پایگاه خبری خانه فوتبال:

برای اولین بار در سال 1966 در ورزشگاه گنبدی شکل Houston Astrodome در آمریکا، مسئولین تصمیم گرفتند تا به دلیل رفت و آمد بالا، محصولی مقاوم را جایگزین چمن طبیعی کنند.

چمن مصنوعی یک بستر پلیمری و جامد با الیاف سنتزی مخصوص است که توسط ماشین‌های بافنده مخصوص در ضخامت و ارتفاع مختلف بافته می‌شوند و بستری سرسبز و منحصر به فرد برای سالن‌های ورزشی به ارمغان می‌آورند.

همه ما بارها با چمن‌های ورزشی در پارک‌ها، باشگاه‌ها، بالکن‌ها، حیاط‌ها یا استادیوم‌های ورزشی مواجه شده‌ایم که برخی از آن‌ها شباهت زیادی به چمن طبیعی دارند. اما علت محبوبیت این محصول چیست ؟ چمن  مصنوعی چه برتری‌های در مقایسه با چمن طبیعی دارد؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با اهمیت استفاده از چمن مصنوعی در محیط‌های ورزشی آشنا سازیم. اگر شما هم علاقمند به آشنایی با چمن مصنوعی فوتبال، تنیس، گلف، پدل و کاربردهای آن‌ها هستید، تا آخر مطالب همراه ما باشید.

تحولی نو در عرصه تولید چمن مصنوعی ورزشی

در تولید چمن مصنوعی‌های جدید از باکیفیت‌ترین الیاف جهت افزایش مقاومت محصول در برابر فرسایش، کوبش یا حتی تابش نور خورشید استفاده می‎شود. این ویژگی چمن‌ها میزان نگهداری از محصول را به حداقل می‌رساند. همچنین، به کمک پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از جدیدترین ماشین‌های بافت چمن مصنوعی، می‌توان انقلابی‌ترین و به روز‌ترین محصولات را متناسب با استانداردهای زمین ورزشی طراحی و تولید کرد.

چمن‌های ورزشی در 20 سال گذشته، راهی طولانی را طی کرده‌اند و امروزه موفق شده‌اند که در بین ورزشکاران به خصوص فوتبالیست‌ها و بازکنان گلف، تنیس، پینت بال و حتی راگبی به محبوبیت بالایی برسند. در هنگام استفاده از چمن مصنوعی دیگر مهم ‌نیست که هوا بارانی باشد یا برف شدید ببارد، در هر صورت مانعی برای ورزش وجود نخواهند داشت و ورزشکاران می‌توانند در تمام فصول سال به بازی و تمرین بپردازند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کاربرد چمن مصنوعی ورزشی چیست و در چه مکان‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد. در این بخش قصد داریم تا مهم‌ترین کاربردهای چمن مصنوعی را خدمت شما معرفی نماییم. پس تا آخر این بخش همراه ما باشید.

مهم‌ترین کاربرد چمن مصنوعی ورزشی به شرح زیر است :

1.چمن مصنوعی زمین‌ فوتبال یا فوتسال

سطح زمین‌ چمن فوتبال بسیار لغزنده است و نیاز به آبیاری مداوم دارد و نمی‌توان از آن در آب و هوای بارانی استفاده کرد. از طرف دیگر به دلیل مسقف شدن برخی از ورشگاه‌ها شرایط برای کاشت و نگهداری چمن طبیعی فراهم نمی‌باشد. در صورتی که می‌توان با خرید چمن مصنوعی فوتبال، فضایی سرسبز و بی‌نیاز از نور خورشید و هرس کردن مداوم چمن ایجاد کرد.

چمن مصنوعی زمین فوتبال با طبق استاندارد‌های فیفا و توسط کارشناسان در این حوزه طراحی و تولید می‎شود. لایه زیرین چمن‌های مصنوعی کمک می‌کند تا آب باران به خوبی در هنگام بارندگی خارج شود و بازیکنان بتوانند بدون وقفه به ورزش و بازی بپردازند. به بیان ساده، خروج آب از چمن مصنوعی فوتبالی کمک می‌کند تا ورزشکاران دیگر نگران لغزندگی زمین در روزهای بارانی نباشند.

2.چمن مصنوعی با تراکم بالا برای فضا و سالن‌های بزرگ ورزشی

اولین و اقتصادی‌ترین گزینه برای پوشش سالن‌ها و فضاهای بزرگ ورزشی، چمن مصنوعی است. این محصول با دوام را می‌توان با هزینه اندک تهیه کرد و از آن برای تجهیز کردن سالن‌های ورزشی استفاده نمود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مدت زمان بازی بر روی چمن طبیعی حدود 700 ساعت در سال و بر روی چمن مصنوعی 3000 ساعت در طول سال است. در نتیجه با خرید چمن مصنوعی باکیفیت زمان بازی و تمرین ورزشکاران افزایش پیدا خواهد کرد.

3.چمن مقاوم در برابر بازی هاکی

بازی هاکی یک بازی خشن، تند و بسیار سریع است. از این جهت، کفپوش زمین هاکی باید به گونه‌ای باشد که امنیت بازیکنان را تامین کند. از طرف دیگر، زمین‌های ورزشی با وسعت بالا جزء محل‌های پر رفت و آمد به حساب می‌آیند. انواع چمن‌های مصنوعی ورزشی با مقاومت قابل قبول در برابر ساییدگی، پارگی، رنگ پریدگی و با تراکم بالا انتخابی هوشمندانه برای این دسته از زمین‌ها و سالن‌ها به حساب می‌آید.

4.چمن با الیاف فیبریلیت برای زمین تنیس

چمن مصنوعی تنیس همانطور که از نامش مشخص است، محصولی جذاب، نرم و سرسبز برای زمین چمن مصنوعی تنیس است که جلوی لیز خوردن بازیکنان در هنگام بازی را می‌گیرد و کمترین تاثیر منفی را در حرکات کوبشی و چرخشی توپ دارد. با استفاده از این محصول در انواع زمین تنیس دیگر لازم نیست که نگران بازی کردن در آفتاب داغ یا روزهای سرد برفی باشید؛ زیرا چمن‌های تنیس اصطکاک بیشتری برای بازیکن‌ها ایجاد می‌کنند و در هنگام جا به جایی بازیکن‌ها دیگر خطر سر خوردن آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

2

از سوی دیگر، احتمال تغییر مسیر توپ یا انحراف آن روی چمن مصنوعی تنیس بسیار کمتر از چمن طبیعی خواهد بود. ضمن آنکه هزینه خرید و نگهداری از چمن‌های مصنوعی بسیار کمتر از چمن‌های طبیعی است.

5.چمن مناسب برای زمین بازی پرطرفدار گلف

چندین سال است که چمن‌های ورزشی گلف جای چمن‌های طبیعی را گرفته‌اند. بدون شک چمن مصنوعی گلف از نظر ظاهری، طراوت و شادابی چیزی از چمن طبیعی کم ندارد و می‌توان با استفاده از انواع چمن گلف از هزینه‌های سرسام آور استفاده از چمن طبیعی در زمین‌های ورزشی پیشگیری کرد.

3

6.چمن مصنوعی نرم و لطیف برای دور استخرهای سرباز

چمن‌‌های مصنوعی یکی از بهترین ایده‌ها برای زیباسازی و ایجاد فضا سبز در اطراف استخرهای سرباز در مجموعه‌های ورزشی می‌باشند. این دسته از محصولات با ارتفاع بلند و تراکم بالا، علاوه بر زیباسازیی فضا، امنیت افراد را بعد از یک شنای آرامش بخش حفظ خواهند کرد.

7.چمن مصنوعی در بازی مهیج بیس‌بال

قیمت پایین، استحکام و انعطاف بالای چمن مصنوعی باعث شده تا این محصول به انتخابی ایده‌آل و اقتصادی برای زمین بازی بیس‌بال تبدیل شود. همانطور که می‌دانید، بازی مهیج بیس‌بال نیاز به دویدن مداوم دارد. از آن جهت که چمن طبیعی دارای سطحی لغزنده است، بازیکنان بیس‌بال ترجیح می‌دهند که از زمین‌های چمن مصنوعی برای بازی و مسابقه استفاده نمایند. الیاف متراکم و منعطف سطحی نرم و سرسبز جهت محافظ از بازیکنان به ارمغان می‌آورند.

8.چمن مصنوعی برای بازی پرهیاهوی پینت‌بال

یکی از بازی‌های پرهیاهو که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است، بازی پینت بال می‌باشد و در طول این بازی، هدف بازیکنان حدف تیم حریف از بازی است. زمین این بازی باید استانداردهای لازم را دارا باشد و باعث آسیب دیدگی بازیکنان در حین فرار گریز نشود. چمن مصنوعی ورزشی با الیاف یکدست محیطی امن برای بازیکنان پینت بال ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

امیدواریم که این مقاله با ارائه کاربردهای انواع چمن‌های مصنوعی در ورزش و معرفی آن‌ها از جمله چمن مصنوعی فوتبال به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای زیباسازی محیط‌های ورزشی در فضاهای سرباز و سربسته داشته باشید. همچنین شما می‌توانید انواع چمن‌های مصنوعی ورزشی را در فروشگاه تخصصی چمنزار مشاهده کرده و محصول مورد نظرتان را با بهترین قیمت و ضمانت اصالت کالا خریداری کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید: