته شود. به سرعت مراکز درمانی ساخته شد که گنجایش خیلی خوبی هم داشتند و تخت های زیادی برای مداوای بیماران کرونایی در آنها قرار گرفت. دولت چین بودجه خوبی برای تهیه دستگاه ها و امکانات لازم برای مراکز درمانی درنظر گرفت. با این کار هر چیزی برای مداوای سریع بیماران لازم بود تامین شد و به سرعت می شد بیماران را درمان کرد. به طور مثال دستگاه های اکسیژن در تعداد زیادی تهیه شد. همچنین داروهای کرونایی به راحتی در دسترس بودند.

کرونا

فرهنگ رفت و آمد خانوادگی

چینی ها هرگز مانند ما نبودند و به این حد رفت و آمدهای زیاد و میهمانی های خانوادگی با جمعیت بالا نداشتند. این کمک زیادی می کرد که کرونا کمتر از این طریق شیوع کند. فرهنگی که در کشور ما برای رفت و آمد وجود دارد و باعث افزایش کرونا هم شده است. مردم ما نمی توانند در خانه بمانند و همین عادت به دیدارهای خانوادگی باعث شیوع بیشتر ویروس شده است. تا جایی که این روزها خیلی ها به صورت خانوادگی درگیر این ویروس شده اند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: