پایگاه خبری خانه فوتبال:

ادامه پرداخت یارانه از تیرماه: یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی مردم پرداخت می شود.

 معترضان به عدم دریافت یارانه بخوانند

یارانه معترضان کی قابل برداشت است؟ این پرسشی است که عمده مردم این روزها با آن مواجهند، سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید تا تیر ماه از پرداختی جدید خبری نیست اما در هفته پیشرو اتفاقات مهمی در رابطه با جاماندگان و معترضان یارانه جدید خواهد افتاد.

به احتمال زیاد قرار است در هفته پیش رو تحولی در رابطه با رسیدگی به درخواست معترضان و جاماندگان یارانه جدید صورت بگیرد و در نتیجه مشخص شود که یارانه معترضان کی قابل برداشت است؟

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها  گفت: تا موعد واریز یارانه خرداد هیچ پرداختی جدیدی وجود ندارد اما به احتمال زیاد در هفته پیشرو اتفاقات مهمی در رابطه با جاماندگان و معترضان یارانه جدید رخ خواهد داد.

براین اساس انتظار می‌رود که از ماه آینده در لیست یارانه‌بگیران جدید دولت تغییر و تحول اساسی ایجاد شود، به صورت مشخص با مشخص شدن وضعیت جاماندگان و معترضان بر تعداد یارانه بگیران اضافه خواهد شد و همچنین ممکن است موقعیت برخی خانوارها در دهک درآمدی تغییر کند.

جاماندگان یارانه جدید کسانی هستند که تاکنون یارانه نقدی دریافت نکردند، دولت بعد از اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی از این افراد خواست تا برای پیگیری خواسته‌های خود به سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه کنند.

معترضان یارانه جدید کسانی هستند که به دهک بندی دولت اعتراض دارند، با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی، به افراد یا یارانه نگرفتند و یا اینکه یارانه کمتری دریافت کردند.

پرداختی‌های جدید از تیرماه

دولت برای این عده یارانه اردیبشهت ماه را به صورت علی الحساب و بدون دادن حق برداشت واریز کرد و در ادامه از آنها خواست تا برای پیگیری خواسته خود از طریق وزارت رفاه اقدام کنند.

واریز علی الحساب و مشروط تنها مختص یارانه اردیبهشت ماه و معترضان یارانه بود. در ماه خرداد هیچ پرداخت علی الحسابی از طرف دولت صورت نگرفت اما دولت وعده داد که به تمام معترضان و جاماندگان مستحق از ابتدای اردیبهشت ماه یارانه خواهد داد.

موعد زمانی واریز یارانه‌ جدید از بیستم تا بیست و یکم هر ماه خواهد بود. این یارانه قرار است بابت خرید اقلام ضروری پرداخت شود.

دولت متناسب با وضعیت دهک‌های درآمدی برای دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه تدارک دیده است.

این یارانه برای دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. دهک دهم یارانه نخواهد گرفت اما می‌تواند مانند سایر دهک‌ها نان، دارو و بنزین مورد نیاز خود را به نرخ دولتی خریداری کند.

پرداخت یارانه جدید از شامگاه نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز شد. این موعد زمانی مصادف بود با آغاز برنامه اصلاح ارز ترجیحی از سوی دولت سیزدهم.

ایان ذکر است براساس دستور رئیس محترم جمهور متقاضیانی که به هر دلیلی از یارانه دوره های قبل محروم و یا از ثبت نام یارانه جامانده اند بعد از طی مراحل ثبت نام و بررسی شرایط متقاضی در صورت واجد شرایط بودن مانند سایر مشمولین یارانه جدید نیز از این دو نوبت از یارانه بهرمند خواهند شد.

یارانه

وی افزود: دسته دیگری از افراد در سال‌های گذشته یارانه دریافت نمی‌کردند و با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی خواستار دریافت یارانه نقدی شدند و در سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست خود را ثبت کردند.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: افرادی که تا فروردین ماه یارانه دریافت می‌کردند و پس از آن از لیست خارج شدند بنا به دستور رییس جمهور یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد اما مبلغ واریزی مسدود است که باید این دسته از افراد همچنان منتظر بمانند تا وزارت تعاون سامانه‌ای را که برای بررسی وضعیت این افراد در نظر گرفته معرفی کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این خانوارها پیش از این اعتراض خود را ثبت کردند باید در سامانه جدید وزارت تعاون، باید جزئیات اعتراض خود را وارد کنند و پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص می‌شود که آیا مشمول پرداخت یارانه هستند یا نه و چنانچه در پایش انجام شده جزو ۹ دهک ابتدایی تشخیص داده شدند یارانه واریزی اردیبهشت ماه برای این افراد قابل برداشت است.

حسینی توضیح داد: دسته‌ دیگری از افراد بودند که در سنوات گذشته یارانه آنها قطع شده بود این افراد در صورتی که خواهان دریافت یارانه نقدی باشند باید در سامانه وزارت تعاون ثبت نام کنند و دیگر نیازی نیست که منتظر سامانه وزارت تعاون باشند چرا که پایش اطلاعات آنها درحال انجام است و چنانچه تایید شود یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

وی درباره برداشت یارانه خردادماه افرادی که مشمول یارانه طرح مردمی سازی یارانه‌ها شدند نیز گفت: یارانه خردادماه این افراد پس از اعلام سازمان برنامه و بودجه طبق روال گذشته قابل برداشت است.

زوج‌های جدید برای دریافت یارانه چه کار کنند؟

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درخصوص افرادی که به تازگی ازدواج کردند و می‌خواهند یارانه دریافت کنند، گفت: زوج‌های جوانی که در دوره جدید خانواده‌های آنها مشمول یارانه‌بگیران بودند می‌توانند با مراجعه به پلیس ۱۰+ از خانواده خود جدا شوند و از این پس یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

وی افزود: زوج‌هایی که خانواده آنها در دوره جدید از لیست مشمولان دریافت یارانه حذف شدند و اعتراض خود را ثبت کردند باید منتظر معرفی سامانه جدید وزارت تعاون برای ثبت موارد اعتراضی باشند و پس از ثبت جزئیات اعتراض می‌توانند برای جدا کردن یارانه خود اقدام کنند.

ماجرای کالابرگ به جای یارانه نقدی

وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ خرید نان در برخی استان ها تاکید کرد که تا زمانی که اجرای آزمایشی کالابرگ به پایان نرسیده و نتایج آن محرز نشده است، اجرای رسمی آن را در کل کشور کلید نمی زنیم

وزیر اقتصاد با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ خرید نان در برخی استان ها تاکید کرد که تا زمانی که اجرای آزمایشی کالابرگ به پایان نرسیده و نتایج آن محرز نشده است، اجرای رسمی آن را در کل کشور کلید نمی زنیم.سید احسان خاندوزی درباره اجرای طرح کالا برگ، اظهار کرد: از ابتدا مصوبه ستاد اقتصادی دولت این بوده که تا زمانی که اجرای آزمایشی کالابرگ به پایان نرسیده و نتایج آن محرز نشده است، اجرای رسمی آن را در کل کشور کلید نزنیم. به همین جهت در برخی استان‌ها کار پیش رفته و پیشرفت کار خوب بوده و در برخی استان‌ها ایراداتی وجود داشت که ناچار شدیم به لحاظ فنی برخی نقاط ضعف را اصلاح کنیم.وی همچنین خاطرنشان کرد: با دستور رئیس جمهور تمام کسانی که مشمول دریافت یارانه نبودند اما خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانستند، به صورت علی الحساب به حساب آن ها یارانه نقدی واریز شده اما مسدود است. اگر افرادی هستند که اعتراض کردند اما پول علی الحساب به حساب‌های آن‌ها واریز نشده است مجدد مراجعه کنند. وزارت رفاه اجتماعی یک ماه فرصت دارد تا بررسی‌های خود را درباره معترضان به دریافت نکردن یارانه نهایی کند.

بسته ضد تورمی برای باقی مانده سال

خاندوزی گفت: رئیس جمهور تاکید کرد که برای ۹ ماه باقی مانده سال باید بسته کنترل تورم ویژه ارائه دهیم. بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد مکلف شدند که کمک کنند تا این بسته ضد تورمی در باقی مانده سال ۱۴۰۱ تهیه شود، در این جلسات این بسته آماده و به رئیس جمهور ارائه شده و در حال اصلاح نهایی است و به محض نهایی شدن  به شکل رسمی رونمایی می شود.

خردادماه چه یارانه هایی واریز می شود؟

تاکنون در ماه افراد حداقل دو یارانه دریافت می‌کردند؛ یارانه نقدی که همان یارانه ۴۵هزار تومانی بود و سابقه‌ای ١٠ساله در کشور داشت و یارانه دیگر نیز همان یارانه معیشتی بود که از پاییز سال ٩٨ پرداخت شد.

حالا پس از سال‌ها تغییراتی در پرداخت یارانه‌ها رخ داده است؛ براین اساس قرار شده تا ارز ترجیحی حذف شود و به جای آن یارانه مستقیم به مردم داده شود؛ برنامه فعلی نیز این بود که براساس دهک‌بندی افرادی که در دهک اول تا سوم هستند نفری ۴٠٠هزار تومان و افرادی که در دهک چهارم تا نهم هستند نفری ٣٠٠هزار تومان یارانه بگیرند. دهک دهم نیز از این یارانه محروم شده و هیچ یارانه‌ای به دهک دهمی ها اعطا نخواهد شد.

در همان ابتدا وقتی این یارانه پرداخت شد، این سوال مطرح بود که تکلیف یارانه معیشتی و نقدی چه خواهد شد؟ براساس پیگیری‌ها پاسخ آن است که دیگر قرار نیست یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی و معیشتی پرداخت شود و همه یارانه‌ها در هم تجمیع شده است.

از سویی دیگر نیز یارانه دو ماه همزمان واریز شد و باتوجه به اینکه یارانه نقدی و معیشتی نیز حذف شده است، خرداد ماه احتمالا هیچ یارانه‌ای برای افراد واریز نشود.

البته گفتنی است که در همان ابتدا عنوان شد که یارانه ٣٠٠ و ۴٠٠هزار تومانی تنها دو ماه پرداخت می‌شود و بعد از آن کالابرگ داریم. بنابراین در صورتی که زیرساخت‌های کالابرگ فراهم شود، احتمالا دیگر هیچ یارانه‌ای تحت عنوان یارانه نقدی نخواهیم داشت.

افزایش یارانه ۳ دهک اول درآمدی در سال ۱۴۰۱

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه 3 دهک اول درآمدی در سال 1401 خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

وی که با دانشجو گفتگو می کرد در پاسخ به این سوال که این یارانه چند درصد افزایش می‌یابد گفت: ما در حال مذاکره با مجلس هستیم اجازه بدهید خروجی حاصل شود اطلاع رسانی می شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  یکی از سیاست‌های رفع فقر مطلق، رفع فقر غذایی است و ما تلاش می‌کنیم در کارخانه‌های تولید مواد غذایی به ویژه صنایع شیر ایران پگاه که زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارد با کاهش قیمت و افزایش کیفیت در مسأله رفع فقر غذایی نقش داشته باشیم گفت:بر اساس دستور رئیس‌جمهور، برای شب عید نیازمندان یک بسته غذایی طراحی شده است که ما تصمیم‌گیر هستیم اما باید سازمان برنامه و بودجه به جمع‌بندی برسد و از سوی مقامات ذی‌ربط اعلام می‌شود.

وی در مورد کم و کیف طراحی بسته غذایی گفت: خبرهایی در راه است اما مقامات ذی‌ربط بعد از تصمیم‌گیری نهایی به زودی اعلام می‌کنند اما در قالب بسته‌های معیشتی غذایی، این بسته‌ها به افراد نیازمند پرداخت می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد:‌ ما در زمینه طراحی سبد غذایی تصمیم‌ساز هستیم اما خود وزارت کار پولی در اختیار ندارد و باید منابع آن از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد مسأله حذف یارانه افراد ثروتمند، گفت: سامانه‌های ما مانند پایگاه جامع رفاه ایرانیان همین الان این امکان‌ را دارد که افراد ثروتمند را شناسایی کنیم و ما دستگاه‌های مربوطه را مکلف کرده‌ایم که اطلاعات برخط از دارایی‌ افراد را بدهند اما اجرای حذف افراد ثروتمند منوط به تصویب قانون بودجه است که در مجلس در حال بررسی است.ما آمادگی داریم در صورت تصویب قانون با استفاده از سامانه‌های موجود افراد ثروتمند را از یارانه حذف کنیم.

عبدالملکی همچنین در مورد تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال 1401 گفت:‌ جلسات شورای عالی کار در حال بررسی است و ظرف روزهای آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام و حداقل مزد اعلام می‌شود./تسنیم

جزئیات جدید یارانه نقدی

حائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو: طبق بند یک تبصره ۸ قانون بودجه، مشترکانی که بالاتر از الگوی مصرف، برق مصرف می‌کنند، یارانه به آنها پرداخت نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر دولت دست به اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نزند مجبور است که از بانک مرکزی استقراض کند لکن برخی‌ها معتقدند که اگر این استقراض صورت گیرد تورم سرسام آوری در کشور به وجود خواهد آمد.

تعداد یارانه‌بگیران ۷۸ میلیون نفر است و ابن یارانه به حساب سرپرستان خانوار این افراد واریز می‌شود. ۲۱ میلیون خانوارها از آنها در بهار سال قبل وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کردند که بیست و یکمین قسط آن در این ماه برداشت می‌شود. ۹ قسط دیگر باقی می‌ماند که تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

همزمان با واریز یارانه نقدی از سوی دولت، سازمان تامین اجتماعی نیز باید آخرین حقوق امسال بازنشستگان را واریز کند. در سال گذشته واریز حقوق از ۱۵ اسفند شروع شد که به توجه به نیاز خانوارها برای خرید عید احتمالا امسال نیز زودتر از ماه‌های قبل واریز شود.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اولین جشنواره فیلم ۱۲۰ ثانیه‌ای که با موضوع تعاون و همدلی برگزار شد، گفت: در سومین روز از چهارمین سال گام دوم انقلاب هستیم. هنر یکی از ابزارهای بسیار اساسی در گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های ایجاد تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امروز در برخی کالاها دیگر مفهومی از ارز 4200 در بازار وجود ندارد در نتیجه دیگر دلیلی برای پرداخت ارز ترجیحی وجود ندارد، در نتیجه دولت در تبصره 14 یکصد هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار کم‌درآمد مردم در نظر گرفته است، ضمن اینکه بسیاری از افراد که سطح درآمدی بالایی دارند یارانه دریافت می‌کنند و دولت باید به این مسئله رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: دولت به‌دنبال اجرای یک برنامه کامل است که تمام زوایای این مسئله را در نظر گرفته باشد. حذف ارز ترجیحی تورم دارد اما این مسئله در کارگروه‌های تخصصی بررسی شده است، بر این اساس 7.6 درصد تورم ایجاد می‌شود اما به‌سبب جلوگیری از افزایش پایه پولی بخش زیادی از این رقم به جامعه بر خواهد گشت. امیدوار هستیم بتوانیم از منابع موجود در کشور به‌درستی استفاده کنیم.

تعداد یارانه‌بگیران چقدر است؟

به تازگی نیز یکی از نمایندگان مجلس به تجارت‌نیوز گفته که دولت طرحی را به مجلس برده که براساس آن قرار است ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه جدید پرداخت شود. از آنجایی که احتمالا این بودجه برای یک سال است، بودجه یارانه پرداختی هر ماه دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

اگر قرار باشد مبلغ یارانه پرداختی به هر فرد ۱۱۰ هزار تومان باشد این بودجه برای حدود ۲۰ میلیون نفر است، یعنی کمتر از سه دهک. اما بعید به نظر می‌رسد که هدف دولت پرداخت یارانه فقط به ۲۰ میلیون نفر باشد و احتمالا این بودجه تا حداقل برای چهار دهک اول افزایش می‌دهد، یعنی حدود ۳۴ میلیون نفر.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: