پایگاه خبری خانه فوتبال:

داربست‌ سازه‌ای موقت هست که برای پشتیبانی از سازه اصلی و ایجاد امکان دسترسی به ارتفاع‌های بالا در فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز و یا فعالیت‌های دیگری مانند نگهداری و تعمیر ساختمان و سایر سازه‌ها استفاده می‌شوند. اجاره  داربست امری ضروری در ساخت و ساز محسوب می‌شود؛ زیرا قدیمی بودن و عدم ایمنی داربست ممکن است منجر به صدمات جدی و یا حتی فوت کارگران شود. انواع داربست به دو دسته عمده داربست های چوبی و داربست های فلزی تقسیم می‌شوند که داربست فلزی جدید از استحکام بیشتری برخوردار است.

 از مزیت‌های داربست میتوان به ایجاد کردن یک محیط جامد و ثابت اشاره کرد تا کارگر بتواند در حین کار در عین ایمن بودن تعادل خود را حفظ کند. داربست کارگران را به طور مستقیم در مقابل قسمت‌های مورد نظر قرار میدهد و با ایجاد یک زاویه مناسب با محل کار دسترسی لازم حتی برای نقاط دور از دسترس را نیز برای کارگران فراهم می‌کند. برای آشنایی بیشتر با انواع داربست‌های جدید در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی انواع داربست

  • داربست چوبی
  • داربست فلزی
  • داربست منفرد
  • داربست دوبل
  • داربست ستاره ای کاسه ای
  • داربست چکشی کاشی ای
  • داربست بورد
  • داربست معلق
  • داربست تثبیت شده

داربست چوبی

داربست‌های چوبی نمونه‌ای از داربست‌های ثابت‌اند که برای برپا کردن آنها از خرک، تخته و پل موقت استفاده می‌شود. برای ساخت داربست‌های چوبی از نردبان‌های مخصوص نیز استفاده می‌شود.

داربست فلزی

این داربست‌ها غالبا از میله‌های فولادی ساخته شده‌اند که با استفاده از متصل کننده‌های فولادی به یکدیگر متصل می‌شوند. داربست‌های فلزی اگرچه نسبت به انواع دیگر داربست پر هزینه ترند اما به علت مزیت هایشان از پرمصرف‌ترین داربست‌ها میان انواع مختلف داربست محسوب می‌شود. از مهمترین ویژگی‌های داربست‌های فلزی میتوان به باز و بسته شدن آسان چفت‌های این داربست‌ها، استحکام، مقاومت در برابر حریق و پایداری آن اشاره کرد

2

داربست منفرد

داربست‌های منفرد از سه جز؛ لوله‌های عمودی (استاندارد)، لوله‌های افقی (لجر) و تیرهای عرضی (پولادک)  تشکیل می‌شوند. این داربست برای بناهای آجری و سنگی و سطوحی که امکان سوراخ کردن برای نصب داربست وجود دارد مناسب است.

داربست دوبل

داربست دوبل از پرکاربردترین انواع داربست و برای بناهای سنگی بسیار مناسب است. ایجاد سوراخ در سطوح سنگی کار آسانی نیست استفاده از داربست دوبل باعث ایجاد دو ردیف پشتیبانی و در نتیجه بالا رفتن استحکام میشود. در نصب اینگونه داربست‌ها ردیف اول 20 تا 30 سانتی متر و ردیف دوم 1 متر یا دیوار فاصله دارد. همچنین می‌توان برای بالا بردن میزان استحکام از تیرهای شیب‌دار نیز استفاده کرد.

داربست چکشی ستاره

بهتر است بدانید این داربست ها معمولاً دارای مهار افقی به همراه پایه های قائم می باشد. سایز پایه‌ها از نیم متر تا سه متر است. این پایه ها توسط چکش به راحتی بر روی پایه های داربست وصل می شود و نصب آن بسیار راحت است. معمولاً در این داربست ها مهره های قابل رگلاژ در قسمت بالا و پایه های قابل ذکر در قسمت پایین تعبیه می شود.

معمولاً در داربست چکشی ستاره پایه قائم ان توسط مغزی و پی به یکدیگر اتصال می دهند. استفاده از داربست چکشی معمول مزایای بسیاری به همراه دارد. نیازی به آچار برای بستن اتصالات ندارید و همچنین قطعات آن بسیار سبک و وزن کمی دارند. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به قابل استفاده در نمای ساختمان ها و یا تأسیسات پالایشگاهی و … اشاره کرد. قابل استفاده در کفراژ بندی سقف های قوسی از دیگر مزایای محصول می باشد.

داربست چکشی کاسه ای

این داربست دارای مهار های افقی و پایه های قائم می باشد. معمولا طول استاندارد این پایه‌ها از نیم متر تا ۳ متر می‌باشد. مهار های افقی توسط ضربه چکش به پایه ها به راحتی اتصال داده می شود. با توجه به این که سر ابتدای ان قابل رگلاژ در قسمت بالا و پایه جهت های قابل ذکر در پایین داربست قرار می گیرد.

داربست چکشی کاسه ای در ارتفاعات مختلف نصب آسان و راحتی را به همراه دارد. از مزایای این محصول می توان به سرعت بالای باز و بسته شدن داربست همچنین عدم نیاز به آچار و بستن اتصالات و استفاده در نمای ساختمان قابل استفاده می باشد. از دیگر مزایای داربست تهران می توان به استفاده در کفراژ بندی، سقف غیر مسطح و همچنین سهولت در جابجایی و انتقال و … اشاره کرد.

داربست معلق

داربست‌های معلق نوع دیگری از داربست‌های قابل حمل هستند که برای کار در فضاهایی با ارتفاع بالا برای انجام امور جزئی و کم اهمیت‌تری مانند تعمیرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. داربست‌های معلق متحرک‌اند و میتوان آنها را به واسطه موتور یا به صورت دستی به حرکت در اورد.  این داربست‌ها به شکل سکوهایی بیرون زده از ساختمان دیده میشوند که علت نام‌گذاری انها نیز همین است

3

کاربرد داربست در ساخت و ساز

نقش داربست در صنعت ساخت و ساز بسیار پررنگ تر و مهم تر از صنایع دیگر می‌باشد. معمولا در کارهای بیشتر از ۲ متر انجام شوند به داربست نیاز دارند. صنعت ساخت و ساز از جمله کارهایی است که بیشتر در ارتفاع دو متری ساخته می شود. برای کارگر و افرادی که در این فروشگاه ها کار می کنند داربست ها امکاناتی فراهم می کنند که بتوانند به راحتی کار نمایند.

ایمنی لازم برای کار ساخت و ساز

داربست ها یکی از مهم ترین و بزرگترین مزیت های مهمی که دارد؛ در ساخت و ساز ساختمان ها می باشد. از داربست ها برای ساخت و ساز و کار در ارتفاعات استفاده می‌کنند که یک جایگاه پایدار برای کارگران ایجاد خواهد کرد.

کارگران با استفاده از داربست ها به راحتی می توانند مصالح را جهت کارکردن ارسال نمایند. توجه داشته باشید که ارتفاع فرقی نمی‌کند که چقدر باشد. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و برج های بلند ساخته می شوند که همگی آن ها از داربست استفاده می‌کنند.

نصب داربست و سرعت بالا رفتن از آن

پیشرفت تکنولوژی بر پیشرفت داربست ها نیز تاثیرگذار بوده است. داربست های جدیدی که امروزه تولید شده اند معمولا از وزن سبکی نسبت به نوع قدیمی آن برخوردار هستند که حمل و نقل را بسیار راحت و آسان کرده است. برای نصب داربست یزد شما نیازی به متخصصان ندارید. نصب آسان و وزن کم این محصولات باعث شده است تا پروژه هایی که به صورت موقت هستند استفاده از داربست ها بیشتر استفاده می شود.

ایجاد دسترسی آسان با داربست در ساخت و ساز

همانطور که می دانید پروژه های ساختمانی در شرایط متفاوت انجام خواهند شد. به عنوان مثال ساختمان هایی که ساخت و ساز انجام شود برای دسترسی بدون داربست کاری بسیار سخت و غیر ممکن می باشد. اما وجود داربست در این زمینه کار را برای افرادی که کار می‌کنند بسیار راحت کرده است. با ایجاد سکو می توانید عملیات ساختمانی را به راحتی انجام دهید.

امکان کار گروهی با داربست

در کارهای ساخت و ساز معمولاً کار گروهی و تعامل کارگران بسیار بالا می باشد. با توجه به ویژگی های ویژه ای که داربست ها دارند به گونه‌ای نصب می‌شوند که امکان کارگروهی را برای کارگران فراهم می‌کند. با عبور از تخته که به‌عنوان سکوی داربست وجود دارد و قبل از میله ها به راحتی می‌توان با یکدیگر در ارتباط بوده و وسایل مورد نیاز ساخت و ساز را جابجا نمایند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: