پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

چکیده : استفاده از شی باتر نه تنها باعث افزایش طراوت و درخشندگی پوست شما می شود بلکه برای درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و درماتیت نیز می توان از آن استفاده کرد. این محصول در حفظ سلامت و نرم کنندگی مو نیز کاملا موثر است و جایگزین خوبی برای ترکیبات شیمیایی محسوب می شود.

 

شی باتر برای اگزما درمانی طبیعی و کم عارضه است. فراوانی آلاینده ها و آلرژن ها باعث شیوع روزافزون اگزما در جهان شده است. اگزما نوعی بیماری مزمن و شایع پوستی است که با ویژگی هایی از قبیل قرمزی، التهاب، پوسته پوسته شدن، خشکی و خارش شدید شناخته می شود.

اگرچه گزینه های درمانی موجود تا حدی به بهبود علائم این بیماری کمک می کنند، اما اگزما درمان قطعی ندارد. اخیرا برای کاهش علائم اگزما استفاده از مرطوب کننده های گیاهی محبوبیت روز‌افزونی پیدا کرده است. این مواد مانع از دست رفتن آب پوست شده، آن را مرطوب نگه می دارند.

یکی از این مرطوب کننده ها شی باتر (Shea Butter) یا کره شی است. شی باتر علاوه بر مرطوب کردن پوست مبتلا به اگزما، آن را تغذیه می‌کند و علائم دردناک آن را تسکین می دهد. این مقاله پس از توضیح مختصری پیرامون بیماری اگزما به بررسی فواید کره شی برای اگزما پرداخته است.

اگزما و درمان آن

واژه اگزما از یک کلمه یونانی به معنای جوشیدن گرفته شده که با علائم شدید این بیماری مطابقت دارد. اگرچه علت دقیق اگزما هنوز شناخته نشده است، اما عوامل ژنتیکی و محیطی را در ایجاد آن دخیل دانسته اند. اگزما معمولا در نقاط خاصی از بدن اتفاق می افتد و هنگام عود (برگشت بیماری) هم در همان نقاط بروز می کند.

اگزما از خفیف تا شدید متغیر بوده، در چند دسته طبقه بندی می شود. این دسته ها شامل درماتیت تماسی، اگزمای دیشیدروتیک، درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک، درماتیت استازیس، و اگزمای سکه ای است. همه این بیماری ها در علائم زیر اشتراک دارند:

  • خشک، حساس، و متورم شدن پوست
  • قرمزی و التهاب پوست
  • ایجاد لکه های زبر و پوسته پوسته شدن پوست
  • تراوش از محل اگزما (علامتی برای عفونت)
  • خارش شدید و غیرقابل تحمل

در صورتی که این علائم درمان نشوند، اگزما می تواند عفونی شود و در موارد خیلی شدید فرد را با خطر عفونت خون روبرو کند.

 

درمان اگزما

درمان اگزما بسته به شدت بیماری و شرایط بیمار متفاوت است. معمولا استفاده از یک یا چند مورد از موارد زیر به تسکین علائم اگزما کمک می کند:

  • پمادها و کرم های بدون نسخه (OTC) دارای هیدروکورتیزون برای کاهش التهاب و قرمزی پوست
  • پمادها و کرم های مرطوب کننده
  • داروهای تجویزی شامل استروئیدها (به شکل کرم یا تزریقی) و قرص ها
  • صابون ها و شوینده های ملایم و فاقد رنگ و الکل
  • استفاده از دستگاه های مرطوب کننده و حمام آب ولرم
  • استفاده از تمرینات کاهش استرس جهت جلوگیری از شعله ور شدن علائم
  • نوردرمانی (فتوتراپی) با استفاده از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید (معمولاً اشعه UVB)

 

شی باتر چیست؟

کره شی یک چربی طبیعی است که از هسته میوه درخت شی (Vitellaria paradoxa) استخراج می شود. این گیاه بومی بخش هایی از استرالیا و آفریقا است و برای قرن ها توسط مردمان این نواحی مورد استفاده های درمانی بوده است.

کره شی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های A، E، F و نیز، غنی از اسیدهای چرب ضروری لینولئیک اسید، اولئیک اسید، پالمتیک اسید و استئاریک اسید است.

این چربی در دمای بدن ذوب شده، به خوبی جذب پوست می شود و در حفظ چربی و رطوبت طبیعی پوست موثر است. شی باتر در بهبود گردش خون، بازسازی کلاژن پوست، نرم و صاف کردن پوست خشک، کاهش التهاب و تورم موثر است.

به این دلیل از آن برای ارتقاء سلامت پوست و مو، آکنه، شوره سر، خشکی پوست، التیام پوست و بسیاری موارد دیگر استفاده می کنند. شی باتر به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، و ضد التهابی در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. مصرف خوراکی آن نیز رایج است.

 2

شی باتر برای اگزما چگونه مفید واقع می شود؟

استفاده از درمان شی باتر برای اگزما یک گزینه خوب و طبیعی است. مسئله اصلی در درمان اگزما حفظ رطوبت پوست است، و کره شی به این کار کمک می کند.

این ماده به سرعت از طریق پوست جذب می شود و گذشته از اینکه به عنوان یک لایه محافظ روی سطح پوست عمل می کند، وارد لایه های عمیق تر شده، پوست را مرطوب نگه می دارد. این کار توسط استرهای استیل موجود در شی باتر انجام می شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته استفاده موضعی از کره شیا از هدر رفتن آب در پوست جلوگیری می کند. همچنین، استفاده از آن به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها، علائم اگزما را بهبود بخشیده است.

شی باتر به علت دارا بودن خواص زیر نیز به اگزما کمک می‌کند:

کاهش تورم

به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی

خاصیت قوی ضد التهابی

به دلیل دارا بودن سینامیک اسید (Cinnamic acid) و لوپئول سینامات (lupeol cinnamate)

خواص تسکین دهندگی و نرم کنندگی

وجود مقدار زیاد چربی طبیعی در کره شیا به تسکین درد ناشی از اگزما کمک می کند. بعلاوه، چربی های موجود در کره شیا دارای فاکتور محافظت کنندگی در برابر نور آفتاب (SPF) هستند و پوست را در برابر آسیب ها محافظت می کنند. این چربی ها همچنین باعث صافی پوست شده، به کاهش چین و چروک و علائم پیری زودرس آن نیز کمک می کنند.

 

طرز استفاده از شی باتر برای اگزما

شی باتر خام و خالص است و طرز استفاده آن مانند سایر مرطوب کننده هاست. بهترین نوع شی باتر برای اگزما، نوع طبیعی و تصفیه نشده آن است که فاقد عطر و مواد افزودنی است.

می توان از آن در طول روز یا بعد از حمام استفاده کرد. البته پوست ناحیه مورد نظر ابتدا باید با حوله خشک شود. مقدار مناسب کره شی روی پوست مالیده و ماساژ داده می شود.

 

شی باتر برای اگزما با چه دوزی مصرف شود؟

دوز مصرفی شی باتر برای اگزما به عواملی مانند سن، وضعیت سلامتی و سایر شرایط بستگی دارد. البته، محدوده دوز مصرفی مناسب برای سنین مختلف دقیقا تعیین نشده است.

به این نکته توجه کنید که محصولات طبیعی الزاما همیشه ایمن نیستند و دستورالعمل های روی برچسب باید دنبال شود.

 

خطرات احتمالی مصرف شی باتر برای اگزما

مصرف شی باتر برای اگزما به مدت 4 هفته ایمن است. در مورد مصرف آن به مدت بیش از 4 هفته اطلاعات کافی در دست نیست. حساسیت به کره شی بسیار نادر است. اما بهتر است قبل از استفاده، ابتدا کمی از آن را بر روی پوست آزمایش کرد. اگر هنگام مصرف شی باتر برای اگزما پوست تحریک شود یا التهاب آن افزایش یابد، باید فوراً مصرف را متوقف کرده، با پزشک تماس گرفت.

نحوه نگهداری شی باتر چگونه است؟

شی باتر باید در دمایی کمتر از دمای اتاق نگهداری شود تا حالت جامد خود را حفظ نماید. وجود حالت جامد در این کره باعث حفظ خاصیت بیشتر و پخش شدن بهتر آن روی پوست خواهد شد.

موارد احتیاط در مصرف شی باتر برای اگزما

در مورد مصرف شی باتر برای اگزما در بارداری و شیردهی اطلاعاتی موجود نیست. بنابراین، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرد و از مصرف آن در این دوره ها خودداری نمود.

 

تداخلات

در مورد تداخلات مصرف شی باتر برای اگزما و سایر داروها اطلاعاتی در دست نیست.

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده می توان نتیجه گرفت که استفاده از شی باتر نه تنها باعث افزایش طراوت و درخشندگی پوست شما می شود بلکه برای درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و درماتیت نیز می توان از آن استفاده کرد. این محصول در حفظ سلامت و نرم کنندگی مو نیز کاملا موثر است و جایگزین خوبی برای ترکیبات شیمیایی محسوب می شود. علاوه بر این موارد، بهبود دردهای عضلانی و مفصلی نیز از خواص شی باتر می باشد. در واقع شما با تهیه این محصول، پکیجی کامل برای سلامت پوست و موی خود فراهم خواهید کرد.

برای خرید شی باتر اصل به فروشگاه آنلاین بکرینا مراجعه کنید.

 

منابع:

https://www.verywellhealth.com/shea-butter-for-eczema-5192276.

https://www.healthline.com/health/shea-butter-for-eczema#takeaway

https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-1512/shea-butter

https://bettersheabutter.com/an-all-natural-shea-butter-for-eczema/

 

 

برچسب ها : شی باتر,اگزما,بکرینا

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: