پایگاه خبری خانه فوتبال:

 

چکیده : لوله‌های کاروگیت با مزایا و وزن سبک توانسته است، مقام و جایگاه ویژه ای را در صنعت به دست آورد که امروزه به آن‌ها پر کاربردترین لوله‌ها گفته میشود و با شکل ظاهری خاص و بدنه موجدار و حلقوی شکل در جنبه‌های وسیع و متعدد از جمله انتقال فاضلاب، آب شرب، مواد شیمیایی و... مورد استفاده قرار میگیرد.

 

نوآوری‌های اخیر سبب تولید و طراحی لوله‌هایی با مقاومت و استقامت بالا بنام لوله کاروگیت شده است. یکی از مدرنترین لوله‌ها با دوام عالی، لوله‌های کاروگیت است که تولید شده از ماده اولیه عالی و فرآیند تولید بازرسی شده که نقطه عطفی در صنعت لوله سازی است. در حقیقت، آن‌ها لوله‌های پلیمری محسوب میشوند که این روز‌ها در بازار به نام‌های لوله‌های پلی اتیلن دوجداره، لوله پلی اتیلن فاضلابی و... میشناسند.

بدون شک، این محصولات خاص و مدرن سبب کاهش هزینه‌ها و نصب پیچیده، خسارت و.. شده است. در تعریف دقیق آن‌ها، پلی اتیلن با چگالی بالا و اتخاذ روش‌های طراحی منحصر به فرد و با نازل شکل و مواد افزودنی، ویژگی‌های عالی و برتری در مقایسه با سایر لوله‌ها دارد که کلیه فشار‌های وارده بر آن از سمت زمین، خاک، دما و... را تحمل میکند و یکی از مناسب ترین گزینه‌ها و روش‌ها برای احداث پروژه‌های مهندسی و.. است.

مزایای لوله کاروگیت

 

  • در برابر مایعات شیمیایی بسیار مقاوم هستند، بنابراین برای مصارف صنعتی، گزینه مطلوب و عالی است.
  • آن‌ها برخوردار از ماندگاری و طول عمر بالایی هستند.
  • حمل و نصب آن‌ها به دلیل انعطاف پذیری بسیار آسان است که به آن‌ها امکان نصب در کم ترین زمان را میدهد.
  • مقاومت عالی در برابر اشعه خورشید
  • قیمت مناسب و اقتصادی
  • استحکام فوق العاده بالا
  • به عنوان یک عایق غیر رسانا برای مصارفی چون پوشش کابل‌های برق، مناسب است.
  • مقاومت عالی در برابر دمای‌های شدید
  • مقاوم در برابر یخ زدگی
  • عدم ترک و سایش

علت توسعه و استفاده فراوان از لوله کاروگیت

 در سال‌های اخیر، گسترش و توسعه، اهمیت لوله‌های کاروگیت ناشی از فاکتور‌های گوناگون است که شامل:

  1. مواد اولیه
  2. فرآیند تولید
  3. استاندارد‌ها و آزمون‌ها
  4. مقاومت
  5. طول عمر
  6. نوع نصب، اتصالات
  7. کیفیت و...

است که در ادامه به چگونگی تاثیر این فاکتور‌ها در رشد و رونق لوله‌های کاروگیت و افزایش اهمیت آن‌ها اشاره میشود.

دلایل استفاده از پلی اتیلن در تولید لوله کاروگیت

در کارخانه‌های تولیدی و سایر اماکن، ساختمان‌های مسکونی و اراضی کشاورزی بسیاری از محصولات از جمله: لوله‌ها برای انتقال مایعات شیمیایی، گاز رسانی، حمل آب و فاضلاب استفاده میشود. همانطور که از اهمیت و جایگاه لوله‌ها در جا به جایی سیالات و سیستم‌های فاضلاب، گازرسانی آگاه می‌باشید، موفقیت کل عملیات و انتقال مایعات به آن‌ها بستگی دارد. لوله‌هایی که در زیر زمین یا سطح زمین برای تکمیل فرآیند انتقال و حمل مایعات استفاده میشود، از انواع و اقسام مختلفی برخوردار هستند.

همانطور که اشاره شده است، یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت لوله‌های کاروگیت و افزایش تقاضا، مورد تایید قرار گرفتن توسط مهندسان و پیمانکاران، ماده اولیه آن‌ها است و پلی اتیلن استفاده شده در آن‌ها باعث رفع محدودیت سایر لوله‌های قدیمی و ضعف‌های آن‌ها شده است. حل معضلات با لوله‌های کاروگیت که از متریال قوی و درجه یک ساخته شده است، نشان دهنده ارائه محصولات مدرن و عالی است که جایگزین ایده آلی برای لوله‌های قدیمی با مشکلات بسیار و فراوان می‌باشد.

توجه داشته باشید که یکی از کاربرد‌های لوله کاروگیت، حمل مواد اولیه صنعتی است که سیستم و پروژه‌هایی با آن‌ها احداث میگردد تا حمل مایعات و مواد شیمیایی به صورت ایمن و عدم خطر و آسیب برای کارگران و... باشد. بنابراین، انتخاب گسترده و بهره مندی از آن‌ها در زمینه‌های صنعتی و مختلف نشان دهنده ارزش و وفواید آن‌ها است. در نهایت، استفاده از پلی اتیلن در تولید آن‌ها به علت دوام و استقامت آن‌ها است که با افزودن ویژگی‌هایی از جمله طول عمر بالا در لوله‌های کاروگیت، مسبب رشد و رواج یافتن آن‌ها در جهان شده است.

فرآیند تولید لوله کاروگیت

images_1667637141.png

عامل ثانوی در افزایش اهمیت و توسعه لوله کاروگیت، فرآیند تولید آن‌ها است. اغلب، در فرآیند تولید لوله‌ها، از شکل یکسانی استفاده می‌شود که به صورت استوانه ای با دیواره‌های صاف است. اما در فرآیند تولید لوله کاروگیت، شکل آن‌ها متمایز است که مزایای حاصل از این امر، استحکام فوق العاده بالای آن‌ها می‌باشد. خط تولید آن‌ها به واسطه اکسترود تک مارپیچ، قلاب، تانک وکیوم، تانک‌های خنک کننده، کشش، برش لوله انداز می‌باشد. فرآیند تولید این لوله‌ها به جزئیاتی وابسته است که اگر خطایی در فرآیند تولید و مراحل آماده سازی آن‌ها، شکل بگیرد، میتواند به محصولی بی کیفیت و غیر قابل قبول منتهی گردد. جزئیات تولید آن‌ها شامل: نظارت‌های سختیگرانه است که متخصصان و مهندسان بر اساس اسناد و مجوز‌های موجود در جهان، الزامات، اطلاعات کافی و لازم، معیار‌ها و مقرارت تعریف و تعیین شده را با مراحل تولید لوله کاروگیت مطابقت میدهند.

در نتیجه، محصولی بر اساس الزامات ایمنی، بهداشتی، با کیفیت و قابل اطمینان تولید و طراحی می‌شود. شکل متمایز و مزایایی همچون استحکام وابسته به مراحل تولید و شکل گیری آن‌ها است. لوله‌های کاروگیت معروف به لوله‌های دو جداره هستند و همانطور که گفته شده است در بازار به عنوان لوله‌های پلی اتیلن دوجداره شناخته می‌شود. در یک سطح آن‌ها، بدنه ای شیار دار و موجدار قابل رویت می‌باشد که از رنگ‌های تیره همچون مشکی برای طراحی آن‌ها استفاده میگردد و علت استحکام بالای آن‌ها نسبت به سایر لوله‌ها، شکل شیار دار یا دیواره بیرونی موجدار آن‌ها می‌باشد. دیواره درونی و بیرونی آن‌ها بر گرفته از پلی اتیلن با گرید و درجه یکسان است، اما دیواره درونی به صورت صاف و صیقلی می‌باشد.

استاندارد‌ها و آزمون‌های لوله کاروگیت

سومین عامل پیشرفت لوله‌های کاروگیت، استاندارد بودن آن‌ها است که مسبب کاربرد‌های فراوان آن در جهان است. همانطور که ذکر شده است، از آن‌ها در موقعیت و تاسیساتی استفاده می‌شود که میتوان مایعات شیمیایی یا خورنده را با آن‌ها به منطقه مورد نیاز حمل کرد. ترکیبات شیمیایی که میتواند خطرات و آسیب‌های گسترده و وسیعی برای محیط زیست و جان انسان‌ها داشته باشد، از طریق لوله‌های ایمن و استاندارد مانند لوله کاروگیت حمل و انتقال می‌یابد.

علاوه بر نظارت سختگیرانه در فرآیند تولید لوله‌های کاروگیت، استاندارد‌ها نیز شامل جزئیات و اصول مهم، روش‌های فنی و مهندسی است که سبب به ارمغان آمدن لوله‌هایی استاندارد، تایید شده، مقاوم و با کیفیت و... میگردد. استاندارد‌هایی که برای لوله کاروگیت ذکر شده است، به چند دسته تقسیم می‌شود که خلاصه ای از استاندارد‌های آن در ذیل بیان شده است.

  • استاندارد INSO 9116-3، DIN 16961-2: برای مقاومت حلقوی، مشخصات کیفی و ابعاد آن است.
  • استاندارد DIN 16961 برای مقاومت حلقوی بلند مدت و از طریق استاندارد ISO 9969 مقاومت حلقوی کوتاه مدت انجام می‌شود.
  • استاندارد EN 1446 در جهت انعطاف پذیری آن‌ها باید انجام گردد.
  • میزان دوده لوله کاروگیت از طریق استاندارد ISIRI 7175-2 تعیین می‌شود.
  • استاندارد۶۹۸۰ ISIRI در جهت اندازه گیری جریان جرمی مذاب است.

آزمون‌ها یا آزمایشات یکی از روش‌های تست و کنترل کیفیت، مقاومت لوله آکاردئونی فاضلابی و... است. استفاده از آزمون‌های مهم و لازم از جمله: آزمون کیفیت، استحکام، تستMF، تست مقاومت در برابر ضربه، تست تراکم، آزمون کشش، آزمون دوام در برابر حرارت، تست نشتی و... که نمونه ای از لوله‌های کاروگیت برای سنجش و ارزیابی مورد امتحان قرار گرفته است و با اعمال و اجرای آزمون‌های فوق، شما اطلاعات دقیق و کامل تری در مورد ویژگی‌ها، مشخصات لوله کاروگیت در جنبه‌های گوناگون از جمله: استحکام، انعطاف پذیری، کیفیت و... به دست خواهید آورد.

به این ترتیب، لوله‌های کاروگیت استاندارد و ارزیابی شده از طریق آزمون و آزمایشات متنوع، گزینه ایده آل و مطلوبی برای بکارگیری در سیستم‌های آبیاری، پوشش کابل‌های برق، زهکشی و... می‌باشد که با توجه به استاندارد بودن آن‌ها، تعیین کیفیت و مقاومت و... لوله‌هایی سازگار و در حال رونق و توسعه می‌باشند.

مقاومت و طول عمر لوله کاروگیت

images_1667636997.png

افزایش شدید و چشمگیر استفاده از لوله‌های کاروگیت در سال‌های اخیر، مقاومت و خواص فیزیکی برتر آن در انواع کاربرد‌ها است. عمر مفید و مقاومت آن‌ها، جزء دلایلی است که سبب نصب و استفاده فراوان از آن‌ها در سیستم‌های زهکشی  و فاضلاب و... شده است.

نصب و اتصالات کاروگیت

یکی از مزایای لوله‌های کاروگیت نصب آسان و عدم پیچیدگی و زمان بسیار کم برای اجراء و احداث آن‌ها است که منجر به افزایش متقاضیان و رشد قابل توجه آن‌ها شده است. در گذشته، برای لوله کاروگیت از انواع اتصالات دیگر با نوع نصب‌های غیر حرفه ای و مهندسی استفاده می‌شد. مثلا از اتصالات لوله‌های پی وی سی با سایز بزرگتر یا کوچکتر از سایز لوله و یا روش‌هایی غیر صحیح و اصولی بود، استفاده می‌شد. امروزه، اتصالات لوله کاروگیت به صورت مجزا تولید میگردد که عرضه انواع اتصالات از جمله جوش لب به لب، جوش الکتروفیوژن، اتصالات نر و مادگی و... سبب نصب یکنواخت و با دوام آن‌ها می‌شود.

کاربرد لوله کاروگیت

پارامتر‌های ذکر شده مسبب افزایش کاربرد‌های آن‌ها در پروژه‌های مهندسی مختلف شده است و همانطور که شرح شده است از آن‌ها به علت مقاومت، ماده اولیه مرغوب و... می‌توان در حمل مواد اولیه صنعتی استفاده نمود و در زمین‌های کشاورزی، جزء لوله‌هایی پر کاربرد و با اهمیت در جهت اجرای سیستم‌های آبیاری می‌باشند. سایر موقعیت‌های مهم که لوله کاروگیت در آن‌ها نقش و مزایای مهمی دارد شامل:

  • شبکه‌های زهکشی
  • سیستم‌ها فاضلاب
  • تامین آب
  • تاسیسات الکتریکی یا پوشش و عایق سیم‌های مخابرات
  • معابر آدم رو
  • تاسیسات تصفیه آب

لوله‌های کاروگیت با قطر‌های بزرگ و کوچک و ابعاد، سایز‌های ۱۱۰ و ۱۲۵، 200، 250، 300، 315، 400، 500، 600،  700، 800، 900، 1000 میلی متر و... در مصارف فوق کاربرد خواهند داشت.

 

برچسب ها : لوله کاروگیت

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: