پایگاه خبری خانه فوتبال:

اما و اگر ها برای تغییر مبلغ یارانه نقدی مدتی است بحث روز و داغ شده است اما هنوز مبلغ یارانه نقدی افزایش نیافته است. یارانه نقدی طبق روال گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه نقدی که از سال ۸۹  درقالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود طرح یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه تغییری نکرده است. 

 

خبر خوش سازمان هدفمندی به مردم

به گزارش اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری خبر داد.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین یارانه نقدی در روز دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ خبر داد.

 

از آنجایی که یکصد وسی و یکمین مرحله یارانه به حساب سرپرستان خانوار، دوشنبه ۲۰ دی ماه واریز می شود. آیا مبلغ واریز این یارانه جدید شده است؟

وی با اعلام این خبر عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی‌های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

 

احتمالا از بهمن‌ماه واریز یارانه جدید شروع شود، در واقع دولت قصد دارد یارانه جدید را به یارانه معیشتی بنزین که در روز دهم هر ماه واریز می‌شود اضافه کند.

به نظر می‌رسد یکی از علت‌هایی که دولت در واریز یارانه جدید دست نگه داشته این است که موضوع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی را در مجلس نهایی کند. اگر دولت از یک سو یارانه جدید را قبل از حذف نهایی ارز ترجیحی واریز کند و از سوی دیگر نمایندگان با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت نکنند، پرداخت یارانه جدید یک تکلیف دیگر روی دوش دولت می‌گذارد.

در واقع دولت برای واریز یارانه جدید مصمم است اما شرط پرداخت آن را حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌داند، چرا که با کسری بودجه و افزایش هزینه‌ها، نقدینگی ندارد که با اتکای به آن یارانه جدیدی بدهد.

 

بنابراین کسانی که منتظر واریز یارانه جدید هستند، احتمالا پس از تصویب نهایی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس، این یارانه را دریافت کنند.

حساب سرپرست خانوار پر می شود 

در روز دوشنبه هفته آینده یعنی بیستم دی ماه سه اتفاق برای گروه‌های مختلف رخ می‌دهد، دو واریزی انجام می‌شود و سامانه ثبت‌نام مسکن دولتی برای گروهی فعال می‌شود.

 

در هفته آینده برای گروه‌های مختلف از مردم خبرهایی در راه است. یک یارانه واریز می‌شود، مجردان می‌توانند مسکن دولتی ثبت‌نام کنند و حقوق‌ گروهی از بازنشستگان پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در روز دوشنبه واریز می‌شود. ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی این ماه را در ساعت ۲۴ روز دهم دی ماه دریافت می‌کنند.

خانوارهایی که مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کرده‌اند نیز در این ماه یکی دیگر از اقساط این وام را پرداخت می‎کنند.

 

قرار بود در این ماه یارانه دیگری نیز واریز شود اما گفته شد این یارانه به یارانه معیشتی بنزین اضافه می‌شود ولی انجام نشد. به نظر هم نمی‌رسد که در هفته پیش‌رو و با یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی پرداخت شود.

واریز حقوق بازنشستگان

سازمان تامین اجتماعی براساس حروف الفبا و ترتیب زمانی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران خود را واریز می‌کند که از روز بیستم هر ماه شروع می‌شود و تا پایان ماه ادامه می‌یابد.

 

ثبت‌نام مسکن دولتی

مردان مجرد که متقاضی طرح نهضت ملی مسکن هستند می‌توانند از روز دوشنبه هفته آینده یعنی بیستم دی ماه با مراجعه به سامانه ثمن وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کنند.

دولت برای مجردان دو شرط در نظر گرفته است، اول این که بیش از ۲۳ سال سن داشته باشند، دوم این که در زمان تحویل واحدهای مسکونی خود متاهل باشند.

 

پیش‌بینی شده ساخت مسکن بین دو تا سه سال زمان ببرد، پس از این مدت اگر این گروه از متقاضیان همچنان مجرد باشند باید هزینه بیشتری بپردازند. در واقع در این طرح مسکن، دولت به متقاضیان زمین رایگان می‌دهد اما شامل مجردان نمی‌شوند و مجردان باید پول زمین را نیز پرداخت کنند.

هفته آینده منتظر افزایش یارانه باشیم؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که احتمالا یارانه‌ها از هفته آینده دو برابر می‌شود، به نظر می‌رسد قرار است این مبلغ به یارانه معیشتی بنزین اضافه شود. نشان می‌دهد که احتمالا از هفته آینده یارانه‌ها افزایش می‌یابد و در واقع قرار است این افزایش همزمان با پرداخت یارانه‌ معیشتی بنزین در پایان هفته آینده انجام شود.

براساس زمان‌بندی که از دی ماه سال ۹۸ رعایت شده، دولت در روز دهم هر ماه باید یارانه معیشتی بنزین و در روز بیستم یارانه نقدی را واریز کند. تا اواسط هفته قبل پیش‌بینی‌ها برای پرداخت یارانه در دی ماه طبق زمان‌بندی ذکر شده بود، اما صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس‌جمهور کمی معادلات را عوض کرد، چرا که خبر از افزایش یارانه‌ها می‌دهد

محسن رضایی گفت که قرار است در دی ماه یارانه‌ها دو برابر شود. به گفته او یک خانواده چهار نفره در این ماه حدود ۸۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند که بخشی از آن به صورت نقدی و بخشی دیگر به صورت بن کارت خرید کالا پرداخت می‌شود.

در پایان هفته آینده دولت باید یارانه معیشتی بنزین را واریز کند، پیگیری‌های نشان می‌دهد که قرار است تغییر یارانه‌ها همزمان با پرداخت یارانه معیشتی بنزین صورت بگیرد.

گفته می‌شود مبنای دو برابر شدن یارانه‌ها، یارانه معیشتی بنزین است، چرا که براساس برنامه دولت قرار است یارانه ۶۰ میلیون نفر افزایش یابد که همان مشمولان یارانه بنزین هستند. همچنین در گزارش ها نیز آمده که به ۳۰ میلیون نفر یارانه ۹۰ هزار تومانی و ۳۰ میلیون نفر دیگر یارانه ۱۲۶ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

پیش‌تر قرار بود که پرداخت این یارانه جدید در قالب کارت‌های اعتباری باشد اما ظاهرا به نتیجه مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و احتمالا به صورت کاملا نقدی پرداخت انجام می شود.

همچنین قرار است امشب طی جلسه‌ای جمع‌بندی نهایی درباره پرداخت یارانه جدید انجام و به زودی در این رابطه اطلاع‌رسانی رسمی شود. بنابراین به نظر می‌رسد که دستورالعمل اجرایی آن طی روزهای ابتدایی هفته آینده برای نهادهای مرتبط در پرداخت یارانه‌ها صادر شود.

حذف یارانه این افراد در ۱۴۰۱

سال آینده شرایط پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند؛ این را می‌شود هم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هم در اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مشاهده کرد.

آن‌طور که از سخنان مسوولان و اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۱ برمی‌آید، دولت در سال آینده سه یارانه نقدی به مردم پرداخت خواهد کرد؛ یارانه نقدی، معیشتی و یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی.

سال آینده شرایط پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند؛ این را می‌شود هم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هم در اظهارات رییس سازمان برنامه و بودجه مشاهده کرد. دولت در لایحه بودجه سال آینده، تغییر مکانیزم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیش‌بینی کرده است. بر این اساس، در لایحه بودجه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها پیشنهاد پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه جدید در سال آینده به مردم در ازای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و جبران اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، یارانه نان و خرید تضمینی گندم آمده است.

به این ترتیب، کل یارانه پرداختی در سال آینده طبق این لایحه ۳۳۶ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن یارانه نقدی و معیشتی است.

آن‌طور که رییس سازمان برنامه و بودجه دوشنبه گذشته در نشست خبری درباره پرداخت رقم یارانه‌ ریالی در ازای حذف ارز ترجیحی در سال بعد، گفته: متوسط پرداختی یارانه ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود و این مساله براساس وضعیت دهک‌ها در جلسات کارشناسی تعیین خواهد شد.

بنا به اعلام مسعود میرکاظمی، جریان به نحوی خواهد بود که قدرت خرید حدود پنج دهک پایین افزایش یافته و دهک‌های بالا که سرانه مصرف بالاتری دارند، پول بیشتری خرج خواهند کرد.

وی این را هم عنوان کرده در حال حاضر ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می‌شود که عمده آن را پردرآمدها مصرف می کنند، در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد، ولی دولت سعی بر تغییر این روال دارد.

به گفته وی، پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هم در سال بعد ادامه دارد، ولی به گونه‌ای که یارانه پردرآمدها حذف و به سمت کم درآمدها حرکت و افزایش پیدا کند.

یارانه جدید در راه است

در این میان، یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با استناد به لایحه بودجه سال آینده، گفته که دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی پرداخت می‌کند، پس عملا تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

جعفر قادری با اشاره به جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، عنوان کرده؛ دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته تا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یارانه به دهک‌های اول تا هفتم پرداخت کند. چهار دهک اول ماهانه حدود ۱۲۰ هزار تومان و سه دهک بعدی ماهانه حدود ۹۰ هزار تومان مازاد بر یارانه قبلی دریافت می‌کنند.

او مجددا تاکید کرده؛ دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرده، اما به جای آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت می‌شود. پس نگرانی از بابت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، چون دولت آن را در جای دیگر پرداخت می‌کند و قدرت خرید مردم حفظ می‌شود.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته؛ دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جز گندم و دارو حذف کرده و راهکارهایی برای جبران قدرت خرید مردم در نظر گرفته است. یعنی آن مقدار که ارز ترجیحی برداشته می‌شود، متناسب با آن یارانه به جامعه هدف داده شده و یارانه نقدی افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرده؛ این موضوع تورم‌زا نیست، بنابراین می‌توان گفت که با حذف ارز ترجیحی و کنترل‌های مناسب دولت، تورم به وجود نمی‌آید.

همچنین یکی از اعضای هیات رییسه مجلس با اشاره به حذف رانت دلار ۴۲۰۰ تومانی، متذکر شده؛ باید منابع حاصل از حذف این ارز به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گفته محسن دهنوی، طبق محاسبات دقیق، دولت می‌تواند بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم اضافه کند.در این میان اما، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ملزم به حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده شده است.

 براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان موظف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از ابلاغ این قانون، ضمن دهک‌بندی درآمدی تمامی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکا، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: