پایگاه خبری خانه فوتبال:

 زمان واریز سهمیه بنزین  این ماه مشخص شد. سهمیه بنزین جدید با اما و اگرهای زیادی مواجه شد . تغییری در میزان سهمیه بنزین رخ داده است. سهمیه بنزین خودروهای مختلف اعلام شد که مشروح خبر سهمیه بنزین را در ادامه بخوانید.

 

بنزین لیتری چند؟

ماجرا از آن جا شروع شد که معاونت اقتصادی دولت سیزدهم در نامه‌ای دستور به باز توزیع سهمیه‌های بنزین داد. دو هفته از انتشار نامه محرمانه معاونت اقتصادی دولت و دستور به باز توزیع بنزین سهمیه‌ای می‌گذرد و مجلس هم با این طرح مخالفت کرده است. حالا ابراهیم رییسی امروز به مجلس می‌رود و قرار است بررسی بودجه ۱۴۰۱ آغاز شود. اما سهمیه جدید بنزین از کی واریز می‌شود؟

 

​ قرار بود توزیع سهمیه بنزین در جزیره کیش تغییر کند و پس از آن به فاصله دو تا سه هفته این روند در قشم هم اجرا شود. اما هنوز سرنوشت طرح دولت مشخص نیست.

حالا امروز  نمایندگان مجلس بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ را  آغاز می‌کنند و رییس جمهور هم قرار است به مجلس برود. لایحه ۱۴۰۱، تا این لحظه حاشیه‌های زیادی داشت. حدف ارز ۴۲۰۰ یکی از بندهای بودجه ۱۴۰۱ بود.

به جز این فریدون عباسی دوانی، رییس کمیسون مجلس هم پیش از این گفته بود طرح جدید توزیع سهمیه بنزین احتمالا پس از بررسی بودجه یا در اثنای بررسی بودجه به صورت تبصره‌ها و بندهایی درباره حامل‌های انرژی نوشته شود.باید منتظر بررسی بودجه در مجلس ماند.

 

جواد اوجی، وزیر نفت هم روز سه‌شنبه هفته پیش به مجلس رفت تا توضیحات بیشتری درباره این طرح ارائه دهد. با توجه به نامه منتشر شده دولت، به نظر می‌رسید هیات دولت مصمم به باز توزیع سهمیه‌بندی بنزین است. با این حال، اعضای کمیسیون انرژی با توضیحات وزیر نفت قانع نشده بودند.به عبارتی اعضای کمیسیون انرژی مجلس با تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین مخالفت کردند.

نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی اصلی‌ترین دلیل مخالفت مجلس با طرح دولت را ایجاد تورم و بازار سیاه خوانده بود.

دولت هنوز اعلام نکرده تخصیص بنزین به افراد از چه زمانی از آغاز می‌شود. بنا بر پیگیری‌های تجارت‌نیوز از شرکت ملی توزیع و پخش فراورده‌های نفتی دولت هنوز ابلاغیه‌ و دستورالعمل شروع این طرح را به شرکت ملی توزیع و پخش فراورده‌های نفتی ارسال نکرده است.

 

سهمیه بنزین چند لیتر است؟

اولین بار، سرپرست منطقه آزاد کیش گفته بود که قرار است به هر نفر ۲۰ لیتر یارانه بنزین داده شود. پس از آن وزیر نفت اعلام کرد این سهمیه ۱۵ لیتر است و در نهایت، مدیرکل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی در گفتگوی زنده با صداوسیما مدعی شد که خانواده‌ها با تعداد کم هم کمتر از ۶۰ لیتر بنزین دریافت نمی‌کنند. این یعنی به گفته مسئولان اجرایی این طرح، با سه عدد مواجهیم. ۱۵، ۲۰ و ۶۰.

سهمیه بنزین به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

آن طور که وزیر در مجلس توضیح داده بود، بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کد ملی که بیش از یک‌سال در محل اجرای طرح ساکن بوده واریز می‌شود.

با توزیع یارانه بنزین به افراد سهمیه قبلی از بین می‌رود؟

سرپرست منطقه آزاد قشم توضیح داده که با اجرای طرح جدید، سهمیه خودرو فعلا از بین نمی‌رود. پس از آن هم افرادی که احتیاجی به بنزین ندارند، می‌توانند آن را با قیمت آزاد بفروشند.

 

البته هنوز ذکر نشده دولت خریدار سهمیه بنزین مازاد مردم است یا اشخاص حقیقی. احتمالا یکی از دلایل نگرانی کارشناسان از به وجود آمدن بازار سیاه و قاچاق بنزین هم همین است.

سهم هرخودرو در سهمیه بنزین چقدر است؟

سهمیه بنزین برای خودرو‌های سواری شخصی بنزینی ۶۰ لیتر، خودرو‌های سواری شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها نیز ۲۵ لیتر در ماه است و می‌توان در هر کارت سوخت، سهمیه ۹ ماه را ذخیره کرد.

بر اساس سهمیه‌بندی بنزین، هر لیتر بنزین یارانه‌ای، یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه‌هزار تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت بنزین سوپر نیز سه‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. امشب بیست و پنجمین سهمیه بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت واریز خواهد شد.

چرا سهمیه بنزین دیر واریز می شود؟

درحالی که سهمیه بنزین رانندگان، اول هر ماه واریز می‌شود اما سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی همیشه با تاخیر یک الی دو ماهه رو به رو است.

سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین تبعات زیاد و سنگینی برای اکثریت اقشار جامعه داشته است، یکی از این گروه‌ها، رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی از جمله اسنپ و تپسی هستند.

سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی فقط به رانندگان واجد شرایط تعلق می‌گیرد، شرکت‌های تاکسی اینترنتی هر ماه فهرست کاربران راننده‌ فعال خود را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهند.

این وزارت‌خانه مجموع پیمایش رانندگان در همه شرکت‌های تاکسی اینترنتی را محاسبه و مشخصات ثبتی آن‌ها را با بانک اطلاعاتی ثبت احوال مطابقت می‌دهند. در نهایت نیز فهرست کاربران واجد شرایط برای اختصاص سهمیه آن ماه در اختیار وزارت نفت قرار می‌گیرد.

مقصر تاخیر واریز سهمیه بنزین کیست؟

راننده‌های فعال تاکسی‌های اینترنتی اعتبار سهمیه سوخت دریافت می‌کنند. این اعتبار سهمیه باید هر ماه از سوی نهادهای دولتی واریز شود، اما در این میان، برخی رانندگان نیز تاکید می‌کنند که مشمول دریافت این سهمیه هستند اما حسابشان با تاخیر دو یا سه ماهه شارژ می‌شود.

یکی از رانندگان که در شرکت اسنپ کار میکند، می‌گوید: « از ۴ بعد از ظهر تا ۱۰ شب صد تومن کار کردم که بیش از پنجاه هزار تومن بنزین سوزوندم و سی هزار تومن هم برای منفی بودن حساب اسنپ و ده تومنی که نگه میداره رفت. با بیست تومن باید برم خونه. سهمیه بنزین درست حسابی هم بهمون نمیدن. خرج استهلاک ماشین که جای خودش رو داره، حداقل برای دلخوشیمون سهمیه بنزین رو سر وقت واریز کنن.»

روابط عمومی تپسی در این باره به تجارت‌نیوز گفت: نزدیک به دو سال از زمان سهمیه‌بندی سوخت می‌گذرد، در طول این مدت در موارد متعددی واریز اعتبار بنزین، برای رانندگان تپسی و سایر تاکسی‌های اینترنتی، از سوی نهاد‌های تصمیم‌گیر با تاخیر روبه رو شده است.

روابط عمومی تپسی ادامه داد: در حال حاضر میزان پیمایش سفیران در تپسی بیستم هر ماه محاسبه و برای وزارت کشور ارسال می‌شود. متاسفانه علی رغم تمام پیگیر‌هایی که ما انجام داده‌ایم، واریز سهمیه بنزین در حال حاضر با دو دوره تاخیر مواجه است. اعتبار سهمیه سوخت تاثیر مستقیم بر روی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دارد و عدم واریز آن منجر به ایجاد چالش و نارضایتی بین این قشر پر تلاش می‌شود.

ظاهرا  شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی دخالتی در واریز شدن سهمیه بنزین رانندگان ندارند و تنها مشخصات رانندگان و میزان مسافت طی شده هر یک را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کنند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: