پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

لسیتین، جوش شیرین و گوارگام افزودنی های غذایی پرکاربردی هستند که در صنایع غذایی به مورد استفاده قرار می گیرند.

لسیتین

لسیتین مخلوطی از لیپیدها و فسفولیپیدها است، چربی موجود در بافت های حیوانی و گیاهی که برای سلول های ما ضروری هستند. لسیتین یک امولسیفایر طبیعی است که از دانه‌ های روغنی و همچنین تخم مرغ استخراج می شود و به دلیل ویژگی ‌های منحصربه ‌فرد، کاربردهای گسترده ‌ای دارد.

 لسیتین را می توان در طیف گسترده ای از صنایع غذایی مانند تولید شکلات و شیرینی، محصولات نانوایی، لبنیات، تغذیه نوزادان، مارگارین ها و چربی ها استفاده نمود. کاربردهای غیر غذایی این ماده عبارتند از خوراک دام، مکمل های غذایی، محصولات مراقبت های شخصی و لوازم آرایشی.

لسیتین در اشکال مختلفی وجود دارد و می ‌توان آن را از منابع مختلفی به دست آورد. سویا و زرده تخم مرغ دو مورد از محبوب ترین منابع هستند. گرانول ها شکل بسیار غلیظی از لسیتین هستند و اغلب ظاهری شبیه دانه های کوچک برنج یا جو دارند. به طور معمول گرانول های لسیتین برای مصرف مکمل آنتی اکسیدان استفاده می شود. شکل مایع نیز به عنوان امولسیفایر و افزودنی در طی فرآوری محصولات غذایی کاربرد دارد. گرانول یا مایع بودن لستین یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت فروش لسیتین است.

لسیتین سویا به طور خاص حاوی مقادیر زیادی کولین است که بدن به عنوان یک ماده مغذی ضروری به آن نیاز دارد. یک وعده استاندارد از گرانول های لسیتین تقریبا 50 درصد از کولین مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.

لسیتین به خودی خود طعم آجیلی ملایمی دارد، اگرچه برخی از تولیدکنندگان طعم دهنده هایی را به آن اضافه می کنند.

9

لسیتین یک ماده طبیعی و سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد آسیب رسان مقابله می کند. مزایای سلامتی لسیتین سویا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کلسترول بد را کاهش می دهد
  • کلسترول خوب را افزایش می دهد
  • سلامت کبد را بهبود می بخشد
  • به عملکرد شناختی کمک می کند
  • کولین را تامین می کند
  • التهاب را کاهش می دهد
  • اثرات یائسگی را کاهش می دهد
  • به شما کمک می کند تا با استرس های مختلف کنار بیایید
  • از زوال عقل جلوگیری می کند

جوش شیرین

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یکی از ترکیبات بسیار پرکاربرد در زمینه های مختلف است. این ترکیب در آشپزی، برای پخت و پز و همچنین به عنوان یک عامل ور آورنده خمیر استفاده می شود. هنگامی که جوش شیرین با اسید واکنش می دهد، دی اکسید کربن آزاد می شود که باعث انبساط خمیر شده و بافت دانه ای مشخصی در پنکیک، کیک، نان و سایر غذاهای پخته و سرخ شده ایجاد می کند.

جوش شیرین را می توان همراه با خمیر ترش استفاده کرد که اسیدی است و محصولی سبک تر با طعم اسیدی کمتر ایجاد می کند.

بی کربنات سدیم E500 را می توان به عنوان تنظیم کننده PH و خمیرمایه در نوشیدنی ها نیز استفاده کرد. از این ترکیب همچنین می توان در نوشیدنی های ورزشی برای تعادل الکترولیت ها استفاده کرد.

جوش شیرین به طور گسترده ای به عنوان یک ماده دارویی فعال در داروسازی استفاده می شود. قرص های جوش شیرین برای خنثی کردن اسیدیته معده نیز کاربرد دارند.

10

بی کربنات سدیم می تواند یک راه موثر برای کنترل رشد قارچ باشد. این ترکیب را می توان در استخرها و حوضچه های باغ به منظور افزایش قلیاییت کل مصرف کرد. جوش شیرین همچنین سطح pH را بالا می برد و حفظ pH مطلوب را آسان تر می کند. در صورتی که PH بالا باشد، نباید از بی کربنات سدیم برای تنظیم pH استفاده کرد.

جوش شیرین در فرمولاسیون فرآورده های حمام، پوست و مو، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی نیز استفاده می شود. بی کربنات سدیم برای کنترل تعادل اسید و باز محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، بی کربنات سدیم ممکن است به عنوان یک ماده ساینده، یک عامل دئودورانت و یک عامل مراقبت از دهان نیز استفاده شود. برای خرید جوش شیرین می توانید به مراکز فروش مواد شیمیایی و یا سوپرمارکت ها مراجعه نمایید.

گوارگام

 گوارگام از دانه های گیاه گوار، که از خانواده حبوبات که بومی هند است، تولید می شود. از آنجایی که گوارگام از دانه های گلوتن دار (گندم، جو و چاودار) ساخته نمی شود، به عنوان یک غذای بدون گلوتن در نظر گرفته می شود.

در واقع، در محصولات پخته شده بدون گلوتن، گوارگام (به همراه صمغ زانتان) به غلیظ شدن خمیر کمک می کند و مانع از جدا شدن مواد مختلف می شود. این ماده همچنین باعث به دام انداختن هوا در داخل مخلوط شده که در نهایت باعث می شود خمیر هنگام پخت، پف کرده و بالا بیاید. به این ترتیب محصولات پخته شده بیشتر شبیه به محصولات رایج تولید شده با آرد گندم به نظر می رسند. حجم محصول، برند شرکت تولید کننده از موارد مهم در تعیین قیمت گوارگام هستند.

ترکیب شیمیایی گوارگام شامل پروتئین، پلی ساکاریدهای محلول و نامحلول در آب، قندهای گالاکتوز و مانوز است. تفاوت اصلی گوارگام با سایر صمغ ‌های گیاهی و موسیلاژ، عدم وجود اسید اورونیک است که اغلب در سایر صمغ‌ ها وجود دارد. ساختار شیمیایی گوارگام حاوی واحد گالاکتومانان است که از 6/36 درصد انیدرید دی گالاکتوز و 1/63 درصد مانوز انیدرید تشکیل شده است.

تولید کنندگان بستنی اغلب از گوارگام به عنوان تثبیت کننده استفاده می کنند و صمغ گوار نیز در داروها به عنوان یک اتصال دهنده استفاده می شود. برخی از ملین ها گوارگام را به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده در فرمولاسیون خود دارند، زیرا صمغ گوار یک فیبر محلول است.

11

در کاربردهای صنعتی پودر گوارگام یک محصول همه کاره است و کاربردهای متفاوتی دارد. این ماده به عنوان ضخیم کننده، افزودنی حافظ مرطوب، عامل ژل کننده و حفظ آب، کمک لخته ساز، تصفیه فاضلاب، امولسیفایر و اتصال دهنده استفاده می شود.

همچنین برای فرمولاسیون های مختلف مثلا بهبود بازیافت روغن، تصفیه آب و غیره استفاده می شود. گوارگام گرید معدنی در صنعت معدن به عنوان عامل شناورسازی، لخته سازی یا یک تنظیم کننده با کیفیت استفاده می شود. پودر صمغ گوار با قابلیت هیدراتاسیون سریع در میدان های نفتی برای حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربردهای مختلف گوارگام در صنعت داروسازی به دلیل توانایی آن در تشکیل مخلوط های چسبناک یا ژل در محیط های آبی است. این ترکیب در تنظیم قند خون نیز موثر است بنابراین می توان از آن برای کنترل دیابت در پزشکی استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است گوارگام توانایی کاهش غلظت گلوکز پلاسما، انسولین و تری گلیسیرید پس از صرف غذا را دارد بنابراین قادر به کنترل بیماری دیابت خواهد بود.

گوارگام با اینکه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما به دلیل افزایش حجم سریع در دوزهای بسیار بالا می تواند باعث پارگی مری، انسداد روده کوچک و انسداد مجرای گوارشی شود. بنابراین برای مصرف دوز مناسب و بهره مندی از خواص آن حتما با پزشک مشورت کنید. گوارگام را دور از دسترس کودکان نگه داری کنید و بهتر است زنان باردار و شیرده از آن استفاده نکنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: