پایگاه خبری خانه فوتبال:

می توان گفت جام جهانی قطر پر حاشیه ترین جام جهانی تاریخ فوتبال تا به امروز بوده است. از زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی  2022در سال 2010 و انتقاد رسانه ها به میزبانی قطر در همان روز های اول انتخاب تا به موانع و مشکلاتی همچون دمای بالای 40 درجه قطر، در این مقاله به نقل از گروه صنعتی تهویه کارا به بررسی این موضوعات می پردازیم.

 

معرفی مختصر کشور قطر

قطر کشوری است در غرب آسیا که دور تا دور آن را دریا احاطه کرده است و تنها با عربستان سعودی مرز زمینی دارد. قطر تنها 2.6 میلیون نفر جمعیت دارد و از این جمعیت 2.3 میلیون نفر مهاجر بوده و فقط 300000 نفر شهروند قطری هستند. قطر به پایتختی دوحه از نظر سطح درآمدی رتبه 4 جهان را دارد.

موانع و مشکلات قطر برای میزبانی جام جهانی

نبود امکانات و زیر ساخت های کافی و دما و رطوبت طاقت فرسای قطر مسائلی بود که رسانه ها با عنوان کردن آن ها خواستار لغو میزبانی قطر بودند. سوای همه این بحث ها در اون سال ها مسئولان فیفا توسط رسانه های منتقد به دریافت رشوه از قطر نیز متهم شده بودند.

دمای بالای 40 درجه قطر

از بزرگترین مشکلات قطر برای میزبانی جام جهانی 2022، گرما و رطوبت طاقت فرسای این کشور بود که قطر در سال 2010 به فیفا قول داد تا این مشکل را برای برگزاری مسابقات جام جهانی در این کشور حل کند. به همین منظور قطر از بهترین مهندسین HVAC در سراسر جهان و دکتر کول کمک گرفت تا بهترین سیستم های تهویه مطبوع را برای ورزشگاه ها و محل اقامت تماشاگران فراهم سازد. سیستم های تهویه برخی ورزشگاه های قطر به قدری پیشرفته هستند که می توانند دمای کل ورزشگاه را تا حد بسیار زیادی پایین بیاورند. در اکثر ورزشگاه های قطر برای تهویه بهتر استادیوم زیر صندلی تماشاگران نیز دریچه هوا تعبیه شده است.

دکتر کول در حال بررسی دریچه هوا های استادیوم

هزینه قطر برای جام جهانی 2022

به گفته رسانه های قطری، قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 چیزی در حدود 220 میلیارد دلار هزینه کرده در صورتی که این رقم 15 برابر هزینه ای است که برای جام جهانی 2014 به میزبانی برزیلی ها هزینه شده بود. بیشتر هزینه های قطر در جام جهانی 2022 برای ساخت 8 ورزشگاه، توسعه مترو، فرودگاه، بندر و توسعه بخش هایی از شهر دوحه پایتخت قطر بوده است.

ورزشگاه های جام جهانی قطر

قطر برای جام جهانی 2022، 8 ورزشگاه با امکاناتی بی نظیر ساخت که سطح استاندارد های جام جهانی را بالا برد. در ادامه به معرفی مختصر هر یک از ورزشگاه های قطر، هزینه ساخت، گنجایش و امکانات هر کدام می پردازیم.

ورزشگاه های جام جهانی قطر

ورزشگاه خلیفه

ورزشگاه خلیفه با هزینه 374 میلیون دلار در شهر دوحه در سال 2017 مورد بازسازی قرار گرفت. از امکانات بی نظیر ورزشگاه خلیفه می توان به مرکز سلامتی، سه سالن مربوط به المپیک قطر، سالن‌ها و رستوران‌های مخصوص مهمان‌های ویژه مشرف به زمین فوتبال، وجود سایبان برای تمام صندلی‌ها و سیستم تهویه قوی اشاره کرد. ورزشگاه خلیفه به دلیل داشتن سیستم تهویه مطبوع و کم مصرف به ورزشگاه یخچالی معروف است در دیواره های این ورزشگاه می توان دید که از انواع دریچه گرد با ابعاد بسیار بزرگ و بیشتر دریچه گرد کروی به جهت میزان پرتاب هوای بالای آن بهره برده اند. ورزشگاه خلیفه ظرفیت 40000 تماشاچی را دارد.

دریچه گرد کروی به کار رفته در ورزشگاه خلیفه

ورزشگاه الجنوب

ورزشگاه الجنوب چیزی در حدود 656 میلیون دلار برای قطر هزینه داشته و در سال 2019 در شهر الوکره با الهام از بادبان‌های قایق‌های سنتی صید صدف طراحی و با سقف منحنی که از تابش مستقیم آفتاب به تماشاگران جلوگیری نماید و ظرفیت 40000 نفر ساخته شد. از امکانات ورزشگاه الجنوب می توان به وجود سیستم‌های خنک کننده قدرتمند و قابلیت پایین آوردن دمای داخل استادیوم تا ۳۰- درجه، وجود سالن عروسی، مؤسسه آموزشی، رستوران، مرکز تجهیزات ورزشی، مرکز آبگرم، پیست دوچرخه سواری و اسب سواری اشاره کرد.

ورزشگاه البیت

ورزشگاه البیت با هزینه 847 میلیون دلار در شهر الخور قطر در سال 2021 ساخته شد. ورزشگاه البیت دومین ورزشگاه بزرگ قطر است که ظرفیت 60000 نفری دارد. در طراحی ورزشگاه البیت از خیمه های عشایر بادیه نشین الهام گرفته شده است که نام این استادیوم نیز به همین منظور برگزیده شده، ورزشگاه البیت به عنوان ورزشگاه افتتاحیه جام جهانی نیز استفاده شد. از امکانات ورزشگاه البیت می توان به قابلیت جابه‌جایی صندلی‌ها، سقف جمع شدنی، تطابق با محیط زیست، فناوری خنک کننده مخصوص در زیر صندلی‌ها، زمین چمن با قابلیت جمع‌شوندگی، مرکز خرید، مرکز درمانی، هتل لوکس و مراکز تفریحی در اطراف ورزشگاه اشاره کرد.

ورزشگاه احمد بن علی

ورزشگاه احمدبن علی با هزینه حدود 360 میلیون دلار، با ظرفیت 40000 نفر در سال 2020 در شهر الریان ساخته شد. ورزشگاه احمد بن علی به ورزشگاه الریان هم معروف است و به عنوان نمادی برای قطر شناخته می شود که فرهنگ و زندگی گذشتگان قطری در بیابان و آینده قطر را تداعی می کند. امکانات ورزشگاه الریان شامل صندلی‌های استاندارد، سرویس بهداشتی، چندین فروشگاه و سیستم تهویه مناسب است.

ورزشگاه شهر آموزش

استادیوم شهر آموزش با هزینه نزدیک به 700 میلیون دلار با ظرفیت 40000 نفر در سال 2020 در شهر الدوحه ساخته شد. ورزشگاه شهر آموزش در نزدیکی منطقه بنیاد آموزش و با طرحی شبیه به الماس که با جابه جایی آفتاب تغییر رنگ می دهد ساخته شد. امکانات این ورزشگاه دسترسی آسان، تهویه‌های قوی، امکانات ویژه معلولان، زمین‌های گلف و فضاهای تفریحی است.

ورزشگاه الثمامه

از برجسته ترین استادیوم های قطر که به عنوان نمادی از فرهنگ قطری شناخته می شود استادیوم الثمامه است. ورزشگاه الثمامه با طراحی شبیه به کلاه مردان و پسران قطری با ظرفیت 40000 نفر و هزینه 342 میلیون دلار ساخته شد. امکانات ورزشگاه الثمامه فضای سبزی با گیاهان بومی قطر، وجود صفحه نمایش مقابل هر صندلی، استفاده از پنل‌های خورشیدی بر روی سقف ورزشگاه، تجهیزات مدرن خنک کننده و تهویه مطبوع است.

ورزشگاه لوسیل

بزرگترین استادیوم قطر، یعنی ورزشگاه لوسیل با هزینه حدود 767 میلیون دلار و ظرفیت 80000 نفری با طراحی الهام گرفته از فانوس که در آن نقوش و آثار هنری اسلامی نیز به چشم می خورد در سال 2021 در شهر لوسیل قطر ساخته شد. ورزشگاه لوسیل قرار است به عنوان ورزشگاه فینال جام جهانی قطر مورد استفاده قرار بگیرد. وجود سیستم‌های خنک‌کننده برای زمین و جایگاه تماشاچیان، برخی امکانات رفاهی در اطراف ورزشگاه را می توان امکانات این ورزشگاه در نظر گرفت.

ورزشگاه 974

در ساخت ورزشگاه 974 از 974 کانتینر و بلوک ساختمانی استفاده شده است که به همین منظور به نام استادیوم 974 معروف است. این استادیوم 40000 نفری با هزینه نامشخص در سال 2021 در شهر دوحه ساخته شد. این ورزشگاه پس از جام جهانی تخریب شده و از بلوک های آن در ساخت ساختمان های دیگر استفاده خواهد شد. امکانات این ورزشگاه به اقامتگاه، رستوران و هتل در اطراف ورزشگاه خلاصه می شد.

منبع: www.tahviehkara.com

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: