پایگاه خبری خانه فوتبال:

گردبر دارای تنوع بسیار بالایی هستند و بسته به ‌اینکه برای برش و ایجاد سوراخ در چه مواد و مصالحی مورد استفاده قرار می‌گیرند متفاوت می‌باشند. گردبر‌ از لحاظ ساختاری نیز با هم متفاوت هستند که آن نیز به عواملی همچون دستگاه مورد استفاده و موادی که برای ایجاد سوراخ در آن به کار برده می‌شوند متفاوت است.

اکنون به معرفی گردبرهای پر مصرف بازار و همچنین نحوه استفاده آنها می‌پردازیم:

گردبر آهن

گردبر آهن دارای ساختار یکنواختی بوده و دندانه‌های آن شبیه به اره می‌باشد. در کل ساختار این نوع گردبر شبیه به اره‌ای است که به صورت استوانه‌ای گرد شده باشد. این نوع گردبر‌ها خود به چند دسته تقسیم می‌شوند، بخشی که معمولا نیز به صورت پک‌های چندتایی در بازار به فروش می‌رسند از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و معمولا از آنها برای برش و ایجاد سوراخ در چوب‌های نازکتر و یا پانل‌های گچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در پک این گردبرها معمولا چندین سایز و از سایز حدود 20 میلیمتر الی 125 میلیمتر وجود داشته و دنباله گردبرهای مختص به خود این گردبرها داخل پک قرار دارد.

 

گردبر آهن

نوع دیگر گردبرهای آهن که از ضخامت بالاتر و همچنین کیفیت بهتر بهره می‌برند و برای برش فلزات مورد استفاده قرار می‌گیرند در ساختار خود از عنصر کبالت بهره می‌برند. در صد کبالت این نوع گردبرها بر روی بدنه درج گردیده و معمولا دارای 5 یا 8 درصد کبالت می‌باشند. گردبرهایی که حاوی 8 درصد کبالت در ساختمان بدنه خود می‌باشند از سختی بیشتری نیز برخوردار بوده و عمر بالاتری نیز دارند.

گردبر آهن کبالت دار از سایز 12 الی 200 میلیمتر در بازار به فروش می‌رسند و این گردبرها به کمک رابط به دریل برقی متصل شده و با دوری که از دریل‌های برقی میگیرند عملیات برش در فلزات، چوب و پلاستیک و ... را انجام می‌دهند. رابط گردبر‌های آهن دارای دو نوع می‌باشد. گردبرهای سایز 12 الی 32 از دنباله گردبر کوچک برای اتصال به دریل کمک می‌گیرند و دنباله گردبر بزرگ نیز برای گردبرهای سایز 32 میلیمتر به بالا به کار گرفته می‌شود.

انواع گردبر آهن قابلیت برش تمام اقلام مانند چوب، پلاستیک و حتی فولاد ضد زنگ را دارند. گردبر آهن، گردبر چوب، گردبر کناف، گردبر‌هالوژن، گردبر کبالت از جمله انواع گردبر آهن هستند که برای سوراخکاری و ایجاد حفره روی فلزات و ورق‌ها مناسب می‌باشند. گردبر کبالت برای برش استیل استفاده می‌شود. انواع گردبر آهن دارای سرعت بسیار بالایی هستند و قطر آن‌ها متفاوت است. به همین خاطر هنگام سوراخکاری دقت و سرعت بالایی دارند گرد‌های آهن به صورت خودکار از داخل خنک می‌شوند، که البته بهتر است در زمان کارهای مداوم از خنک کننده‌ها مانند آب صابون استفاده نمود و یا کار را در زمانبندی‌های بریده بریده انجام داد.

گردبر استیل، گردبر ام دی اف

گردبر استیل که کابینت سازها به آن گردبر ام دی اف نیز می‌گویند، مجهز به دندانه‌های الماسه بسیار با کیفیتی است که برای ایجاد سوراخکاری در ورق‌های استیل و همچنین ام دی اف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گردبر دارای ساختار متفاوتی نسبت به گردبر آهن بوده و طراحی آن به شکلی است که نیازی به دنباله گردبر ندارد و دنباله در این نوع گردبر‌ها بخشی از خود بدنه است. این گردبرها از یک مته فلز با کیفیت نیز بهره می‌برند که به عنوان پیشرو و همچنین ثابت نگه داشتن محور چرخش گردبر استفاده می‌گردد. از پر مصرف ترین سایز‌های این نوع گردبر سایز 40 و سایز 80 میلیمتر است، سایز 40 معمولا برای سوراخکاری در سینک‌های استیل و برای در آوردن محل نصب شیرآلات مود استفاده قرار میگیرد که به آن گردبر سینک نیز می‌گویند. سایز 80 معمولا برای در آوردن محل لامپ‌های ‌هالوژن و ال ای دی در ام دی اف MDF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گردبر سنگ

گردبرهای استیل دارای سایز بندی متنوعی بوده و از سایز 20 میلیمتر به بالا و حتی تا سایزهای بالای 150 میلیمتر نیز در بازار موجود می‌باشد.

گردبر سنگ

اگر میز یا فونداسیون بتنی یا سنگی دارید که در امتداد حمام یا میز خانه خود قرار داده باشید و برای ساختن یک دریچه یا نوعی فیکسچر باید آن را سوراخ کنید، شما به یک اره گردبر مناسب نیاز دارید که بتواند با شکل مته شما متناسب باشد و خود به راحتی در خانه انجام دهید.

اره یا گردبر سنگ دارای ساختار بسیار مستحکمی‌است که به کمک تیغه‌های مجهز به الماسه‌های قوی برای ایجاد برش در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این گردبر‌ها در سایز بندی‌های متنوعی در بازار به فروش می‌رسند که هر کدام با توجه به قطر مورد نیاز قابل انتخاب می‌باشند.

گردبر بتن

در برخی از مواقع از گردبرهای بتن علاوه بر سوراخکاری برای نصب تاسیسات و قطعات خاصی بر روی بتن برای نمونه گیری یا کر گیری نیز استفاده می‌گردد.

گردبر بتن یا همان گردبر سنگ دارای انواع مختلفی است که عبارتند از :

گردبر سنگ و بتن، گردبر بتن مسلح، گردبر بتن چهارشیار، گردبر الماسه بتن و ... برای برشکاری روی سنگ و بتن و حتی فلزات سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً جنس مته گردبر بتن از آلیاژ فولاد پرکربن، فولاد تندبر و تنگستن است. گردبر بتن دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت است. بیشتر اوقات برای انجام برشکاری روی سنگ از مته‌هایی که دارای روکش الماس و بدون دندانه هستند استفاده می‌شود. گردبر بتن در دریل‌های استفاده می‌شود که ضربه‌ای و چکشی هستند. بدنه ‌این گردبر‌ها بسیار نازک اما با مقاومت بالا است. این نوع طراحی بدنه باعث شده تا سرعت و کیفیت خروجی کار افزایش پیدا کند انواع گردبر بتن عبارتند از:

گردبر چهار شیار

گردبر پنج شیار

با توجه به‌ اینکه گردبرهای بتن عملیات سوراخکاری را در مصالحی همچون سطوح بتنی و سنگی انجام می‌دهند، معمولا بر روی دریل‌های بتن کن چهار شیار و پنج شیار نصب می‌گردند که هر کدام رابط مخصوص خود را دارا می‌باشند. در واقع گردبرهای چهار شیار و پنج شیار یکی هستند و تنها رابط آنها متفاوت است.

گردبر چوب

برخی ابزار دیگر نیز وجود دارند که با اینکه در بازار به نام گردبر معروف نیستند اما کاری شبیه به گردبرها را انجام می‌دهند، از این دسته می‌توان به مته گازور و مته برگی اشاره نمود که‌ این مته‌ها برای ایجاد سوراخکاری در چوب مورد استفاده قرار می‌گیرند، البته باید گفت قطر سوراخکاری با این ابزار محدودتر از سایر گردبر‌ها بوده و معمولا از 50 یا 60 میلیمتر تجاوز نمی‌کند و همچنین تنها قابلیت سوراخکاری در چوب و یا اشیا نرم را دارند.

گردبر یا مته گازور و مته برگی به صورت گسترده تر در کارهای نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و از آنها برای در آوردن محل لولاها و قفل‌ها بهره گرفته می‌شود و بیشتر با عنوان گردبر چوب معروف هستند.

در این مطلب سعی گردید تا مطالبی برای آشنایی کلی نسبت به گردبرهای موجود در بازار ارائه گردد و امیدورایم مفید بوده باشد.

راهنمای خرید گردبر

چنانچه بعد از بررسی کاری که میخواهید انجام دهید به ‌این نتیجه رسیدید که باید در بخشی از کار از گردبر استفاده کنید، می‌توانید برای سفارش به یکی از وب سایت‌هایی که به عنوان فروشگاه ‌اینترنتی ابزار در این حوزه فعال می‌باشد سری زده و نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز خود اقدام نمایید. فروشگاه الکتروابزارelectroabzar,com  که به عنوان یک ابزار فروشی اینترنتی در این حوزه فعال می‌باشد سعی نموده تا با تهیه و تامین انواع گردبر با بهترین کیفیت و قیمت گامی‌ موثر در این زمینه برداشته باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: