پایگاه خبری خانه فوتبال:

تنها کسی که از مدرنیته به‌دور است، تاکنون چیزی درباره خانه هوشمند نشنیده است. «اشیاء هوشمند» در حال جذب مخاطبان خود هستند و در کشورهایی مانند ایالات متحده رواج پیدا کرده‌اند. نزدیک به 30 درصد از شهروندان آمریکایی و 20 درصد از شهروندان اروپایی در آینده نزدیک از سیستم خانه هوشمند استفاده خواهند کرد. اما شرکت‌هایی هستند که اساساً این اصطلاح را رد می‌کنند و ترجیح می‌دهند که محصولات‌شان را تحت عنوان سامانه‌های مدیریت ساختمان معرفی کنند. Perenio یکی از این شرکت‌ها است. شاید فکر کنید چرا از اصطلاح خانه هوشمند فاصله می‌گیریم و مزایای سامانه‌های مدیریت ساختمان چیست. برای پاسخ با ما همراه باشید.

هیچ مقاله‌ای درباره «خانه هوشمند» در ویکی‌پدیا وجود ندارد. تنها یک مقاله درباره فناوری خانه هوشمند (SMART) و مطالب مربوط به اتوماسیون خانگی وجود دارد. در مورد مقاله اول، باید بگوییم که اصطلاح SMART مخفف خودنظارتی، تحلیل و گزارش است - یک فناوری برای تحلیل و گزارش نتایج خودنظارتی. این یک فناوری مدیریت ساختمان است که توسط شرکت آی‌بی‌ام (IBM) توسعه یافته است. ویلاهای دهکده هوشمند ورینا در منطقه آزاد جز این دسته هستند. اتوماسیون خانگی هم که خانه‌های هوشمند وارثِ آن هستند، بیش از صد سال قدمت دارد. اختراع لوله‌کشی اولین گام در مسیر اتوماسیون خانگی بود. با هوشمند شدن خانه‌ها، نوبت به آن رسید که یک سامانه گرمایش مرکزی داشته باشیم. در مقایسه با این ایده انقلابی، ابداعات آمازون و گوگل که نام‌شان اغلب با «خانه‌های هوشمند» گره خورده است، ادامه‌ی نسلِ مبتکر قبل از خود هستند. آنها حقیقتاً زندگی ما را ساده می‌کنند، اما اگر همین سیستم گرمایش مرکزی خاموش باشد، حسگرهای الکسا یا سامانه‌های نظارتی مشابه چیزی جز یک اسباب‌بازی دست‌وپاگیر نخواهند بود.

چندین مقاله در مورد سامانه‌های مدیریت ساختمان در ویکی‌پدیا وجود دارد. سامانه مدیریت ساختمان یک اصطلاح مرسوم است که مدیریت تمام سامانه‌های ساختمانی - از تهویه گرفته تا افزایش راندمان انرژی - را شامل می‌شود.  شاید بگویید ویکی‌پدیا منبع معتبری نیست. برخی هم ممکن است بگویند که خانه هوشمند در فرهنگ لغت آکسفورد آمده است، اما سامانه مدیریت ساختمان جایی در آن ندارد. اما کارشناسان می‌گویند حتی اگر خانه هوشمند اصطلاح رایج‌تری باشد، نام‌گذاری چنین فناوری‌هایی تحت عنوان سامانه مدیریت ساختمان صحیح‌تر است.

نتیجه‌گیری: از نظر حرفه‌ای، اصطلاح «سامانه مدیریت ساختمان» صحیح‌تر است. اصطلاح خانه هوشمند به لطف روزنامه‌نگاران و کارزارهای بازاریابی رواج پیدا کرده که اغلب ارتباط خوبی با کلمه هوشمند ندارند. این اصطلاح از نظر تولیدکنندگان و به‌ویژه برای شرکت‌هایی مانند سامسونگ، گوگل و آمازون بسیار مناسب به نظر می‌رسید. انتخاب خانه هوشمند از بسیاری جهات با انتظارات مشتریان مطابقت دارد. اما نه تنها ماهیت پروژه را آشکار نمی‌کند، بلکه می‌تواند کاربران متخصص را هم گیج کند. به‌همین‌خاطر، ما در Perenio تصمیم گرفتیم هر چیزی را به نام خودش صدا بزنیم و اصطلاح سامانه‌های مدیریت ساختمان را توسعه دادیم.

«خانه هوشمند» یک مقوله آینده‌نگرانه است که می‌توانید با آن حرف بزنید و مجهز به انواع راه‌حل‌های مدرن است. در واقع، تخیلی است که همین امروز به آن رنگ واقعیت داده‌ایم. برای مثال، «خانه هوشمند» مایکروسافت در سال 1999 به این شکل بود:

خبرنگاران باهوش به سرعت این اصطلاح را به‌کار گرفتند. چندی نگذشت که راه‌حل‌های مختلفی برای یک خانه هوشمند در سراسر جهان ارائه شد. همه آنها به دنبال نمایش یک خانه ایده‌آل آینده‌نگرانه هستند که زندگی در آن راحت و بی‌دردسر خواهد بود. «خانه هوشمند» هیوندای به شکل زیر است:

نتیجه‌گیری: «خانه هوشمند» یک راه‌حل فنی نیست، بلکه رویایی است که رنگِ واقعیت می‌گیرد. این اصطلاح کاملاً مناسب کارزارهای بازاریابی است. سامانه مدیریت ساختمان دست‌وپاگیر است و ارتباطی با دنیای آینده ندارد، اما اصطلاحی است که مسیر تحولات مدرن را با جزئیات بیشتری توصیف می‌کند. از نظر ما، سامانه مدیریت ساختمان یک اسباب‌بازی نیست، بلکه یک راه‌حل واقعی برای حل‌وفصل مشکلات خاص است.

اختراع یک وسیله غیرمعمول و جالب‌توجه که زندگی را «ساده‌تر» کند، آنقدرها هم که به‌نظر می‌رسد دشوار نیست. شما می‌توانید اول یک دستگاه اختراع کنید و بعد مشکلاتی برای آن بیابید (که همیشه وجود خواهد داشت). اما ممکن است با گذشت زمان متوجه شوید که لوازم زیادی در خانه خود دارید. تصمیمات به‌ظاهر هوشمندانه دچار تضاد با یکدیگر می‌شوند و آپارتمان شما را به یک آشفته‌بازار تبدیل می‌کنند.

در حل‌وفصل مسائل و دستیابی به اهداف، یک رویکرد روش‌مند همیشه از مزایای زیادی برخوردار بوده است. اگر نخواهید کاری غیرعادی و خارق‌العاده انجام دهید و با تکیه بر اصول و آرامش به یک راه‌حل بهینه دست پیدا کنید، شانس بیشتری برای موفقیت خواهید داشت.

بازار مدرن «خانه های هوشمند» هر روزه در حال تولید دستگاه‌های جدید و تازه است که اغلب تعامل چندانی به لحاظ فنی با هم ندارند. ازاین‌رو، یکی از چالش‌های توسعه‌دهندگان امروزی، توسعه‌ی سامانه‌ای است که نه تنها همه «دستگاه‌های هوشمند» را با هم ترکیب می‌کند، بلکه می‌تواند فرایند مدیریت آنها را هم بهبود بخشد. این مسیری است که شرکت Perenio در پیش گرفته است.

ما در گام نخست راه‌حل PEKIT01 را برای نظارت بر کنترل شرایط اضطراری توسعه دادیم. برخلاف اکثر دستگاه‌های خانه هوشمند، PEKIT01 نه فقط برای یک آپارتمان خصوصی که برای کنترل امنیتی دفاتر، انبارها یا فروشگاه‌ها هم مناسب است. این سامانه بر اساس پیشرفت‌های مدرن در زمینه پروتکل‌های ارتباطی و امنیت ذخیره‌سازی اطلاعات توسعه یافته و از طریق یک اپلیکیشن موبایلی کنترل می‌شود. در طول فرایند توسعه، هدف این بود که سامانه‌ی ما تا حد امکان از نفوذ خارجی مصون باشد، اما بتواند با دستگاه‌های جدید ارتباط بگیرد.

نتیجه‌گیری: امروزه بازار «خانه‌های هوشمند» دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای را عرضه کرده است. همیشه چیزهای غیرعادی و جالب‎توجهی روانه‌ی بازار می‌شوند، اما اگر گجت جدید مطابق انتظارتان نبود تعجب نکنید. همچنین ممکن است گجت جدید به اشیاء هوشمند قبلی شما متصل نشود. اگر به یک راه‌حل کارامد، ساده و بدون نقص علاقه دارید، سامانه مدیریت ساختمان Perenio بهترین گزینه است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: