پایگاه خبری خانه فوتبال:

جالب است بدانید که امروزه برای نگهداری انواع سبزی یا میوه و یا حتی گوشت و ماهی برای مدتی طولانی از سردخانه استفاده می‌شود. این تجهیزات می‌توانند محتویات داخل خود را برای مدتی طولانی تازه و باکیفیت نگه دارند. در ساخت این تجهیزات معمولا بهترین قطعات موجود در بازار استفاده شده است و امروزه به کیفیت ساخت آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود. درباره انواع سردخانه‌های موجود در بازار و ویژگی‌های آن‌ها چه می‌دانید؟ ما در ادامه به بررسی نکات حائز اهمیتی درباره این موضوع خواهیم پرداخت.

همانطور که می‌دانید میوه و سبزیجات و همچنین گوشت و ماهی اگر در هوای گرم قرار بگیرند سریع فاسد می‌شوند و قابل استفاده نخواهند بود. به همین دلیل امروزه برای بالا بردن طول عمر گوشت و سبزیجات و همچنین حفظ تازگی و طراوت آن‌ها از وسیله‌ای به نام سردخانه استفاده می‌کنند. استفاده از فضای سرد برای نگهداری میوه و سبزیجات این امکان را به شما می‌دهد که در فصل‌های پاییز و زمستان میوه‌هایی تازه و باکیفیت را برای فروش داشته باشید. این وسایل در مراکز مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به هتل‌ها و رستوران‌ها اشاره کرد. برای خرید انواع سردخانه‌های موجود در بازار، در ابتدا باید هدف خود از خرید آن را مشخص کنید. به عنوان مثال اگر به فضایی سرد برای نگهداری گوشت و ماهی احتیاج دارید حتما باید از سردخانه‌ای مخصوص برای گوشت استفاده کنید. این فضاهای سرد در ابعاد گوناگونی در بازار وجود دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

1

سردخانه نگهداری گوشت

 

آشنایی با انواع سردخانه

همانطور که می‌دانید این تجهیزات از لحاظ دمایی به دو دسته‌ی زیر صفر و بالای صفر تقسیم می‌شوند. همچنین لازم است بدانید که از لحاظ ظرفیت نگهداری نیز انواع گوناگونی دارند که در ادامه به ذکر و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. صنعتی: فضاهای سرد معمولا برای نگهداری میوه و سبزی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به شکل سالن یا سوله‌ای با اتاق‌های مختلف می‌باشند. این تجهیزات معمولا با ظرفیت‌ چندین تن طراحی می‌شوند و اکثر باغداران و مردم برای انبار محصولات خود از این سردخانه استفاده می‌کنند. این فضاهای سرد قابلیت اجرا در هر سوله‌ای را دارند و بایستی اقدامات آن توسط تیمی متخصص انجام شود.

2. کارگاهی: همانطور که گفته شد نوع صنعتی در مقیاس بسیار بزرگی ساخته می‌شود اما جالب است بدانید که روش ساخت نوع کارگاهی کاملا مشابه با نوع صنعتی می‌باشد ولی با این تفاوت که مقیاس این مدل کوچکتر از نوع صنعتی می‌باشد.

3. متحرک: کاربرد این نوع برای ارسال و یا توزیع دارو یا مواد غذایی به شهرهای مختلف است و توسط وانت بارها جابجا می‌شود. همچنین لازم است بدانید که سردخانه ‌های متحرک در دو نوع زیر صفر و بالای صفر در بازار وجود دارند.

2

سردخانه متحرک

4. کانکسی: این سردخانه‌ها نیز برای نگهداری مواد غذایی در فضاهایی نظیر کشتی‌ها، سکوهای نفتی و... استفاده می‌شوند. همچنین این نوع در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارد که بسته به نیاز خود می‌توانید هر یک را انتخاب کنید.

سردخانه برای نگهداری میوه و خرما

اگر شما هم به دنبال خرید سردخانه‌ای مناسب برای میوه و خرما هستید باید بدانید که این تجهیزات در انواع مختلفی در بازار موجود می‌باشند. یکی از تجهیزاتی که برای نگهداری میوه و سبزی از آن استفاده می‌شود، سردخانه کانکسی می‌باشد. این نوع دارای بدنه‌ای استیل یا گالوانیزه می‌باشد که با دارا بودن چرخ، به راحتی جابجا می‌شود. نوع اتاقکی نیز برای نگهداری میوه و خرما به کار می‌رود که این مدل در واقع اتاقکی برای نگهداری میوه می‌باشند. برای داشتن یک سردخانه اتاقکی بایستی عایق بندی‌های لازم برای کف، سقف و دیوارهای اتاق انجام شود و با نصب تجهیزات لازم اتاق مورد نظر به فضایی سرد تبدیل می‌شود. نوع اتاقکی اغلب در هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مکان‌هایی که به حجم زیادی از میوه و سبزی احتیاج است، کاربرد دارد.

در این میان می‌توان به سردخانه‌های گسترده‌تر نظیر سوله‌ای نیز اشاره کرد. در این نوع فضای بسیار بزرگ یعنی یک سوله را به فضایی سرد برای نگهداری مواد غذایی تبدیل می‌کنند. جالب است بدانید که این سوله‌ها معمولا از اتاقک‌هایی ساخته می‌شوند که هر اتاقک یک سردخانه‌ی مجزا به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که برای داشتن نوع سوله‌ای بهتر است از تیمی متخصص و مجرب برای عایق بندی و نصب تجهیزات برودتی استفاده کنید.

 

3

سردخانه نگهداری میوه

سردخانه برای نگهداری گوشت و ماهی

همانطور که می‌دانید بهترین روش برای نگهداری گوشت و ماهی انجماد آن‌هاست. انجماد گوشت و ماهی نقش بسیار زیادی روی حفظ کیفیت و طول عمر آن‌ها دارند به همین منظور امروزه برای نگهداری گوشت، مرغ و ماهی از فضاهایی سرد استفاده می‌شود. سردخانه برای نگهداری گوشت و ماهی بیشتر در مکان‌هایی که اقدام به انبار می‌کنند کاربرد دارد. امروزه فضاهایی مانند رستوران، هتل، بیمارستان، مراکز نظامی، کشتارگاه‌ها و... بیشترین استفاده را از این تجهیزات می‌کنند.

جالب است بدانید که سردخانه‌هایی که برای گوشت و ماهی به کار می‌روند در دو نوع زیر صفر و بالای صفر طراحی و تولید شده‌اند. نوع بالای صفر دمایی بین صفر تا پانزده درجه سانتیگراد را دارند که برای نگهداری گوشت و ماهی برای مدتی کوتاه استفاده می‌شوند. مدت زمانی نگهداری گوشت و ماهی در این مدل نهایتا تا یک هفته می‌باشد. همچنین باید بدانید که این نوع به عنوان سردخانه موقت شناخته می‌شود و برای مشاغلی که بلافاصله نیاز به استفاده دارند کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توان گفت که بیمارستان‌ها دارای یک سردخانه‌ی بالای صفر می‌باشند که مصارف روزانه خود را در آن نگهداری می‌کنند.

نوع دوم سردخانه مخصوص گوشت و ماهی، فضاهایی با دمای زیر صفر می‌باشند. این تجهیزات می‌توانند گوشت، مرغ و ماهی را تا چندین ماه سالم و باکیفیت نگه دارند. با توجه به این که نوع زیر صفر می‌تواند مدت زمان بیشتری کیفیت اولیه محصول را حفظ کند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ است و برای انبار مواد غذایی از آن‌ بهره گرفته می‌شود.

4

سردخانه زیر صفر

 

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد این تجهیزات در انواع گوناگونی در بازار وجود دارند که هر یک از آن‌ها کاربرد خاص خود را دارند. در ضمن مدل‌های نام برده شده در ابعاد گوناگونی در بازار وجود دارند که شما بایستی پیش از خرید حتما به اندازه و کاربری هر یک از آن‌ها توجه داشته باشید.

و در آخر اگر در این زمینه سوالی دارید می‌توانید با کارشناسان ما در میان بگذارید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: