پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

چکیده : تابحال به این فکر کرده اید که موتور خودرو چگونه در داخل جایگاه خود قرار میگیرد یا اینکه چگونه فشار ناشی از دور بالای موتور و سرعت مهار میگردد یا اینکه موتور خودروچگونه سرجای خود تکان نمیخورد

 

تابحال به این فکر کرده اید که موتور خودرو چگونه در داخل جایگاه خود قرار میگیرد یا اینکه چگونه فشار ناشی از دور بالای موتور و سرعت مهار میگردد

یا اینکه موتور خودروچگونه سرجای خود تکان نمیخورد

بله درست متوجه شدید در این مقاله میخواهیم درباره قطعه مهم به اسم دسته موتور صحبت کنیم

به شکل عامیانه دسته موتور به قطعه ای گفته میشود که موتور خودرو را به بدنه یا شاسی خودرو متصل کرده و تقش نگهداره موتور را ایفا میکند

یا به شکل علمی تر در موتورهایی که شیوه کار آن‌ها به صورت احتراق داخلی است، قطعه‌ای به نام دسته موتور تعبیه شده است تا لرزش‌های ناشی از کار کردن موتور را کنترل کرده و مانع از انتقال آن به کابین شود. دسته موتور باعث می‌شود تا موتور سر جای خود محکم باقی بماند و به طرفین حرکت نکند. ضمن اینکه نیروهای وارده از اطراف را نیز جذب می‌کند تا به موتور منتقل نشوند. محل قرارگیری دسته موتور معمولا بین گیربکس و شاسی یا موتور و شاسی است.

جنس دسته موتور

جنس دسته موتورها اغلب از لاستیک و فلز بوده تا از تماس مستقیم بدنه‌های فلزی اجتناب شود. البته نوع دیگری که اصطلاحا به آن دسته موتور هیدرولیکی می‌گویند، وجود دارد که داخل آن از یک سیال پر شده است و عملکرد بهتری در کاهش لرزش‌ها از خود نشان می‌دهد. دسته موتورهای هیدرولیکی همچون کمک فنر برای موتور عمل می‌کنند.

انواع دسته موتور

دسته موتورها در انواع مختلف ساخته می‌شوند. لاستیکی، هیدرولیکی و بادی انواع مختلف دسته موتور هستند که بسته به مدل و نوع خودرو بکارگیری می‌شوند و وظایف گفته شده در بالا را به انجام می‌رسانند. انواع لاستیکی که غیرفعال ارتجاعی نیز نامیده می‌شوند از جمله ارزان‌ترین انواع دسته موتورها هستند، اما نمی‌توانند در زمینه ممانعت از انتقال لرزش‌ها چندان موفق عمل کنند. انواع دسته موتورهای هیدرولیکی یا بادی توانایی بیشتری در جذب ارتعاشات و عدم انتقال آن‌ها به کابین دارند، اما به دلیل قیمت ارزان‌تر و تعمیرپذیری راحت‌تر معمولا خودروسازان و مشتریان ترجیح می‌دهند تا به سراغ دسته موتورهای لاستیکی بروند.

هرخودرو چند دسته موتور دارد؟

خودروهایی که موتور آن‌ها در جلو نصب شده ولی محور محرک‌شان عقب است معمولا 3 دسته موتور دارند زیرا وزن موتور و گیربکس در جلو است و وزن دیفرانسیل به عقب منتقل می‌شود ولی در خودروهایی که هم موتور در جلو است و هم محور محرک آن جلو است تعداد دسته‌موتور‌ها بین 3 تا 5 عدد متغیر است. این عدد بستگی عوامل متعددی مثل محل نوع نصب موتور(عرضی، طولی)، ابعاد موتور(4، 6 یا 8 سیلندر) و اندازه و وزن گیربکس و دیفرانسیل دارد.

ایا دسته موتورها نیاز به رسیدگی دارند؟

5

به طور کلی دسته موتور نیازی به سرویس و تعمیر ندارد، فقط در مواقعی که باعث خرابی یا کهنگی شده باشد. در برخی موارد دسته موتورها به اندازه طول عمر خودرو کار می‌کنند اما اغلب پس از 5 الی 7 سال بعد از نصب مشکلات بروز می‌دهند

دسته موتور لاستیکی طول عمر بیشتری نسبت به سایر انواع هم رده خود دارد، اما همین قطعه نیز پس از مدتی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و به ناچار باید آن را تعویض کنید. عدم تعویض دسته موتور یا تنظیم نبودن آن علاوه بر کاهش لذت رانندگی ممکن است باعث آسیب رساندن به پیشرانه نیز شود

علائم خرابی در دسته موتور ها

سر و صدا و لرزش بیش از حد در داخل خودور یا بد جا رفتن دنده ها میتوان نامبرد. در برخی موارد دسته موتور شکسته در حین رانندگی – چه در موقع شتاب گرفتن یا ترمز گرفتن یا حتی دنده عقب – می‌تواند تکان‌ها و ضربات شدیدی وارد کند. علائم ظاهری خرابی دسته موتور ترک، پارگی و برش در قسمت لاستیکی آن و یا نشتی مایع در نوع هیدرولیکی است.

خرید دسته موتور از فروشگاه آکام پارت

جهت خرید دسته موتور گرد پلاستیکی پژو پارس XU7 کلیک کنید.

جهت خرید دسته موتور گرد پلاستیکی سمند XU7کلیک کنید.

جهت خرید  دسته موتور گرد فلزی سمند XU7 کلیک کنید.

علائم خرابی دسته موتور ممکن است مشابه خرابی قطعات دیگری باشد، به عنوان مثال در صورت شکسته بودن گیره لوله اگزوز نشانه‌ها یکسان است. یا اگر لوله اگزوز خمیدگی داشته یا آسیب دیده باشد باعث تماس و برخورد آن با بدنه شده، که لرزش و صدای بدی در داخل خودرو ایجاد می‌کند. در صورت عدم رسیدگی به این سر و صداها ممکن از دسته موتور بریده شود و آسیب‌های سنگین‌تری مثل شکستن محل دیسک و صفحه کلاچ و یا کج شدن شفت گیربکس را به‌همراه داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد خرابی در چهار شاخ پولوس شود و به سیستم فرمان نیز آسیب وارد کند.

توصیه ای برای تعویض دسته موتورها

غالبا وقتی پایه موتوری خراب می‌شود، فشار بیشتری به دیگر پایه‌ها وارد شده. به همین دلیل تعویض پایه‌های دیگر غیر منطقی نبوده و برای اطمینان پیشنهاد می‌شود همزمان آنها را تعویض کنید.

روش هایی برای جلوگیری از خراب شدن دسته موتورها

6

روش‌های ساده‌ای برای پیشگیری از خرابی دسته موتور وجود دارد که پیش‌پا افتاده‌ترین آن‌ها کنترل دائمی ظاهر قطعه است و یا پرهیز از تعویض دنده‌های غیراصولی و ناگهانی ، از  رد کردن دست انداز یا افتادن در چاله با سرعت زیاد نیز اجتناب کنید.

هرگونه حرکتی که تنش ناگهانی به موتور وارد کند ممکن است باعث ایجاد شکستگی یا ترک روی دسته موتور شود و در نهایت به بریده شدن آن بیانجامد.

حالا فقط کافیه به فروشگاه آکام پارت سری

بزنید تا مشتری دائم بشید.

همه و همه چیز اینجا چیده شده برای راحتی و صرفه جویی در زمان و هزینه شما.

در فروشگاه آکام پارت محصولات متنوع و مقرون به صرفه ای تعبیه شده که در کنار رفع نیاز خود میتوانید خریدی ایمن و راحت را تجربه کنید.

اگر به قطعه ای نیاز دارید; توی سرما و گرما از داخل منزل یه سری به آکام پارت بزنید تا در کمترین زمان ممکن اون قطعه به دستتون برسه.

در این مجموعه تمام تلاش ها مبنی بر این است که یکی از بهترین ها و با کیفیت ترین ها باشیم و محصولات در خوری رو به مشتری عرضه کنیم تا باعث آسایش خاطر مشتریان عزیز خود باشیم

پس به آکام پارت خوش آمدید

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: