پایگاه خبری خانه فوتبال:

از جمله بخش‌های مهم و بسیار کلیدی در هر ساختمان تاسیسات ساختمانی است که به انواع مختلف تقسیم بندی می‌شود که شامل مواردی مانند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تهویه مطبوع است. به طور کلی برای استفاده صحیح از کلیه‌ی تجهیزات تاسیسات ساختمان باید با استفاده از کارشناسان و مهندسان به اجرای درست این نوع از تاسیسات پرداخت تا در کنار به کارگیری بدون دغدغه‌ی این تجهیزات، عمر مفید ساختمان‌ها نیز افزایش یابد. حال ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی انواع تجهیزات تاسیسات ساختمان بپردازیم و در انتها نیز به یک مرجع معتبر برای تهیه این گونه تجهیزات اشاره خواهیم کرد.

معرفی کولر گازی

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین لوازم تهویه مطبوع که به جهت تأمین سرمایش و گرمایش برای موقعیت‌های مختلف مانند ساختمان‌های اداری، صنعتی و مسکونی در نظر گرفته می‌شود، کولر گازی است. همانطور که می‌دانید کولرهای گازی دارای انواع و اقسام هستند که باید با توجه به نیاز و موقعیت مورد نظر نسبت به تهیه مورد مناسب اقدام کرد. گفتنی است که این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند که به عنوان مثال می‌توان به کولر گازی دیواری با ظرفیت 9 تا 30 هزار و یا کولر گازی ایستاده  تا ظرفیت 90 هزار و حتی کولر پرتابل که ظرفیتی بین 7 تا 14 هزار دارد، اشاره کرد.

ضمناً همانطور که اطلاع دارید این نوع سیستم تهویه مطبوع از برندهای مختلف در بازار عرضه شده‌اند که طبیعتاً برای خرید یک نمونه عالی نیاز به مشاوره و راهنمایی از افراد متخصص خواهید داشت. همچنین از جمله برندهای این تجهیزات تاسیسات ساختمان می‌توان به کولر گازی ال جی، سامسونگ، آکس، گرین، ایران رادیاتور، کاستی، وستن ایر و مواردی از این دست اشاره کرد که پر واضح است که هر کدام دارای ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مختص به خود هستند.

معرفی داکت اسپلیت

این نوع تهویه مطبوع دقیقاً مانند کولر گازی است با این تفاوت که برعکس کولر گازی، داکت اسپلیت به صورت تو کار نصب می‌شود. ضمن اینکه ویژگی‌ها و خصوصیات این نوع تجهیزات سبب شده است تا به راحتی برای مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. داکت اسپلیت به جهت انتقال هوا از کانال‌هایی مانند گالوانیزه، پلی یورتان و حتی لوله‌های فلکسیبل استفاده می‌کند که این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان را کاملاً با موارد مشابه مانند اسپلیت‌های گازی متمایز کرده است.

اجزای تشکیل دهنده‌ی این وسیله‌ کاربردی شامل مواردی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و لوله مویین (شیر انبساط) است که هر کدام وظیفه‌ی خاصی دارند و برای بهبود عملکرد داکت اسپلیت ایفای نقش می‌کنند. به طور کلی برای تهیه این نوع دستگاه تهویه مطبوع می‌توان انواع مختلف آن را تهیه کرد که از جمله موارد زیر تقاضای بیشتری دارند:

 

  • داکت اسپلیت کمپرسور دور ثابت.
  • داکت اسپلیت اینورتر.

·       مزایای داکت اسپلیت

موارد که سبب می‌شود، افراد برای موقعیت‌های مختلف از این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان استفاده کنند، شامل موارد زیر است:

- داکت اسپلیت‌ها دارای قدرت بیشتری هستند بنابراین عملکرد فوق العاده‌ای خواهند داشت.

- کاهش مصرف آب و برق از دیگر مزیت‌های این وسیله‌ی کاربردی است.

- قابلیت افزودن هوای تازه به دستگاه برای کارآیی بهتر.

- دارا بودن فیلتر هوای مناسب.

- قابلیت نصب یونیت خارجی (در پشت بام).

- هزینه تعمیر و نگهداری پایین.

معرفی رادیاتور پکیج

از دیگر تجهیزات تاسیسات ساختمان که برای در نظر گرفتن گرمایش تهیه می‌شود، شوفاژ یا رادیاتور است که شاید در حال حاضر بیشترین استفاده از آن می‌شود. عملکرد این دستگاه با جابجایی هوای سرد و گرم صورت می‌گیرد به طوری که هوای گرم به دلیل وزن سبک به سمت بالا حرکت کرده و هوای سرد به پایین منتقل می‌شود و این عمل آنقدر تکرار می‌شود که هوای اتاق به طور یکپارچه گرم شود. ضمناً آب گرم مدنظر برای رادیاتور بوسیله‌ی موتورخانه (پکیج) تأمین می‌شود.

·       انواع رادیاتور

رادیاتورها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - رادیاتور پنلی. این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان از جنس فولاد است و از ویژگی‌های آن می‌توان به اندازه کوچک محصول اشاره کرد. لذا برای مکان‌هایی با فضای کمتر به راحتی می‌‌توان از این نوع رادیاتور بهره برد.

- رادیاتور پره‌ای. این نوع وسیله‌ی گرمایشی از جنس فولاد یا آلومینیوم است و طول عمر آن نیز معمولاً به نسبت دیگر رادیاتورها بیشتر است. گفتنی است که حتی رادیاتور پره‌ای را می‌توان در حمام نیز استفاده کرد. از معایب این نوع محصول می‌توان به قیمت بالای آن اشاره کرد.

- رادیاتور قرنیزی. این نوع شوفاژ از جدیدترین نوع است و برای انواع دکوراسیون‌ها مناسب خواهد بود چرا که فضای آنچنانی را نیز اشغال نخواهد کرد. از ویژگی‌های این محصول گرمایشی می‌توان به مقاومت بسیار عالی آن اشاره کرد.

معرفی چیلر

از جمله تجهیزات تاسیسات ساختمان که وظیفه‌ی در نظر گرفتن آب سرد را برای دستگاه‌هایی مانند فن کوئل بر عهده دارد، چیلرها هستند. در واقع از چیلرها به عنوان مرکز اصلی تهویه مطبوع یاد می‌شود. این دستگاه در دو نوع چیلر تراکم آبی و هوای وجود دارد که نوع اول از قیمت بهتر و کیفیت و عملکرد مناسب‌تر برخوردار است. به طور کلی برای انتخاب یک چیلر ایده‌آل باید موارد مختلفی را در نظر داشت که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

6

- بررسی ظرفیت برودتی مورد نیاز.

- کاربری چیلر (خنک‌کاری دستگاه‌ها، تهویه مطبوع و...)

- محدودیت فضا به جهت نصب چیلر.

- وجود مولد گرمایی.

- امکان نصب قابلیت برج خنک کننده.

·       انواع چیلرها

چیلرها دارای انواع مختلفی هستند که ممکن است از نوع تراکمی یا جذبی باشند. در نوع تراکمی سرما با استفاده از انرژی الکتریکی ایجاد می‌شود و سپس به فن کویل یا هواساز ارسال شده و سبب خنک شدن فضا خواهد شد. از این نوع چیلر در زمستان استفاده می‌شود و اکثراً برای خنک‌سازی تجهیزات صنعتی به کار گرفته می‌شود. اما در نوع جذبی، تولید سرما با به کارگیری از انرژی گرمایی خواهد بود که این انرژی ممکن است بخار یا شعله مشعل باشد. این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان پس از سرد کردن آب و ارسال آن به هواساز باعث خنک شدن فضا می‌شود.

معرفی فن کویل

از جمله اجزای یک سیستم تهویه مطبوع، فن کویل است که به جهت ایجاد گرما و سرما در موقعیت‌های مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی یا تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع وظیفه‌ی اصلی فن کویل‌ها انتقال حرارت است. انواع این دستگاه به قرار زیر است:

- سقفی زمینی. این نوع فن کویل به شکل افق در سقف و عمود در زمین و به شکل‌های روکار و توکار نصب می‌شود.

- دیواری. این نوع فن کویل روکار بوده و فضای کمی را اشغال می‌کند؛ نصب و سرویس آن آسان بوده اما از لحاظ قیمت نسبت به دستگاه‌های دیگر گران‌تر است.

- زمینی. شکل و ظاهر این محصول مستطیلی است و در حالت رو کار به روش‌های رو‌به‌رو زن، بالا زن و شیب‌دار نصب می‌شود.

- کاستی. این نوع فن کویل هم به شکل یک طرفه و هم به شکل چهار طرفه وجود دارد که هر کدام ممکن است از چهار یا دو لوله برخوردار باشند.

- سقفی. نوع فن کویل سقفی در سه مدل با ظرفیت‌های گوناگون در دسترس متقاضیان است. برای نصب این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان می‌توان رو یا زیر سقف را در نظر گرفت.

·       مزایای فون کویل

استفاده از فن کویل به دلایلی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

- عدم نیاز به کانال کشی. (فقط به لوله کشی و برق کشی نیاز است.)

- تنوع بسیار جذاب برای موقعیت‌های دلخواه.

- بهینه بودن در مصرف انرژی. (نیازی به روشن کردن کل فن کویل‌ها نیست).

گفتنی است که برای انتخاب یک فن کویل مناسب باید به مواردی مانند نوع این محصول و کاربرد، همچنین ظرفیت آن دقت کرد. البته بررسی سطح صدا برای این محصول نیز دارای اهمیت است.

معرفی سیستم اسپلیت مرکزی

7

اکثراً این سیستم تهویه هوا را با نام سیستم vrf می‌شناسند و عملکرد آن نیز به دو صورت گرمایشی و سرمایشی است. ضمناً گفتنی است که این سیستم به دو شکل الکتریکی؛ یعنی با برق و همچنین گاز طبیعی کار می‌کند که هر کدام به ترتیب با نام اختصاری ehp و ghp شناخته می‌شوند. به طور کلی در هر موقعیت بنا به نیاز می‌توان از هر کدام از این سیستم اسپلیت مرکزی بهره برد. البته اگر نظر ما را در این خصوص بخواهید، توصیه می‌کنیم که از سیستم ghp استفاده کنید چرا که هزینه گاز به مراتب از هزینه برق کمتر است. از نمونه‌های این نوع تجهیزات تاسیسات ساختمان نیز می‌توان به سیستم اسپلیت مرکزی گرین اشاره کرد. البته نمونه‌های دیگری مانند اسپلیت ال‌ جی و وستن ایر نیز وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خودشان هستند که در صورت نیاز قابل تهیه و استفاده خواهند بود.

راهنمای خرید سیستم تهویه مطبوع

به طور کلی برای اینکه یک چنین سیستمی را برای موقعیت دلخواه‌مان در نظر بگیریم، باید موارد مختلفی را بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم بهترین نوع تهویه مطبوع را خریداری نماییم. به همین منظور در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که در نظر گرفتن هر کدام می‌تواند به خرید با کیفیت تجهیزات تاسیسات ساختمان کمک کند. بنابراین بررسی موارد زیر توصیه می‌شود:

·       مصرف انرژی

اینکه یک سیستم تهویه مطبوع با حفظ عملکرد با کیفیت خود بتواند مصرف انرژی پایینی داشته باشد، ممکن است انتخاب فوق العاده‌ای برای خرید باشد. بنابراین در هنگام خرید حتماً به برچسب انرژی این نوع محصولات دقت کنید.

·       نویز ایجاد شده در حال کارکرد

برای خرید این نوع محصولات حتماً به صداهای ایجاد شده توسط دستگاه‌ها دقت کنید. در برخی از بهترین آنها فقط صدای فن در حال اجرا به گوش می‌رسد که ممکن است انتخاب بهتری نسبت به بقیه محصولات باشند. ضمناً تنظیمات درست تهویه‌های مطبوع نیز می‌تواند به کاهش نویز و صدا منجر شود.

تجهیزات تاسیسات ساختمان باید به طور کاملاً صحیح نصب شده باشند. همچنین باید مکان درستی نیز برای نصب‌شان در نظر گرفته شده باشد. به طور کلی قبل از خرید و نصب تهویه هوا حتماً به مکان قرارگیری آن دقت کنید، بخصوص اگر قصد دارید در کنار پنجره آن را نصب کنید. ضمناً ناگفته نماند که نوع پنجره نیز مشخص کننده نصب و یا عدم نصب این نوع تجهیزات خواهد بود، لذا دقت در این خصوص ضروری است.

·       نصب درست تهویه هوا

تجهیزات تاسیسات ساختمان باید به طور کاملاً صحیح نصب شده باشند. همچنین باید مکان درستی نیز برای نصب‌شان در نظر گرفته شده باشد. به طور کلی قبل از خرید و نصب تهویه هوا حتماً به مکان قرارگیری آن دقت کنید، بخصوص اگر قصد دارید در کنار پنجره آن را نصب کنید. ضمناً ناگفته نماند که نوع پنجره نیز مشخص کننده نصب و یا عدم نصب این نوع تجهیزات خواهد بود، لذا دقت در این خصوص ضروری است.

·       بررسی محل فیلتر

دسترسی محل فیلتر این نوع دستگاه‌ها دارای اهمیت است چرا که نباید برای تمیز کردن آن با مشکل روبرو شوید. در واقع اگر نتوانید به راحتی به فیلتر دسترسی داشته باشید بنابراین تمیز کردن فیلتر نیز انجام نخواهد شد که این موضوع در بلند مدت کیفیت و عملکرد دستگاه را کاهش می‌دهد. ضمناً در این صورت برای تمیز کردن فیلتر باید دست به دامان متخصصان امر شوید که به طور حتم سبب افزایش هزینه‌ها خواهد شد.

·       قیمت محصول

همانطور که می‌دانید برندهای مختلفی از انواع تجهیزات تاسیسات ساختمان وجود دارد که هر کدام ممکن است دارای قیمت‌های متفاوتی باشند. بنابراین به دنبال یک تهویه مطبوع ایده‌آلی باشید که در کنار کیفیت، دارای قیمت بصرفه‌ای نیز باشد. معمولاً این مورد در فروشگاه‌های معتبر و مجاز در نظر گرفته می‌شود که یکی از بهترین این فروشگاه‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

·       گارانتی محصول

با توجه به اینکه چنین محصولاتی ممکن است به دلایل مختلف دچار ایراد شوند، پر واضح است که باید از مرکزی خرید کنید که گارانتی محصول را تضمین کرده باشد. در واقع در هنگام خرید از وجود ضمانت‌نامه‌ی محصول اطمینان حاصل کنید.

تهویه مهاجر

8

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، چنانچه نیاز به انواع دستگاه تهویه مطبوع دارید، توصیه می‌کنیم که فقط به مراکز مجاز مراجعه کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات فروشگاه تهویه مطبوع مهاجر بهره ببرید که سابقه‌ی 40 ساله در این زمینه دارد. به طور کلی می‌توان از موارد زیر به عنوان توانمندی‌ها و خدمات تیم تخصصی مهاجر نام برد:

  • راه‌اندازی سیستم mps و لوله‌کشی کولر گازی.
  • اجرای موتور خانه.
  • اجرای سیستم‌های آبرسانی.
  • فروش انواع فن کویل.
  • فروش انواع رادیاتور.
  • فروش پکیج‌های گرمایشی و سرمایشی.
  • فروش انواع اسپلیت.
  • فروش انواع رادیاتور.

گفتنی است که موارد اعلام شده فقط بخشی از خدمات تیم مهاجر در بخش تجهیزات تاسیسات ساختمان است. حال برای اینکه بتوانید از کلیه‌ی خدمات این کارگروه تخصصی استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که با استفاده از راه‌های ارتباطی قرار داده شده با مشاوران و مدیران این مجموعه در ارتباط باشید. گفتنی است که از مزیت‌های اصلی به کارگیری از فروشگاه اینترنتی مهاجر می‌توان به قیمت‌های جذاب و همچنین کیفیت فوق العاده‌ی محصولات اشاره کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: