پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

برای ترخیص کالا افراد موظف هستند مسیر و مراحلی را طی کنند بنابراین به مراحل طی شده برای آزادسازی کالا ترخیص می‌گویند. در نظر داشته باشید باید اظهارنامه از طریق سایت گمرک به ثبت برسد و بعد از آن مراحل کنترل کالا، اخذ مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه و تایید کارشناس، طی شود. ترخیص کالا باید به دست افراد متخصص انجام گیرد زیرا آن ها اطلاعات کافی از این مراحل دارند و بدون ضرر و آسیب به کالاها می‌توانند آن ها را آزاد کنند بنابراین وجود یک ترخیص کار ماهر الزامی است. ترخیص کالا دارای هزینه های متفاوتی در هر بخش مربوط به آن می‌باشد که این هزینه ها اعم از حقوق ورودی، سود بازرگانی، هزینه باربری است. برای مطالب بیشتر با ما همراه باشید.

ترخیص کالا از گمرک چیست؟

10

همانطور که گفته شد ترخیص کالا به معنای خروج کالا از گمرک و آزادسازی آن به صورت قانونی می‌باشد این مراحل بعد از تشریفات مربوطه به پایان می‌رسد. توجه داشته باشید کالاها مورد بررسی  تحلیل قرار می‌گیرند و اگر کالایی طبق قوانین نباشد به عنوان کالای قاچاق ضبط می‌شود و اجراهای حقوقی و کیفری را در بر دارد. فردی که سند ترخیص داشته باشد می‌تواند به صورتی قانونی کالاها را از قسمت‌های مرتبط به گمرک مانند انبارها، اسکله، بارانداز و فرودگاه ها آزاد نماید.

ترخیص کالا از گمرک به صورت آنلاین امکان پذیر است؟

11

توجه داشته باشید امروزه با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیاز به کاغذ، رفت و آمدهای پی در پی نمی‌باشد و افراد به مراجعه به سایت موردنظر می‌توانند در ابتدا فرم اظهارنامه را تکمیل کنند و بعد از آن کالاهای خود را وارد سایت کرده و تمامی اظهارات را در EPL کامل کنند. بنابراین افراد بعد از مراجعه به سایت epl.irica.gov.ir می‌توانند با وارد کردن نام کاربری، رمز عبور و کد شناسایی اظهارنامه EPL را کامل و از مراحل ترخیص کالای خود اطلاه کسب کنند. ترخیص به صورت انلاین خیلی از مشکلات را آسان کرده با این حال گاهی افراد به صورت حضوری اقدام می‌کنند که با مراجعه به یکی از شعب گمرک و فعال کردن حساب کاربری خود می‌توانید اظهارنامه را تکمیل و مراحل بعدی را طی کنید. برای دریافت راهنمایی و مشاوره می‌توانید به گروه تجاری آربی مراجعه کنید، آربی دارنده سابقه درخشان و خدمات نوین است که در هرچه بهتر شدن این فرایند به شما کمک می‌کند.

مراحل ثبت سفارش واردات

  1. اطلاع از تمامی تعرفه های موجود برای ثبت سفارش
  2. دریافت پیش فاکتور یا پروفرما از فروشنده کالا
  3.  بعد از آن به معاونت بازرگانی خارجی مراجعه کنید و فرو ثبت سفارش را تکمیل نمایید.
  4. دریافت مجوز ورود کالا از سازمان های مربوطه
  5.  مراجعه به شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه
  6. بعد از طی کردن مراحل قبل اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا از واجبات است.

مراحل موردنیاز ترخیص کالا از گمرک را بدانید!

12

  1. آماده سازی
  2. ثبت اسناد واردات یا صادرات کالا به شکل فیزیکی یا الکترونیک
  3. محاسبه وجوهی همچون سود بازرگانی
  4. حقوق گمرکی
  5. مالیات
  6. ماخذ تعرفه گمرکی
  7. تسهیلات ارائه شده توسط دولت به واردکنندگان و صادر کنندگان کالا

نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا

13

1.حقوق ورودی کالا:

این مرحله به صورت حاصل ضرب ارزش سیف کالا، نرخ ارز و نرخ تعرفه به شما حقوق گمرکی قابل پرداخت را نشان خواهد داد و اندازه معین آن برای حقوق ورودی کالا 4 درصد ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است. این محاسبه بدون در نظرگرفتن کالا به صورت دسته دوم یا نو می‌باشد.

2. سود بازرگانی:

این سود که در بخش هزینه ترخیص کالا از گمرک می‌باشد توسط دولت تعیین می‌گردد به عنوان یک هزینه برای دریافت کالاهای وارداتی درنظر گرفته می‌شود.

3. انبارداری:

انبارها همواره محل هایی برای نگهداری کالاها از زمان ورود تا خروج آن ها می‌باشند در ادامه باید گفت هزینه های انبارداری براساس میزان ماندگاری کالا، قیمت و وزن، حجم و دسته بندی آن تعیین می‌شود.

4. تعداد مجوزهای مورد نیاز برای واردات کالا:

برای این که بتوانید کالای خود را ترخیص کنید نیازمند مجوزهایی هستید که باید آن را به گمرک برای آزادسازی ارائه دهید. دومین مرحله بعد از بررسی کالاها، ارائه مجوز و بررسی آن است. شما می‌توانید با مراجعه به سازمان های مربوطه برای اخذ مجوز اقدام کنید.

5. هزینه کارت بازرگانی:

فردی که اقدام به واردکردن کالا می‌کند هرساله موظف به پرداخت مالیات است بنابراین وجود این کارت ضروری است. برای طی کردن تمامی مراحل ترخیص کالا کارت بازرگانی یکی از مهم ترین شرایط آن به حساب می‌آید. مراحل زیر چگونگی دریافت کارت بازرگانی را به شما شرح می‌دهد:

  • دریافت اظهارنامه وارداتی به همراه اطلاعات الکترونیک اسناد از طریق سامانه جامع امور گمرکی
  • تخصیص شماره ثبت یا سریال
  • تعیین باجه کارشناسی
  • بررسی و ارزیابی بر اساس مدیریت ریسک و اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی مورد نیاز
  • پرداخت حقوق ورودی و عوارض متعلقه
  • صدور مجوز بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

6. هزینه ثبت سفارش:

تمامی افراد واردکننده باید درصدهای محاسبه شده برای کالاهای وارداتی را بپردازند و اظهارات خود و سفارشات را در وزارت صنعت و معدن به ثبت رسانند.

7. دستمزد ترخیص کالا:

ترخیص کالا از مراحل پایانی می‌باشد که باید توسط افراد آگاه و ماهر انجام شود. این افراد که به ترخیص کار معروف هستند با داشتن آگاهی از مراحل می‌توانند شما را یاری کنند و ضمن سرعت بخشیدن به این فرایند از پرداخت هزینه های اضافی شما جلوگیری کنند. فرد ترخیص کار یا حق العمل کار فردی است که با دریافت هزینه طبق ارزش مرسوله، وزن مرسوله، گمرک ورودی و تعداد مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالای وارداتی تخمین زده برای ترخیص کالا از گمرک اقدام می‌کند. شخص ترخیص کار باید موارد زیر را دارا باشد:

  1. مجوز واردات ( ثبت سفارش)
  2. نرخ ارزش کالا
  3. پکینگ لیست
  4. پروفورما
  5. کارت بازرگانی
  6. مجوزهای واردات کالا نظیر استاندارد، بهداشت و سایر
  7. قبض انبار
  8. ترخیصیه

8. تعرفه گمرکی:

این تعرفه توسط سازمان گمرک برای برقراری عدالت و توازن بین تاجران تعیین می‌شود که به دو صورت درصدی ( دو درصد از ارزش محموله و واحدی از کالا ) و مختلط ( طبق ارزش کالا و هزینه ثابت آن) می‌باشد.

9. عوارض گمرکی:

عوارض همواره به صورت مجموع ارزش سیف و میزان ورودی ضرب در 6 درصد محاسبه می‌شود که در بخش هلال احمر و بهداشت و... متفاوت است. 

10. ارزش سیف کالا:

از مهم ترین های حقوق گمرکی که باید به آن واقف باشید ارزش سیف کالا است. به ضرب مبلغ ارزی کالا در مجموع نرخ ارز اعلام شده توسط گمرک و هزینه بیمه، ارزش سیف کالا گفته می‌شود.

انواع واحدها در زمان ترخیص کالا

واحدهایی که در ادامه نام برده می‌شوند واحدهایی هستند که در زمان ترخیص کالا با آن روبرو خواهید شد. بنابراین باید طبق قوانین و شرایط مربوطه ان ها را طی کنید:

  • انبار
  • امور مالی
  • واحد ترانزیت
  • درب خروجی گمرک 

سخن پایانی

در نظر داشته باشید ترخیص کالا نیازمند مراحل بسیاری است. این مراحل که هرکدام هزینه های مربوط به خود را دارند براساس قوانین و میزان های خاصی توسط سازمان گمرک تعیین می‌شوند. بنابراین فرد ترخیص کار با اطلاع از تمامی مراحل و ارزش کالاها بعد از دریافت هزینه می‌تواند در افزایش سرعت ترخیص به شما کمک کند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: