پایگاه خبری خانه فوتبال:

هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی رسمی نیاز به دریافت کد اقتصادی دارد. یکی از دلایل مهم گرفتن کد اقتصادی این است که بتوان فعالیت‌های اقتصادی را دنبال و پیگیری کرد. در واقع کد اقتصادی شبیه به همان کدملی افراد است با این تفاوت که این کد به جای شخص برای واحد اقتصادی و یا یک کسب و کار تعریف می‌شود. این کد را سازمان امور مالیاتی کشور برای واحدهای اقتصادی مختلف تعیین می‌کند.

کد اقتصادی چیست ؟

به زبان ساده کد اقتصادی یک کد و یا شناسه 12 رقمی منحصر به فرد است. در واقع شما بعد از اینکه ثبت شرکت را در اداره ثبت اسناد و املاک انجام دادید تا 2 ماه بعد می‌توانید به ادارات دارایی مراجعه کرده و برای دریافت کد اقتصادی پرونده تشکیل دهید.

کاربردهای گرفتن کد اقتصادی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه نیازی به دریافت کد اقتصادی است؟ در واقع باید گفت که انجام فعالیت‌های اقتصادی بدون داشتن کد اقتصادی رسمی و قانونی نیست. اخذ کد اقتصادی به دو صورت هم برای اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی صادر می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم مدارکی که برای دریافت این کد لازم است را برای شما تشریح کنیم. همچنین به موضوعاتی از جمله مدت زمان و هزینه دریافت این کد اختصاصی اقتصادی پرداخته می‌شود.

چه کسانی باید کد اقتصادی بگیرند؟

بر طبق قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که می‌خواهند هر نوع کالا و یا خدماتی را عرضه کنند یا صادرات، واردات، تولید و ... انجام دهند ملزم به دریافت کدی به نام کد اقتصادی هستند. این کد باید بر روی تمامی فاکتورهای خرید و فروش هر واحد اقتصادی برای محاسبه سود و ضرر ثبت شود.

این اشخاص حقیقی و یا حقوقی در اداره امور مالیاتی فقط با این کد شناسایی می‌شوند. این کد یک شماره شناسایی کاملا اجباری است که افراد مشغول به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری ملزم به دریافت آن هستند.

جریمه مالیاتی برای نگرفتن کد اقتصادی

ممکن است فکر کنید که بدون دریافت این کد هم می‌توانید فعالیت‌های اقتصادی و تجاری خودتان را به راحتی انجام دهید و نیازی به این کد ندارید. اما در اینجا ما به شما می‌گوییم در صورتی که بدون اخذ کد اقتصادی اقدام به هر نوع فعالیت تجاری و یا اقتصادی بکنید چه عواقی و پیامدهایی ممکن است در پی داشته باشد.

در صورتی که بخواهید با دیگر شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی همکاری کنید و قرارداد ببندید حتما آن‌ها از شما کد اقتصادی اختصاصی شما را می‌خواهند در صورتی که این کد را نداشته باشید قراردادی با شما منعقد نخواهد شد. اگر به صورت کلی به این موضوع نگاه کنید دریافت این کد اقتصادی به نفع همه افراد است زیرا در صورتی که شما با شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی قرارداد ببندید که فاقد این کد هستند در آینده امکان پیگیری این شرکت‌ها برای شما وجود ندارد. همچنین با این روش همه افراد مشغول به فعالیت‌های تجاری ملزم به پرداخت دقیق و شفاف مالیات می‌شوند که این کار به سود و نفع تمامی افراد جامعه است. در ضمن اینکه دریافت این کد نیاز به هزینه پایین و زمان کوتاهی است پس هر چه زودتر اقدام به دریافت آن کنید.

2

 همانطور که می‌دانید یکی از دلایل مهم گرفتن این کد شفاف شدن میزان مالیات هر کسب و کار و یا واحد اقتصادی است در صورتی که شما این کد را دریافت نکرده باشید یعنی میزان مالیاتی که باید پرداخت کنید مشخص نیست و این تخلف است. به همین دلیل اداره مالیات برای بار اول واحد اقتصادی را با پرداخت دو برایر سود معاملات جریمه می‌کند. همچنین در صورت تکرار این عمل، اداره مالیات برای بار دوم واحد اقتصادی را به مدت 3 ماه پلمپ می‌کند. در صورتی که این تخلف برای بار سوم تکرار شود مدیر و یا مدیران واحد صنفی به 3 تا 6 ماه حبس محکوم می‌شوند.

کاربردهای اصلی کد اقتصادی

  • دریافت و اخذ کارت بازرگانی
  • شرکت در انواع مزایده ها
  • صدور فاکتور های رسمی
  • باز کردن یک حساب برای شرکت در بانک ها
  • شرکت در انواع مناقصات
  • اخذ قرارداد های رسمی با انواع شرکتهای دولتی و خصوصی

مدارک اخذ کد اقتصادی

  • مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی
  • درخواست کتبی شخص
  • فتوکپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی
  • سه قطعه عکس 2*3 متقاضی(3 قطعه)
  • فتوکپی از پروانه کسب
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  • پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارایه فیش پرداختی

 

  • مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقوقی
  • درخواست کتبی شرکت
  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • روزنامه ی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد.
  • تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
  • کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
  • فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال

3

مراحل دریافت کد اقتصادی در سال 1400

تا به اینجا به اهمیت و الزام دریافت کد اقتصادی برای هر واحد اقتصادی پرداخته‌ایم. اما حالا باید به این سوالات جواب بدهیم که برای دریافت این کد چه اقداماتی باید انجام دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا این مراحل را با هم بررسی کنیم. در صورتی که در هر مرحله نیاز به مشاوره و کمک داشتید می‌توانید از مشاوران شرکت ثبت شرکت اریکه استفاده کنید.

  • در اولین مرحله باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی مربوط به شرکت و فعالیت اقتصادی مربوطه کنید. برای تشکیل این پرونده باید در تارنمای http://e2.tax.gav.ir پیش ثبت‌نام انجام دهید.
  • در ادامه با توجه به آدرس شرکت یا واحد اقتصادی شما حوزه مالیاتی و ممیز تشخیص داده می‌شود. سپس پیش ثبت‌نام مربوط به ارزش و تحویل مدارک انجام می‌شود.
  • در مرحله بعد شماره پرونده و کد واحد مالیاتی ارزش افزوده دریافت می‌شود.
  • در آخر برای ثبت کد اقتصادی باید تمامی شماره پرونده‌ها را دریافت و در سامانه ثبت‌نام کد اقتصادی وارد کنید.
  • برای اینکه توانید حوزه مالیاتی را تعیین کنید باید به نزدیک‌ترین اداره مالیات مراجعه کرده، آن‌ها با دریافت آدرس شما حوزه و ممیز مربوط به آن را برای شما پیدا می‌کنند.

مدت زمان دریافت اخذ اقتصادی

احتمالا بعد از مطالعه این مطالب قصد گرفتن کد اقتصادی را دارید اما نمی‌دانید که این کار چقدر زمانبر است؟ در پاسخ باید گفت به صورت کلی دریافت کد اقتصادی زیاد زمانبر نیست اما معمولا تکمیل اطلاعات اقتصادی مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی پروسه‌ای زمانبر است.

به این موضوع دقت کنید که در صورتی که اطلاعات شما ناقص و یا اشتباه باشد اظهارنامه رد می‌شود و این پروسه طولانی‌تر می‌شود.

در حالت کلی برای تشکیل پرونده در زمینه‌ مالیاتی نیاز به یک هفته کاری خواهد بود زیرا اداره مالیات برای تایید نیاز به مراجعه به محل شرکت و واحد اقتصادی دارد. بعد از اینکه پرونده مالیاتی واحد اقتصادی تشکیل شد حالا باید برای گرفتن کد اقتصادی مربوطه اقدام کرد.

این زمان را نمی‌توان به صورت دقیق پیش‌بینی کرد اما معمولا بین 3 تا 7 روز کاری طول می‌کشد. پیشنهاد ما این است که این کار را از شرکت‌ های باتجربه و متخصصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بخواهید. شرکت ثبت اریکه ایرانیان می‌تواند یکی از شرکت‌هایی باشد که در کمترین زمان ممکن برای واحد اقتصادی شما کد اقتصادی دریافت کند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ثبت اریکه ایرانیان استفاده کنید.

هزینه اخذ کد اقتصادی

دریافت این کد نیز با توجه به اینکه فرآیندها و مراحل گوناگونی دارد مستلزم پرداخت هزینه است. این هزینه با توجه به تکمیل بودن پرونده و داشتن سند اداری یا اجاره‌نامه هولوگرام‌دار متفاوت است. اما به صورت میانگین معمولا این عدد بین 1.000.000 الی 1.500.000 تومان نوسان دارد. در صورتی که می‌خواهید این عدد را به صورت دقیق بدانید می‌توانید از کارشناسان و مشاوران شرکت ثبت اریکه ایرانیان کمک بخواهید.

کارشناسان مجرب مجموعه ثبت اریکه می‌توانند در کلیه مراحل دریافت کد اقتصادی بصورت مستمر و پیوسته همراه شما متقاضیان عزیز باشند و با مشاوره دقیق درباره اخذ کد اقتصادی کمک کنند که با کمترین هزینه در سریع ترین زمان ممکن کد اقتصادی شما را به دریافت کنند .

تلفن تماس جهت مشاوره : 02122659423 –  02122659459 – 02122659445  –  02122659014

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: